بررسی کاربرد تشخیصی آنتی ژن غشای اپی تلیال در افتراق سلول های مزوتلیال واکنشی و آدنوکارسینوم متاستاتیک در افوزیون های حفرات سروزی

پیام:
چکیده:
مقدمه
در اغلب موارد تشخیص ماهیت افوزیون های سروزی با مورفولوژی معمول سلولی صورت می گیرد. اما در برخی موارد همپوشانی بین سلول های مزوتلیال واکنشی و آدنوکارسینوم وجود دارد. این مطالعه جهت افتراق سلول های مزوتلیال واکنشی از آدنوکارسینوم با استفاده از آنتی بادی مونوکلونال آنتی ژن غشای اپی تلیالی (Epithelial membrane antigen یا EMA) تدوین گردید.
روش ها
بلوک های پارافینی و اسلایدهای رنگ شده با روش هماتوکسیلین- ائوزین مربوط به بلوک سلولی مایعات پلور و پریتوان مربوط به سال های 89-1385 از محل بایگانی بخش سیتولوژی بیمارستان الزهرای (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان استخراج گردید. از 1025 اسلاید بررسی شده جهت تایید یافته های تشخیصی، 90 بلوک که 30 مورد آن ها آدنوکارسینوم و 60 مورد مزوتلیال واکنشی بودند، جهت رنگ آمیزی ایمنوسیتوشیمی انتخاب شدند. واکنش پذیری سلولی، شدت و طرح رنگ واکنش برای EMA با آنتی هیومن اپی تلیال ممران آنتی ژن کلون E29 ارزیابی گردید. داده ها با نرم افزار SPSS آنالیز شد.
یافته ها
میانگین سنی افراد مورد بررسی برای گروه مزوتلیال واکنشی و آدنوکارسینوم متاستاتیک به ترتیب 28/50 و 16/55 سال بود. در گروه بدخیم 22 زن (33/73 درصد) و 8 مرد (66/26 درصد) و در گروه واکنشی 16 زن (66/26 درصد) و 44 مرد (33/73 درصد) مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین درصد سلول های رنگ پذیر برای مارکر EMA در آدنوکارسینوم متاستاتیک (62/7 ± 5/97 و برای گروه مزوتلیال واکنشی (43/30 ± 6/21 برآورد گردید (001/0 > P). واکنش پذیری شدید برای EMA در گروه آدنوکارسینوم متاستاتیک30 مورد (100 درصد) و گروه مزوتلیال واکنشی 8 مورد (33/13 درصد) بود (001/0 > P).
نتیجه گیری
رنگ آمیزی ایمونوسیتوشیمی برای EMA یک ابزار تشخیصی مفید برای افتراق سلول های مزوتلیال واکنشی و آدنوکارسینوم متاستاتیک می باشد. پیشنهاد می شود که علاوه بر واکنش مثبت، طرح و شدت رنگ پذیری، با دقت و جزییات بیشتری بررسی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p988359 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!