فهرست مطالب

بیماری های مشترک انسان و دام - سال دوم شماره 1 (بهار و تابستان 1393)

مجله بیماری های مشترک انسان و دام
سال دوم شماره 1 (بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/02/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • میر اسدالله حجازی، امید اسکندری، آفاق کاظمی صفحه 1
    هدف
    بیماری تب مالت از مهم ترین مشکلات بهداشتی انسان و دام در اقصی نقاط جهان و به ویژه در کشور ایران است که دام یکی از منابعاصلی اشتغال و درآمد این کشورهامحسوب می شود. هدف این مطالعه بررسی اپیدمیولوژیک بیماریتب مالت در مراجعه کنندگان به مرکز بهداشت شهرستان ارومیه طی سال های 1383 تا 1389، بهمنظور شناسایی گروه ها و مشاغل پر خطر مرتبط با این بیماری است.
    روش ها
    روش این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است. آمار و اطلاعات بیماران از مرکز بهداشت شهرستان ارومیه و براساس اهداف ویژه مطالعه زیرنظر مسئول مربوط گردآوریشد. این اطلاعات بعد از کدگذاری با استفاده از نرم افزارspss مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت و جداول توزیع فراوانی و شاخص های مورد نیاز استخراج شد. همچنین آزمون های کای دو وFisher Exact بسته به مورد در همین محیط انجام شد.
    نتایج
    درطول دورهزمانی مطالعه 980 نفر مبتلا به تب مالت گزارش شد. از این تعداد (3 /53%) مرد و (7 /47%) زن و 5 /4%شهری و 5 /95%روستاییبودند. بیشترین تعداد مبتلایان در سال 1383، (224 نفر) و کمترین موارد در سال 1388، (92 نفر) بود. ازنظر شغلی بالاترین فراوانی (6 /39%) مربوط به زنان خانه دار است. میانگین سنی بیشتر مبتلایان (95 /26%) در دهه دوم عمر و کمترین آن ها (24 /4%) در ردهسنی60 سال به بالا بودند.بیشترین مراجعه کنندگان در تیرماه (95 /12%) و کمترین در دی ماه (77 /3%) گزارش شده بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    واکسینه کردن دام ها و اطلاع رسانی به مردم بهمنظور شناخت بیماری و راه های انتقال آن، موثرین راه در پیش گیری از بیماری است
    کلیدواژگان: ایران، اپیدمیولوژی، ارومیه، تب مالت
  • حسن نایب زاده، محمد جواد طراحی، وجیهه خدادایان، زینب شاکرمی، فاطمه سمیعی، مرضیه رنجبر صفحه 9
    هدف
    توکسوپلاسما گوندی یک انگل شایع و مشترک بین انسان و حیوان است که در زنان باردار موجب آلودگی مادرزادی و سقط جنین می شود.هدف این مطالعه برای تعیین میزان آگاهی زنان باردار در مورد بیماری توکسوپلاسموز انجام شد.
    روش ها
    در یک مطالعه توصیفی مقطعی، 1192 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهرهای قم، شیراز و خرم آباد به صورت تصادفی انتخاب شدند و از آنان درخواست شد تا پرسش نامه مربوط را تکمیل کنند. اطلاعات با آزمون مربع کای، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    نتایج
    از میان 1192 نفر، 128 نفر (7 /10%) قبلا نام بیماری را شنیده بودند، که کمترین درصد در خرم آباد (7%) و بیشترین درصد در قم (8 /14%) دیده شد. از بین افراد تحت مطالعه، 2 /10 درصد بیماری را با گربه مرتبط می دانستند. در مورد آگاهی از راه های انتقال بیماری، 7 درصد افراد، از امکان انتقال بیماری از راه خاک، 9 /2 درصد از امکان انتقال بیماری از طریق میوه و سبزیجات و 4 /3 درصد از سرایت توکسوپلاسموز از راه گوشت آگاهی داشتند. 8 /4 درصد کل افراد بیماری را عامل سقط جنین می دانستند.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج بررسی در سه شهرستان نشان داد ارتباط معنی داری بین سطح آگاهی مادران باردار و همسران از نظر سطح سوادشان وجود دارد (05 /0P<). با توجه به این که میزان آگاهی افراد تحت مطالعه در هر سه شهر به صورت قابل توجهی ضعیف بود، به نظر می رسد برنامه های آموزشی مانند آموزش از طریق رسانه های جمعی بتواند نقش مهمی در افزایش آگاهی جامعه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری داشته باشد.
