فهرست مطالب

پژوهش نامه تاریخ اجتماعی و اقتصادی - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 7، بهار و تابستان 1394)

پژوهش نامه تاریخ اجتماعی و اقتصادی
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 7، بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • صفورا برومند صفحات 1-14
    در 7 اکتبر سال 2009 میلادی / 15 مهر 1388 ش. سجاده ای ابریشمین متعلق به دوره صفوی در حراج ساتبیز لندن معرفی و فروخته شد. این سجاده تا به امروز دومین قالیچه ی گرانقیمت جهان شناخته شده است که در این حراج بین المللی به فروش رسیده است. در کاتالوگ حراج با فرض برخی احتمالات، تاریخ این سجاده مقارن دوران حکمرانی شاه عباس اول ذکر شده است. اما بازخوانی متن سجاده و انطباق آن با مستندات تاریخی حقایق دیگری را در بر دارد. در این مقاله ضمن بررسی ویژگی های این سجاده و بازخوانی نشانه های نوشتاری و هنری آن، تاریخ، علت و پس زمینه سیاسی - اجتماعی بافتن آن معرفی می شود. حاصل این پژوهش، از بافتن این سجاده به سفارش میرزا مخدوم شریفی، وزیر شاه اسماعیل دوم برای پناهندگی او به عثمانی و منصوب شدن او به مقام قاضی القضاتی مکه حکایت می کند.
    کلیدواژگان: سجاده های صفوی، میرزا مخدوم شریفی، پناهندگی، امپراتوری عثمانی
  • آرزو خانپور، محمدتقی آشوری صفحات 15-40
    این پژوهش با روش توصیفی به مطالعه میزان و نوع واردات محصولات شیشه در دوره ی قاجار پرداخته است. این بررسی نشان می دهد بیشترین میزان واردات محصولات شیشه از کشور روسیه انجام گرفته که البته راه های مناسب و حمل و نقل سریع و آسان در سرعت بخشیدن به این امر بسیار موثر بود. این واردات، شیشه های مصرفی و کاربردی را در بر می گرفت. در مقابل محصولات شیشه ای وارد شده از کشورهای اروپایی که از طریق حکومت عثمانی انجام می گرفت بیشتر جنبه تزیینی داشته و مخصوص طبقه مرفه جامعه ی قاجاری بوده است. هرچند رشد بی رویه ی محصولات شیشه موجب شکل گیری تلاش هایی در جهت تولید آثار شیشه ای در ایران گردید; اما اغلب آثار شیشه ای مربوط به دوره قاجار در موزه های ایران متعلق به کشورهای اروپایی و روسیه بوده که در این دوره وارد ایران می گردید.
    کلیدواژگان: شیشه، واردات شیشه، دوره قاجار، تولید شیشه
  • محمدحسین شریف زادگان، همایون نورایی صفحات 41-66
    هدف از این مقاله مرور تحولات صنعت و توسعه صنعتی در ایران با استفاده از روش مطالعه کتابخانه ای است. در این راستا ابتدا تحولات تجربی و سپس تحولات نظری مرتبط با توسعه صنعتی مرور شد. نتایج به دست آمده نشان داد که اگرچه در ایران به لحاظ نظری، تحول خاصی در صنعت و توسعه صنعتی، رخ نداده است، ولیکن از شروع قرن سیزدهم به لحاظ تجربی تحولات گسترده ای در توسعه صنعتی ایران پدیدار شد که می توان آن ها را در سه مرحله اصلی: شروع قرن سیزدهم هجری شمسی تا پایان سلسله قاجار، شروع سلسله پهلوی تا انقلاب اسلامی در ایران و انقلاب اسلامی سال 1357 تا عصر کنونی، تقسیم بندی کرد. این سه مرحله نشان می دهد