بررسی خرده فرهنگ جوانان ایران در محتوی اشعار موسیقی پاپ

چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی خرده فرهنگ جوانان ایران در محتوی اشعار موسیقی پاپ می باشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش روش تحلیل محتوی کمی بود. این تحقیق به منظور توصیف محتوای مفاهیم اشعار مطرح شده در موسیقی پاپ مجاز بر اساس فهرست آثار صوتی منتشر شده دفتر نشر موسیقی در سال 1388 انجام شد. از میان300 آلبوم از آثار صوتی منتشر شده دفتر موسیقی در سال 1388 تعداد 10 نفر از خوانندگان پاپ به شیوه تصادفی انتخاب گردیدند و محتوی اشعار تعداد70 آهنگ بررسی گردید. در فرآیند تحلیل داده ها در مرحله اول (کدگذاری باز) تعداد504 کد به دست آمد. کدگذاری باز فرآیند شکستن و مفهوم سازی داده هاست، کدهای سطح یک نسبتا ساده اند وبه مرور تغییر می یابند. در مرحله دو با خلاصه کردن کدها در گروه های مشابه تعداد76 مقوله به دست آمد و در مرحله سوم یعنی کدگذاری محوری مقولات انفعال جوان و جنسیت در محتوی اشعار پاپ به عنوان مقوله های مرکزی انتخاب گردیدند.
یافته ها
دراین تحقیق محتوی70 شعر در آلبوم های10 خواننده مورد بررسی قرار گرفت که 83/45 درصد مفاهیم(231مورد) مربوط به جنسیت و16/54 درصد (273مورد) مربوط به انفعال جوانان بود. از بین مفاهیم مطرح شده درمحتوی اشعار موسیقی پاپ بیشترین درصد مربوط به وصف یار و دیدارعاشقانه 58/17درصد (48مورد) بود. آنچه از یافته های این پژوهش مشهود است 16/54 درصد (273مورد) از مفاهیم مطرح شده در محتوی اشعار به مفاهیمی اختصاص دارد که نشان از انفعال، بی ارادگی و وادادگی جوان دارد. خرده فرهنگ جوانان برگرفته از موسیقی پاپ نشان از انفعال، بی ارادگی ووادادگی جوانان دارد. پیشنهاد می گردد مسوولین و برنامه ریزان فرهنگ و نظارت بر موسیقی به ویژه پاپ به این مهم توجه داشته باشند و با نظارت بیشتری بر اشعار و محتوی موسیقی در راستای غنی تر کردن آن همگام با آموزه های دینی اقدام نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
141
لینک کوتاه:
magiran.com/p990796 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!