فهرست مطالب

فصلنامه اکوفیزیولوژی گیاهان زراعی
پیاپی 29 (بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/13
  • تعداد عناوین: 9
|
  • احسان نظربیگی *، رحیم ناصری صفحات 1-16

    پژوهش حاضر روی دو رقم کلزا (Brassica napusL.) با نام های Hayola 401 و RGS در آزمایشگاه صورت پذیرفت. در این پژوهش اثرات جیبرلیک اسید (GA3 با غلظت 0.05 میلی مولار، سالیسیلیک اسید (SA) با غلظت 5 میکرومولار، تحت غلظت های 75، 100 و 150 میلی مولار کلرید سدیم (NaCl) روی تغییرات یون های +Na و +K در اندام هوایی و ریشه، سطح ویژه برگی (SLA)، نسبت وزنی برگ (LWR)، نسبت سطح برگ به وزن خشک کل گیاه (LAR) مورد بررسی قرار گرفت. طبق نتایج به دست آمده، با افزایش تنش شوری مولفه های SLA، LWR و LAR کاهش معنی داری نسبت به شاهد یافتند. همچنین با افزایش سطوح شوری، میزان یون سدیم در ریشه و اندام هوایی در هر دو رقم مذکور افزایش معنی داری یافت، اما در مورد یون پتاسیم با افزایش تنش شوری کاهش معنی داری در ریشه و اندام هوایی مشاهده گردید. کاربرد جیبرلیک اسید و سالیسیلیک اسید موجب افزایش معنی دار LAR، LWR و SLA ونیز موجب افزایش یون پتاسیم و کاهش یون سدیم تحت تنش شوری گردید. کاربرد همزمان جیبرلیک اسید و سالیسیلیک اسید نیز اثرات بهتری را نشان داد. در این پژوهش نشان داده شد که در غلظت بالای کلرید سدیم (mM150)، جیبرلین فاقد اثر مشخص بر تیمار مذکور بود. رقم هایولا 401 از نظر صفات مورد مطالعه در این آزمایش دارای نمود بهتری بوده و این رقم نسبت به رقم RGS از تحمل بیشتری در برابر تنش شوری برخوردار بود.

    کلیدواژگان: اندام های هوایی، ریشه، شوری، کلزا، +Na و +K
  • مجید نجاری صادقی *، بهرام میرشکاری، امیرهوشنگ حسین زاده مقبلی، سحر باصرکوچه باغ صفحات 17-28

    به منظور مطالعه اثر رقابتی تراکم های متفاوت یولاف وحشی با لاین های مختلف تریتیکاله، آزمایشی در سال زراعی 90-91 در ایستگاه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به صورت فاکتوریل بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار اجرا شد. تیمارهای آزمایشی شامل دو فاکتور: 19 لاین تریتیکاله و تراکم یولاف وحشی در شش سطح شاهد (بدون علف هرز)، 40، 80، 120، 160 و 200 بوته در متر مربع به ترتیب معادل صفر، 10، 20، 30، 40 و 50 درصد بوته های تریتیکاله بود. نتایج نشان داد که اثر تراکم های مختلف یولاف وحشی روی وزن هزار دانه و عملکرد دانه لاین های هگزاپلویید تریتیکاله در سطح احتمال یک درصد معنی دار شد. همچنین، صفات تعداد پنجه در بوته و عملکرد بیولوژیک لاین های اکتاپلویید تریتیکاله تحت تاثیر رقابت تراکم های مختلف یولاف وحشی قرار داشت. در حالی که صفات مورد مطالعه در یولاف وحشی از رقابت با لاین های هگزاپلویید تریتیکاله تاثیر نگرفتند. لاین های هگزاپلویید تریتیکاله توانستند حضور 40 بوته یولاف وحشی در هر متر مربع را بدون کاهش در وزن هزار دانه تحمل کنند. یولاف وحشی در تراکم های 120 بوته در هر متر مربع و بالاتر از آن بر عملکرد دانه لاین های هگزاپلویید تریتیکاله تاثیر منفی داشت.