    کلیدواژگان: زنان، توکسوپلاسموز، آگاهی، بارداری
  • هادی میران زاده*، غلامرضا کریمی، مهدی اسد، علی سینا کریمی، شهلا ریواز صفحه 15
    هدف
    کیست های سنوروس در عضلات و بافت های زیرجلدی دیده می شوند و تا حدی مشابه کیست های هیداتیک، اما از آن ها هستند. هدف از این مطالعه بررسی کیست های سنور شکل در عضلات و بافت های زیرجلدی گوسفندها و بز های ذبح شده است تا بتوان خسارت اقتصادی ناشی از آلودگی های انگلی را محاسبه و از وقوع آلودگی پیشگیری کرد.
    روش ها
    تعداد 726429 راس گوسفند و بز ذبح شده در کشتارگاه اصفهان طی سال 1390 مورد بازرسی قرار گرفت و کیست های مورد بحث جمع آوری و از نظر انگل شناسی مورد مطالعه قرار گرفت.
    نتایج
    سنوروس سربرالیس در 254 راس بز (1211 کیست) و 22راس گوسفند (131 کیست) گزارش شد. بیشترین آلودگی در 9-6 ماه شامل 88 راس گوسفند و 22 راس بز مشاهده شد. عضله دیافراگم بیشترین و گردن کمترین آلودگی را نشان داد. سنوروس سریالیس در 3 راس بز و تعداد 15 کیست شمارش شد لیکن در گوسفند تشخیص داده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    بیشترین آلودگی مربوط به عضله دیافراگم و سن 9-6 ماه بود. کیست هیداتیک در بزها دیده نشد آلودگی در 28 راس گوسفند و تعداد 45 کیست شمارش شد.
    کلیدواژگان: سنورعضله، اصفهان، بز، گوسفند، بافت زیرجلدی
  • نعمت شمس، فریدون منصوری، احسان جهانی صفحه 21
    هدف
    بروسلوز یکی از مهم ترین بیماری های عفونی و مشترک بین انسان و حیوانات است که گسترش جهانی دارد. علی رغم به کارگیری برنامه کنترلی، این بیماری در ایران بومی بوده و هنوز به عنوان یکی از مهم ترین معضلات بهداشت عمومی مطرح است. هدف از این بررسی تعیین میزان شیوع سرمی بروسلوز گاوی به منظور پایش وضعیت برنامه مبارزه با بیماری در گاوداری های صنعتی شهرستان ایوان بود.
    روش ها
    این بررسی روی 346 گاو شیری در گاوداری های صنعتی شهرستان ایوان در ماه های تیر و مرداد سال 1392 انجام گرفت. بعد از تهیه سرم، آزمایش رزبنگال روی کلیه نمونه ها به عنوان آزمایش اولیه تشخیصی و غربال گر به انجام رسید و سپس آزمون های رایت و 2-ME روی سرم های مثبت به منظور تشخیص نهایی استفاده شد.
    نتایج
    از مجموع346 نمونه سرم هیچ کدام از نمونه ها با آزمایش رزبنگال مثبت نشدند.
