فهرست مطالب

مطالعات ادبیات تطبیقی - پیاپی 33 (بهار 1394)

نشریه مطالعات ادبیات تطبیقی
پیاپی 33 (بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/04/13
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ناهید حجازی صفحات 7-19
    یکی از شاخص های رشد و بالندگی در هر علمی برگزاری همایش های تخصصی در آن علم به خصوص در مجامع دانشگاهی است. نخستین همایش در تاریخ این رشته از پژوهش های ادبی یعنی ادبیات تطبیقی به سال 1878 در پاریس باز می گردد. در ایران انجمن ادبیات تطبیقی نداریم یا دست کم فعال نیست. این حوزه در دانشگاه های ایران بیش از هفت دهه (از 1317) سابقه ندارد و از اواخر دهه هفتاد شمسی بود که دانشگاه ها همایش هایی را در موضوع ادبیات تطبیقی برگزار کردند. مقاله حاضر به آسیب شناسی علمی همایش های برگزارشده در این رشته می پردازد.
    کلیدواژگان: ادبیات تطبیقی، همایش های ادبیات تطبیقی در ایران، دانشگاه ها
  • افسانه سراجی، سیداحمد حسینی کازرونی، سیدجعفر حمیدی، علی پولادی ریشهری صفحات 21-33
    ادبیات تطبیقی از پیوندهای کلی میان ادبیات جهان بحث می کند و با نفوذ در ابعاد متنوع ادب، عناصر اصیل هر ملت را بازگو می نماید، تا اهمیت عناصر بیگانه و خصوصیت ادبی مختص به هر ملت را بیابد. در باب رنگ ها به شکل تطبیقی، پیش از این گویا در دو حماسه هومر و «شاهنامه» فردوسی مقایسه و تحلیلی صورت نگرفته است. بر همین بنا، در این پژوهش انواع رنگ های کاربرد یافته در دو حماسه به روش تطبیقی برای دریافت درجه شناخت و اهمیت رنگ در دو فرهنگ متفاوت مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته، تا اهمیت و سهم کاربرد این عنصر زیربنایی(رنگ) در شکل گیری این دو حماسه در دو بعد زمانی و مکانی متفاوت شناسایی گردد.
    کلیدواژگان: ادیسه، هومر، شاهنامه، حماسه، ادبیات تطبیقی
  • ماندانا هاشمی، منصوره شیرازی، یاسر هوشیار صفحات 35-49
    اصولا کار فرهنگ نویسی یا واژه نگاری(Lexicographie) تهیه و ارائه مجموعه های واژگانی است که بر طبق اصول زبان شناختی یا بهره گیری از واژگان شناختی صورت می گیرد. مقایسه تطبیقی فرهنگ «لغت فرس» اسدی توسی در زبان فارسی، و «العین» خلیل بن احمد فراهیدی در زبان عربی به عنوان اولین فرهنگ های لغت با توجه به پیشینه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و دینی مشترک نشان از آمیختگی و نزدیکی دو زبان فارسی و عربی و اثرپذیری آن ها از یکدیگر دارد.
    کلیدواژگان: فرهنگنامه، اسدی توسی، خلیل بن احمد فراهیدی، لغت فرس، العین
  • زهره وفایی فرد، میرجلال الدین کزازی صفحات 51-69
    دو اندیشمند صحنه ادب ایران، مولانا و حافظ بسیار پیش تر از اندیشمندان باخترزمین در بسیاری از زمینه های فردی و اجتماعی انسان اندیشیده اند، و این اندیشه ها را با زبان هنری بیان کرده اند. یکی از این زمینه های فکری بحث آزادی و اختیار انسان است که از آن به عنوان مهم ترین حقیقت وجودی انسان، به عنوان خلیفه خدا بر روی زمین، یاد می کنیم. در این مقاله نویسندگان ضمن تبیین اهمیت آزادی در آثار و اندیشه های حافظ و مولانا، سعی در بررسی شباهت و افتراق های نظریه ها و اندیشه های آنان در زوایای گوناگون وجود انسانی با نوع بیش انسان مدارانه در باخترزمین دارند. بر آن ایم که اندیشه های متفکران باخترزمین را با اشعار مولانا و حافظ که آزادی به عنوان محور اصلی اندیشه های انسان مدارانه آنان قرار دارد، مورد بررسی قرار داده و با نگاهی تطبیقی اندیشه های آنان تحلیل شود.
