فهرست مطالب

مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم
سال هجدهم شماره 3 (پیاپی 70، پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/09/28
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فریده اعتمادی*، حسین ملک افضلی، معصومه دژمان صفحات 182-193
    مقدمه
    برنامه پزشک خانواده از سال 1383 توسط وزارت بهداشت در روستاهای ایران انجام شد. از وظایف اصلی این برنامه جامعیت، تداوم، مدیریت خدمات سلامت، همکاری با سایر بخش ها و ارایه بسته های خدمات سلامت به جامعه تحت پوشش می باشد. به منظور توانمندسازی برنامه و تخصیص بهینه منابع، و با توجه به نقش همکاری مردم و سازمان ها در دستیابی به موفقیت، مشارکت مردم و سایر بخش ها در برنامه پزشک خانواده مورد ارزیابی قرار گرفت.
    روش کار
    مطالعه حاضر به روش ترکیبی ((Mixed Method انجام گرفت. نمونه گیری در بخش کمی به روش تصادفی و در بخش کیفی به صورت هدفمند انجام گردید. ابزار مورد استفاده در بخش کمی پرسشنامه سلامت (8 حیطه) و در بخش کیفی مصاحبه عمیق فردی و بحث گروهی متمرکز با 6 هدف اختصاصی بود که از طریق مصاحبه فردی با مدیران برنامه در سطح استان، با افراد صاحب نظر و مردم اجرا شد. در این مطالعه، نتایج بخش کیفی ارایه می شود.
    یافته ها
    یافته ها بیان گر عدم مشارکت مردم به دلیل برخی کمبودها، مشارکت ابزاری برای تامین امکانات و هزینه های سلامت است. در بحث مشارکت بخش ها، به تفاوت وضعیت تعامل بین بخشی و سطح مشارکت ابزاری در آن می توان اشاره نمود.
    نتیجه گیری
    از نقاط ضعف برنامه می توان به عدم وجود پیش نیازهای برنامه و مشکلات فرایند اجرایی برنامه (محدودیت منابع مالی و نیروی انسانی) اشاره کرد.
    کلیدواژگان: پزشک خانواده، ارزشیابی و پایش، مشارکت
  • ستار رضایی *، بهزاد کرمی متین، علی اکبری ساری صفحات 194-200
    مقدمه
    توزیع یکسان و برابر نیروی انسانی بخش سلامت یک مساله و نگرانی همیشگی سیاست گذاران سلامت می باشد. هدف از این مطالعه بررسی روند نابرابری در توزیع منابع انسانی بخش دولتی سلامت در کشور ایران می باشد.
    روش کار
    مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی است. جامعه مورد مطالعه نیروی انسانی دولتی شاغل در بخش سلامت در 30 استان کشور ایران برای سه نقطه زمانی 1380، 1385 و 1390 می باشد. داده های مورد نیاز شامل تعداد پزشک متخصص، پزشک عمومی، پیراپزشک، دندان پزشک و داروساز به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت در هر استان، از مرکز آمار ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمع آوری شد. برای ارزیابی وضعیت توزیع نیروی انسانی از شاخص های ضریب جینی، عدم تشابه و گس ورث استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار DASPو STATA نسخه 12 صورت گرفت.
    یافته ها
    بیشترین مقدار ضریب جینی در سال 1380 مربوط به دندان پزشک (25/0)، در سال 1385 مربوط به داروساز (32/0) و در سال 1390 مربوط به دندان پزشک (27/0) بود. نتایج مطالعه نشان داد که بیشترین مقدار شاخص عدم تشابه و گس ورث در سال1380 به ترتیب مربوط به دندان پزشک (5/17%) و داروساز (5/5)، در سال 1385 به ترتیب داروساز (20%) و دندان پزشک (34/2) و در سال 1390 به ترتیب مربوط به پزشک متخصص (25%) و پزشک متخصص (22/0) بود.
    نتیجه گیری
    بیشترین نابرابری در توزیع منابع انسانی بر اساس سه شاخص مورد استفاده مربوط به پزشک متخصص، دندان پزشک و داروساز می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود در تخصیص و توزیع منابع انسانی اولویت اصلی به این نیروهای انسانی داده شود.
