فهرست مطالب

فصلنامه بیماری های پستان ایران
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 12، بهار و تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/05/17
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سمیرا محمدی یگانه، مهدی پریان، کیهان آزادمنش، احسان عارفیان، فرزانه بتول رحیمی، مرتضی کریمی پور، رضا مهدیان، سیامک میراب سمیعی، مسعود سلیمانی صفحه 7
    مقدمه
    متاستاز، عامل اصلی مرگ های با منشا سرطان پستان است که علیرغم پیشرفت های علمی اخیر، تغییرات ژنتیکی و مکانیسم های مولکولی درگیر در متاستاز سرطان پستان هنوز به طور کامل شناخته نشده اند. مدل های حیوانی مناسبی نیز برای بررسی مسیرهای سلولی و ژن هایی که به طور اختصاصی در جریان متاستاز سرطان نقش دارند، وجود ندارند. در مطالعه اخیر، مدل متاستازی سرطان پستان موشی با استفاده از رده سلولی 4T1 ایجاد شد. همچنین این رده سلولی با ساخت و وارد نمودن وکتور لنتی ویروسی، نشاندار و به موش تزریق شد که می تواند در تحقیقات آینده به کار برده شود.
    روش بررسی
    رده سلولی (4T1 (CRL-2539 از بانک سلولی گرفته شد. تست تشکیل کلونی در آگار برای تایید مهاجم بودن سلول ها انجام شد. سلول ها پس از یک شبانه روز کشت اولیه در محیط DMEM حاوی 10 درصد سرم جنین گوساله، تریپسینه و شمارش شدند. دو گروه موش به عنوان شاهد و مورد انتخاب شدند. به 3 موش گروه مورد تزریق درون رگی و به 3 موش دیگر تزریق در ناحیه نزدیک پستان (fadpad#8) انجام شد و به گروه شاهد فقط آب مقطر استریل تزریق گردید. موش ها به صورت روزانه از نظر سلامت جسمانی مورد بررسی قرار گرفتند تا اینکه در روز 28 قربانی شدند و بافت های مورد نظر برای تهیه لام و بررسی پاتولوژی فرستاده شدند. سلول های این رده با استفاده از لنتی ویروس حاوی پلاسمید PL-RGFP به صورت پایدار نشاندار شدند و دوباره به موش BALB/c ماده تزریق شدند. بررسی مدل زنده با استفاده از invivo imaging انجام شد.
    یافته ها
    از میان دو گروه مورد بررسی، علایم عصبی و عضلانی- استخوانی نشان دهنده متاستاز سلول های سرطانی در موش هایی که تزریق درون رگی شده بودند، زودتر مشاهده شد و بررسی های پاتولوژی نیز درگیری وسیع بافت ها توسط سلول های سرطانی را تایید کرد.
    نتیجه گیری
    رده سلولی 4T1 می تواند مدل موشی مرحله متاستازی سرطان پستان را به خوبی بازسازی نماید. رده سلولی نشاندارشده پایدار با وکتور لنتی ویروسی می تواند برای ردیابی سلول های سرطانی و کارهای تحقیقاتی آینده به خوبی به کار گرفته شود.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، متاستاز، مدل موشی، وکتور لنتی ویروسی
  • آسیه الفت بخش، کاظم حیدری، ندا مهرداد، ماندانا ابراهیمی، صفا نجفی صفحه 13
    مقدمه
    سرطان پستان دو طرفه، پدیده ای است که چندان شایع نمی باشد و فراوانی، عوامل خطر پیش بینی کننده و پیش آگهی آن هنوز مورد بحث بوده و به خوبی شناخته نشده اند. هدف از این مطالعه بررسی موارد سرطان پستان دوطرفه و بقاء این بیماران در مراجعه کنندگان به مرکز بیماری های پستان جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران است.
    روش بررسی
    در یک مطالعه گذشته نگر بر اساس اطلاعات ثبت شده بیماران مبتلا به سرطان پستان اولیه، خصوصیات دموگرافیک و کلینیکو-پاتولوژیک بیماران مبتلا به سرطان پستان دو طرفه بررسی و همچنین بقاء بیماران با سرطان پستان دوطرفه synchronous و Metachronous با یکدیگر مقایسه شد.
    سرطان های پستان دوطرفه synchronous طبق تعریف به بیمارانی اطلاق شد که سرطان سمت مقابل در مدت 6 ماه یا کمتر از سرطان اولیه ایجاد شده بود.