    بحث و نتیجه گیری
    میزان شیوع سرمی بروسلوز گاوهای شیری در گاوداری های صنعتی شهرستان ایوان صفر گزارش شد؛ همچنین میزان شیوع سرمی ناحیه مورد مطالعه نتایج نشان داد که برنامه مبارزه با بروسلوز در گاوداری های صنعتی شهرستان ایوان موثر و کارآمد بوده است؛ اما نتایج به دست آمده با میزان شیوع بیماری در جمعیت انسانی تفاوت معنی داری نشان داد.
    کلیدواژگان: گاوداری های صنعتی، _ بروسلوز، گاو، شیوع سرمی
  • زیور صادقی دهکردی، ارزنگ پرتواندازان پور، نوشین عبدالملکی صفحه 25
    هدف
    کریپتوسپوریدیوز انگل روده ای پستانداران به ویژه حیوانات اهلی و انسان است، که به عنوان یکی ازعوامل اصلی ایجاد کننده اسهال و مرگ و میر دام های جوان شناخته شده است. باتوجه به ماهیت زئونوتیک این انگل، حیوانات آلوده می توانند خطر بالقوه برای بهداشت جوامع انسانی محسوب شوند. این پژوهش به منظور بررسی میزان آلودگی کریپتوسپوریدیوم در گوسفندان شهرستان سنندج (استان کردستان) طی دوره 6 ماهه ( فروردین 91 تا شهریورماه 91) صورت گرفت.
    روش ها
    به منظور انجام این مطالعه توصیفی- مقطعی، از گوسفندان متعلق به 200 واحد اپیدمیولوژیک واقع در 9 روستای شهرستان سنندج تعداد 180 نمونه مدفوع گوسفند به صورت تصادفی جمع آوری شد. سپس نمونه های مدفوع به آزمایشگاه انگل شناسی منتقل شد. نمونه ها نخست به روش فرمالین- اتر تغلیظ و پس از تهیه گسترش روی لام به روش زیل نلسون اصلاح شده رنگ آمیزی شد و با میکروسکوپ نوری مورد مطالعه قرار گرفت.
    نتایج
    میزان شیوع آلودگی به کریپتوسپوریدیوم 1 /6 % گزارش شد. میزان آلودگی درگوسفندان مورد مطالعه به ترتیب در گروه سنی زیر 6 ماه 75 /18%، در گروه سنی 6 -12 ماه 5 % و در گوسفندان بالای یک سال 27 /2 گزارش شد (05 /0> P) . همچنین میزان آلودگی در جنس نر و ماده به ترتیب 85 /1% و 94 /7% محاسبه شد (05 /0< P) .
    بحث و نتیجه گیری
    کریپتوسپوریدیوم به عنوان انگل زئونوز و به دلایل دارا بودن طیف میزبانی گسترده، اووسیست های مقاوم به ضد عفونی کننده ها، تعداد کم اووسیست به منظور ایجاد عفونت در انسان و دام و نیز آلودگی محیط، از نظر همه گیر شناسی حائز اهمیت است.
    کلیدواژگان: کریپتوسپوریدیوم، سنندج، گوسفند
  • ارژنگ پرتواندازان پور، زیور صادقیدهکردی، نوشین عبدالملکی صفحه 31
    هدف
    ایمنی مادران نسبت به عفونت توکسوپلاسما گوندیی در طول دوره بارداری اهمیت فراوانی دارد. زنان غیرایمن در دوره بارداری ممکن است در معرض خطر ابتلا به توکسوپلاسموز قرار گیرند. انگل می تواند از طریق جفت به جنین منتقل شود و عوارض شدیدی در جنین ایجاد کند. هدف از انجام این مطالعه بررسی سرواپیدمیولوژیک توکسوپلاسموز در زنان باردار مراجعه کننده به آزمایشگاه رازی شهرستان قروه در سال 1392 است.
    روش ها
    در این مطالعه توصیفی مقطعی نمونه های خون 146خانم 15تا 44 ساله جمع آوری شد، سپس میزان تیترIgG و IgMضد توکسوپلاسما گوندیی با روش ELISA تعیین شد. اطلاعات دموگرافیک زنان نیز از طریق پرسش نامه جمع آوری شد.