    کلیدواژگان: نابرابری، منابع انسانی، ضریب جینی، شاخص گس ورث، شاخص عدم تشابه
  • فیروزه سجادی *، مریم مقرون، محمدرضا سرهنگ پور، فاطمه نوری، مینا شریعتی فر، نوشین محمدی فرد صفحات 201-208
    مقدمه
    پر فشاری خون اولین عامل مرگ و میرهای قلبی- عروقی در ایران و جهان است. میزان نمک دریافتی در بزرگسالان ایرانی بیش از دو برابر میزان توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت است. این مطالعه به منظور بررسی میزان نمک و سدیم موجود در فرآورده های غذایی فرایند شده ایرانی انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه مقطعی در شهر اصفهان طی سال های 92-1390 انجام شد. از انواع مارک های معتبر موجود در فروشگاه های شهر اصفهان به تعداد حداقل 5 نمونه از 94 نوع غذاهای فرایند شده تهیه، و میزان نمک و سدیم آن ها اندازه گیری شد. به منظور مقایسه میانگین میزان نمک موجود در این مواد غذایی با میزان استاندارد، از اطلاعات شماره استاندارد ملی هر ماده غذایی استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین نمک و سدیم تمامی فراورده های غذایی به ترتیب 10/1 ± 44/1 گرم درصد و 49/569 ± 74/792 میلی گرم در صد گرم بود. حدود 40% محصولات بیشتر از مقدار میانگین کل محصولات غذایی دارای نمک و سدیم بودند. 50% از محصولات جزء محصولات غذایی پرنمک (نمک مساوی و یا بیش تر از25/1 گرم در 100گرم ماده غذایی) و70% جزء محصولات غذایی پر سدیم (سدیم مساوی و یا بیشتر از500 میلی گرم سدیم در 100گرم ماده غذایی) بودند.
    نتیجه گیری
    پنیر بالاترین میزان نمک و سدیم را در میان تمام غذاهای رایج مصرفی فرایند شده مورد آزمایش داشت. در تدوین و بازنگری استانداردهای ملی مواد غذایی باید به کاهش مقدار نمک و سدیم در مواد غذایی فرایند شده توجه شود. همچنین انجام تحقیقات در خصوص تولید محصولات کم نمک بدون افزایش مواد نگهدارنده، گام مثبتی در برنامه کاهش نمک است.
    کلیدواژگان: فشار خون، نمک، سدیم، غذاهای فرآیند شده
  • مریم مقرون، فیروزه سجادی، محمدرضا سرهنگ پور، فاطمه نوری، مینا شریعتی فر، نوشین محمدی فرد*، فرزانه نیلفروش زاده صفحات 209-216
    مقدمه
    فشارخون بالا از مهم ترین عوامل خطر بیماری های قلبی- عروقی در ایران و جهان است. دریافت نمک و سدیم اضافی در رژیم غذایی با فشارخون بالا رابطه مستقیم دارد. یکی از اولویت های مهم سازمان جهانی بهداشت، کاهش دریافت نمک و سدیم است. از آن جایی که نان یکی از عمده ترین منابع دریافت نمک می باشد، مطالعه حاضر به منظور اندازه گیری نمک و سدیم در انواع نان انجام شد.
    روش کار
    این یک مطالعه مقطعی است که طی سال های 1392-1390 در شهر اصفهان انجام شد. نمونه گیری به روش تصادفی ساده و نمونه ها شامل 158 عدد از انواع نان بود. میزان نمک و سدیم در انواع نان به ترتیب با روش ولهارد و جذب اتمی اندازه گیری شد. نان ها در سه طبقه شامل: 1- نان سنتی (130 عدد)، 2- نان حجیم و نیمه حجیم (15 عدد)، 3- نان های خشک (13عدد) دسته بندی شدند.
    یافته ها
    میزان نمک در انواع نان از 100/g 76/0 در نان لواش تا 100/g 55/2 در نان خشک معمولی و میزان سدیم از 100/mg 3/372 در نان لواش تا100/mg 2005 در نان تونلی کمباینی بود. میانگین کل نمک،100/g 49/0±52/1 و میانگین کل سدیم 100/mg 29/838 بود. میانگین نمک در نان های حجیم و نیمه حجیم، نان های سنتی و نان های خشک به ترتیب100/g 11/0±04/1، 100/g 4/0±53/1 ،100/g 6/0±98/1 و تفاوت بین سه گروه معنادار بود (045/0=p). در مقایسه با استاندارد ملی شماره 2628، 87% از نان ها دارای نمک کمتر از 2% و 7/46% از نان ها دارای سدیم بالاتر از 800 میلی گرم بودند.