    کلیدواژگان: تریتیکاله، عملکرد، وزن هزار دانه، یولاف وحشی
  • لیلی گلچین *، سعید زهتاب سلماسی، جلیل شفق کلوانق صفحات 29-40

    به منظور ارزیابی تاثیر آبیاری با پساب کارخانه ایران مایه (تولید کننده انواع خمیر مایه) بر برخی صفات مورفولوژیکی و عملکرد باقلا (Vicia faba)، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در محل مزارع کارخانه ایران مایه در بهار 1391 اجرا گردید. فاکتورهای آزمایشی شامل دفعات آبیاری در 3 سطح (I1= یک بار آبیاری با پساب با درصد تعیین شده، I2 = دو بار آبیاری با پساب با درصد تعین شده، I3=آبیاری در کل دوره رشد با پساب با درصد تعیین شده) و غلظت پساب در 6 سطح (A= شاهد، آبیاری با آب معمولی، P15 = 15% پساب + 85% آب آبیاری، P30= 30% پساب + 70 % آب آبیاری، P45= 45 % پساب + 55% آب آبیاری، P60 = 60% پساب + 40% آب آبیاری و P =پساب خالص) بودند. بر اساس نتایج به دست آمده اثر دفعات آبیاری بر صفاتی نظیر ارتفاع بوته، تعداد غلاف در بوته و عملکرد دانه معنی دار بود. اثر درصد پساب بر وزن هزار دانه معنی دار شد. اثر متقابل دفعات آبیاری و درصد پساب برای وزن خشگ برگ معنی دار شد. ارزیابی تیمارهای مختلف نشان داد که اثر پساب تا غلظت 45 درصد باعث افزایش در صفات مورد مطالعه شد. به نظر می رسد آبیاری با پساب کارخانه ایران مایه به صورت کنترل شده، با نسبت های معین و در دفعات کم می تواند در بهبود عملکرد توده محلی باقلای قراملک تبریز در منطقه مورد مطالعه موثر باشد.

    کلیدواژگان: آبیاری، باقلا، پساب کارخانه ایران مایه، خصوصیات مورفولوژیکی، عملکرد
  • احمد قنبری، براتعلی فاخری، ابراهیم امیری، ابوالفضل توسلی * صفحات 41-56

    به منظور تعیین عملکرد، کارآیی مصرف نور،میزان آب شویی، تجمع و کارآیی مصرف نیتروژن گندم در شرایط آب و نیتروژن محدود، آزمایش مزرعه ای به صورت کرت های خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار در دو فصل زراعی 89-1388 و 90-1389 روی گیاه گندم در شهرستان شیروان انجام گرفت. تیمارهای آزمایشی از سه سطح آبیاری (I1: آبیاری کامل (ظرفیت زراعی)، I2: 80 درصد ظرفیت زراعی، I3: 60 درصد ظرفیت زراعی و I4: بدون آبیاری (دیم)) به عنوان فاکتور اصلی و چهار سطح کود نیتروژن (N1: 0، N2: 100، N3: 175 و N4: 250 کیلوگرم نیتروژن در هکتار) به عنوان فاکتور فرعی تشکیل شدند. صفات عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک، شاخص سطح برگ، کارآیی مصرف نور در کانوپی، آب شویی نیتروژن، غلظت نیتروژن و کارآیی مصرف نیتروژن در گیاه گندم مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج آزمایش نشان داد که اثر تیمارهای آبیاری و کود نیتروژن بر صفات اندازه گیری شده معنی دار بود. به طوری که، در تمامی صفات اندازه گیری شده به جزء کارآیی مصرف نیتروژن بالاترین مقدار صفات از تیمار آبیاری مطلوب همراه با مصرف 250 کیلوگرم نیتروژن در هکتار به دست آمد. در رابطه با کارآیی مصرف نیتروژن نیز دو روند کاملا متفاوت مشاهده شد. در حالت اول در تیمارهای آبیاری مطلوب (I1) و تنش ملایم رطوبتی (I2) با افزایش مقدار نیتروژن، کارآیی مصرف نیتروژن نیز افزایش یافت. اما در حالت دوم که در تیمارهای تنش شدید (I3) و بدون آبیاری (I4) رخ داد، با افزایش مقدار نیتروژن (از N1 (بدون مصرف کود) تا N4 (مصرف 250 کیلوگرم در هکتار کود))، کارآیی مصرف نیتروژن کاهش یافت. به طورکلی از نتایج آزمایش می توان چنین استنتاج کرد که برای حصول بالاترین عملکرد و کیفیت گندم، و همچنین استفاده کارآمد از تشعشع خورشیدی و نیتروژن مصرفی توسط گیاه زراعی، آبیاری مطلوب همراه با مصرف 250 کیلوگرم نیتروژن در هکتار در منطقه شیروان بسیار ایده آل است.

