فهرست مطالب

پژوهشنامه تربیتی
سال دوم شماره 2 (پیاپی 6، بهار 1386)

  • تاریخ انتشار: 1385/01/22
  • تعداد عناوین: 8
|
  • صفر یوسفی صفحه 1
    مغولان بعد از فتح ایران، برای گسترش امپراطوری خویش، متوجه اروپا شدند و در سال 637 ه.ق در زمان اکتای پسر و جانشین چنگیزخان، تهاجمات خود را متوجه اروپای شرقی نمودند. به دلیل اوضاع بحرانی در اروپا، آنها به آسانی بخش شرقی اروپا را فتح کردند. اما به دلیل مرگ اوکتای این تهاجم متوقف گردید. در زمان حکومت ایلخانان، این بار مسیحیان بودند که متوجه مغولان شدند تا از طریق آنان بتوانند یک بار دیگربیت المقدس را فتح کنند و انتقام جنگ های صلیبی را از مسلمانان بگیرند. از این جهت در فتح بغداد و فتح شام با آنها همراه شدند و پس از این پیروزی ها متوجه بیت المقدس و مصر شدند. اما به دلیل بروز اختلاف در میان مغولان از یک سو و اختلافات مذهبی بین یعقوبیان و نسطوریان و همچنین حمایت برخی مسیحیان شرق از مسلمانان، سیاست مسیحیان به شکست انجامید. اما از قبل این تهاجمات، مسیحیان آشنایی بیشتری نسبت به شرق پیدا نمودند و زمینهی مراوده های تجاری با شرق را در آینده ی نه چندان دور فراهم نمودند.
    کلیدواژگان: مغول، نبرد عین جالوت، ایلخانیان، مسلمانان، مسیحیان، ممالیک
  • ابراهیم حلاجیان صفحه 21
    زندگی بشر همواره با نوعی سازمان مدیریت و نظام اداری در مفهوم علم اداره کردنجامعه در آمیخته است. ساختار و مشکل نظام اداری با ایجاد خانواده ها، قبایل، اقوام، دولتها وحکومتها هویت پیدا کرده و استقرار و تداوم آن با دو رویکرد تمرکز و عدم تمرکز همراه بودهاست.
    یکی از مسائل مهمی که رشد و پیشرفت یک کشور را معلوم می کند طرز تفکر،و رویکرددانشمندان، و بینش اداری دولت مردان آن کشور می باشد. در مقاله حاضر موارد زیر در سرزمین ایران از قدیم الایام تا عصر قاجاریه مورد بررسی قرار گرفته است:1. افکار و تحولات نظام اداری ها بین عصر هخامنشیان تا انقلاب مشروطیت توام با تغییراتمربوطه در این دوران.
    2.نگاهی اجمالی بر افکار، عقاید، رویکردها و الگوهای نظام اداری عصر هخامنشیان، ساسانیان،سلجوقیان، صفویان و قاجاریان.
    برای روانتر شدن مطالب، محتوای مقاله به سه دوره تاریخی و به سه مقطع متمایز ازیکدیگر تقسیم میگردد و برای هر دوره یک یا دو نمونه از افکار اداری که مبین تفکر نظام اداریآن مقطع، دولتمردان و اندیشمندان آن عصر باشد ارائه شده است.