    نتیجه گیری
    اگرچه در بیشتر نان ها نمک در حد استاندارد ملی است، اگر متوسط دریافت روزانه نان بر اساس گزارش دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت حدود 300 گرم در نظر گرفته شود، حدود 5 گرم نمک فقط با مصرف نان دریافت می شود که با نمکی که از مواد غذایی دیگر دریافت می گردد بیش از مقدار توصیه شده سازمان جهانی بهداشت است. بنابراین لازم است در زمینه کاهش نمک نان تمهیدات اساسی صورت گیرد تا از عواقب ناشی از دریافت بالای نمک پیشگیری شود.
    کلیدواژگان: نان، نمک، سدیم، استاندارد
  • لیلا دشمنگیر، آرش رشیدیان، محمد بازیار* صفحات 217-232
    مقدمه
    پوشش همگانی سلامت عبارت است از دسترسی به طیف وسیعی از خدمات سلامت شامل پیشگیری، درمان، توان بخشی و بازتوانی برای تمام مردم؛ بدون این که خطر مشکلات مالی را به همراه داشته باشد. بر این اساس، حصول به پوشش همگانی سلامت، آرمان بسیاری از کشورهای جهان می باشد. تایلند یکی از کشورهای موفق در این حوزه می باشد. تحلیل چرایی و چگونگی موفقیت تایلند در این عرصه و بررسی تجارب به دست آمده از این حرکت ملی از اهداف مهم این مطالعه می باشد.
    روش کار
    از چارچوب تحلیل سیاست والت و گیلسون برای تحلیل طرح پوشش همگانی سلامت تایلند استفاده شد. مستندات شامل گزارش های رسمی انتشار یافته و انتشار نیافته، مقالات، آیین نامه ها، اسلایدها و خبرنامه ها بود که با جستجو در پایگاه های داده ای داخلی و خارجی و برخی وب سایت ها از جمله وب سایت بانک جهانی، سازمان جهانی بهداشت و مکاتبه با صاحب نظران حوزه سلامت تایلند که درگیر طرح پوشش همگانی تایلند بودند به دست آمدند. از داده های حاصل از بحث های صورت گرفته مرتبط با موضوع نیز برای تکمیل یافته ها استفاده گردید.
    یافته ها
    با شروع طرح پوشش همگانی در تایلند، عدالت و محافظت مالی افزایش یافته است. طرح پوشش همگانی، دسترسی به خدمات ضروری سلامت، عدالت در بهره وری خدمات و پیشگیری از فقر به دلیل استفاده از خدمات سلامت را بهبود بخشیده است. عاملی که باعث شد دستیابی به پوشش همگانی سلامت در تایلند را ممکن کند تقارب سه عامل تسهیل کننده تعهد سیاسی، بسیج جامعه مدنی و دانش فنی بود.
    نتیجه گیری
    در تایلند، تعهد سیاسی به استقرار کامل پوشش همگانی و امکان پذیری مالی باعث دستیابی به پوشش همگانی سلامت شد. تجربه تایلند نشان داد که دستیابی به پوشش همگانی برای کشوری با درآمد کم و متوسط امکان پذیر است. استفاده از شواهد پژوهشی و تجربیات قبلی، رشد اقتصادی، اجرای برنامه های اصلاحی در سایر حوزه های سلامت مانند تاکید بر مراقبت های اولیه و روش های پرداخت با سقف مشخص با هدف محدود کردن رشد هزینه های سلامت از دیگر عوامل موثر بر موفقیت طرح پوشش همگانی در تایلند بود.
