بررسی فراوانی ژن های توکسین A و آلژینات در ایزوله های بالینی سودوموناس آئروژینوزا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سودوموناس آئروژینوزا پاتوژنی فرصت طلب و یکی از عوامل مهم عفونت های بیمارستانی است و در طیف وسیعی از عفونت ها، از عفونت های دستگاه ادراری گرفته تا باکتریمی، نقش دارد. این باکتری دارای فاکتورهای پاتوژنی متعددی از جمله اگزو توکسین A، آلژینات، لیپو پلی ساکارید، پیلی، فسفو لیپاز C، الاستاز و الکالن پروتئاز می باشد. در این تحقیق فراوانی ژن های اگزو توکسین A و آلژینات در ایزوله های بالینی سودوموناس آئروژینوزا جدا شده از عفونت های بیمارستانی مورد مطالعه قرار گرفته است.

مواد و روش ها

در این بررسی، پنجاه سویه سودوموناس آئروژینوزا جدا شده از نمونه های بالینی در بیمارستان های طالقانی و آزمایشگاه مرکزی ایلام و میلاد تهران جمع آوری گردید. ایزوله های مربوطه با روش های بیوشیمیایی تعیین هویت گردیدند، و در مرحله بعد استخراج DNA انجام گرفت. سپس با استفاده از پرایمرهای اختصاصی برای هر کدام از ژن های اگزو توکسین A و آلژینات حضور یا عدم حضور ژن های مربوطه با روشPCR مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته های پژوهش

در سی و هفت سویه(74 در صد)، ژن اگزو توکسین A و در چهل و شش سویه(92 درصد)، ژن آلژینات مشخص گردید. در ایزوله های جدا شده از عفونت های ادراری که شامل 30 سویه بودند، ژن اگزو توکسین A در 21سویه(70درصد) و ژن آلژینات در 26 سویه(6/86 درصد) مشاهده شد. هم چنین در ایزوله های جدا شده از عفونت های سوختگی که شامل 20 سویه بودند، ژن اگزوتوکسین A در 16 سویه(80 درصد) و ژن آلژینات در20 سویه(100 درصد) مشاهده شد.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نتایج این مطالعه، می توان استنباط نمود که ژن های اگزو توکسین A و آلژینات جزو فاکتورهای ویرولانس باکتری سودوموناس آئروژینوزا به حساب می آیند و ژن آلژینات درعفونت های ادراری و سوختگی نقش مهم تری دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p997309 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!