مقایسه آزمایشگاهی میزان ساختار باقیمانده دندان و مقاومت به شکست آن در تهیه حفره دسترسی لبیالی با لینگوالی در دندان های پیشین دایمی دارای پوسیدگی لبیالی

پیام:
چکیده:
بیان مساله: در روش های معمول درمان ریشه ی دندان های پیشین، تهیه ی حفره ی دسترسی از سمت لینگوال انجام می گیرد، اما در برخی از شرایط تهیه ی حفره از سمت لبیال پیشنهاد شده است.
هدف
هدف از این پژوهش، مقایسه ی حفره ی دسترسی لبیالی با لینگوالی در دندان های پیشین دایمی دارای پوسیدگی لبیالی از جهت میزان ساختار باقیمانده ی دندان و مقاومت به شکست آن بود.
مواد و
روش
برای انجام این بررسی تجربی، 150 دندان پیشین دایمی سالم انسانی در 5 گروه 30 تایی (دندان پیشین مرکزی و کناری فک بالا، کانین فک بالا، دندان های پیشین و کانین فک پایین) انتخاب شده و یک حفره ی کلاس پنج همانند، متناسب با ابعاد هر دندان در سطح لبیال همه ی نمونه ها ایجاد نموده و حجم هر نمونه، پیش و پس از تهیه ی حفره ی کلاس پنج با استفاده از پنتاپیکنومتر سنجیده شد (2V و 1V). نمونه های هر گروه به گونه ی تصادفی به دو زیر گروه 15 تایی تقسیم شده که در زیر گروه اول، حفره ی دسترسی لبیالی و در زیر گروه دوم، حفره ی دسترسی لینگوالی ایجاد گردید. سپس حجم باقیمانده ی دندان بار دیگر سنجیده (3V) و میانگین حجم از دست رفته ی نسبی هر دندان بر اثر تهیه ی حفره ی دسترسی ارزیابی شد (1V/3V-2V). پس از آن نمونه ها در بلوک های آکریلی مانت گردیدند و تحت نیروی شکست دستگاه آزمون یونیورسال قرار گرفتند.
یافته ها
در همه ی گروه ها اختلاف میانگین حجم باقیمانده و مقاومت به شکست میان دو زیر گروه از نظر آماری معنادار بود (05/0 p <)، دندان های دارای حفره ی دسترسی لبیالی نسبت به لینگوالی، حجم باقیمانده و مقاومت به شکست بیشتری را از خود نشان دادند.
نتیجه گیری
تهیه ی حفره ی دسترسی لبیالی نسبت به لینگوالی می تواند موجب حفظ بیشتر حجم باقیمانده ی دندان و مقاومت به شکست آن در درمان ریشه ی دندان های پیشین دارای پوسیدگی لبیالی، به ویژه در دندان های پیشین فک پایین شود
زبان:
فارسی
در صفحه:
487
لینک کوتاه:
magiran.com/p998138 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!