    کلیدواژگان: پوشش همگانی سلامت، تحلیل سیاست، تایلند
  • لیلا دشمنگیر، مینو علی پوری سخا* صفحات 233-245
    مقدمه
    نظام سلامت ترکیه که با چالش های اساسی تامین مالی ناکافی، نظام بیمه ای ناعادلانه، کمبود شدید زیرساخت های فیزیکی و منابع انسانی و توزیع ناکافی آن ها و بی عدالتی در ارایه خدمات مواجه بود به منظور بهبود اثربخشی نظام سلامت از طریق بهبود حاکمیت، کارایی و رضایت خدمت گیرندگان، در دوره زمانی نسبتا کوتاه با اجرای سیاستی بزرگ در نظام سلامت خود موفق به پوشش همگانی خدمات سلامت شد. نظام سلامت در ترکیه به سرعت شکاف های موجود در شاخص های سلامت، پاسخگویی و تامین مالی عادلانه را پر کرده است. این مطالعه با هدف ارزیابی موفقیت ترکیه در دستیابی به پوشش همگانی خدمات سلامت و درک سیر تحولات نظام سلامت و یادگیری از آموزه ها و تجارب به دست آمده از این کشور انجام شده است.
    روش کار
    داده های پژوهش از طریق مطالعه مستندات شامل مقالات، گزارش های رسمی انتشار یافته و اسلایدها با جستجو در پایگاه های داده ای و نیز مستندات حاصل از بحث های دور میزی با حضور صاحب نظران حوزه سلامت کشور ترکیه و ایران و گزارش بازدیدهای دوره ای صاحب نظران نظام سلامت ایران از نظام سلامت ترکیه گردآوری گردید. ارزیابی علل موفقیت ترکیه در اجرای طرح بزرگ ملی سلامت و عوامل تاثیرگذار بر آن و پیامدهای به دست آمده از آن بر اساس کارکردهای نظام سلامت و اهداف نهایی عملکردی آن صورت گرفت.
    یافته ها
    سیاست گذاران، سیاست سازان و تحلیل گران سیاست نظام سلامت ترکیه با درک شرایط و چالش های این نظام، تحول در نظام سلامت کشور خود را از طریق تعهد سیاسی، تغییر و باز تعریف مولفه های جدید رهبری، سیاست گذاری و حاکمیتی وزارت بهداشت، تامین منابع مالی و نظام بیمه دولتی سلامت و سازمان دهی مجدد ارایه خدمات سلامت به اجرا درآوردند.
    نتیجه گیری
    از جمله دلایل موفقیت ترکیه در دستیابی به پوشش همگانی سلامت را می توان ثبات سیاسی و اقتصادی، پایداری و ثبات تیم تحول و رهبری، برنامه جامع نظام سلامت، اتخاذ رویکردی انعطاف پذیردر استقرار و توسعه سلامت ملی، تحولات بنیادی طرف عرضه، حذف کار دوگانه ارایه دهندگان خدمات، یکپارچگی صندوق های بیمه، ارتقای کیفیت و رضایت مندی، نظارت و اجرای صحیح قانون و استفاده از توان بخش خصوصی بر شمرد.
    کلیدواژگان: پوشش همگانی سلامت، نظام سلامت، سیاست، اصلاح در نظام سلامت
  • علیرضا احمدوند*، ملیکا حنیفی ها، علی گنجی زاده، مجید مختارنیا، پوریا مقصودی دربه صفحات 256-263
    مقدمه
    مداخلات سلامت مبتنی بر وب و تلفن همراه (که «مداخله های اینترنتی» یا «مداخله های eHealth/ mHealth » نیز نامیده می شوند) ابزارها یا درمان هایی عمدتا مبتنی بر تغییر رفتار هستند که برای ارایه از طریق اینترنت و یا تلفن همراه، طراحی و عملیاتی شده اند. این مداخله ها شامل ابزارهای الکترونیکی برای بیماران، مراقبان آن ها، افراد سالم و هم چنین ارایه دهندگان خدمات سلامت می شوند. بیانیه کانسورت (CONSORT) به منظور ارتقای کیفیت گزارش دهی کارآزمایی های تصادفی شده شاهددار (RCTs) تدوین گردید. در عین حال که بیانیه کانسورت را می توان به عنوان راهنمایی عام برای گزارش دهی کارآزمایی های eHealth وmHealth مورد استفاده قرار داد، RCT های مبتنی بر وب، مسایل و چالش های بسیار خاصی دارند که اختصاصا ناشی از جزئیات مداخله هستند که تکرارپذیری و شکل گیری فرضیه را ممکن سازند. هدف از این مطالعه، بسط چک لیست کانسورت و نام گذاری آن به کانسورت سلامت الکترونیک (CONSORT-EHEALTH) به معنی «استانداردهای تلفیقی گزارش دهی کارآزمایی های سلامت با استفاده از برنامه های کاربردی (اپلیکیشن های) الکترونیک و نرم افزار های تلفن همراه و سلامت از راه دور آنلاین (Tele Health) بود» تا به این وسیله، ضمیمه ای از بیانیه اصلی کانسورت به عنوان راهنمایی برای نویسندگان مداخلات eHealth و mHealth فراهم شود.
