وضعیت دندانی سالمندان ساکن شهرو روستای شهرستان تالش (1388)

پیام:
چکیده:
زمینه
پدیده سالمندی در پی ارتقای برنامه های سلامتی اجرا شده در سال های گذشته، روندی رو به افزایش داشته است. سلامت دهانی جزء تفکیک ناپذیری از سلامت عمومی است.
هدف
مطالعه به منظور ارزیابی وضعیت دهانی با توجه به رفتارهای بهداشتی دهانی افراد سالمند غیر وابسته به دیگران در شهرستان تالش انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی 203 سالمند 65 سال به بالا و غیر وابسته به دیگران در مراکز بهداشتی- درمانی شهری و روستایی شهرستان تالش مورد معاینه و مصاحبه قرار گرفتند. روش نمونه گیری به صورت آسان بود. اطلاعات جمعیتی، رفتارهای بهداشتی دهانی، وضعیت دندان ها و بیماری های سیستمیک سالمندان مراجعه کننده ثبت شد. معاینه های دندانی به صورت بالینی توسط متخصص بیماری های دهان و بر اساس معیارهای پوسیدگی سازمان جهانی بهداشت در مراکز بهداشتی ناحیه انجام شد. داده ها با آزمون های آماری مجذور کای، تی و رگرسیون لجستیک تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین سنی افراد مورد مطالعه 4/6±72 سال بود. خانم ها 78 نفر و آقایان 125 نفر و تعداد مراجعین به درمانگاه های شهری 102 نفر و روستایی 101 نفر بودند. دفعه های مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و خمیر دندان در ساکنین شهری بیش تر از روستایی بود. 160 نفر (%78) کاملا بی دندان بودند که %94 آن ها دارای دندان مصنوعی و 10 نفر فاقد پروتز متحرک بودند. میانگین تعداد دندان های باقی مانده در افراد دارای دندان 4± 34/7 بود و %95 این افراد پوسیدگی های ریشه و %6/18 آن ها پوسیدگی های تاج داشتند. اکثر افراد (%4/37) مبتلا به پر فشاری خون بودند و این بیماری در گروه شهری بیش تر از روستایی بود (001/0>p). دیابت ملیتوس در خانم ها بیش تر از آقایان بود (004/0>p).
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها، وضعیت بهداشت دهان سالمندان منطقه تالش ضعیف بود. لذا انجام معاینه های معمول دهانی و دندانی در بین سالمندان توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p996466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!