بررسی دانش،نگرش و عملکرد دانش آموزان در مورد راه های پیش گیری ازسالک در منطقه هیپراندمیک پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه

پایگاه شهید بابائی به دلیل مجاورت با مناطق هیپراندمیک مانند منطقه برخوار و همچنین به دلیل شهرسازی در این منطقه آلوده و سکونت افراد نظامی و خانواده هایشان که اکثرا مهاجر و غیربومی می باشند به یکی از کانون های مهم بیماری سالک در استان اصفهان تبدیل شده است.آموزش جامعه در مناطق با بروز بالا، اجرای برنامه های عمومی بیمار یابی و درمان واقدامات صحیح برای کنترل پشه خاکی و مخازن حیوانی انگل،در کنترل سالک نقش عمده ای دارد.به نظر می رسدآموزش راه های پیشگیری از بیماری به جمعیت در معرض خطر یکی از موثر ترین استراتژی های پیشگیری از سالک است. با توجه به شیوع بیشتر بیماری در جوانان و حساس تر بودن آن ها نسبت به بیماری بر آن شدیم که وضعیت آگاهی و نگرش و عملکرد دانش آموزان راهنمایی و متوسطه در خصوص بیماری سالک را در آن منطقه بررسی کنیم تا بتوانیم در مرحله بعد، آموزش موثر، در خصوص رفتارهای پیشگیری کننده از سالک را تدارک ببینیم.

روش ها

این پژوهش به صورت توصیفی ومقطعی انجام شد.ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود که به روش مصاحبه تکمیل گردید.جامعه مورد مطالعه، دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان ساکن در منطقه هوایی شهید بابایی اصفهان بودند.نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد.سوالات پرسشنامه شامل سوالات آگاهی،نگرش و عملکرد بوده که بر حسب نمره به دست آمده از هر دسته از سوالات به سه سطح ضعیف، متوسط و خوب تقسیم شد.

یافته ها

450 دانش آموز در این مطالعه شرکت کردند.245 نفر دانش آموزدبیرستان (126 نفر پسرو119 نفر دختر)و 205 نفر دانش آموز راهنمایی (81نفر پسرو 124 نفر دختر)بودند. نمره آگاهی 47/17، با دامنه(0-30)و رتبه متوسط،نگرش 37 با دامنه (52-13)ورتبه متوسط، عملکرد آنها8/1 با دامنه (6-0) ورتبه ضعیف بود.نگرش وآگاهی با جنس رابطه معنا داری داشت به طوری که نمره آگاهی ونگرش دختران دانش آموز در مورد پیشگیری از بیماری بیشتر بود.آگاهی اختصاصی در مورد نشانه های سالک،ناقل ومخزن نسبت به راه های پیشگیری بیشتر بود.2/47 از دانش آموزان در مبتلا شدن به سالک به شانس اعتقاد داشتند.با اینکه% 9/97 ناقل سالک را پشه خاکی می دانستند ولی فقط% 6/28از آن ها پشه خاکی را می شناختند.

نتیجه گیری

افزایش آگاهی از طریق آموزش مستقیم و چهره به چهره به منظور افزایش سطح نگرش و خصوصا عملکرد دانش آموزان برای پیشگیری از ابتلا به سالک در این منطقه به دانش آموزان (گروه در معرض خطر)، معلمین ومادران که نقش مهمی در تغییر رفتار نوجوانان دارند ضروری به نظرمی رسد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p988375 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!