    نتایج
    از 146 زن مورد مطالعه، 44 نفر ( 14 /30%) تیتر IgG بالا و 4 نفر (74 /2%) تیتر IgM بالا داشتند. بیشترین و کمترین تیتر IgG به ترتیب مربوط به سنین 39-35 سال(28 /64%) و 19-15 سال (14 /7%) بود. بین سن افراد و توکسوپلاسموزیس ارتباط معنی دار وجود داشت (05 /0˂ P) . همچنین، نتایج نشان داد که تمام افراد، سابقه مصرف سبزیجات خام را داشته اند. بین میزان تیترآنتی بادی و نحوه (روش) شستشوی سبزیجات، ارتباط معنی داری وجود نداشت (05 /0˃ P) .
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به اینکه 86 /69% زنان باردار فاقد آنتی بادی علیه توکسوپلاسما بوده اند؛ لذا آموزش زنان در خصوص اجتناب از فاکتورهای خطر، قبل و حین بارداری و رعایت اصول بهداشتی در تغذیه کاملا ضروری است و توصیه می شود این گونه خانم ها حداقل یک بار و به خصوص در سه ماهه اول بارداری مورد آزمایش توکسوپلاسما قرار گیرند.
    کلیدواژگان: قروه، IgG، زنان باردار، توکسوپلاسموز، IgM
  • فرزانه حسینی، مرتضی حسینی نژاد، حسین نورانی صفحه 39
    هدف
    توکسوپلاسموز، بیماری است که توسط انگل توکسوپلاسما گوندئی ایجاد می شود. گربه سانان مخصوصا گربه های اهلی، مهم ترین مخزن این تک یاخته برای انسان و دیگر حیوانات به شمار می آید. هدف از این مطالعه، ارزیابی ضایعات هیستوپاتولوژیک ناشی از فعالیت تیپ یک (Rh) این تک یاخته در گربه ها است.
    روش ها
    به این منظور، اقدام به جمع آوری نمونه هایی از بافت های معده، روده ها، کبد، پانکراس، طحال، مغز، قلب و چشم از گربه های آلوده شده با این تیپ از انگل شد. آلودگی گربه ها با بررسی سرولوژیک و یافته های بالینی تایید می شد.
    نتایج
    بررسی بافت معده نشان دهنده وجود واکوئول های سلولی، دژنراسیون بافت غده ای و عضلانی بود. دو مورد از گربه ها به رغم داشتن تیتر ضد تک یاخته و درگیری بافت های دیگر، درگیری در بافت معده نداشتند. بررسی عضلات قلبی نشان دهنده وجود دژنراسیون بافتی در سه مورد از گربه ها بود. ارزیابی روده ها بیانگر از بین رفتن سلول های پوششی غدد لیبرکوهن و یا سنگفرشی شدن آن ها، دژنراسیون در سلول های ایلئوم و نکروز بافتی در پنج قلاده گربه بود. ارزیابی طحال، حاکی از نکروز و کیستی شدن، خصوصا در پالپ سفید بود. ارزیابی بافت کلیه نشانگر درگیری همراه با دژنراسیون بافتی در چهار مورد از نمونه ها بود. ریه در تمامی شش قلاده گربه مورد بررسی دچار آتلکتازی، آمفی زم و پنومونی بینابینی بود. افزایش میکروگلی، استحاله نورون ها، پرخونی و حضور سلول های آماسی در مغز و تغییرات کیستی خفیف در پانکراس مشاهده شد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج بررسی پاتولوژیک نشان دهنده وجود درگیری در عمده بافت های مورد بررسی بود.