    کلیدواژگان: مولانا، حافظ، آزادی، انسان مداری، اگزیستانسیالیسم
  • معصومه حکیم عطار، یدالله طالشی صفحات 71-102
    مقاله حاضر به شناخت بهتر ادبیات داستانی ایران و آمریکا می پردازد. هدف آن تبیین ساختار روایتی داستان های کوتاه هدایت و فاکنر است. سه داستان کوتاه(سه قطره خون، داش آکل، سگ ولگرد) از مجموعه آثار صادق هدایت و سه داستان کوتاه(یک گل سرخ برای امیلی، سپتامبر خشک، انبار سوزی) از ویلیام فاکنر انتخاب شد؛ سپس با در نظر گرفتن ویژگی های داستان های کوتاه میزان توجه هدایت و فاکنر را به عناصر داستانی در داستان پردازی مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله شیوه صادق هدایت و ویلیام فاکنر در داستان گویی، شخصیت پردازی، پی رنگ، گفت وگو، زاویه دید، صحنه پردازی، لحن و درون مایه بررسی شده است.
    کلیدواژگان: صادق هدایت، ویلیام فاکنر، شخصیت پردازی، عناصر داستانی، داستان کوتاه
  • مسعود سلامی، آمنه کتایون رفیعی صفحات 103-127
    در این مقاله بر آن ایم تا به بررسی و مقایسه تطبیقی عشق در برخی از اشعار سهراب سپهری شاعر معاصر ایران زمین و آنته هولسهوف شاعره قرن نوزدهم آلمان بپردازیم. آنچه به جذابیت این مقاله اضافه می کند اشتراکات بسیاری هم چون تاسی هر دوی آنان از کتب آسمانی قرآن و انجیل، استفاده استعاری و تشبیهی از ارکان طبیعت، پیروی از قالب های شعری یکسان، تجربه وقایع تاریخی مشابه با وجود اختلاف زمان و مکان زندگی، نگرش اجتماعی هم سان در عین اختلافات فرهنگی و طول عمر برابر یعنی پنجاه و یک سال.
    کلیدواژگان: عشق، شعر، سهراب سپهری، آنته هولسهوف
  • مهدی ممتحن، فاطمه میرزاده صفحات 129-143
    شفیعی کدکنی و ادونیس از شاعران معاصر نوگرا هستند که روحیات مشابه و زبان شعری نزدیک به یکدیگر دارند؛ هر دو در روستا و دامان طبعیت بزرگ شده اند. هر دو درآغاز به شعر و ادبیات کلاسیک دلبستگی عمیق داشتند و به همان سبک شعر می سرودند و بعدها به شعر نو گرایش پیدا کردند. شفیعی شاعر معاصر ایران و ادونیس شاعر معاصر عرب از قریحه و فطرت شاعری، در شعر خویش از دیدگاهی انسانی و اجتماعی سخن می گویند. اندیشه ها و دریافت ها و پدیده های زیبای جهان شاعرانه خود را به صورتی دلکش و پر تاثیر در قالب نماد به ما عرضه می کنند. در مقاله حاضر تلاش می شود اسطوره های مشترک در شعر این دو شاعر نوپرداز و زبان آور بررسی شود.
    کلیدواژگان: اسطوره، ادونیس، شفیعی کدکنی، فینیق(ققنوس)، حلاج
  • مصطفی گرجی، عفت نادری نژاد صفحات 145-161
    متون فارسی عرفانی، به ویژه متون متقدم منثور قرن پنجم و ششم به دلایل و عوامل گوناگون، بستری فراهم کرده اند که اسطوره گناه و هبوط آدم(ص) در کنار مولفه هایی چون اختیار و اراده انسان، آگاهی و معرفت، آزادی و جبر، بیش ترین بسامد را داشته باشد. در این مقاله، نویسنده ضمن بررسی مفهوم گناه و هبوط در چهار حوزه «اصل واقعه هبوط»، «امکان هبوط»، «اهداف هبوط» و «نتایج هبوط»، مهم ترین اشتراکات و افتراقات اندیشه عارفانی چون احمد غزالی، عین القضات همدانی و روزبهان بقلی را ضمن تطبیق، بررسی و تحلیل کرده است. حاصل سخن اینکه، در مجموعه متون منثور فارسی عرفانی به ویژه در دستگاه فکری عارفان یاد شده، مفهوم هبوط و گناه با توجه به ارکان چهارگانه آن، با رنگ و بویی اسطوره ای و نمادین بازتاب یافته است.
    کلیدواژگان: اسطوره، هبوط، گناه، احمد غزالی، عین القضاه همدانی، روزبهان بقلی
|
  • Nahid Hejazi Pages 7-19
    One of the growth and arrogance indicators in every science is to hold special conferences especially in the academic communities. The first conference on comparative literature history took place in 1878in Paris. There is no association or conference in Iran in the field of comparative literature or if there is any, it seems that it is not active. The mentioned field does not have a background more than seven decades (since 1938); it was late 70s that universities started to hold such conferences with the Comparative Literature subject. The present article studies the pathology of the held conferences in this major.