که اگرچه ایران جزء کشورهای پیشرو در تدوین برنامه های توسعه صنعتی بوده، ولیکن کمبود پیش نیازهای نهادی توسعه صنعتی در ابتدای شکل گیری چنین فرایندی از یک سو و سیطره بیش ازحد دولت بر صنایع در طول تاریخ از سوی دیگر سبب شده تا درمجموع فرهنگ صنعتی تکوین نیافته و محیط نهادی مرتبط با صنعت دچار هرج ومرج بسیار باشد که فقط به صاحب صنعت شدن ایران(ونه صنعتی شدن) منجرشد. لذا پیشنهاد می شود دولت با افزایش نقش نظارتی خود به جای مداخله گری، بهبود محیط نهادی توسعه صنعتی را در دستور کار قرار دهد.
    کلیدواژگان: تحولات تجربی، توسعه صنعتی، تحولات نظری، محیط نهادی
  • نجم الدین گیلانی صفحات 67-82
    در عصر ساسانی جامعه ایران به طبقات گوناگونی تقسیم شده بود. هر چند در بسیاری از منابع، از ممکن نبودن تحرک طبقاتی در این دوره سخن رفته، ولی شواهدی مبنی بر امکان تحرک و ارتقاء طبقاتی وجود دارد. همچنین، به نظر می رسد که جامعه ی طبقاتی عهد ساسانی بیشتر به منظور تخصص گرایی و هویت خاص هر طبقه مطرح بوده است. این موضوع سبب می شد مشاغل در خاندان ها موروثی شده و فرزندان، تجارب نیاکان و پدران خود را به ارث برند و آن را به نسل های بعد از خود انتقال دهند و این امر تا حدودی در دوره اسلامی نیز (مانند موروثی بودن پزشکی در خاندان بختیشوع) حفظ شد. مقاله ی حاضر با استناد به منابع، با روش تحلیلی، به دنبال شرح و بسط موارد پیش گفته می باشد.
    کلیدواژگان: جامعه طبقاتی، ساسانی، دوره اسلامی، خاندان بختیشوع
  • رقیه واحددرآبادی، صفورا برومند صفحات 83-102
    الحاد در علم کلام و فقه اسلامی به معنای انکار وجود خدای یگانه، نپذیرفتن دین حق، بازگشت از دین اسلام یا ارتکاب گناه در مسجد الحرام است. لیکن در طول تاریخ، طبقه حاکم و رهبران فرقه های مذهبی مکررا از اتهام به الحاد به عنوان دستاویزی برای حذف رقیبان و مخالفان استفاده نمودند. در دوره سلجوقیان، مناسبات حکومت با دستگاه خلافت عباسی که بر دعوی قیمومیت سیاسی و مذهبی بر سرزمین های اسلامی مبتنی بود، وارد مرحله متفاوتی شد که به تبع، بر نوع نگرش و مصادیق اتهام بر الحاد تاثیرگذار بود. پژوهش حاضر ضمن بررسی مصادیق اتهام به الحاد در دوره سلجوقی و ویژگی های شخصیتی و فکری متهمان به الحاد، درصدد پاسخ به این پرسش است که اتهام به الحاد در دوران سلجوقیان بیشتر متاثر از شرایط سیاسی و اجتماعی بوده یا از گرایشات و تعصبات دینی نشات گرفته است. در این پژوهش، داده ها به روش کتابخانه ای گردآوری و به شیوه توصیفی–تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته. حاصل پژوهش مبین این امر است که جهت گیری سیاسی حاکمیت، میزان وابستگی سلجوقیان به نهاد خلافت، تعصب دینی و مذهبی نظام حاکم و علما، فضای اجتماعی– مذهبی و به سخن دیگر عوامل سیاسی و مذهبی توامان در ایراد اتهام الحاد به افراد، گروه ها یا مکاتب فکری نقش مهمی داشته است.
    کلیدواژگان: الحاد، سلجوقیان، قرن پنجم هجری، ایران، عباسیان
  • شهرام یوسفی فر، فاطمه عباسی تودشکی صفحات 103-127