    کلیدواژگان: هیستوپاتولوژی، گربه، توکسوپلاسموز بالینی
  • سعید بکایی، علی خنجری، غزال نعمتی، میثم ترابی کلاکی، بهادر حاجی محمدی، سالومه شیرعلی، علیرضا گیلوری، لاله شریفی صفحه 43
    لینگوآتولوزیس یکی از بیماری های مشترک بین حیوانات و انسان است که در آن انسان، هم نقش میزبان اصلی و هم میزبان واسط را بازی میکند و گاهی نیز می تواند به آن مبتلا شود. به منظور اجرای این تحقیق، در طول سال 1389 تعداد799 راس گاو، از میان دام های کشتار شده در 2 کشتارگاه صنعتی مهم استان تهران به صورت نمونه گیری تصادفی منظم، انتخاب و میزان شیوع نوچه لینگوآتولا سراتا با توجه به فصل و سن مورد بررسی قرار گرفت. آنالیز داده های به دست آمده توسط آزمون مربع کای صورت گرفت. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که تعداد 258 راس گاو (3 /32%) به نوچه های لینگوآتولا سراتا آلوده بودند. در میان سه گروه سنی مورد بررسی ، میزان آلودگی به نوچه لینگوآتولا سراتا در گاو، در گروه های سنی ≤ 12، 13-18 و ≥ 19 ماه به ترتیب 2 /31، 6 /29 و 3 /38 درصد بود. میزان شیوع آلودگی به نوچه لینگوآتولا سراتا در فصل زمستان بیش ترین (6 /45%) و در فصل تابستان کم ترین (25%) بود. نتایج نشان داد که میزان آلودگی عقده های لنفاوی در گاوهای کشتار شده به لینگوآتولا سراتا بالا بوده و بر بازرسی پس از کشتار تاکید می گردد.
    کلیدواژگان: تهران، شیوع، کشتارگاه، لینگوآتولا سراتا
|
  • A. Hejazi, O. Eskandari, A. Khzemi Page 1
    Brucellosis, is one of the most important health problems in humans and animals in the worldwide, especially in our country's where livestock is a major source of employment and income are considered. The purpose of this study is to investigate the epidemiology of brucellosis in patients referred to Urmia city Health Center, during the years 2004 to 2010, to identify high-risk groups and businesses associated with the disease.The research method is a descriptive – analytical. Statistics patients of Urmia city health center and on specific objectives for the study were collected under the supervision Relevant officials. After encoding the data were analyzed using spss software And frequency distribution tables and requirements indices were derived And Chi-square and Fisher Exact tests were done in the same environment. During the study period, 980 cases of brucellosis were reported. (53/3%) males, (47/7%) female, 4/5% urban and 95/5% were rural. The highest number of patients in 2004 (224 persons) and the lowest in 2009 (92 persons). Considering the job highest frequency (39/6%) of the women were housewives. The mean age of most patients (95/26%) were in the second decade of life. And lowest (4/24%) were aged 60 years and older. Most patients in June (12/95%) and lowest in January (3/77%) were reported. Vaccinating livestock and inform people to Recognize the disease and Transmission routes,is the best way to prevent disease.
