ارائه شیوه ای جدید برای کنترل عصبی سرعت موتور القایی: مقاوم در قبال تغییرات مقاومت های استاتور و روتور و مناسب برای هر دو محدوده سرعت های خیلی کم و زیاد

پیام:
چکیده:
در این مقاله درایو کنترل سرعت موتور القایی با کاربرد دو شبکه عصبی پیش خور چندلایه (یکی با وظیفه تولید پالس های کلیدزنی مورد نیاز واحد اینورتر و دیگری برای تخمین سیگنال های کنترلی مورد نیاز) طراحی شده است. برای آموزش شبکه عصبی مولد پالس های کلیدزنی از اطلاعات تلفیقی دو مدل کلاسیک ولتاژ و جریان استفاده شده است. همچنین برای تولید پالس های کلیدزنی بر خلاف مدل های کلاسیک معمول، به صورت توامان از ولتاژ و جریان مرجع دو تا از فازها استفاده شده است. بدین وسیله مشکلات ساختاری آن دو (یعنی وقوع اشباع شار در محدوده سرعت های زیاد در مدل کلاسیک جریان و وقوع افت ولتاژ در محدوده سرعت های کم و خیلی کم در مدل کلاسیک ولتاژ) مرتفع می گردد. بدین صورت پروفایل سرعت در این مقاله بهبود داده شده است. تخمین سیگنال های فیدبک مورد نیاز (شامل: شار روتور، گشتاور تولیدی و...)، بر عهده یک شبکه عصبی پیش خور است. برای قوام تخمین گر فوق در قبال تغییرات معمول مقاومت های روتور و استاتور در حین کار، از داده های آموزشی تلفیقی مدل های کلاسیک ولتاژ و جریان استفاده شده است، چرا که مدل های کلاسیک ولتاژ و جریان به ترتیب مستقل از مقاومت استاتور و روتور عمل می نمایند. درایو پیشنهادی با استفاده از اطلاعات یک ماشین القایی موجود در بخش سیمولینک نرم افزار MATLAB شبیه سازی شده است. نتایج شبیه سازی موید رفتار پایدار و قابل قبول درایو پیشنهادی در محدوده سرعت های کم و خیلی کم و زیاد (از منظر: سرعت پاسخ دهی، نوسانات پاسخ و خطای ماندگار ردیابی) و نیز قوام قابل ملاحظه در قبال تغییرات حین کار مقاومت های استاتور و روتور هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
107
لینک کوتاه:
magiran.com/p988670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!