فهرست مطالب

فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی
پیاپی 11 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/09/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • الگوی معماری سکون شغلی در ناجا
    میر علی سیدنقوی* صفحات 1-16
    زمینه و هدف
    هدف از این مقاله تبیین انواع سکون شغلی در ناجا بر اساس الگوی معماری منابع انسانی است. به عبارتی، تبیین تناسب میان سه نوع سکون ساختاری، محتوایی و شخصی با انواع گروه های شغلی است.
    روش شناسی: این پژوهش به شیوه پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسش نامه بسته انجام شده است. پرسش نامه در میان 150 نفر از کارشناسان واحدهای مختلف که برای شرکت در سمینار سلامت اداری در ناجا حضور داشتند، توزیع و مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    سکون محتوایی بیشتر از سایر انواع سکون برای کارشناسان مشاغل دانشی مطرح بوده است؛ برای کارشناسان مشاغل بهره ور، سکون ساختاری و برای کارشناسان مشاغل هم پیمان سکون شخصی مهم ترین دغدغه بوده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت مشاغل دانشی برای سازمان ها و به ویژه سازمان ناجا که سطح وسیعی از کارشناسان متخصص را در اختیار دارد، اولویت پرداختن به راه کارهای رفع سکون محتوایی مهم است.
    کلیدواژگان: مشاغل دانش، سکون شغلی، مشاغل هم پیمان، ارتقا، مسیر شغلی
  • ارائه مدل مدیریت دانش مشتری اجتماعی در سازمان های ارائه دهنده خدمات الکترونیک
    صفحات 17-48
    زمینه و هدف
    یکی از رویکردهای اجرای مدیریت دانش در سازمان ها، مدیریت دانش مشتری است. برای افزایش مزیت رقابتی، توسعه یک معماری یکپارچه منطبق بر دانش مشتری برای فرایند های مدیریت ارتباط با مشتری در بستر رسانه های اجتماعی بسیار مهم است. در حال حاضر، چارچوبی که تعاملات چهارطرفه سامانه های مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی، انواع دانش مشتری، فرایندهای خلق دانش و رسانه های اجتماعی را نشان دهد، وجود ندارد؛ بنابراین طراحی یک الگو و چارچوب نظری علمی و پایه برای ارزیابی بلوغ سازمان ها امری ضروری است.
    روش شناسی: این پژوهش از رویکرد ترکیبی کیفی و کمی استفاده می کند و از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع روش توصیفی- تحلیلی است. ابتدا مدل مفهومی بر اساس روش نظریه مبنایی استخراج شده است. در مرحله بعد مدل استخراج شده توسط روش کمی مدل سازی معادله های ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی، مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر شامل مدیران و کارشناسان ارشد خبره خدمات الکترونیک ناجا هستند.
    یافته ها
    با توجه به نتایج به دست آمده، مدل مدیریت دانش مشتری اجتماعی دارای شش بعد اصلی شرایط علی، پدیده اصلی، راهبردها، پیامد، بستر حاکم و شرایط مداخله گر می باشد و عوامل موثر بر این مدل، با توجه به مفاهیم مدیریت دانش، جریان دانش، مدیریت دانش مشتری، مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی و رسانه های اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفته است.
    نتیجه گیری
    مدل به دست آمده می تواند به عنوان یک چارچوب نظری علمی و پایه برای تعیین معیارهای سطوح مختلف ارزیابی بلوغ سازمان ها، برای استقرار سامانه های مدیریت دانش مشتری اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت دانش مشتری اجتماعی، روش نظریه مبنایی، مدل سازی معادله های ساختاری، تحلیل عاملی تاییدی
  • غلامحسین آقاگل زاده* صفحات 49-80
    زمینه و هدف
    راهبرد توزیع به تصمیمات کلی یک شرکت یا یک زنجیره درباره نحوه کنترل شبکه، نحوه ارسال کالا یا خدمات به مشتری، تسهیلات، تمرکز و عدم تمرکز و... وابسته است. هدف از این نوشتار بررسی راهبردهای توزیع در زنجیره تامین بیان مزیت ها و معایب هر یک از راهبرد ها و انتخاب راهبرد توزیع مناسب در زنجیره تامین است.
    روش شناسی: روش اجرای تحقیق از نوع توصیفی، ابزار گردآوری اطلاعات به شیوه اسنادی با استفاده از منابع معتبر علمی داخلی و بین المللی است.
    یافته ها و
    نتیجه گیری
    یافته های این تحقیق نشان می دهد هر یک از راهبرد های توزیع متاثر از عوامل مختلفی است، که دو عامل اصلی و مهم آن، یکی عامل هزینه که به کارایی در راهبرد توزیع بر می گردد و دیگری عامل خدمت به مشتری و رضایت اوست که هریک از این ها خود عوامل فرعی دارند که معیاری برای سنجش راهبردها برای انتخاب شبکه توزیع در یک مدیریت زنجیره تامین محسوب می شوند. امروزه شرکت ها و سازمان ها به اقتضای راهبرد درون سازمانی و راهبرد کلی، زنجیره راهبرد واحد یا ترکیبی از راهبرد ها را برای توزیع پس از ارزیابی آنها اتخاذ می کنند.
    کلیدواژگان: مدیریت زنجیره تامین، راهبرد توزیع، کانال های توزیع، خدمت مشتری، عمده فروشی، خرده فروشی، تخلیه و بارگیری هم زمان
  • فتاح شریف زاده*، الهه صابری صفحات 81-104
    زمینه و هدف
    هدف اصلی این پژوهش، فراهم آوردن فرصت هایی برای شناسایی، سرعت بخشیدن و ایجاد تحرک و انگیزه در تبدیل سازمان ها و موسسات به سازمان های عصر دانش است. علاوه بر آن، این مطالعه درک و شناخت بهتری را در مورد فرآیند ساخت و انتقال دانش مرتبط با گروه های شغلی مختلف مهیا می کند و به پایگاه دانش مدیریت در حوزه فرآیند تبدیل دانش می افزاید.
