طراحی و راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات بیماران مبتلا به سرطان پستان در ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به رشد فزاینده سرطان ها به ویژه سرطان پستان(سومین عامل مرگ ومیر در کشور) و نقش اطلاعات در تصمیم گیری، سیاست گذاری و برنامه ریزی و ضرورت بررسی وضعیت سرطان پستان در ایران و جهان، پژوهش حاضر به شرح نقاط قوت و ضعف و چالش های وضعیت اطلاعات سرطان پستان پرداخته و پیامدهای راه اندازی سامانه مدیریت درمان سرطان پستان جهت رفع اینگونه چالش ها را مورد بررسی قرار داده است. لذا، هدف مطالعه راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات سرطان پستان به صورت برخط [1] می باشد.
روش بررسی
این بررسی یک مطالعه کاربردی می باشد که مشخصات و مختصات اجرایی آن عبارت اند از: تهیه پروپوزال و طراحی مطالعه، توجیه افراد ذی نفع در طرح، تصویب طرح در شورای سیاست گذاری وزارت متبوع، تعیین دبیرخانه مرکز مدیریت آموزشی، تحقیقات و درمان سرطان پستان با محوریت معاونت تحقیقات و فناوری، طراحی و تولید نرم افزار تحقیق، تعیین آزمایشگاه هایی که آزمایش IHC-FISH انجام می دهند، تعیین داروخانه هایی که داروی هرسپتین را در سراسر کشور توزیع می کنند و در نهایت ارائه نرم افزاری جهت جمع آوری اطلاعات سرطان پستان که به صورت برخط و ثبتی تولید شوند.
یافته ها
نتایج تحقیق حاکی از آن است که عدم یکپارچگی داده ها و ناهماهنگی و عدم ارتباط بین واحدهای ذیربط باعث شده است که اطلاعات سرطان پستان در کشور و داده های مربوط به ارائه خدمات به بیماران سرطانی به موقع ثبت نشوند و برخط نباشند. لذا، با راه اندازی این سامانه و مشارکت جمعی، مشکلات ذکر شده تا حد زیادی مرتفع شده است.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان داد که راه اندازی سامانه مدیریت اطلاعات و درمان سرطان پستان از ضروریات کشوری می باشد زیرا این سامانه از نظر زیرساخت بسیار توانمند است و قادر به ارائه خدمات مورد نظر به همه آزمایشگاه ها، داروخانه ها و کلیه پزشکان متخصص جهت پیگیری و پایش وضعیت بیمارانشان می باشد و توانایی تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده و امکان دسترسی مدیران و کارشناسان در سطوح مختلف جغرافیایی اطلاعات را برای تصمیم گیری فراهم نموده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p987263 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!