    کلیدواژگان: ایران زمین، افکار اداری، نظ، ام و ساختار اداری، س، ازمانهای حک، ومتی، تشکیلات دولتی
  • لقمان دهقان نیری، حورا شجاعی صفحه 49
    جشن های دو هزار و پانصد ساله ، که با شکوهی کمنظیر پس از سال ها تبلیغات و مطالعه در مهر 1350 ه.ق در تخت جمشید برگزار شد، از جمله جشن های پرهزینه بود. شاه از برگزاریچنین جشنی ، به دنبال راهی برای تداوم حکومت و سلطه اش بر مردم ایران بود، بر این اساس بهاحیای ارزش های آریایی و معاندت با اسلام و جلب دوستی دول خارجی برآمد و بدین منظوردست به یک سری اقدامات عمده زد از جمله: خود را شاهنشاه نامید، امر به جمعآوری و تالیف کتبی در خصوص فرهنگ و تمدن ایران پیش از اسلام کرد، تشکیل بنیاد شاهنشاهی فرهنگستانایران، تا سیس سازمان اسناد ملی ایران، برپایی جشنهای مختلف در طی دههی جشن ها (1355-1345)، ترغیب مردم به برگزیدن نام های اصیل ایرانی برای فرزندانشان، اعزام سپاهیان دانش بهروستاها به هدف ترغیب مردم به فرهنگ باستانی و شاهنشاهی و آگاهی دادن آنها نسبت به بزرگیجشن های 2500 ساله شاهنشاهی، احداث مدارس و بناهای عام المنفعه به نام کوروش کبیر ، تغییرتقویم هجری شمسی به شاهنشاهی، از دیگر اقدامات وی در این زمینه بود اما هزینه این جشن هاآن قدر زیاد و اقدامات رژیم در خصوص اسلام زدایی آن قدر گسترده بود که بالاخره صدایاعتراض اکثر مردم ایران و حتی مطبوعات و شخصیتهای خارجی را درآورد و محمدرضا پهلویرا مورد نکوهش قرار داد.
    کلیدواژگان: محمدرضا پهلوی، جشن های 2500ساله شاهنشاهی، ناسیو نالی، سم، ک، وروش
  • جمشید روستا صفحه 71
    در فاصله زمانی میان فوت چنگیزخان (در 624 ه.ق) تا لشکرکشی هلاکوخان از مغولستان به سوی ممالک اسلامی (در 653 ه.ق) و حتی مدتی پس از آن، تعدادی از سرداران مغول در ایران (به ویژه در خراسان مازندران، سیستان و آذربایجان) قدرت یافتند. ارغون آغا (پدر امیر نوروز) یکی از این سرداران بود که مدت 39 سال حکومت خراسان و سیستان و آذربایجان را بر عهده داشت. وی چهار پسر داشت که از همه معروفتر، نوروزبیگ (امیر نوروز) بود. در زمان ایلخانی ارغون خان مغول، این ایلخان، حکومت خراسان را به پسر ارشد خود، غازان، داده و امیرنوروز را به سمت نیابت و ملازمت او منصوب نمود. امیر نوروز یک سال پس از فوت پدرش یعنی در سال674 ه.ق( 1279م) علیه شاهزاده غازان عصیان نمود؛ اما در سال (694 ه.ق) یعنی در زمان ایلخانی بایدو، امیر نوروز پس از مدتها سرکشی و رویگردانی از شاهزاده غازان، تصمیم گرفت که با او از در آشتی درآید. پس از این مصالحه، امیر نوروز تلاش بسیاری در راه مسلمانان نمودن غازان انجام داد. امیر نوروز تمام تلاش خود را در به ایلخانی رساندن شاهزاده غازان بکار گرفت.او پس از دو نبرد، سرانجام بایدو خان را از میان برداشت. وی بسیاری از شورش ها برضد غازان خان را سرکوب کرد اما پس از این همه خدمت، سرانجام قربانی یک توطئه ویرانگر شد و فرجامی اندوهناک یافت.رویکرد اصلی این مقاله بررسی و تحلیل مراحل مختلف زندگی این سردار بزرگ است.
    کلیدواژگان: امیر نوروز، غازان خان، بایدو خان، صدر جهان، قبیله اویرات، ارغون آغا
  • یوسف متولی حقیقی صفحه 115
    دارالفنون نخستین مدرسه دولتی ایران به سبک اروپایی است که توسط میرزا تقی خانامیرکبیر به وجود آمد. این مدرسه فعالیت آموزشی خود را در پنجم ربیع الاول 1268.ق /1851 .م با پذیرش شاگرد در هفت رشته پیاده نظام، سواره نظام ، مهندسی، توپخانه، پزشکی، معدن شناسیو داروسازی آغاز کرد. برای تدریس در این مدرسه معلمانی از کشورهای اروپایی استخدام شدند.