    کلیدواژگان: عملکرد، کارآیی مصرف نور، کارآیی مصرف نیتروژن، کیفیت، گندم
  • پریسا مرادیان *، حمدالله کاظمی اربط، محمد رضایی مراداعلی صفحات 57-70

    این پژوهش به منظور بررسی ارتباط برخی صفات مورفولوژیک و فیزیولوژیک مرتبط باعملکرد دانه و اجزای عملکرد در 11 لاین گندم پاییزه (Triticum aestivum L) همراه 4 رقم شاهد (،Oroum (C-83-7) ،Zareh (C-83-8) Mihan (C-84-8) و Zarrin) درسال زراعی 1391 - 1390 در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار در ایستگاه تحقیقات کشاورزی میاندوآب انجام گرفت. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که در بین صفات مورد بررسی ارتفاع ساقه، تعداد سنبلچه در سنبله، تعداد دانه در سنبله، وزن دانه در سنبله، وزن میانگره ها، طول سنبله و وزن سنبله در سطح احتمال 1درصد و از نظر عملکرد دانه در سطح احتمال 5 درصد معنی دار بود که نشان دهنده وجود اختلاف بین ژنوتیپ های مورد بررسی از نظر این صفات است. لاین Zrn/Shiroodi با متوسط عملکرد 9422 کیلوگرم در هکتار بیشترین مقدار عملکرد دانه را به خود اختصاص داد. رگرسیون چندگانه به روش نزولی، تعداد سنبله در متر مربع، وزن میانگره ها و طول سنبله با ضریب تبیین 15.5 بیشترین تغییرات مربوط به عملکرد دانه را توجیه کردند. بر اساس نتایج تجزیه علیت با افزایش صفاتی مانند طول سنبله (0.749) و تعداد سنبله در مترمربع (0.442) عملکرد دانه نیز افزایش یافت. تجزیه خوشه ای لاین ها به روش Wardآنها را در دو گروه بر اساس صفات مورد نظر گروه بندی کرد. بنابراین، می توان صفات مورد نظر را در برنامه های گزینش ژنوتیپ های امید بخش گندم های زمستانه مورد استفاده قرار داد.

    کلیدواژگان: تجزیه علیت، صفات مورفولوژیک و فیزیولوژیک، عملکرد دانه، گندم نان
  • سبحان محضری *، محمدعلی باغستانی میبدی صفحات 71-82

