فهرست مطالب

دانش و پژوهش حسابداری - پیاپی 44 (بهار 1395)

فصلنامه دانش و پژوهش حسابداری
پیاپی 44 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • پیشبینی ورشکستگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارا تهران با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی و الگوریتم ژنتیک و مقایسه دو روش با هم
    قدرت الله طالب نیا، ابوذر خوشدل گفشه* صفحه 1
    ورشکستگی شرکت ها معمولا بر نقدینگی بازار سرمایه و توسعه اقتصاد موثراست. در زمان ورشکستگی، بانک ها معمولا اعتباردهی به شرکت های ورشکسته را کاهش داده ودر ازای وامی که به شرکت ها می دهند، بهره بالاتر ی را بر ای جبران ریسک اضاف درخواست می کنند. لذا موسسات سرما یه گذار ی خرید سهام را کاهش داده و بیشتر به سراغ سرمایه گذاری و خرید اوراق قرضه بانک ها یا بازارهای مشابه آن اقدام می کنند. با توجه به این که ورشکستگی شرکت ها هزینه های سنگینی را در پی دارد، می توان قبل از اینکه شرکتی به مرحله ورشکستگی برسد، وضعیتش را از لحاظ ورشکستگی مشخص نمود و تدابیری اتخاذ نمود تا شرکت از ورشکستگی رهایی یابد. هدف این پژوهش، پیش بینی ورشکستگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی و الگوریتم ژنتیک و مقایسه دو روش با هم می باشد.
    نتایج مدل ها نشان داد که از متغیرهای مورد استفاده در این مدل های شبکه های عصبی، رگرسیون و الگوریتم ژنتیک سه متغیرنسبت جاری، سرمایه در گردش به کل دارایی ها و سود قبل از بهره و مالیات به کل دارایی ها بر اساس اطلاعات دسترس در نمونه، نسبت عکس با ورشکستگی شرکت ها داشته است. نتایج این تحقیق ضمن اینکه نشان داد شبکه های عصبی در پیش بینی ورشکستگی شرکت ها از دقت بالای برخوردار است، مشخص نمود که با استفاده از نتایج این پژوهش و مدل های ارائه شده در این پژوهش، به عنوان اولین گام، می توان از مبتلا شدن شرکت ها به بحران مالی و ورشکستگی و همچنین پیامدهای آن، به طور مناسبی جلوگیری کرد. البته پس از پیش بینی می بایستی به ریشه یابی مساله و ردیابی علل پرداخته شود
    کلیدواژگان: پیش بینی ورشکستگی، شبکه های عصبی مصنوعی، الگوریتم ژنتیک
  • پیچیدگی های مفهوم فساد و راهبرد های مقابله با آن در جمهوری اسلامی ایران
    حبیب الله فتاحی اردکانی، سیدعلی اکبر نیلی پور طباطبایی، سعید خزایی، ایرج سلطانی صفحه 2
    مقوله فساد و مشتقات آن به همه سابقه و آشنایی دارای تعاریف،مفاهیم،و ازاین لحاظ پیچید گی هایی است و امروزه ما با انواع ملموس تری از پدیده شوم فساد روبرو هستیم ، شاید شکل و نحوه آن پیشرفت کرده و امروزی تر شده باشد اما ازنظر ماهیت و چیستی تفاوتی ندارد. از این لحاظ با فسادهای گوناگونی در اشکال مالی و اقتصادی، فسادجرایی، فساد ناشی از قدرت سیاسی، فساد اخلاقی مواجهیم. فساد با همه پیچیدگی و ترکیب گوناگون و تضادهای نهفته در ذات، درفرهنگ های مختلف معانی و تعاریف متنوعی از جمله: تباهی، ضدصلاح، ستم کردن، زیان و گزند، فتنه و آشوب، شرارت و بدکاری، بیماری و اضمحلال، هر چیز ضد خوبی، ضد هنجارها و مخالف قوانین و مقررات پذیرفته شده اعم از شرعی یا عرفی و زیر پا گذاشتن آداب، هنجارها، قوانین و مقررات را شامل می شود .
