ارتباط شاخص توده بدنی قبل از بارداری و پیامدهای نوزادی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
پیامدهای بارداری و نوزادی یک موضوع مهم بهداشتی محسوب می شود. نظر به تناقضات موجود در مورد تاثیر شاخص توده بدنی اولیه مادر بر روی این پیامدها، مطالعه حاضر با هدف ارتباط این شاخص با پیامدهای نوزادی در زنان باردار گیلان، انجام شد.
مواد و روش ها
این بررسی به صورت گذشته نگر و مبتنی بر داده های موجود، بر روی 511 نفر از زنان باردار در استان گیلان صورت گرفت. گردآوری داده ها، بر اساس اطلاعات موجود در پرونده های مراکز بهداشتی بود. نتایج نوزادی، بر اساس شاخص توده بدنی قبل از بارداری، مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه میانگین شاخص توده بدنی اولیه مادر و وزن نوزاد، به ترتیب، kg/m 88/4±69/25 و 86/388±09/3272 گرم بود. هم چنین از نظر جنسیت اکثر نوزادان به دنیا آمده پسر بودند. آزمون های آماری بین متغیر وزن نوزاد با شاخص توده بدنی اولیه مادر ارتباط آماری معنی داری نشان داد. ولی بین متغیرهای قد، دور سر نوزاد، ایکتر، دیسترس تنفسی و جنسیت نوزاد با شاخص توده بدنی اولیه مادر اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه و تاثیر شاخص توده بدنی بر روی برخی از پیامدهای نوزادی، لازم است که برنامه ریزی های آموزشی، حمایتی و مشاوره ای جهت مادران انجام گیرد تا از وضعیت جسمی مطلوب مادر پیش از بارداری اطمینان حاصل شود، در نتیجه موجبات ارتقاء سطح سلامت مادران و نوزادان فراهم آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
445 تا 451
لینک کوتاه:
magiran.com/p997229 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!