    Keywords: Iran, Epidemiology, Urmia., Brucellosis
  • H. Nayebzade, Mj Tarah, V. Khodadadiyan, Z. Shakeri, F. Samei, M. Ranjbar Page 9
    Toxoplasma gondii, is a zoonotic parasite found worldwide that can result in congenital infection and abortion in pregnant women. The aim of this study was to determine the degree of awareness of pregnant women about toxoplasmosis. In a descriptive cross sectional study, 1192 pregnant women randomly selected who visited health centers in Shiarz, Qom and Khorramabad cities and responded to questionnaires which were collected and analyzed using chi square test. Out of the 1192 respondents, only 128 (10.7%) had heard the word toxoplasmosis of which Khorramabad presented only 7% and Qom 14.8%. Those respondents in this study that attributed the acquiring of the disease via interaction with cats amounted to 10.2% of the total. As to the awareness about other ways of being affected by the disease, 7% of the respondents chose soil as a conduit, 2.9% cited fruits and vegetables, and 3.4% selected meat as another contributor to toxoplasmosis. Of the total participants 4.8% believed that the disease caused the abortion. Overall, there was a significant relation between the knowledge level of pregnant women and their education level as well as the educational level of their spouses (P
    Keywords: Women., Toxoplasmosis, Pregnancy, Awareness
  • H. Mizanzade*, Gh Karimi, M. Asadi, A. Sinakarimi, Sh Riwaz Page 15
    The coenurosis and hydatid cysts are similar to each other when are found in muscle and subcutaneous tissues and the main point if doing this study is to differentiating these two kinds of cysts. Of 726,429 Number of sheep and goat that were slaughtered of the abattoir of Isfahan during the2012, all were inspected and the cysts were collected and were studied. According to the keys in Parasitological books and articles the cysts were identified. Coenurus cerebralis were reported at 254 goats (with1211 cysts) and 22 sheep (with131 cysts). Most of infections were observed in (6-9 months), including 88 sheep and 22 goats. Diaphragm muscles showed the highest rate and neck muscles showed the lowest rate of infection. Coenurus cerebralis were observed in 3 goat's with15 cysts in them but was not detected in sheep. Also, the highest infection were observed in diaphragm muscles and in the middle ages was not found in goats but it was observed 28 sheep with 45 cysts in them.
    Keywords: Isfahan, Coenurus, Sheep, Goat, Subcutaneous tissue., Muscles
  • N. Shams, F. Mansuri, E. Jahani Page 21
    Brucellosis is one of the most important infectious and zoonotic disease of worldwide distribution. Despite its control program, the disease is endemic in Iran and remains one of the most important public health problems. The aim of this survey was to determine the seroprevalence of brucellosis in order to evaluation of the status of bovine brucellosis combating program in the bovine industrial ranches in Eivan City. This study was conducted on 346 Dairy cattle in the industrial ranches in Eivan from July to August 2013. After serum separation, Rose Bengal plate test (RBPT) was done for all samples as the primary recognizing and screening test, and then Wright and 2-Mercaptoethanole (2-ME) tests were done on positive serums to make the final diagnosis. Of total 346 serum samples, none of them were positive for brucellosis by rose Bengal plate test. The prevalence of brucellosis in dairy cattle in the industrial ranches in Eivan City was recorded zero. The rate of Seroprevalence in the study area is indicates bovine brucellosis combating program in the dairy cattle industrial ranches in Eivan City have been influential and effective. However, the results have a meaningful difference with the prevalence of disease in the human population.
    Keywords: Cattle, Industrial ranches., Seroprevalence, Brucellosis
  • Z. Sadeghi, A. Partuandazanpur, N. Abdulmaleki Page 25
    Cryptosporidium is an apicomplexan intestinal protozoan parasite, which infects the gastrointestinal tract of domestic animals and humans and causes varying degrees of naturally occurring diarrhea and even death in neonatal farm animals and infected animals can be a potential risk to public health. The aim of this study was to determine the prevalence of Cryptosporidium infection in sheep in Kurdistan district, Iran from March to October 2013.For this purpose (Cross sectional study), 180 fecal samples were collected randomly from 200 farms in 9 villages in Sanandadj district, west of Iran. Moreover, all the animals in this study were aged 1-14 months. Fecal samples of animals were collected directly from their rectum. The fecal samples were then fixed as quickly as possible in 10% formalin for preserving until further examination. Moderately thick fecal smears were prepared and air-dried. After methanol fixation, the fecal smears were stained by modified Ziehl–Neelsen staining. The stained smears were observed under microscope with a ×400 to ×1,000 magnifications. The prevalence of Cryptosporidium in lambs in Sanandadj suburb were found 6.1%.The prevalence of the infection according to age groups in lambs were as follow: less than 6 month of age 18.75%, 6-12 month: 5% and up to 12 month: 2.27% (p˂0.05). The prevalence of the infection according to sex groups in lambs were 1.85%in male and 7.94% in female animals.