    به منظور ارزیابی کارآیی مصرف علف کش های تریفورالین و اکسی فلورفن بر کنترل علف های هرز و عملکرد سیر، آزمایشی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در سال 1392-1391 در شهرستان بابل استان مازندران انجام پذیرفت. فاکتورهای مورد بررسی در نه تیمار شامل علف کش تریفلورالین در غلظ ت های 1.5، 2 و 2.5 لیتر در هکتار، علف کش اکسی فلورفن در غلظت های 1.5، 2 و 2.5 لیتر در هکتار در یک مرحله، اکسی فلورفن 1.5 لیتر در هکتار در دو مرحله، شاهد عدم کنترل و شاهد کنترل دستی علف های هرز بود. نتایج نشان داد که مصرف مقادیر مختلف هر دو علف کش تاثیر معنی داری بر فراوانی علف های هرز مزرعه سیر داشتند. غلظت های متفاوت تریفلورالین سبب بروز اختلاف آماری معنی دار بر تنوع گونه ای علف های هرز مزرعه سیر شد اما کنترل مناسبی را در پی نداشت. پاسخ گیاه سیر به مقادیر مختلف اکسی فلورفن متفاوت بود به طوری که کمترین خسارت در دو تیمار مصرف 1.5 لیتر در یک مرحله و تقسیط 1.5 لیتر در دو مرحله مشاهده شد. بیشترین فراوانی علف های هرز در تیمار شاهد بدون کنترل (49.66 بوته در مترمربع) شمارش شد. در مقابل کمترین جمعیت علف های هرز در تیمارهای شاهد وجین دستی (یک بوته در مترمربع)، مصرف 2.5، 2 و 1.5 لیتر اکسی فلورفن در یک مرحله به ترتیب با (1.33، 3 و 6 بوته در مترمربع) و تقسیط 1.5 لیتر اکسی فلورفن در دو مرحله با (5.33 بوته در مترمربع) حاصل شد و بین تیمارهای فوق اختلاف معنی داری در کنترل جمعیت علف های هرز مزرعه سیر مشاهده نشد. مصرف مقادیر مختلف علف کش ها بروز اختلاف معنی داری بر عملکرد اقتصادی (سوخ) سیر را به دنبال داشت. کمترین عملکرد سوخ در تیمار عدم کنترل (540 گرم در مترمربع) و بیشترین آن در سه تیمار وجین دستی (1686.67 گرم در مترمربع)، مصرف 1.5 لیتر اکسی فلورفن (1661.67 گرم در مترمربع) و تقسیط 1.5 لیتر اکسی فلورفن در دو مرحله (1670 گرم در مترمربع) به دست آمد. با توجه به نتایج مناسب ترین تیمار جهت کنترل علف های هرز مزرعه سیر و دست یابی به عملکرد اقتصادی برابر با وجین دستی، مصرف 1.5 لیتر اکسی فلورفن می باشد.

    کلیدواژگان: سوخ، علف هرز، عملکرد اقتصادی و بیولوژیک
  • داود حسن پناه صفحات 83-96

    65 ژنوتیپ سیب زمینی در طی دو سال (87-1386) با ارقام آگریا، دراگا و مارفونا به عنوان شاهد بر اساس طرح آماری آگمنت با سه بلوک در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل به منظور بررسی تنوع ژنتیکی آنها کشت گردید. در طی دوره رشد و پس از برداشت، صفات تعداد روز تا غده زایی، طول دوره رشد، تعداد ساقه اصلی در بوته، ارتفاع بوته، تعداد و وزن غده کل و قابل فروش در بوته، عملکرد غده قابل فروش و درصد ماده خشک اندازه گیری شد. نتایج تجزیه واریانس صفات نشان داد که بین ژنوتیپ ها از لحاظ صفات تعداد ساقه اصلی در بوته، ارتفاع بوته، تعداد و وزن غده کل و قابل فروش در بوته، عملکرد غده قابل فروش، تعداد روز تا غده زایی و درصد ماده خشک اختلاف معنی داری وجود دارد. صفات تعداد ساقه اصلی در بوته، ارتفاع بوته، تعداد و وزن غده کل و قابل فروش در بوته، عملکرد غده قابل فروش دارای تنوع بالا و صفات تعداد روز تا غده زایی و درصد ماده خشک دارای تنوع نسبتا بالایی بودند. تجزیه خوشه ای 65 ژنوتیپ را به چهار گروه تقسیم کرد. گروه سوم با 5 ژنوتیپ (ارقام کایزر، لوکا، کنبک و ساتینا و کلون پیشرفته 9-397007) از تعداد و وزن غده کل و قابل فروش در بوته، عملکرد غده قابل فروش بالایی نسبت به میانگین کل و شاهدها برخوردار بودند. در تجزیه عامل ها، 4 عامل مستقل از هم مجموعا 73.49 درصد از تنوع را توجیه نمودند. عامل اول، عامل عملکرد و اجزا آن (صفات عملکرد غده قابل فروش، تعداد و وزن غده کل و قابل فروش در بوته)، عامل دوم، عامل ساختاری (صفات ارتفاع بوته و تعداد ساقه اصلی در بوته)، عامل سوم، عامل کیفی (درصد ماده خشک) و عامل چهارم، عامل فنولوژی (صفت تعداد روز تا غده زایی) نام گذاری شد.

