عملکرد جنسی زنان در استفاده از روش های مختلف پیشگیری از بارداری

پیام:
چکیده:
رویکرد مهار رشد جمعیت از طریق برنامه های تنظیم خانواده لزوم استفاده از روش های پیشگیری از بارداری را آشکار می نماید؛ اما عوارض جسمی و روانی مختلفی از جمله اختلالات جنسی برای هر یک از این روش ها مطرح است. این پژوهش به منظور تعیین عملکرد جنسی زنان در استفاده از روش های مختلف پیشگیری از بارداری انجام شد. جامعه نمونه در این مطالعه توصیفی تحلیلی، شامل 306 نفر از زنان 49-15 سال و متاهل تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان شاهین شهر اصفهان بود. روش نمونه گیری طبقه ای با تعیین سهمیه برای انتخاب مراکز بهداشتی درمانی و از روش نمونه گیری آسان نیز برای انتخاب زنان استفاده شد.
ابزار تحقیق، پرسشنامه روا و پایا شده عملکرد جنسی در زنان بود و داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون آنالیز واریانس) تجزیه و تحلیل شدند. مطابق نتایج بیشترین روش پیشگیری از بارداری، روش طبیعی (28/4 درصد) و کمترین روش وازکتومی همسر(1/8 درصد) بود. کمترین اختلال در عملکرد جنسی با روش کاندوم و بیشترین اختلال با روش وازکتومی همسر بود. همچنین بین تمام حیطه های عملکرد جنسی (به جز درد) با انواع روش های پیشگیری از بارداری تفاوت معنی دار وجود داشت (0/05=P). اختلالات عملکرد جنسی در روش های دائمی بیشتر از سایر روش ها بود. لذا براساس داده های این مطالعه تمایلات جنسی در طیفی از هورمون ها، برانگیختگی احساسات و عوامل اجتماعی قرار گرفته اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
357
لینک کوتاه:
magiran.com/p986280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!