    کلیدواژگان: تعاریف و مفاهیم فساد، دلایل و انواع فساد، ساز و کارهای مقابله، راهبرد های جمهوری اسلامی
  • تاثیر ROE،EPS و DPS بر شاخص قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
    زهرا مهرعلی*، ساسان مهرانی صفحه 3
    این تحقیق به بررسی بعضی از عوامل موثر بر شاخص قیمت سهام شر کتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را در بازه زمانی سال های 1383 تا 1389 را مد نظر خود قرار داده است.بر این اساس ضمن مروری جامع بر ادبیات موضوعی مربوط به شاخص قیمت سهام و از طریق پرسشنامه تعداد 100نفر از کارشناسان و کارگزاران و متخصصان مربوطه در این زمینه به سوالات پاسخ دادند.سه عامل سود هر سهم، سود تقسیمی و بازده حقوق صاحبان سهام به عنوان متغیر مستقل و شاخص قیمت سهام به عنوان متغیر وابسته مورد آزمون همبستگی و رگرسیون قرار گرفته و با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون های مربوطه فقط دو متغیر سود هر سهم و سود تقسیمی با شاخص قیمت معنی دار بوده و 7/98 درصد از کل تغییرات شاخص کل راتبیین می کند و فقط 3/2 درصد از تغییرات در اثر بازده حقوق صاحبان سهام تبیین می شود.
    کلیدواژگان: شاخص، قیمت سهام، سود هر سهم، سود تقسیمی، بازده حقوق صاحبان سهام
  • موانع و مشکلات اجرایی تجدید ارزیابی در ایران
    ونوشه حقانی* صفحه 4
    در این مقاله با نگاهی به تاریخچه شروع تجدید ارزیابی در ایران و ادامه آن طی دهه های مختلف سعی در ذکر دلایل عدم موفقیت تجدید ارزیابی آن گونه که انتظار می رفت شده است. وجود تورم گسترده در جوامع مختلف و پیچیده ترشدن روش های تحلیل گری مالی،همراه با نیازهای متنوع استفاده کنندگان داخلی و خارجی، بویژه حساسیست های مراجع تصمیم گیرنده استفاده از تجدید ارزیابی را الزامی ساخته است. با توجه به این موضوع،قانون گذاری درست و اتخاذ تمهیداتی اصولی در این رابطه می تواند به هر چه درست تر اجرا شدن این روش و همخوانی صورتهای مالی با شرایط امروز و در نهایت تصمیم گیری منطقی افراد در زمینه های مختلف بینجامد.
    کلیدواژگان: تجدید ارزیابی، استهلاک دارایی ها، معافیت مالیاتی
  • اخبار 1
    صفحه 5
  • اخبار 2
    صفحه 6
  • اخبار 3
    صفحه 7
|
  • Bankruptcy prediction of listed companies in Tehran Stock Exchange using artificial neural networks and genetic algorithms, and compare the two methods together
    Gh Taleb Niya, A. Khoshdel* Page 1
    Liquidation bankruptcy usually effective capital market and economic development. During the bankruptcy, the bankrupt banks typically reduce credit to companies and their per loan to the company, the higher interest on the compensation of the additional risks apply. Therefore, the institutional investor purchasing shares slipped further reduces investment and bonds markets, banks or similar act. According to the bankruptcy entails heavy costs can be reached before the company's bankruptcy process, the state of bankruptcy can be identified and measures taken to ensure the company from bankruptcy get rid of. Model results showed that the variables used in these models, neural networks, genetic algorithms, regression, three variables current ratio, working capital, total assets and profit before interest and tax to total assets, based on the available data sample than Photos of bankruptcy involved. The study of neural networks in bankruptcy prediction has high accuracy, determine the total must be said that the results of this study and models presented in this study, as a first step, can be affected firms the financial crisis and bankruptcy and its consequences, properly prevented. However, the predicted track of the root causes of the problem to be dealt issue.
    Keywords: Bankruptcy prediction, artificial neural networks, genetic algorithms
  • Impact on EPS, DPS and ROE of the company's stock price index Bahadur accepted in Tehran Stock Exchange
    Zahra Mehrali *, M.A. Of Accounting Page 3
    This paper examines some of the factors affecting stock price index Coats rid
    accepted in Tehran Stock Exchange for the period 1383 to 1389 has been
    considered . While Rewie Based on this, the price index of the subject literature
    stock, using the questionnaire of 100 experts and practitioners and experts in the
    relevant field questions answered . three earnings per share , dividends and return
    on equity as the independent variable and the share price index as the dependent
    variable correlationeffect of return on equity is defined .
    Keywords: index, stock price, earnings per share, dividends, return on equity