    کلیدواژگان: تجزیه خوشه ای، تجزیه عامل، تنوع ژنتیکی، Solanum tuberosum
  • فرزین سعیدزاده*، شاهپور گروسی صفحات 97-110

    به منظور مقایسه عملکرد و اجزای عملکرد ارقام برنج به روش کاشت مستقیم در بستر مرطوب توام با پرورش ماهی، آزمایشی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار و ده تیمار در سال زراعی 1391 در آستارا انجام شد. تجزیه واریانس صفات مورد مطالعه نشان داد که میان ارقام از لحاظ صفت طول خوشه در سطح احتمال 5% و از لحاظ صفات ارتفاع گیاه، قطر دانه، وزن خوشه، وزن هزار دانه، تعداد دانه در خوشه، وزن کاه و عملکرد دانه اختلاف معنی داری در سطح احتمال 1% وجود دارد. مقایسه میانگین های صفات نشان داد که از میان ارقام مورد مطالعه، رقم گوهر به دلیل دارا بودن پتانسیل عملکرد بالا با میانگین 6378 کیلوگرم در هکتار مناسب ترین رقم در سیستم کشت مستقیم در بستر مرطوب توام با پرورش ماهی می باشد، ضمن آنکه حضور ماهی در مزرعه برنج با میانگین عملکرد 1100.82 کیلوگرم در هکتار علاوه بر افزایش درآمد و کاهش هزینه های تولید با تکیه بر منابع داخل مزرعه، امکان پایه گذاری و اجرای یک سیستم پایدار کشاورزی را در شالیزارهای منطقه آشکار نمود.

    کلیدواژگان: اجزای عملکرد، کشت مستقیم، کشت توام برنج، ماهی
  • سید مرتضی ابطحی صفحات 111-120

    این مطالعه با هدف تعیین میزان مصرف بهینه کود در کشت و تولید فلفل قرمز در راستای کاهش هزینه ها و جلوگیری از آلودگی محیط زیست انجام شد. بدین منظور اثر کودهای حیوانی و شیمیایی، تحت 12 تیمار گوناگون کودهای دامی، شیمیایی و تلفیقی از آنها در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی بر عملکرد و ماده موثره فلفل قرمز مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه واریانس داده های حاصل از عملکرد، وجود اختلاف معنی دار در سطح احتمال 1 درصد را بین تیمارهای مختلف نشان داد. میانگین داده ها با آزمون دانکن در سطح احتمال 1 درصد مقایسه و مشخص شد که حداکثر محصول با میانگین 7.6، 7.3 و 7.2 تن در هکتار به ترتیب در تیمارهای 10 (کود دامی، نیتروژن، فسفر و پتاس به ترتیب 20 تن، 60، 50 و 50 کیلوگرم در هکتار)، 12 (کود دامی، نیتروژن، فسفر و پتاس به ترتیب 40 تن، 20، 16 و 16 کیلوگرم در هکتار) و 8 (کود حیوانی 40 تن در هکتار) به دست آمده است. تجزیه واریانس درصد ماده موثره برای تیمارهای مختلف حاکی از وجود اختلاف معنی دار در سطح احتمال 5 درصد می باشد و بیشترین درصد ماده موثره از اعمال تیمار 3 (نیتروژن، فسفر و پتاس به میزان 150، 100 و 100 کیلوگرم در هکتار) با میانگین 0.1747 درصد تولید شده است. در مجموع می توان نتیجه گرفت که عملکرد این گیاه با استفاده از ترکیب کودهای دامی و شیمیایی افزایش می یابد.