    Keywords: Comparative Literature, Conferences of comparative literature in Iranian universities, universities
  • Afsaneh Seraji, Seyed Ahmad Hosseni Kazeruni, Seyed Jafar Hamidi, Ali Pouladi Rishehri Pages 21-33
    Comparative literature discusses the general links between world literature & expresses original elements of each nation by penetrating the different aspects of literature in order to find out foreign elements importance and every nation's literature characteristics. Colors in form of comparative, have not been analyzed and compared in Homer and Shahname. Accordingly, the present paper surveys the different applied colors in two mentioned epics in comparative method to obtain cognition and the importance of color in two different cultures in order to identify the application share of this fundamental element (color) in two different time and era.
    Keywords: odyssey, Homer, shahname, epic, comparative, culture
  • Mandana Hashemi, Mansoureh Shirazi, Yaser Hooshyar Pages 35-49
    Basically lexicography is preparation and presentation of a set of words and lexicon which is done based on linguistic principals. Comparative study of Asadi Toosi's dictionary and Ahmed Al Ain Farahidi's in Arabic language as the first dictionaries which have common influence based on their cultural, social, political and religious background.
    Keywords: Dictionary, AsadiTousi, Khalil, Ibne, Ahmad Farahidi, Alein
  • Zohreh Vafayi Fard, Mirjaledddin Kazzazi Pages 51-69
    Two Iranian scholars, Molana and Hafiz had thought about individual and social aspects of human rather than other western scholars and they expressed these thoughts by artist language. One of the abovementioned thinking fields is freedom and authority of human which is known as most important human nature reality, as the caliph of God on Earth. the present paper - in addition to determine importance of freedom in works and thoughts of Hafiz and Molana - tries to investigate similarities and dissimilarities among their theories and thoughts in different aspects of human existence from humanistic point of view in west. It also attempts to observe and analyze scholar's thoughts by applying Hafiz and Molana poems from comparative point of view.
    Keywords: Molana, Hafiz, freedom, Humanistic, existentialism
  • Masoumeh Hakim Atar Hakim Atar, Yadollah Taleshi Pages 71-102
    The present paper attempts to know Iran and America's fiction literature much better. The purpose is to express the narrative structure of Hedayat and Faulkner's short stories. Three short stories (Three drops of blood, Dash Akol, stray dog) by Hedayat and three (a rose for Emily, The dry September, Barn burning) by Faulkner are chosen. Then the story elements of fictionalize which were interested by Faulkner and Hedayat have been surveyed. The present article also studies Faulkner and Hedayat's method in characterization, dialogue, point of view, intra – text and narration.
    Keywords: Sadegh Hedayat, William Faulkner, Characterization, story elements, short story
  • Masoud Salami, Ameneh Katayoun Rafiei Pages 103-127
    The present article tries to have a comparative study on love (concept) in some Sohrab Sepehri – Iranian contemporary poet - and Annette von Droste-Hülshoff - 19th century poet – poetries. What makes this article attractive is that both poets were influenced by Holy Books (Quran and Bible), application of metaphors and similes by inspiring from nature, following the similar poetic patterns and … in spite of different times and places and nevertheless the cultural differences and the same age – 51year old.
    Keywords: Love, Poetry, Sohrab Sepehri, Annette von Droste, Hülshoff
  • Mehdi Momtahen, Fatemeh Mirzadeh Pages 129-143
    Shafie’ Kadkani and Adonis are modernist contemporary poets who have similar spirits and their poetry language is close to each other. Both were grown in villages and nature. Both were deeply interested in classic literature and poetry and composed in the same style and then tended to modern poetry. Shafie’- Iranian contemporary poet - and Adonis – Arabian contemporary poet - talk about humanistic and social poetry by nature. They express their thoughts and perceptions and beautiful universal phenomena attractively and pleasantly. The present article attempts to study common myths in these two poets’ poetries.
    Keywords: myth, Adonis, Shafie Kadkani, Finiq (phoenix), Hallaj
  • Mostafa Gorji, Effat Naderi Nejad Pages 145-161
    Mystical Persian texts – especially the ones belong to fifth and sixth centuries – for different reasons prepared the field that the sin and fall myths of Adam have the most frequencies beside the elements such as human will, cognition freedom and force. The present article studies and analyzes the concept of Fall and Sin in four fields and surveys the most important similarities and dissimilarities of different Gnostics such as Ahmad Ghazzali, Einol Ghozat Hamedani and ….
    Keywords: The myth, Fall, Sin, Ahmad Ghazzali, Einol Ghozat Hamedani