    Keywords: Sanandaj, Cryptosporidium, sheep
  • A. Partuandazanpur, Z. Sadeghi, N. Abdulmaleki Page 31
    Maternal immunity to Toxoplasmosis during pregnancy is very important. Unimmune women during pregnancy may be at risk of Toxoplasmosis. The parasite can be transmitted to the fetus through the maternal placenta and , causing severe complications.
    The aim of this study was to determine the sero-epidemiology of Toxoplasmosis in pregnant women referred to Razi Laboratory in Ghorveh in 2013. In this cross-sectional study blood samples were collected from 146 women of 15-44 years of age. Then, levels of IgG and IgM antibodies against Toxoplasma gondii were determined by enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA). Among 146 samples, 44 (30.14%) cases were positive for IgG and 4 (2.74%) for IgM. The higher and lower frequency of positive titer of IgG were associated with 35-39 age (64.28%) and 15-19 age (7.14%), respectively. There was a significant relationship between toxoplasmosis and age (P 0.05). Also, the results showed that all women have a history of consumption of raw vegetables. There were no significant relationship between toxoplasmosis and Washing method of raw vegetables (P 0.05). 69.86 percent of selected women in the study were seronegative.So, It is necessary to avoid the risk factors during and before the pregnancy for women via health education and it is recommended these women to be tested for toxoplasma, at least once, especially in the first trimester of pregnancy .
    Keywords: Ghorveh, Toxoplasmosis., IgG, Pregnant women, IgM
  • F. Hoseini, M. Hoseininejad, H. Noorani Page 39
    Toxoplasmosis is an infectious disease caused by Toxoplasma gondii. Felidae especially domestic cats are definitive hosts of this parasite. The aim of this study was to investigate histopathologic changes caused in cats following experimental infection with this Rh strain of this protozoan parasite. For this, samples were collected from stomach, intestines, liver, pancreas, spleen, brain and eye of infected animals. Infection were confirmed in cats by serological and clinical evaluations. Histopathologic evaluation revealed changes in most of infected tissues. Cell vacuoles and degeneration of muscular and glandular tissues were seen in stomach tissues. Two cats that were confirmed to be infected serologically had no stomach changes. Evaluation of cardiac muscles showed degenerative changes in three cats. Evaluation of intestines showed degeneration of Liberkohn cells, degeneration and necrosis in Ileum. Spleen showed necrosis and cystic changes especially in white pulp. Four cats had kidney tissue degenerations. Lungs had atelectasis, emphysema and interstitial pneumonia. Increased microgelia, neuron degeneration, congestion and inflammatory cell infiltrations in brain and mild cystic changes were seen in pancreas.
    Keywords: Clinical Toxoplasmosis, Cats, Histopathology
  • S. Bokaei, A. Khanjari, Gh Nemati, M. Turabi, B. Hajimohamad, S. Shirali, Ar Gilvari, L. Sharifi Page 43
    Linguatulosis is a zoonotic disease, in which human plays the role of both definitive and intermediate host and can be occasionally infected. In this survey 799 cattle were randomly selected during 4 seasons and prevalence rate considered to season and age was evaluated in two industrial abattoirs in Tehran province. Analysis of data was done using Chi-squared test. The results of this survey showed 258 (32.3%) cattle were infected with linguatula serrata nymph. Among three age groups, l. serrata nymph infection was 31.2 % in 0- 12 month, 29.6% in 13-18 months and 38.3% in => 19 months. L. serrata was more prevalent in slaughtered cattle during winter (45.6%) and the lowest prevalence rate was in summer (25%). Our results revealed high infection rate of lymph node in slaughtered cattle in Tehran province, therefore the importance of postmortem inspection at slaughterhouse needs to be emphasized.
    Keywords: abattoir, prevalence, linguatula serrata, Tehran