تاثیر هیات امنایی شدن بیمارستان های دولتی بر هزینه های نظام سلامت

پیام:
چکیده:
مقدمه
اصلاح ساختار و ارتقای نظام ارائه ی خدمات به ویژه در بیمارستان ها از اولویت های مهم نظام سلامت است و هیات امنایی شدن بیمارستان ها یک راهکار مهم پیشنهادی در این زمینه می باشد. هدف این مطالعه آن بود تا میزان افزایش هزینه ها و اعتبارات مورد نیاز در صورت هیات امنایی شدن بیمارستان های دولتی ارزیابی و برآورد شود.
روش ها
به منظور محاسبه ی اعتبارات مورد نیاز دو جزء تعرفه ای دستمزد و Hoteling مورد محاسبه قرار گرفت. بدین منظور آمار و مستندات موجود شامل تعداد تخت های فعال عادی و ویژه ی بیمارستان های دولتی، ضریب اشغال تخت، تفاوت هزینه ی تخت بستری (Hoteling) ناشی از هیات امنایی شدن بیمارستان ها و میزان ارزش نسبی و فراوانی اعمال تهاجمی و جراحی سالیانه ی کشور و میزان پرداختی بابت هر ضریب K جراحی و بیهوشی از سازمان های بیمه گر، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و گزارش های موجود به دست آمده و بر اساس مدل طراحی شده در این مطالعه، میزان افزایش هزینه ها و اعتبارات مورد نیاز برای هیات امنایی شدن بیمارستان ها محاسبه گردید.
یافته ها
قبل از هیات امنایی شدن بیمارستان های دولتی سالیانه حدود 7026 میلیارد ریال بابت دستمزد پزشکان و 8140 میلیارد ریال بابت هزینه ی Hoteling بیمارستان ها هزینه می شود. در صورت هیات امنایی شدن بیمارستان ها سالیانه حدود 27881 میلیارد ریال اعتبارات جدید برای پرداخت مابه التفاوت هزینه ها مورد نیاز است که از این میزان 15669 ریال مربوط به افزایش هزینه های پرداخت دستمزد پزشکان و 12211 ریال افزایش هزینه ی Hoteling می باشد.
نتیجه گیری
در صورت هیات امنایی شدن بیمارستان های دولتی ایران پیش بینی می گردد حدود 28 هزار میلیارد ریال اعتبارات جدید مورد نیاز باشد که لازم است توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و صندوق های بیمه به نحوی تامین گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p988352 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!