علل مراجعه و میزان رضایتمندی استفاده کنندگان از روش طب سوزنی در شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
طب سوزنی یکی از شاخه های کهن طب مکمل و جایگزین با مبانی بیوانرژیک کلاسیک می باشد. فقدان عارضه ی جدی و تهدید کننده ی حیات برای بیماران از مزایای مهم درمان با طب سوزنی است. این روش در کشور ما روند رو به رشد دارد. با توجه به عدم وجود اطلاعات واقعی درباره ی علل و انگیزه ی مراجعه و میزان رضایتمندی مردم کشورمان از این روش درمانی بر آن شدیم تا این شاخص ها را در شهر اصفهان ارزیابی کنیم.
روش ها
این تحقیق یک مطالعه ی توصیفی و تحلیلی بود که در سال 1389 و در شهر اصفهان اجرا شد. جامعه ی مورد پژوهش، 227 نفر از افرادی بودند که در این شهر به پزشکان طب سوزنی مراجعه کردند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی بود. معیار ورود به مطالعه استفاده از حداقل 10 جلسه طب سوزنی و عدم شروع روش درمانی جدید همزمان با طب سوزنی بود. اطلاعات دموگرافیک، علل و انگیزه ی افراد مراجعه کننده، رضایت از طب سوزنی (رضایت از روش و مهارت) و میزان تغییر علایم پس از استفاده از طب سوزنی توسط پرسش نامه تکمیل شد. در پایان داده ها توسط نرم افزار SPSS با آزمون های آماری 2χ و Student-t تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
در این مطالعه بیماران تحت درمان با طب سوزنی ارزیابی شدند. بیشتر مراجعه کنندگان (77 درصد) را زنان تشکیل دادند. میانگین سنی آنان 99/11 ± 4/38 سال و بیشترین سطح تحصیلات بیماران، تحصیلات دانشگاهی (2/41 درصد) بود. علل اصلی مراجعه به ترتیب شیوع عبارت از چاقی، کمردرد، درد مفاصل، اضطراب، سردرد، میگرن، درد گردن، فشار خون، مشکلات پوستی و تهوع بود. میانگین نمره ی رضایت از روش طب سوزنی در بیماران مراجعه کننده (6/3 ± 72/27، رضایت از مهارت پزشک (45/5 ± 71/28 و نمره ی کل رضایت از درمان با طب سوزنی (52/4 ± 21/28 بود. در رابطه با بهبودی سردرد 61 درصد، درد اسکلتی- عضلانی 56 درصد، چاقی 58 درصد، اضطراب 51 درصد، و بیماری پوستی 20 درصد افراد اظهار داشتند که پس از درمان با طب سوزنی بیماری آن ها بهتر شده است.
نتیجه گیری
با توجه به رضایت خوب از طب سوزنی و کاربردهای آن پیش بینی می شود که گرایش به آن در کشور بیشتر خواهد شد و پیشرفت علمی و تجربی در این روش راه های بهتری برای درمان برخی بیماری ها در کنار طب رایج باز می کند. نتایج نشان داد که مراجعین از بهبودی سردرد، دردهای عضلانی- اسکلتی، چاقی و تهوع نیز رضایت قابل قبولی دارند. بنابراین تحقیقات بیشتر در این زمینه اهمیت بسزایی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p988277 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!