    کلیدواژگان: فلفل قرمز، کود، عملکرد، ماده موثره
|
  • E. Nazarbeygi*, R. Naseri Pages 1-16

    This research was carried out on two canola cultivars (Hayola401 and RGS) at Research Laboratory of Islamic Azad University¡ Borujerd Branch. In this research the effects of GA3 (0.05 Mm)¡ SA (5 M) and NaCl (75¡ 100 and 150 Mm) on Na and K changes in root¡ shoot¡ specific leaf area (SLA)¡ leaf weight ratio (LWR) and leaf area ratio (LAR) were evaluated. The results showed that increasing salinity decreased the SLA¡ LWR and LAR while it decreased the K ion and increase the Na ion content as compared with those of control treatment. Applying of gibberellic acid and salicylic acid increased SLA¡ LWR and K ion content in root and shoot of the two cultivars significantly¡ but the effect of GA3 on these traits in higher concentration of NaCl (150 Mm) was not significant. It is therefore concluded that Hayola401 was more tolerant to salinity stress as compared to RGS cultivar.

    Keywords: Canola, K+ ions, Na+, root, Salinity, shoot
  • M. Najjari Sadeghi*, B. Mirshekari, A.H. Hosseinzadeh Moghbeli, S. Baser Kouchebagh Pages 17-28

    To study competitive effects of different densities of wild oat (Avena fatua) with triticale lines an experiment was conducted at Research Station of Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran during 2011-2012 with 3 replications. Treatments were 19 triticale lines and 6 densities of wild oat (0, 40, 80, 120, 160 and 200 plants m-2). Results indicated that effects of wild oat densities on thousand seed weight and seed yield of triticale lines were significant at 1% probability level. Also, tiller number per plant and biological yield of triticale lines were affected by the weed densities. While, wild oat traits under study were not affected by triticale lines. Hexaploid lines of triticale could tolerate 40 weed plants m-2 without any significant reduction in1000 seed weight. Wild oat density of 120 and higher plants m-2 had negative effect on seed yield of hexaploid lines of triticale.

    Keywords: Thousand seed weight, triticale, wild oat, Yield
  • L. Golchin*, S. Zehtab Salmasi, J. Shafagh Kolvanagh Pages 29-40

    To evalauate the influences of irrigation time with wastewater of Iran mayhes factory (producing leaven) on some morphological characters and yield of faba bean, a factorial experiment carried out on the base of randomized complete block design (CRBD) in Iran Mayehs factory farm in spring2012. Experimental factors consisted of irrigation times at 3 levels I1 = one irrigation with determined amount of wastewater, I2 = two irrigations with determined amount of wastewater, I3 = irrigation during the growth period of plants with determined amount of wastewater) and wastewater concentration at 6 levels (P0 = irrigation with normal water (control), P15=15% wastewaters normal water, P30= 30% wastewaters normal, P45= 45% wastewaters normal water, P60= 60% wastewaters normal water, P100= all wastewater) with three replications. Results showed that the effect irrigation numbers on traits such as plant height, number of pods per plant and seed yield was significant. Results also revealed that the effect of weastwater concentration on1000seed weight was significant. The interaction of number of irrigations by weastwater concentrations on stem dry weight was also signification. Evaluation of different treatments showed that 45 percent concentration of wastewater was increased traits under study. It seems, that controlled irrigation of bean with wastewater of factory (producing yeast) can be effective in improving its yield in the region.

