مقایسه ی اثرات ضدمیکروبی و سمیت سلولی دهانشویه های ایرشا، بنزیدامین، بیوتن، اورال بی، پویدون آیوداین، کامومیل با گروه های شاهد در محیط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
بیان مساله: کاهش ریزجانداران دهان پیش از اقدام به جراحی ناحیه ی دهان و یا پیش از جراحی های فک و صورت می تواند نقشی مهم در کاهش وقوع عفونت های پس از جراحی بازی کند. یکی از روش های موثر در کاهش شمار ریزجانداران استفاده از محلول های آنتی سپتیکی است که به عنوان دهان شویه استفاده می شوند.
هدف
هدف از این پژوهش، مقایسه ی اثرات ضدمیکروبی و سمیت سلولی دهانشویه های ایرشا، بنزیدامین، بیوتن، اورال بی، پویدون آیوداین، کامومیل با گروه های شاهد در محیط آزمایشگاهی بود.
مواد و
روش
این پژوهش به روش آزمایشگاهی انجام گردید. در این بررسی باکتری های استرپتوکوک ویریدنس، موتانس و سانگوئیس، لاکتوباسیلوس کازئی و کاندیدا آلبیکانس کشت داده شد و از آنها غلظت استاندارد 5/0 مک فارلند فراهم گردید. با استفاده از آب مقطر سترون، رقت های گوناگون دهانشویه ها (5، 1، 5/0 و 1/0 درصد) تهیه و در ضمن از لوله ی دارای آب مقطر بدون دارو به عنوان شاهد منفی استفاده شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار 13SPSS و آزمون آماری توکی (Tukey) و آنوا یک سویه (One Way ANOVA) واکاوی آماری گردید. همچنین جهت بررسی سایتوتوکسیسیتی این دهانشویه از آزمون رنگ سنجی روش کلرومتریکMTT (3، 4 و 5 دی متیل تیازید-2 یل-2 و 5 دی فنیل تترازولیم بروماید، یک تترازول زرد رنگ) استفاده گردید.
یافته ها
این نتایج نشان داد که دهان شویه ی نیستاتین دارای بیشترین اثر باز دارندگی بر روی قارچ کاندیدا است. همچنین دهان شویه های ایرشا، پودوین ایوداین و بنزیدامین هیچ گونه اثرات ضد قارچی نداشتند. دهان شویه ی کلرهگزیدین تنها در غلظت 1/0 درصد اثرات ضد قارچی نداشته و در دیگر غلظت ها دارای اثرات ضدقارچی بود. بیشترین اثرات ضدمیکروبی در دهان شویه ی کلرهگزیدین گزارش شد. دهان شویه های ایرشا و بنزیدامین در غلظت 5 درصد دارای اثرات سمیت سلولی چشمگیری بر روی رده های سلولی MRF، HEPG2، Saos-2 و KB بودند. دهان شویه ی پودوین ایوداین دارای اثرات سمیت سلولی بر روی رده های سلولی MRF، HEPG2 و J774.A1 در غلظت 5 درصد بوده و در غلظت 1 درصد بر روی سلول Saos-2اثر گذار است. دهان شویه ی کامبویل در غلظت 5 درصد بر روی رده ی سلولی MRF موثر بوده و دهان شویه ی اورال بی در همین غلظت بر روی رده ی سلولی HEPG2تاثیر دارد. دهان شویه ی کلرهگزیدین دارای اثرات سمیت سلولی کمتر بر روی همه ی رده های سلولی بود.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده از این بررسی نشان داد که دهان شویه ی کلرهگزیدین نسبت به دیگر دهان شویه ها دارای خواص ضد میکروبی بیشتر و سمیت سلولی کمتری بوده و می تواند به عنوان یک دهان شویه ی مناسب به بیماران پیشنهاد شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
456
لینک کوتاه:
magiran.com/p998135 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!