    نظام قضایی و نهاد زندان در عصر قاجار به دلیل فقدان قوانین مدون از کاستی های بسیاری برخوردار بود که این امر منجر به بروز اندیشه اصلاحات شد. در پژوهش حاضر ضمن پرداختن به وضعیت زندانیان و بررسی اندیشمندانی که در دوره قدرت یابی میرزا حسین خان سپهسالار به ارائه نظریات خود پرداختند، این مسئله مدنظر قرار گرفت که آیا اصلاح نظام قضایی و نهاد زندان تابعی از تغییر در ساختار حقوقی بود یا ساختار سیاسی و اجتماعی جامعه؛ با این فرض که این نظریات بر اثر تغییر در ساختار سیاسی جامعه مطرح و براثر ناکام ماندن اصلاحات سیاسی این اندیشه ها نیز به مرحله اجرا درنیامدند. نتایج حاصله نشان می دهد سلطه نظام استبداد در جامعه عصر قاجار تا پیش از مشروطه، مانع از ایجاد تحول در ساختار حقوقی بود، بطوریکه مطرح شدن اندیشه اصلاح نظام قضایی در عمل نتوانست صورت اجرایی به خود بگیرد.

    کلیدواژگان: قاجار، نظام قضایی، نهاد زندان، زندانیان، سپهسالار
|
  • Safura Borumand Pages 1-14
    On October 7، 2009 a silk prayer rug from Safavid era was introduced and sold in London Sotheby’s auction. This prayer rug is known as the second highest-price rug which has been sold in this international auction. In the auction catalogue،this prayer rug has cautiously been dated back to Shah Abbas I period. Nonetheless، reviewing the text of this prayer rug and its textual and artistic signs and evaluating them against historical documents reveal other facts. This article studies the characteristics of this prayer rug and reviews its textual and artistic signs. Moreover، it introducesthe reason and socio-political background which resulted in its knitting. The result of this article reveals that this prayer rug had been knitted upon the order of MirzaMakhdumSharifi، the minister of Shah Ismail II، and it speaks of his seeking refuge to Ottoman Empire and his appointment as the Mecca’s Chief Justice.
    Keywords: Safavidprayer rugs, MirzaMakhdumSharifi, Refuge, Ottoman Empire
  • Arezoo Khanpour Khanpour, Mohammad Taghi Ashouri Pages 15-40
    Employing a descriptive research method, the present paper aims atinvestigatingthe amounts and types of glass-wear imports during the Qajar era. This study shows that the highest amount of import of the glass-wears was from Russia. Convenient connecting routs and fast and easy transportation facilitated this matter significantly. Such imports from Russia included consumableand usable glass-wear products. Contrariwise, imports from European countries via OttomanEmpire were mainly of decorative nature and were used by the wealthy class of the society, duringQajar era. Although the noticeable growth in glass-wear consumptioninstigatedsome efforts for producing these products locally; however,the majority of the glass artworks in the Iranian museumsbelong to the European countries and Russia, which were all imported to the countryduring Qajar era.
    Keywords: Glass, Glass, wear import, Qajar period, Glass production
  • Mohammad Hossein Sharifzadegan, Homayun Norayi Pages 41-66
    The present paper is aimed at reviewing the evolution of industrial development in Iran,using library-oriented research method. To that aim, both theoretical and empirical evolutionsofthe industrial development wereinitially reviewed.The results indicate that although no particulartransformationhas happened in the theoretical aspects of industry and industrial development in Iran, yet since the 13th century, there has been significant transformation with regard to empirical aspects of industrial development. Theseempirical industrial developments can be classified into three time periods: From the startof the 13th century(AH) up to the end of Qajar era;from the start of Pahlavidynasty up to the Islamic Revolution inIran; and from the Islamic Revolution inIran up to the current era. The review results show that althoughIranhas been one of the leading countriesin the field ofindustrialdevelopmentplans, yet lack orshortage ofinstitutionalprerequisites forinitial industrialdevelopment,on the one hand, and historical domination of government over industry, on the other hand, haveall impeded industrial culture to grow. These factorshave also ledto chaotic institutional environment for industrialdevelopment in Iran. Thus, despite being an industry holder, the country has not been industrialized. Accordingly, it is suggested that special attention be paid to industrial institutionaldevelopment in Iranthrough increasingregulatoryroleof the government and decreasingits intervening role.
    Keywords: Industrial development, Theoretical changes, Empirical changes, Institutional environment
  • Najma Al Din Gilani Pages 67-82
    During Sassanidera, Iranian societyhad beenclassified intodifferentclasses. Although in some resources the likelihood of social class promotion has been refuted, there are somepieces of evidence confirming the possibility of moving from one class to another. Moreover, it seems that the classified society of Sassanid era was largely characterized by the professionalization and distinctive identity of each social class. This made the professions be transmitted to children in the families. Having inherited their ancestors’ experiences, they also transmitted them to next generations. This transmission process was also extended tothe early Islamic period (like medicine running in the Bukhtishudynasty). The present paper aims at elaborating on and explicating the issue through adopting a descriptive-analytic research method and referring to resources.
    Keywords: Classified society, Sassanid, Islamicperiod, Bukhtishu
  • Roghayeh Vaheddorabadi, Safura Borumand Pages 83-102
    Heresy (Ilhad) in Islamic jurisprudence and theology science refers to denial of existence of the sole God, rejection of God, denying Islam religion, converting to another religion as well as committing sin at Masjid Al-Haram. Nevertheless, during history, the ruling class of the society and leaders of religious sects have repeatedly resorted to heresy (Ilhad) accusation for the sake of eliminating their opponents and seizing their properties. During Seljuk dynasty, the relationship of the government with Abbasid dynasty, which was based on custodianship of political and religious tribes overIslamiclands,came to a new stage andconsequently influenced the attitudes and instances of heresy. This research, besides examining the instances of heresy during Seljuk dynasty and characteristics and ideologies of those individuals accused of heresy, intends to investigate whether heresy accusation during Seljuk dynasty wasmore influenced by political and social conditions or originated from religious attitudes and prejudices. The required data for this study was collected by library research method and was analyzed by using a descriptive-analytic approach. This research reveals that the political inclination of the government played a key role in the dependency of the Seljuk to the government, the religious prejudice of the ruling government and intellectuals,andthe social and religious atmospheres. In other words,political and religious factors were jointlyat work in accusing different groups and thinking schools to heresy.
    Keywords: Heresy (Ilhad), Seljuk, 5thcentury AH, Iran, Abbasids
  • Shahram Yousefifar, Fatemeh Abbasitoudashtaki Pages 103-127

    During Qajar period, the judicial system and the institute of prison suffered from many defects due to lack of codified laws. This matter resulted in formation of reform ideology. In the present research, the situation of prisoners as well as scholars who expressed their theories whenMirzaHossein Khan Sepahsalar came to power have been studied. What has been addressed is whether reforming judicial system and institute of prison was due to changes in the legal structure or it was the result of changes in the social and political structure of society. The assumption is that these theories had been expressed as a result of changes to the political structure of the society and thus could not have been enacted due to failures in the political reforms. The findings of the study indicate that the dominance of autocracy in the society at Qajar period, prior to the Constitutional government, prevented changes in the legal structure to occur, and accordingly judicial system reform proposal could not be accomplished in practice.

    Keywords: Qajar, Judicial System, Institute of Prison, Prisoners, Sepahsalar