    Keywords: Faba bean, Factory of wastewater, Irrigation, Morphological characters, Yield
  • A. Ghanbari, B. Fakheri, E. Amiri, A. Tavassoli * Pages 41-56

    Water and nitrogen are among the most important limiting factors controlling yield in crops. With due attention to importance this subject, in wheat a split plot experiment was carried out in the field, using randomized complete block design with three replications under different irrigation and nitrogen levels during the cropping season of 2009-10 in Shirvan region. The experimental treatments consisted of four levels of irrigation, I1= optimum irrigation (field capacity, FC), I2= Irrigation at 80% FC, I3= Irrigation at 60% FC and I4= without irrigation which were assign to main-plots, and four levels of nitrogen fertilizers, namely, N1= 0, N2= 100, N3= 175 and N4= 250 kg N/ha to sub-plots. The results of experiment showed that the highest amount of seed yield, biological yield, leaf area index during different growth stages, radiation use efficiency and nitrogen content in whole wheat and seed obtained from treatment of optimum irrigation (I1) and applications of highest nitrogen fertilizer level (N4), but there wasn’t significant different between this treatment with treatment of optimum irrigation and consumption of 175 kg N/ha (I1N3). The lowest values were obtained from treatment of no irrigation and nitrogen (I4N1). For nitrogen use efficiency there was two different conditions. In the first condition, nitrogen use efficiency increased under optimum irrigation (I1) and irrigation at 80% FC (I2) with increasing nitrogen level from N1 to N4. In the second condition, nitrogen use efficiency decreased under irrigation of 60% FC (I3) and without irrigation (I4) with increasing nitrogen level from N1 to N4. Generally, it can be concluded that to obtain the highest yield in region, optimum irrigation is necessary. To obtain highest nitrogen fertilizer consumption and seed yield 250 kg N/ha would be required however there wasn’t significant difference between 250 an 175 kg N/ha applications.

    Keywords: Nitrogen use efficiency, Radiation use efficiency, wheat, Yield
  • P. Moradiyan *, H. Kazemi Arbat, M. Rezayi Morad Ala Pages 57-70

    This research was conducted to study the relation of some of physiological and morphological traits to grain yield and yield components in 11 lines and 4 cultivars (Oroum (C-83-7), Zareh (C-83-8), Mihan (C-84-8) and Zarrin) of Triticum aestivum in a randomized completely black design with three replications at Research Station of Miyandoab during 2010-2011. The results of variance analysis indicated that there were among the lines and cultivars under study for plant height, the number of spikelet per spike, the number of grain per spike, the weight of grain per spike, weight of internode, spike length and the weight of spike at 1% probability level and for grain yield at 5% in probability. This shows that there was genetic variability among the genotypes for traits under study. The line of Zrn/shiroodi was found to be highest producer (9422 kg/ha). Results of back Ward regression method indicated that the number of spike per squared meter, the weight of other internodes and spikelet height accounted 15.5 of variations for grain yield. Results due to path analysis indicated that the grain yield was increased by increasing spike length (0.749) and the number of spike in squared meter (0.442). Cluster analysis using Ward method, based on the traits under study divided the genotypes into two groups. Thus it can be concluded that traits under study can be used in breeding programs to select promising and high yielding wheat genotypes.

    Keywords: Grain yield, Path analysis, Physiological, Morphological Traits, wheat
  • S. Mahzari *, M.A. Baghestani Meibodi Pages 71-82

    To evaluate the effects of different doses of oxyfluorfen and trifluralin herbicides on weeds control, economic and biologic yield of garlic var. Mazand (Allium sativum L.). An experiment was conducted in the form of simple randomized complete block design with three replications in 2012 - 2013 year. Factor studied were: one application of trifluralin and oxyfluorfen 1.5, 2 and 2.5 lit.ha-1, two applications of oxyfluorfen 1.5 lit.ha-1, hand weeding control and without weeding control.Results showed that using different doses of herbicides significantly affected density and biomass of weeds. Two applicarions of oxyfluorfen with 1.5 liters per hectare and hand weeding were best options to reduce of weeds biomass. Using of oxyfluorfen herbicide (2 and 2.5 liters) resulted in little damage and low stable on garlic. Using of different herbicides with different doses were significant on plant height, number of cloves per bulb, 100 seed weight, biological and economical yield and harvest index. Lowest economic yield was due to control treatment (540 g.m-2) and highest was obtained by using 1.5 liter of oxyfluorfen herbicide (1661.67 g.m-2), hand weeding (1686.67 g.m-2) and split oxyfluorfen application (1670 g.m-2). Finally, oxyfluorfen treatment (1.5 liter) on 3 to 4 weeds leaf, were identified as the most appropriate treatments.