    یافته ها
    در فاصله زمانی مردادماه 1376 تا اسفندماه 1386، اطلاعات 917 بیمار مبتلا به سرطان پستان اولیه در دسترس بود. از این تعداد 886 بیمار (7/96%) سرطان پستان یک طرفه و 31 بیمار (3/3%) سرطان پستان دوطرفه داشتند. فراوانی کانسر پستان دوطرفه Metachronous، 3/2% و دوطرفه synchronous، 1% محاسبه شد. میانگین سنی بیماران با سرطان یک طرفه 9/10 ± 4/46 سال و دوطرفه 6/9 ± 4/45 سال بود. با پیگیری بیماران با میانگین 8/37 ماه (6 تا 475 ماه)، بقاء 5 ساله بیماران با سرطان دو طرفه Metachronous، 3/94% و دو طرفه synchronous، 6/52% محاسبه شد. آنالیز بقاء به روش Kaplan-Meier نشان داد که بقاء کلی بیماران سرطان پستان دوطرفه synchronous به طور معنی داری کمتر از گروه دیگر بیماران بوده است.(04/0 p=)
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان داد که بقاء 5 ساله بیماران مبتلا به سرطان پستان دوطرفه synchronous از گروه سرطان دوطرفه Metachronous به طور معنی داری کمتر است.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، دوطرفه، بقای کلی، خصوصیات کلینیکوپاتولوژیک
  • حسین قیومی زاده، ایمان عباس پور کازرونی، جواد حدادنیا، مریم هاشمیان صفحه 19
    مقدمه
    سرطان پستان و فیبروم ها از جمله توده هایی هستند که در میان بانوان شایع می باشند و درصورتی که به موقع تشخیص داده شوند، روند بهبود و درمان به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.
    روش بررسی
    در این مقاله با استفاده از ویژگی های حرارتی در تصاویر مادون قرمز که از 180 شخص مورد مطالعه گرفته شده است به تشخیص سرطان پستان پرداخته می شود. به دلیل عدم استفاده از پرتوهای تابشی مضرکه به طور نمونه در تصاویر ماموگرافی استفاده می شود، کار از اهمیت بخصوصی برخوردار می باشد. در این روش سعی بر این است که با استفاده از تکنیک های پردازش تصویر و هوش مصنوعی کامپیوتر، تشخیص سرطان پستان برای عموم افراد به آسانی فراهم گردد. همچنین برای بالابردن دقت در تشخیص از تکنیک عدم تقارن نیز استفاده شده است.
    یافته ها
    در این تحقیق با بررسی های انجام شده با نتایج ماموگرافی بر روی بیش از 180 مورد، صحت انجام این کار تایید می شود. در 180نمونه مورد مطالعه 14مورد فیبروم مزمن و 1مورد سرطان پستان یافت شد. در این تحقیق فیبروم ها با اندازه و حجم پایین نیز به طور ملموس قابل مشاهده می باشند. تکنیک ها و نکاتی که به صورت تجربی و مبتنی بر اصول علمی در انجام این تحقیق به دست آمده است، می تواند به پزشکان جهت کاهش خطا مبنی بر تجزیه و تحلیل تصاویر حرارتی یاری رساند.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، ترموگرافی، هاف سهموی، کلاستر بندی
  • کامران توکل، شهلا ریاحی نژاد، راحله همدانیان، فریدخت یزدانی، منصوره احمدی فراز صفحه 31
    مقدمه
    شیوع ماستالژیا(درد سینه) در زنان 70% می باشد و اکثرا به صورت دوره ای کمی قبل یا در حین قاعدگی اتفاق می افتد. ماستالژیا می تواند در هر زمانی و بدون ارتباط با زمان قاعدگی اتفاق بیافتد. برای درمان ماستالژیا داروهای مختلفی تجویز می شود که یکی از این درمانها استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می باشد. در این مطالعه به بررسی مقایسه ای تاثیر قرص دیکلوفناک خوراکی و ژل دیکلوفناک بر روی ماستالژیا پرداخته شده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه کارآزمایی بالینی، بر روی 60 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان شریعتی اصفهان با علایم ماستالژیا (هر دو نوع دوره ایی وغیر دوره ایی)در سال 1389 انجام شده است..میزان شدت درد بر اساس معیار VAS در بیماران مشخص گردید. بیماران به دو گروه 30 نفره تقسیم شده، گروه اول تحت درمان با قرص و گروه دوم تحت درمان با ژل دیلوفناک قرار گرفته بمدت دو ماه تحت پیگیری قرار گرفتند. سپس اطلاعات بدست آمده تجزیه و تحلیل آماری شدند.