    روش کار
    روش کار شامل بررسی متون علمی و به دنبال آن بررسی پیمایشی بین صاحب نظران eHealth و برگزاری یک کارگاه آموزشی بود.
    یافته ها
    چک لیستی به عنوان ضمیمه ای برای بیانیه کانسورت تهیه شد. این ابزار توسط «مجله تحقیقات اینترنت پزشکی»(JMIR) مورد استفاده قرار گرفته است و نویسندگان RCT های eHealth، در زمان ارسال مقاله به JMIR، ملزم به ارسال یک نسخه الکترونیکی از این چک لیست جدید هستند تا توضیح دهند چگونه هر یک از زیرعنوان های آن را پوشش داده اند.
    نتیجه گیری
    راهنمای CONSORT-EHEALTH این قابلیت بالقوه را داراست که ضمن بهبود گزارش دهی، مبنایی برای ارزیابی اعتبار و قابلیت اجرای کارآزمایی های eHealth فراهم آورد. زیرعنوان هایی که چگونگی گزارش دهی این مداخلات را تشریح می کنند، می توانند برای گزارش دهی ارزیابی های سایر مطالعات (غیر ازRCTs) نیز مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان بخشی از فرایند توسعه و گسترش این راهنما، گنجاندن یک جزء ارزشیابی، ضروری است. بنابراین، از نویسندگان RCTها بازخورد دریافت خواهد شد و یک مطالعه با طراحی قبل و بعد نیز انجام خواهد گرفت تا مشخص شود آیا با تدوین این چک لیست، گزارش دهی بهبود یافته است یا خیر.
    کلیدواژگان: ارزشیابی، اینترنت، سلامت همراه، استانداردهای گزارش دهی، استانداردهای انتشار، راهنماها، کنترل کیفیت، کارآزمایی های تصادفی شده شاهددار، انفورماتیک پزشکی
|
  • Etemadi F.*, Malekafzali Ardakani H., Dejman M Pages 182-193
    Introduction
    Family Physician Program (FPP) has been performed by Ministry of Health and Medical Education in Iran villages, since 2004. Major roles of this program included providing competiveness, permanency, management health services, cooperation with other sectors and presenting healthy packages to population. Due to the importance of public and intersectoral collaboration in achievement of FPP goals, the present study aimed to explore the people and other relevant sectors participation to empower the FPP, and to obtain an appropriate resource allocation.
    Methods
    A Mixed method study was conducted using random, and convenient sampling in quantitative and qualitative studies, respectively. The data was collected using Health Questionnaire (eight dimensions), in quantitative study, and in-depth interviewes and focus group discussions, in qualitative study, in order to explore six objectives. Interviews were conducted with the program managers at the province level, key informants, and people. The results of the qualitative study is presented in this paper.
    Results
    The results showed that the people have not participated in the program for different reasons (e.g. resource deficiencies, instrumental involvement to provide equipment, and health costs). Different level of Intersectorial interaction, and instrumental involvement could be remarked as the possible reasons for non-involvement of the other sectors participants.
    Conclusion
    The lack of providing the program prerequisites, and problems in executive process (e.g. limited financial and human resource) were some of weaknesses of the FPP.
    Keywords: Family Physician, Evaluation, Monitoring, Participation
  • Rezaei S., Karamimatin B., Akbari Sari A.* Pages 194-200
    Introduction
    Distribution of human resources in health sector is persistent concern of health policymakers. This study was aimed to examine the trend of inequality in distribution of health care workers in the public sector using three measures (Gini coefficient, index of dissimilarity and Gaswirth index).
