سامان و هویت سرزمینی: هویت پارسی ایران را به امپراتوری اندیشه تبدیل می کند

پیام:
چکیده:
در این مقاله، ضمن ارائه بحثی در پایدار بودن مفاهیمی چون «مرز» و «سامان» و «سرحد» در جهانی که فرایند مجازی شدن فضای سیاسی، واقعی بودن فضای جغرافیایی را به چالش گرفته است، ایده پایان گرفتن سرزمین و مرز به دلیل جانشین شدن فضای مجازی به جای فضای حقیقی به چالش گرفته می شود. در همین رابطه، بحثی مستند در ایرانی بودن اصل مفهوم «استیت state= کشور + حکومت» و مرز ارائه شده است که پرفسور واستل-والتر استاد دانشگاه برن درباره آن ابراز امیدواری کرد دنیای غرب ایرانی بودن اصل این پدیده ها و مفاهیم جغرافیای سیاسی را پذیرفته و ثبت نماید.
نقش و عملکرد «مرز» پیوسته در در درازای تاریخ در تحول بوده است. این نقش و عملکرد هنگامی قابل درک است که تحول یاد شده در چارچوب نقش این پدیده توسط تاریخ، سیاست، قدرت، فرهنگ و مسائل اجتماعی مورد مطالعه قرار گیرد. بوردر border که به باور نویسنده با اصطلاح «سامان» در فارسی برابری دارد، پدیده ای پیچیده، فضایی و اجتماعی است که ساکن یا غیر متحول نیست، بلکه بسیار دگرگونی پذیر و فعال است. دایره شمول مطالعات سامان حقیقتا جهان گستر است و علاوه بر در بر داشتن بسیاری از جنبه های سنتی این گونه پژوهش ها، همانند ژئوپولیتیک، مهاجرت و هویت سرزمینی، شامل موضوعات سربرآورده جدید در دنیای کنونی است، همانند نقش مرز در «دنیای بدون مرز»؛ «خلق کردن محله»؛ و «مرزسازی» در دوران پسا 11 سپتامبر. این نوشتار فصل نهم کتاب مطالعات سامان است که به بحث و بررسی تاثیر فضای مجازی بر پدیده های جغرافیایی چون سامان و سرزمین می پردازد.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
157
لینک کوتاه:
magiran.com/p985418 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!