    روش شناسی: تحقیق حاضر از نظر نوع، پژوهش توصیفی از شاخه پیمایشی به شمار می آید. علاوه بر تحقیق پیمایشی و توصیفی در این تحقیق از روش همبستگی نیز بهره گرفته شده است. ماهیت تحقیق از نوع کاربردی بوده، ولی در ارتباط با نظریه ها و توسعه نگرش نیز نقش مهمی داشته است. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی است و به اعتبار تفاوت مشاغل دانشجویان این جامعه آماری انتخاب شده اند که به صورت تصادفی ساده اجرا شده است.
    یافته ها
    یافته ها حاکی از این است که الگوهای پیشنهاد شده انتقال دانش به استثنای الگوی برون سازمانی با مشاغل مورد انتظار به جز مشاغل غیر تکراری هماهنگ و سازگار هستند. یافته ها هم چنین حاکی از این بودند که الگوهای جامعه پذیری و درون سازی، به طور معناداری به انتقال دانش یاری می رسانند و تنها الگوی جامعه پذیری است که به طور مثبتی به ساخت دانش کمک می کند.
    نتیجه گیری
    دانش حاصل از این تحقیق می تواند به سازمان ها در برنامه ریزی موثر انتقال دانش کمک کند که خود منجر به دست یابی دارایی دانش سازمانی، افزایش درآمد، کاهش بودجه مصرفی، بهبود مصرفی، بهبود و توسعه منابع انسانی و تغییر و تحول سازمان ها به بنگاه های دانش آفرین شوند.
    کلیدواژگان: فرآیند تبدیل دانش، ویژگی وظیفه(گروه شغلی) ساخت و انتقال دانش، دانشگاه و فناوری
  • مهدی خیر اندیش، احمد علی روح الهی* صفحات 105-130
    زمینه و هدف
    به واسطه آن که پژوهش نقشی مهم در توسعه جوامع و سازمان ها دارد، این پژوهش می کوشد تا به آسیب شناسی عوامل موثر بر توسعه پژوهش های دانشجویی بپردازد.
    روش
    تحقیق حاضر، پژوهشی کمی و از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی است که در آن از روش پیمایش برای گردآوری داده ها استفاده شده است. این تحقیق از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق، پژوهشی همبستگی محسوب می شود و در آن از مدل سازی معادله های ساختاری برای تحلیل داده ها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 700 نفر از دانشجویان دانشگاه هوایی شهید ستاری بوده که یک نمونه آماری 248 نفری از آنان به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی از طریق روایی محتوا و آلفای کرونباخ (92/0) تایید شد.
    یافته ها
    تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که عوامل راهبردی، فرهنگی، منابع انسانی، اقتصادی، تجهیزاتی و منابع فردی از جمله مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر توسعه فعالیت های پژوهشی دانشجویان هستند. هم چنین، آسیب شناسی مولفه ها نشان داد که سازمان مورد مطالعه در ابعاد فردی، منابع انسانی و اقتصادی با چالش مواجه است.
    نتیجه گیری
    بهبود مولفه های فردی، منابع انسانی و اقتصادی زمینه توسعه پژوهش را در جامعه آماری فراهم خواهد کرد.
    کلیدواژگان: پژوهش های دانشجویی، عوامل راهبردی، فرهنگی، فردی و فنی، مدیریت منابع انسانی
  • ذکریا زارع*، فاطمه ملک پور، شایسته زارع صفحات 147-170
    زمینه و هدف
    امروزه دانش، به منزله منبعی ارزشمند و راهبردی و نیز یک دارایی مطرح است و ارائه خدمات انتظامی با کیفیت مناسب بدون مدیریت و استفاده صحیح از این منبع ارزشمند، امری سخت و بعضا ناممکن است. ازسوی دیگر، پرداختن به مدیریت دانش بدون ساختار مناسب و حمایتی امکان پذیر نیست. سازمان ها باید ساختارهایی را بپذیرند که به آنها اجازه دهد تا حد امکان دانش بیشتری را خلق و انتقال دهند؛ در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان ساختار سازمانی و ابعاد مدیریت دانش در نیروی انتظامی استان کردستان انجام شده است.
    روش شناسی: روش پژوهش از لحاظ اهداف کاربردی و با شیوه توصیفی- همبستگی و جامعه آماری این تحقیق فرماندهی انتظامی استان کردستان است. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسش نامه است که به این منظور از پرسش نامه استاندارد ساختار سازمانی استیفن رابینز و پرسش نامه محقق ساخته مدیریت دانش استفاده شده است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی مانند ضریب همبستگی اسپیرمن و ضریب رگرسیون گام به گام استفاده شده است.
    یافته ها
    بر اساس یافته های تحقیق، رابطه معناداری میان ساختار سازمانی و مدیریت دانش در سطح 05/0 وجود دارد. بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل همبستگی، میان ابعاد ساختار سازمانی (پیچیدگی سازمانی، رسمیت سازمانی و تمرکز سازمانی) و ابعاد مدیریت دانش (کسب دانش، ثبت دانش، انتقال دانش، خلق دانش و به کارگیری دانش) رابطه معناداری وجود دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به وجود رابطه معنادار بین ساختار سازمانی و مدیریت دانش، داشتن ساختار سازمانی مناسب برای استقرار موفق مدیریت دانش در یگان های انتظامی ضروری است.
    کلیدواژگان: ساختار سازمانی، مدیریت دانش، تمرکز، پیچیدگی، رسمیت، فرماندهی انتظامی استان کردستان