    مدت تحصیل در دارالفنون نخست هفت سال بود و سپس به چهار سال کاهش یافت. در اینمدرسه علاوه بر تدریس نظری آموزش های عملی نیز مورد توجه بود و تجهیزاتی از قبیلآزمایشگاه، چاپخانه و کتابخانه در خدمت آموزش قرار داشت. ناصرالدین شاه در آغاز کار علاقهزیادی به پیشرفت کار مدرسه نشان می داد. اما سیاسی شدن آموزش و شیوع افکار آزادی خواهانهدر دارالفنون این مدرسه را از چشم ناصرالدین شاه انداخت. دارالفنون به رغم پیشرفت های اولیهبه دلایل گوناگونی نتوانست اهداف بنیان گذار آن را برآورده سازد. اما در عین حال توانستدریچه ای نو به سوی جهان معرفت برای ایرانیان باز نموده و باعث آشنایی گروهی از ایرانیان بادستاوردهای علمی اروپا و اندیشه های اصلاح طلبانه شود .
    کلیدواژگان: دارالفنون، امیرکبیر، ایران، تاریخ آموزش و پرورش، قاجاریه، مدارس
  • جواد هروی صفحه 133
    کارگزاران ساسانی چون بنای بدعهدی و ستم را بر مردمان ولایات ایران گزاردند، اسبابمیرایی و سقوط خویش را نیز فراهم ساختند. چنان که در تندباد هجوم اعراب مسلمان، چندانطاقتی برایشان نماند و حیات خویش به زودی از کف دادند . لیکن طلعت فجر اسلام بر ولایاتایران، به رغم حلاوت نخستین، با سختگیری های امویان توام گردید. پس از شهادت امام علی(ع) چون ساختار خلافت، به شالوده های خشک و بی مغز سلطنت مبدل گردید، والیانی بر اریکهزمامداری نواحی مختلف سرزمین ایران تکیه زدند که به جز مطامع و منافع فردی و قومی خود، برهیچ مقصود دیگری نظر نداشتند. عملکرد والیان خلافت اموی در بلاد عدیده منجمله ایران،رهاوردی جز ناامنی، استبداد، ظلم و تباهی را در تاریخ این ملک و بوم رقم نزد. نژادپرستی امویان ،در یک فرآیند گسترده و روزافزون، چیزی جز محرومیت از حقوق انسانی، اجتماعی و سقوطدولت اموی در پی نداشت. این همه تمهید نامبارکی بود تا عدالت، قربانی بی عدالتی و ظلمتجایگزین روشنی گردد.
    مقاله حاضر تلاش دارد تا رویکردی موجز اما مستند از خلال اوراق تاریخ بر این مدخلداشته باشد.
    کلیدواژگان: ایران، امو یان، حقوق اجتماعی، خشونت والیان، تبعیض، تف، اخرق، ومی، س، لبامنیت
  • محمد کریم یوسف جمالی صفحه 153
    سرزمین گیلان همواره از دوران باستان تا دوره های جدید به دلیل جغرافیای طبیعی و ساختار نظام زمینداری و اجتماعی آن با سایر مناطق ایران متفاوت بوده است. پوشش طبیعی آن سبب شده است تا فاتحان بزرگ تاریخ به راحتی نتوانند به این ولایت راه یابند، بنابراین مخالفان سیاسی و مذهبی حکومت از این موقعیت استفاده کرده و در این منطقه به ترویج آیین خود پرداختند. دین اسلام تا نیمه دوم قرن دوم نتوانست به سرزمین گیلان راه یابد. از این زمان مخالفان شیعی خلافت عباسی توانستند با نفوذ به این منطقه به ترویج آیین های دیگر نظیر، اسماعیلیه، و تشیع امامی پرداختند. دودمان آل کیا پس از قدرت گیری در شرق گیلان به دلیل تعصب در مذهب زیدیه پس از دست یابی به قدرت، سایر گروه های مذهبی را مورد آزار و اذیت خود قرار دادند و عرصه را بر فعالیت آنها تنگ نمودند. یکی از مهمترین رویدادهای مذهبی در تاریخ گیلان، پناهنده شدن اسماعیل میرزا به لاهیجان و تاثیر آل کیا بر صفویه است. با توجه به قراین و شواهد، آل کیا تاثیر زیادی در تعمیم مذهب تشیع بر صفویه داشت. حکومت صفویه نیز در قرن دهم ه.ق آل کیا را تحت فشار قرار داده و آنها را مجبور به پذیرش مذهب تشیع جعفری نمود.