    Methods
    This cross sectional was conducted on public health workers across all provinces of Iran (n=30). The required data on the number of specialists, general physician, paramedical (nurses, midwives...), dentist and pharmacist per 10000 of people for 2001, 2006 and 2011 were obtained from the Statistical Centre of Iran and Health Ministry of Iran. The Gini coefficient, dissimilarity index and Gaswirth index were used to determine the trend of inequality in distribution of human resource. The data was analyzed using DASP and STATA soft wares.
    Results
    The maximum value of Gini coefficient belonged to Dentist (0.25), pharmacist (0.32) and Practitioner (0.27) in 2001, 2006 and 2011, respectively. The results showed that in 2001; Dentist (17.5%) and pharmacist (5.5), in 2006; pharmacist (20%) and Dentist (2.34) and in 2011; Practitioner (25%) and Practitioner (0.22), had the maximum value of dissimilarity index and Gaswirth index, respectively.
    Conclusion
    According to three indices were used in this study, the specialists, dentists, pharmacists had the maximum inequality in distribution of human resource in public health sector .It is suggested that the health policy makers give a higher priority to more deprived provinces in resource allocation to reduce the inequality.
    Keywords: Inequality, Human Resources, Gini Index, Gaswirth Index, Dissimilarity Index
  • Sajjadi F., Maghroun M., Sarhanghpor Mr, Nouri F., Shriatifar M., Mohammadifard N.* Pages 201-208
    Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
    2 Cardiac Rehabilitation Research Center, Cardiovascular Research Institute,
    Introduction
    Hypertension is the leading cause of cardiovascular events in Iran as well as worldwide. Salt intake amongst Iranian adults is more twice than world health organization recommended level. This study was conducted to assess salt and sodium level in Iranian processed foods.
    Methods
    This cross-sectional study was conducted in Isfahan during 2011-2013.At least 5 samples of 94 items of processed food with different variety of valid brands were gathered from Isfahan shopping centers and their salt and sodium level were measured. The national standard number was used to compare the mean of salt and sodium of foods with standard level.
    Results
    The mean of salt and sodium in all types of processed food were 1.44± 1.10 gr/100 and 792.74± 569.49 mg/100 gr. Of total number of food products 50% were salty foods (salt ≥ 1.25 gr/100) and 70% were high-sodium products (sodium≥500 mg/ 100 gr).
    Conclusion
    Cheese had the highest level of salt and sodium among all processed foods. The policy of Salt and sodium reduction in processed foods should be taken into account in national food standard formulation and reformulation. Conducting further research to produce low salt products with no added preservative is an effective strategy in salt reduction program.
    Keywords: Hypertension, Salt, Sodium, Processed foods
  • Maghroun M., Sajjadi F., Sarhanghpour Mr, Nouri F., Shriatifar M., Mohammadifard N.*, Nilforoushzadeh F Pages 209-216
    Introduction
    Hypertension is the most important cardiovascular risk factor worldwide. Excessive salt and sodium intakes are directly related to hypertension. Reduction of salt and sodium intakes is a priority of the WHO. This study was conducted to measure salt and sodium content in different kinds of Iranian breads.
    Methods
    This cross-sectional study was conducted in Isfahan during 2011-2013. A total of 158 types of breads were selected using random sampling method. Salt and sodium content of breads were measured using the Volhard and Atomic absorption method. Breads were classified in three categories: 1- traditional bread (n=130), 2- massive and semi-massive bread (n=15), 3- dried bread (n=13).
    Results
    The salt content in all kinds of breads varied from 0.78 g/100 in Lavash to 2.55 g/100 in dried bread and their sodium content varied from 372.3 mg/100 in Lavash to 2005 mg/100 in Touneli Combaini bread. The mean of salt and sodium content were 1.52 ± 0.49 g/100 and 838.29 mg/100, respectively. There was a significant difference between mean salt in massive and semi-massive, traditional and dried breads (1.04 ± 0.11 g/100, 1.53± 0.4 g/100 and1.98 ± 0.6 g/100, respectively) (p=0.045). In compare to Iranian national standard (NO. 2628), salt content in 87% of breads was less than 2%; and 46.7% of bread had sodium more than 800mg.
    Conclusion
    According to the Iranian national standard, most Iranian breads had acceptable amount of salt. The mean daily consumption of bread was 300g/day, so mean intake of salt was about 5 g/day. This amount, in addition to salt intake from other foods, was more than the WHO recommendation. