بررسی ارتباط بین نوع سیگار مصرفی و بروز بیماری برگر در بیماران مبتلا به برگر در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1387-1388

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری برگر یک بیماری التهابی و ترومبوز عروق دست ها و پاها می باشد. این بیماری ارتباط بسیار نزدیک با مصرف محصولات دخانی دارد. بیماران برگری غالبا مردان جوان (زیر 40-45 ساله) هستند که سابقه مصرف زیاد سیگار را دارند. اگر چه اخیرا درصد خانم ها و افراد بالای 50 سال مبتلا به بیماری برگر نیز افزایش یافته است. بیماری برگر در میان مردمان کشورهای شرقی، جنوب شرقی آسیا، هند و خاورمیانه شیوع بیشتری دارد و در میان آمریکایی های آفریقایی تبار شیوع بسیار کمتری دارد. با توجه به افزایش تمایل به مصرف سیگار لایت و اولترالایت با گمان کم خطر بودن آن، بررسی ارتباط ابتلا به برگر با نوع محصولات دخانی مصرفی لازم بنظر می رسد که در مطالعه حاضر به آن پرداخته ایم.
مواد و روش ها
در این تحقیق گذشته نگر ما به بررسی 100 بیمار که در مدت زمان یک سال با شکایت بیماری برگر در بیمارستان های شهدای تجریش و طالقانی بستری بودند، پرداختیم. 5 بیمار به خاطر بیماری های زمینه ای همراه از طرح خارج شدند. اطلاعات این بیماران توسط پرسشنامه به وسیله سوال مستقیم پرسشگر از بیماران گردآوری شده است.
یافته ها
در این تحقیق ما 95 بیمار که وارد این تحقیق شدند را بررسی کردیم. متوسط سنی بیماران 42 سال (26-75 سال) بود. متوسط زمان مصرف سیگار 2/0 ± 21 سال (6 تا 57 سال) بود. آخرین سیگار مصرفی در 29 بیمار سیگارهای لایت و اولترا لایت بود و 31 نفر سیگارهای ایرانی فیلتردار و 21 نفر سیگارهای خارجی فیلتردار و 13 نفر سیگارهای ایرانی غیر فیلتردار مصرف می کردند. متوسط زمان مصرف آخرین نوع سیگار مصرفی قبل از بروز بیماری برگر 2/0±2 سال بود.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از بررسی ما نشان می دهد بر خلاف تصور جامعه این نوع سیگارهای لایت و اولترا لایت نیز اثرات مخربی مشابه با سیگارهای معمولی در سلامت انسان از جمله ابتلا به بیماری برگر دارند و تحقیقات بیشتر در زمینه مقایسه دقیق تر میزان تاثیر سیگارهای لایت و اولترا لایت موجود در کشور و سیگارهای معمولی برای ایجاد استعداد به ابتلا به بیماری برگر ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p989202 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!