    کلیدواژگان: آل کیا، گیلان، صفویه، زیدیه، تشیع امامی
|
  • Safar Yusefe Page 1
    Margal warriors attacked to Europe after that Iran was conquered in 637. h, c during the rulling of octay , jnr and changeezs successor , they rushed toward east Europe, but octays death caused to stop theahacks, although before his death , Mongols were achieved to capture this part of Europe easily, because of its critical situation. During octays ruling era this time they were Christians who ahacked to moguls and oneagain they were able to take Jerusalem and took the revenge of crusade wars against muslems , there fore they coordinated with moguls for conquering Syria and Baghdad and after by reason of conflicts and tension that emerged among moguls from one side and religious challenges between yagobian, nastorian and also the support of some factions of east-christians in favour of muslems finally caused a political defeat for Christians . in consequences of these conflicts Christians could learn more about the eastern lands and little by little prepared a suitable ground and opportunity for interaction , trade among them.
    Keywords: mogul_Ilkhanian – muslems_christians
  • Ebrahim Halajiyan Page 21
    The life of human always has been integrated with organization and administrating. Management as the science of administration has been mixed and appeared by the theoretical and operational principles. The structure of administration system of Iran has been originated from the forming and building of the families, tribes, nations, Empires and governments. Which was based on two approaches, centralization and decentralization?
    One of the important factors determining the growth and development of a country is the insight and thinking way of its administration view of scientists and politicians.
    The present study investigates:The administration thoughts and development and evolutions administration system during the Hakha's Dynasty Unitil the constitulitinal revolution of Iran and its changing this period.
    The thoughts, believes, approaches and models of administration system of Hakhas, Sasanis, Saljuks, Safavid's and Gujars.
    For convenience time period is divided into three periods and its section. In each one or two instances and administrative thoughts representing the administration thoughts system of time politicians and scientist's are offered.
    Keywords: Iran Country, A administration thoughts, system, Governmental organization, Administration Structure. The survey of relation among Christians, Ilkhonid Mongols, its consequences
  • Loghman Dehghan, Houra Shojaei Page 49
    2500-year-old kingdom celebration which after years of providing propaganda and studying were held in the fall of 1350 in persepolis with a unque glory , was on of the most expensire celebration which cost over 300 million dollars.By holding such a celebration ,shah was seeking a way to continue his government and dominance over the pepole of Iran ,so he began to recover Aryan's valuas and arouse animosity towards Islam and develop friendly relation with foreign countries ,hence he began a series of controversial and , in some cases ,useful measures :naming himself "shah", ordering the collection and compiliation if some books about Iran's pre-Islamic culture and civilization ,founding Shahanshahi foundation of Iran Acadmy ,establish-ment of Iran's National Deed Registery ,holding various celebrations during the celebration decade (1345-1355),promoting people to choose their children the original Iranian names ,sending some educational groups callend "Sepahyane Danesh" (knowledge corps)to villages for the aim of making pepole eager to ancient and kigdom culture and informing them of the magnitude of the 2500-year-old kingdom celebrations ,building several schools and many buildings of public interest after the name of cirus the Great,changing the calender from solar to kingdome the cost of these celebrtions was so high and anti-Islamic measurs of regime were so extensive that finally raised the protest of the majority of the pepole of Iran and even foreign press and figures,and Shah and regime were condemned.
