تمایز و بررسی سلول های دندریتیک مشتق از مونوسیت تحت تاثیر مایع رویی سلول های اندوتلیال و عوامل بلوغ

پیام:
چکیده:
مقدمه
سلول های دندریتیک (Dendritic cells یا DC) به طور مداوم از بافت های محیطی به مناطق حاوی لنفوسیت های T در غده های لنفاوی محیطی مهاجرت می کنند. بنابراین، DCهای فعال شده سلول های تخصصی هستند که مدام اطلاعاتی را از بافت های محیطی به دست می آورند و آن را به غده های لنفاوی انتقال می دهند. این سلول ها در مسیر مهاجرت از خون به داخل بافت های محیطی و سپس به داخل غده های لنفاوی با سلول های اندوتلیال و واسطه های محلول آن ها تماس پیدا می کنند. در این تحقیق، اثرات مایع رویی سلول های اندوتلیال (ECM یا Endothelial condition medium) بر روی شاخص های فنوتیپی و عملکردی سلول های دندریتیک مشتق از مونوسیت مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش ها
سلول های دندریتیک نابالغ از کشت سلول های مونوسیت در محیط کشت RPMI حاوی FCS (Fetal calf serum)، IL-4 (Interlukin-4) و GM-CSF (Granulocyte-macrophage colony-stimulating factor) برای مدت 5 روز به دست آمد. سپس سلول های دندریتیک نابالغ همراه با عوامل بلوغ MCM (Monocyte conditioned medium)، TNF-α (Tumor necrotizing factor alpha) و Poly I-C به مدت 48 ساعت، در محیط کشت RPMI و FCS 10 درصد کشت داده شد (گروه شاهد). مایع رویی سلول های اندوتلیال در روزهای پنجم و در آغاز کشت (روز صفر) به گروه شاهد اضافه شد (تیمارها). بلوغ سلول های دندریتیک برداشت شده در روز توسط دستگاه فلوسایتومتری، دستگاه بتاکانتر و توسط کیت ELISA بررسی شد.
یافته ها
سلول های اندوتلیال از طریق واسطه های محلول با سلول های دندریتیک مشتق از مونوسیت ارتباط برقرار کردند. این ارتباط باعث بلوغ سلول های دندریتیک از طریق افزایش بیان CD83،CD80 و HLA-DR و کاهش بیان CD14، کاهش فاگوسیتوز، اقزایش تولید سایتوکاین های تحریکی و تحریک لنفوسیت های T در مقایسه با عوامل بلوغ به تنهایی شد.
نتیجه گیری
این داده ها نشان داد که سلول های اندوتلیال ورید ناف که در مسیر مهاجرت سلول های دندریتیک از بافت های محیطی به غده های لنفاوی قرار دارند می توانند به عنوان تنظیم کننده های بالقوه ی عملکرد و تمایز سلول های دندریتیک به حساب آیند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p988351 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!