تاثیر طرح پزشک خانواده بر شاخص های سلامت (مقاله کوتاه)

پیام:
چکیده:
برنامه پزشک خانواده از ابتدای سال 1384 تاکنون در مناطق روستایی و شهر های با جمعیت کمتر از 20000 نفر در حال اجرا است و یکی از مهم ترین وظایف آن ارائه خدمات و مراقبت های اولیه بهداشتی است که بدون ارائه این خدمات نمی توان از اصطلاح پزشک خانواده برای ارائه صرف خدمات درمانی استفاده کرد، زیرا کلیه خدمات سلامت به جمعیت تحت پوشش در برنامه پزشک خانواده به شکل فعال ارائه می شوند [1].
با توجه به این که سیمای سلامت یک جامعه بر اساس شاخص های سلامت آن جامعه سنجیده شده و گذر سلامت را بر اساس روند تغییرات این شاخص ها طی زمان برآورد می کنند [2]. ارزیابی تاثیر اجرای طرح پزشک خانواده بر شاخص های سلامت که از زیج حیاتی مراکز بهداشتی درمانی روستایی کل کشور اخذ گردیده، ازاهمیت ویژه ای برخوردار است و مطالعه روند شاخص های فوق در طول سالیان گذشته می تواند به عنوان یکی از عوامل در ارزیابی طرح مذکور مورد استفاده قرار گرفته و برای سیاستگذاران و طراحان طرح نیز قابل توجه و راهگشا باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف سنجش تاثیر اجرای طرح پزشک خانواده بر سطح سلامت عمومی و شاخص های سلامت در سه ماهه نخست سال 1387 به انجام رسید.
از مطالعات خارجی نیز می توان از ارزیابی شاخص های برنامه بهداشت جنسی و تولید مثل در سال 2002 در آمریکا که توسط جان تی برتراند و گابریلا اسکودرو انجام شد نام برد [3].
زبان:
فارسی
در صفحه:
347
لینک کوتاه:
magiran.com/p986278 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!