فهرست مطالب

دانش و پژوهش حسابداری - پیاپی 41 (تابستان 1394)

فصلنامه دانش و پژوهش حسابداری
پیاپی 41 (تابستان 1394)

  • 132 صفحه، بهای روی جلد: 90,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1394/07/16
  • تعداد عناوین: 7
|
  • رویکرد ارزیابی چابکی درزمینه همکاری مشترک سازمانی
    ناصر پرتوی، الیاس سروی، محسن سروی صفحه 4
    در چند سال اخیر، مفهوم چابکی بسیار محبوب گشته است و محبوبیت آن در موضوعات مرتبط با تکنولوژی ومدیریت درحال افزایش میباشد. چگونه می توانیم یک سیستم اطلاعات چابک را تعریف کنیم؟ چگونه می توانیم دریابیم آیا یک سیستم اطلاعات چابک است؟ و چگونه می توانیم چابکی را بر حسب سیستم های اطلاعات سازمان ارزیابی کنیم؟این مقاله سعی دارد پاسخ این سوالات را ارائه دهد شرح مفهوم چابکی سیستم های اطلاعات و روش ها جهت ارزیابی چابکی ارائه می شود مفهوم چابکی پنج جنبه فرآیند، سازمان، اطلاعات، منابع و محیط را شامل می شود و در نهایت نقش همکاری شرکت را در دستیابی به چابکی در مفهوم گسترده آن بیان می کند.
    کلیدواژگان: چابکی سازمان، مفهوم زیرکی منابع، محیط، سیستم تکنولوژی اطلاعات
  • چارچوب نظری گزارشگری مالی، از آغاز تا امروز
    مهدی کدیور صفحه 10
    از سال 1959 میلادی که رویکرد بدیهیات- اصول توسط موریس مونیتس در قالب تحقیقات حسابداری شماره 1 و 3 منتشر گردید تا آخرین بیانیه FACB و IASB در سال 2010 که به طور مشترک در قالب بیانیه شماره هشتSFAC)8) انتشار یافت، چارچوب نظری گزارشگری مالی همواره به عنوان یکی از چالش برانگیزترین تئوری های قابل نفوذ حسابداری در سطح بین الملل محسوب شده و همواره پاسخگوی بسیاری از ابهامات مطرح شده در حرفه حسابداری بوده است. اگرچه در این دوران همواره نقدهایی از طرف استادان و حسابداران حرفه ای به آن وارد گردیده، اما اهمیت آن در رشد و اعتلای تئوری حسابداری بر کسی پوشیده نیست. در این نوشتار سعی داریم تا ضمن پرداختن به سیر تاریخی ومراحل تحول این چارچوب، خدمات ارزشمندی را که FACB در این دوران به حرفه حسابداری ارائه داده است را نیز مورد بررسی قرار دهیم.
    کلیدواژگان: چارچوب نظری گزارشگری مالی، از آغاز تا امروز
  • بررسی آثار مالی ناشی ار تجدید ارزیابی دارایی های ثابت شرکت گاز استان های ایران
    صفحه 18
  • مقایسه انتظارات سودآوری سرمایه گذاری از طریق توجه به پایداری اجزای سود و قیمت سهام در شرکت های با اکثریت سهام دولتی و خصوصی
    امید صباغیان طوسی، آزاده صالح پور، محمدرضا سحری صفحه 26
    این مطالعه به بررسی پایداری و محتوای اطلاعاتی اجزای سود پرداخته است بطوریکه جزء نقدی سود را به (1)تغییرات وجه نقد، (2) خالص پرداختی (دریافتی) به سهامداران و (3)خالص پرداختی (دریافتی) به بستانکاران،و جزء تعهدی را به اقلام تعهدی اختیاری و غیر اختیاری تفکیک نموده است و به مقایسه ی آن در دو گروه از شرکت ها (با اکثریت سهام دولتیو با اکثریت سهام خصوصی) پرداخته و همچنین پیامدهای انتظارات سودآوری سرمایه گذاران و انعکاس قیمت سهام را درکل نمونه مورد بررسی قرار داده است.متغیرهای به کار رفته در این پژوهش از گزارش های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استخراج شده است. سپس در دوره زمانی 1391-1389 با نرم افزار اکسل 2010 محاسبه و داده های 148 شرکت با استفاده از نرم افزار و روش برآورد پنل دیتا در مدل های رگرسیونی حداقل مربعات معمولی تجزیه و تحلیل شده است. شواهدعلمی پژوهش یبیانگر این است که سرمایه گذاران شرکتهای دولتی در انتظارات مرتبط با سودآوری (سود) خودکه در قیمت سهام منعکس می شود به پایداری اجزای سود توجه بیشتری میکنند. همچنین سرمایه گذاران شرکتها یغیردولت درانتظارات مرتبط با سودآوری (سود) خودکه درقیمت سهام منعکس می شود به پایداری اجزای نقدی وتعهدی سود توجه بیشتری دارند.
    کلیدواژگان: ثبات اجزای سود، پایدارای سود، انتظارات سرمایه گذاران، قیمت سهام
  • بررسی عوامل موثر بر عکلکرد صندوق های سرمایه گذاری بر اساس شاخص های مبتنی بر نظریه فرامدرن پرتفوی در بورس اوراق بهادار تهران
    محمدرضا ختایی صفحه 34
    در این تحقیق عملکرد صندوق های سرمایه گذاری فعال در بورس اوراق بهادار تهران بر اساس شاخص های مبتنی بر نظریه فرامدرن پرتفوی مورد بررسی قرا می گیرد. شاخص های مورد نظر برای ارزیابی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری، شاخص سورتینو و نسبت پتانسیل مطلوب می باشند. بدین منظور داده های مربوط به 16 صندوق سرمایه گذاری طی دوره 90-88 جمع آوری و مورد تحلیل قرار گرفتند. در بخش دیگری از تحقیق، عوامل موثر بر عملکرد صندوق های سرمایه گذاری مورد بررسی قرار گرفتند. عوامل بررسی شده شامل متغیرهای نسبت فعالیت معاملاتی، نسبت فعالیت سرمایه ای، ارزش واحد های صدور، ارزش واحدهای ابطال و ارزش خالص دارائی ها می باشند. برای آزمون فرضیه های تحقیق، از آزمون های ناپارامتریک استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از این مطلب است که رتبه بندی صندوق های سرمایه گذاری بر اساس دو شاخص مذکور، یکسان نبوده بلکه صرفا رابطه معناداری میان آنها برقرار است و از آنجائیکه سرمایه گذاران همواره به دنبال انتخاب بهترین صندوق ها جهت سرمایه گذاری هستند، باید از چند شاخص مختلف جهت ارزیابی عملکرد استفاده شود تا اطمینان بیشتری نسبت به نتایج حاصل شود. همچنین رابطه معنادار میان متغیرهای نسبت فعالیت معاملاتی، ارزش صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری با عملکرد صندوق های سرمایه گذاری تایید شد، بطوریکه تنها این سه متغیر به عنوان عوامل اثرگذار بر عملکرد صندوق های سرمایه گذاری می باشند.
    کلیدواژگان: شاخص سورتینو، نسبت پتانسیل مطلوب، نسبت فعالیت معاملاتی، نسبت فعالیت سرمایه ای، ارزش واحد های صدور و ابطال
  • راهنمای موسسات حسابرسی
    صفحه 42
  • اخبار
    صفحه 57