    Keywords: Bulb, Economic, Biological yield, Weeds
  • D. Hassanpanah Pages 83-96

    To evaluate genetic diversityamong 65 potato genotypes along with Agria, Draga and Marfona cultivars as controls an experiment based augmented design with three blocks was conducted at Agricultural and Natural Resources Research Station of Ardabil, Iran, during two years(2007-2008).During the growing period and after harvest, the traits such as days number till tuberization, growth period, main stem number per plant, plant height, total and marketable tuber number and weight per plant, marketable tuber yield and dry matter percent were measured. The ANONA results showed that there were significant differences among genotypes for main stem number per plant, plant height, total and marketable tuber number and weight per plant, marketable tuber yield, days number till tuberization and dry matter percent.The main stem number per plant, plant height, total and marketable tuber number and weight per plant and marketable tuber yield traits, had high but days number till tuberization and dry matter percent relativelyhighdiversity. Cluster analysis divided the 65 genotypes into four groups.The third group consisted of five genotypes (Caesar, Luca, Kennebec, Satina cultivars and 397007-9) were found to be higher in total and marketable tuber number per plant, marketable tuber yield than over all mean and the controls. In factor analysis, four independent factors represented 73.49% of the total variations. They were named as 1- yield and its components (marketable tuber yield, total and marketable tuber number and weight per plant), 2- the structural traits (plant height and number of main stems per plant), 3- quality (dry matter percent) and 4- phonology (number of days to tuberization) factors, respectively.

    Keywords: Cluster Analysis, Factor Analysis, Ggenetic diversity, Solanum tuberosum
  • F. Saeid Zadeh *, Sh. Garousi Pages 97-110

    To compare the yield and yield components of direct seeded rice cultivars along with fish culture, a field experiments was conducted in a randomized complete block design with three replications and ten treatments in Astara during 2012 growing season. Analysis of variance of the data collected showed that there were significant differences among the traits of rice cultivars at %5 probability for panicle length and at %1 probability level for plant height, seed diameter, panicle weight, 1000 kernel weight, No. of kernel per panicle, straw weight and paddy yield. Mean comparisons showed that Gohar among the cultivars under study due to its high yield potential with average 6378 kg/ha was the most suitable cultivar under direct seeded rice along with fish culture. Producing 1100.82 kg/ha of fish in rice fields not only increases farmers income it also reduces production costs. These results, consequently, justify the possible extension of rice-fish production as a sustainable agricultural system in rice growing regions of Astara and similar areas of Iranian Caspian coasts.

    Keywords: Fish, Rice culture, Direct seeded rice, yield components
  • S.M. Abtahi Pages 111-120

    This study was designed to optimize the use of organic and chemical fertilizer combinations in the production of red pepper to reduce costs and avoid environmental pollution. Therefore, the effect of 12 different treatments of animal and chemical fertilizers was studied in a randomized complete block design on yield and active ingredient (Capsaicin) red pepper. Variance analysis of the data indicated significant differences at 1% level among the different treatments. Mean comparisons with Duncan's test at 1%, revealed that the maximum yields with averages of 7.6, 7.3 and 7.2 ton.ha-1 were obtained in the treatment numbers of 10 (Organic, nitrogen, phosphorus and potassium, respectively. 20 ton.ha-1, 60, 50 and 50 kg.ha-1), 12 (Organic, nitrogen, phosphorus and potassium, respectively, 40 ton.ha-1, 20, 16 and 16 kg.ha-1), and 8 (40 ton.ha-1 of organic fertilizer) respectively. Variance analysis of active ingredient percentage showed significant differences at the 5% level. Highest active ingredient with average 0.1747% was obtained in treatment of number 3 (nitrogen, phosphorus and potassium, respectively 150, 100 and 100 kg.ha-1). In general it can be concluded that yield could be increased by using a proper combination of organic and chemical fertilizers.

    Keywords: Active ingredient percent, Fertilizer, Red pepper, Yield