    نتایج
    مطالعه نشان داد روند تغییرات شدت درد در دو گروه سیر نزولی داشته و هر دو دارو بطور معنی داری توانسته اند از شدت درد بکاهند و تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهد نشد. پیشنهاد: داروی دیکلوفناک باعث کاهش شدت ماستالژیا در زنان مبتلا میشود. همچنین با توجه به اثر یکسان قرص و ژل دیکلوفناک در کاهش درد سینه، احتمالا استفاده از ژل دیکلوفناک با کاهش بروز علایم گوارشی، مناسبتر به نظر میرسد.
    کلیدواژگان: ماستالژیا، قرص دیکلوفناک، ژل دیکلوفناک
  • محمد زارع، شعله زکیانی، ابوالفضل رضایی، عباس نجاری صفحه 35
    مقدمه
    با توجه به رشد فزاینده سرطان ها به ویژه سرطان پستان(سومین عامل مرگ ومیر در کشور) و نقش اطلاعات در تصمیم گیری، سیاست گذاری و برنامه ریزی و ضرورت بررسی وضعیت سرطان پستان در ایران و جهان، پژوهش حاضر به شرح نقاط قوت و ضعف و چالش های وضعیت اطلاعات سرطان پستان پرداخته و پیامدهای راه اندازی سامانه مدیریت درمان سرطان پستان جهت رفع اینگونه چالش ها را مورد بررسی قرار داده است. لذا، هدف مطالعه راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات سرطان پستان به صورت برخط [1] می باشد.
    روش بررسی
    این بررسی یک مطالعه کاربردی می باشد که مشخصات و مختصات اجرایی آن عبارت اند از: تهیه پروپوزال و طراحی مطالعه، توجیه افراد ذی نفع در طرح، تصویب طرح در شورای سیاست گذاری وزارت متبوع، تعیین دبیرخانه مرکز مدیریت آموزشی، تحقیقات و درمان سرطان پستان با محوریت معاونت تحقیقات و فناوری، طراحی و تولید نرم افزار تحقیق، تعیین آزمایشگاه هایی که آزمایش IHC-FISH انجام می دهند، تعیین داروخانه هایی که داروی هرسپتین را در سراسر کشور توزیع می کنند و در نهایت ارائه نرم افزاری جهت جمع آوری اطلاعات سرطان پستان که به صورت برخط و ثبتی تولید شوند.
    یافته ها
    نتایج تحقیق حاکی از آن است که عدم یکپارچگی داده ها و ناهماهنگی و عدم ارتباط بین واحدهای ذیربط باعث شده است که اطلاعات سرطان پستان در کشور و داده های مربوط به ارائه خدمات به بیماران سرطانی به موقع ثبت نشوند و برخط نباشند. لذا، با راه اندازی این سامانه و مشارکت جمعی، مشکلات ذکر شده تا حد زیادی مرتفع شده است.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش نشان داد که راه اندازی سامانه مدیریت اطلاعات و درمان سرطان پستان از ضروریات کشوری می باشد زیرا این سامانه از نظر زیرساخت بسیار توانمند است و قادر به ارائه خدمات مورد نظر به همه آزمایشگاه ها، داروخانه ها و کلیه پزشکان متخصص جهت پیگیری و پایش وضعیت بیمارانشان می باشد و توانایی تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده و امکان دسترسی مدیران و کارشناسان در سطوح مختلف جغرافیایی اطلاعات را برای تصمیم گیری فراهم نموده است.
    کلیدواژگان: سرطان، سرطان پستان، اطلاعات، درمان، سیستم اطلاعات
  • معصومه بختیاری، محمد اسلامی، محمد فشارکی، سهیلا کوشا صفحه 42
    مقدمه
    با توجه به این که سرطان پستان و درمان های آن فرآیندی طولانی است و به صورت قابل ملاحظه ای سلامت روان بیماران را متاثر می سازد، طراحی یک برنامه خودمراقبتی جهت پیشگیری از عواقب جسمانی، روانی و اجتماعی سرطان پستان از اقدامات مهم پرستاری می باشد و این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی خودمراقبتی بر سلامت روان مبتلایان به سرطان پستان انجام شده است.
    روش بررسی
    این مطالعه نیمه تجربی بر روی 60 بیمار که به طور تصادفی تدریجی به صورت تک گروهی (گروه مورد و شاهد یکی است) انتخاب شده بودند، انجام گرفت. در مرحله اول اطلاعات با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد سلامت روان (GHQ-28) جمع آوری شد سپس برنامه خودمراقبتی به صورت انفرادی به مدت یک جلسه 60 دقیقه ای و ارائه کتابچه اجرا گردید. مرحله دوم پژوهش سه هفته بعد از آموزش مراقبت از خود انجام شد. بررسی این پژوهش براساس فرضیه اصلی «آموزش مراقبت از خود بر سلامت روان زنان مبتلا به سرطان پستان کاندید شیمی درمانی تاثیر دارد» انجام شده است.