    Keywords: Mohammad Reza Pahlavi, 2500, year, old kingdom celebration, positive nationalism, Cirus Great.protest of newspapers opposition
  • Jamshid Roosta Page 71
    After Genghis Khan’ death (624 A.H.) some of Mongol Amirs ascended the throne in Iran ( mostly in Khorasan , Mazandaran , Sistan , and Azerbaijan) and they were in power until Hulagu Khan made an expedition to Islamic countries ( 653 A.H.), or even until a further time. Arghun Agha( Amir Noroz’s father) was one of these Amirs who ruled in Khorasan , Sistan and Azerbaijan for thirty-nine years. He had four sons of whom the most famous was Amir Noroz. Ilkhan Arghon Khan, when he was still alive, appointed his oldest son Ghazan as the governor of Khorasan with Amir Noroz to be in his assistance and accompaniment. A year after his father’s death i.e. 674 A.H., Amir Noroz rebelled against prince Ghazan. Eventually, he decided to make peace with prince Ghazan on 694 A.H. that was in the time of Baydu’s kingdom, after a long-time disobeying and rebelling. Then he tried a lot, afterwards, to convert Ghazan to Islam and to sit him on the throne. He could finally defeat.Baydu Khan in two battles and he also deposed several rebellions against Ghazan Khan. But despite so many services he was eventually sacrificed in a destructive betrayal and reached a sad end. The main approach of this essay is to investing different stage of this great Amir’s life... .
  • Yousef Motevali Page 115
    Darolfonoon is irans first public school that was manged in accordance with European style. And was established by mirza taghee khan amir kabir. This school started its educational activitie sin rabialaval fifth in 1286 h/ 1851 a.d. The students were registrated there for seven courses as follow: cavalry, infantry, artillery, engineering, medicine, and pharmacy. The teachers who were teaching there werefrom European countries. At the beginning every course had been lasted for sevenyears, but later, itreduced to four years . at this school practical teaching was as importantas theorical teaching, and equipments sueh as laboratory , pressing bouse, and library were all in serve of teaching at the beginning naseraldin was wery gondof about school activities, but gradually when liberal ideas were growing there, he became regardless to it. In spite of its earlier progresses. Darolfonoon couldnot get to its general schedules because of numerous reasons, but at least could to open anew window toward knowledye world. For Iranians. And also caused a number of them became familiar with Europe xientific gains, and reformist ideas.
    Keywords: Darolfonoon, Amir kabir, Iran, iraneudeation history, Qajarieh, schools
  • Javad Horave Page 133
    Since Sasanian imposed perjury and oppression on the people of Iran’s provinces, they in fact provided the basis for their fall, as they lost the rein and ruling because of Muslem Arab attack. Unfortunately, the first sweet flavors of Islamic rule in Iran didn’t last long. After imam Ails martyrdom, governors ruled in different provinces of Iran who thought nothing but their own personal and ethic interests.
    Omavi governors in many countries including Iran had no achievements but insecurity, despotism, cruelty and corruption.
    Omavian racism in a vast and widespread extent yield nothing but denying the people from human, social….rights.
    So much threat, inauspicious, continued until justice was replaced with injustice and brightness with darkness.
    In this article the author has tried to offer a brief sketch of history from this entry.
    Keywords: Iran, omavid, social rights, rulers violence, discrimination, ethnic honor, Insecurity
  • Mohammadkarim Yusofjamali Page 153
    The territory of Gilan has been already different from ancient Periods to Temporary periods for natural geography and its social and land system structure with other areas of Iran .Its natural cover has been caused the big governors of the history could not enter this province, so political ,religious opposites of governments used this situation and continued to promoting of his religion in this area .Islam religion could not admit to Gilan territory till half-second of 3th century.From this period,Shieate opposites of Abbasi could promote their (religion )to this .It means (Tashayo e Zeydi ).Their (religion) to this territory.The same time with the extension and power of Zeydiyeh in Gilan ,other religions such as Esmaealiyeh ,Moshabahi and Tashayo Emami made effort.Al-e Kiya family ,after getting power in Eastern Gilan bothered the other group of religious for self confident in religion of Zeydiyeh and blocked their activity.One of the most important of religion evident in Gilan history is the refuging of Esmaeel Mirza to Lahijan and the effect of Al –e Kiya on Safaviyeh.According to witness ,Al – e Kiya has many effect on creating the Shiite on the Safavid Dynasty ).The safavid Dynasty government had put Al-e Kiya under pressure on the 10 th A.H century (15 A.D) and forced them to accept the religion of Tashayo e Jafari.
    Keywords: Al, e Keya, Gilan, Sasfavid Dynasty, Zeydiyeh, Tashayo eEmami