برآورد رواناب سطحی شهر رشت (مطالعه موردی: خیابان شهید قلی پور تا فلکه یخسازی)

پیام:
چکیده:
در این تحقیق پس از تهیه اطلاعات و TIN از محدوده مورد مطالعه با استفاده از نقشه های موجود و وضعیت کاربری اراضی به صورت پلیگون های زمین مرجع شده مجزا معرفی و با انطباق شبکه سیلاب روی این شهر بر مسیر معابر، خیابان ها و خصوصیات فیزیوگرافی حوضه های شهری مطالعه گردیده است. عمق رواناب و حجم سیلاب زیر حوضه-های 17گانه با دوره بازگشت های مختلف از روش SCS و استدلالی محاسبه شده که روش استدلالی به علت کوچک بودن حوضه کاربرد خوبی داشت. با مقایسه درصد گروه های هیدرولوژیکی خاک و حجم رواناب زیر حوضه ها مشخص گردید زیر حوضه هایی که درصد مساحت غیر قابل نفوذ را دارا هستند حجم سیلاب شان بیشتر می باشد. به این ترتیب نتایج نشان داد نقش CN و پوشش گیاهی در شدت نفوذ از بقیه متغیرها بیشتر است، نفوذناپذیری سطح حوضه های شهری و تغییراتی که در اثر رشد و توسعه شهر به وجود می آید مانند از بین بردن پوشش های گیاهی، تراکم خاک و ایجاد سیستم جمع آوری و هدایت آب های سطحی به مقدار زیادی از نفوذ آب در خاک می کاهد.
تحقیق انجام شده نشان داد که همبستگی مثبتی بین حداکثر دبی لحظه ای سیل و میزان بارندگی روز وقوع سیل وجود دارد. همچنین، بین حداکثر دبی لحظه ای سیل و حداکثر شدت بارش 24 ساعته ضریب همبستگی بین آنها 95/0 می باشد و نیز، ضریب همبستگی بین مساحت مناطق شهری و رواناب 93/0 می باشد. حد آستانه مقدار بارندگی برای ایجاد سیل 70 میلی متر در 24 ساعت و آستانه شدت بارندگی 87. 17 میلی متر در 24 ساعت با دوره برگشت 2 ساله بدست آمد. هدف از این تحقیق نقش عوامل انسانی یا ساخت و ساز و از بین بردن پوشش گیاهی طبیعی و آسفالت کردن معابر در آب گرفتگی و همچنین ارائه پیشنهادهایی در جهت رفع آب گرفتگی معابر محدوده مورد مطالعه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
121
لینک کوتاه:
magiran.com/p997754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!