    یافته ها
    نتایج نشان داد بین میانگین امتیازات کسب شده در حیطه های مختلف سلامت روان واحدهای مورد پژوهش، قبل و بعد از آموزش، اختلاف آماری معنی داری وجود دارد. آزمون تی زوجی نیز نشان دهنده افزایش میزان سلامت روان نمونه ها بعد از آموزش نسبت به قبل از آموزش می باشد (05/0 > P).
    نتیجه گیری
    آموزش مراقبت از خود به زنان مبتلا به سرطان پستان کاندید شیمی درمانی منجر به بهبود سلامت روان در این بیماران می گردد.
    کلیدواژگان: مراقبت از خود، سلامت روان، سرطان پستان
  • مهرانگیز شعاع کاظمی، مهرآور مومنی جاوید صفحه 48
    هدف
    هر چند سرطان باعث بروز عارضه های روانی متعددی می شود، اما به تازگی مشخص شده که فشارهای روانی تاثیر عمیقی در سرعت بخشیدن به پیشرفت و رشد انواع مختلف تومورهای بد خیم دارند. بدون اینکه عملابه وجود آورنده و سازنده آنها باشند.لذا مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه بین سلامت روان و بد عملکردی جنسی در زنان نابارورمبتلا به سرطان پستان شهر تهران صورت پذیرفت.
    روش
    طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش عبارت از کلیه زنان نابارور مبتلا به سرطان پستان که در سالهای90- 1388 به مراکز بیماری های سرطان شهر تهران مراجعه کرده بودند. از جامعه مذکور 80 زن نابارور و مبتلا به سرطان پستان بطور هدفمند انتخاب و به دو پرسشنامه بد عملکردی جنسی وسلامت عمومی پاسخ گفتند. فرضیه پژوهش این بود:که «بین سلامت روان وبدعملکردی جنسی زنان نابارور مبتلا به سرطان پستان رابطه معناداری وجود دارد».. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه 1- پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرک (GHQ)که از فرم 28 سوالی استفاده شده است و پایایی آزمون با استفاده از روش بازآزمایی 91/0 گزارش شده است.2- پرسشنامه) FSF I (Female sexual function index. که اعتبار آن79/. برآورد شده است. آزمون های آماری مورد استفاده آمار توصیفی و استنباطی (r همبستگی پیرسون)بود.
    داده ها: پژوهش حاکی از آن است که بین بدعملکردی جنسی و زیر مقیاسهای آن وسلامت روان در زنان نابارور مبتلا به سرطان پستان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. p<./.5
    نتیجه گیری
    زنان مبتلا به سرطان از بدعملکردی جنسی سطح بالایی برخوردارند که این ویژگی بخشی مربوط به ناباروری و بخشی نیز مربوط به بیماری فعلی مربوط می شود و هر دو متغیر روی سلامت روان آنان اثر گذار می باشد.
    کلیدواژگان: سلامت روان، بد عملکردی جنسی، زنان نابارور، سرطان پستان
  • عصمت سادات هاشمی صفحه 57
    سرطان پستان دومین علت مرگ ناشی از سرطان (پس از سرطان ریه) در بانوان است. جراحی رکن اساسی درمان در مبتلایان به سرطان پستان می باشد و در بسیاری از بیماران اولین اقدام درمانی محسوب می شود. علاوه بر این نه تنها با جراحی، بافت سرطانی از پستان و زیر بغل بیمار حذف می شود، بلکه میزان گسترش بیماری به بافت ها مشخص می شود و مرحله بیماری (Stage) تعیین می گردد. در مواردی که به علت پیشرفته بودن بیماری امکان جراحی مناسب با حاشیه عاری از تومور برای بیمار وجود نداشته باشد، ابتدا بیمار تحت انجام شیمی درمانی قرار می گیرد و سپس جراحی انجام می شود. انواع جراحی قابل انجام در این بیماری شامل برداشتن قسمتی از پستان [1]، برداشتن تمام پستان و غدد لنفاوی زیربغل [2] و در بعضی موارد برداشتن پستان و بازسازی همزمان [3] است. در مراکزی که بیماران توسط جراحان ماهر و زبده در جراحی سرطان پستان تحت عمل جراحی قرار می گیرند، در 50-25 درصد موارد جراحی حفظ پستان انجام می شود. مواردی که منجر به ماستکتومی کامل می شوند شامل تومور بزرگ، پستان کوچک، تومور چند کانونی، عدم امکان انجام رادیوتراپی، تمایل بیمار برای برداشتن کامل پستان و... می باشد.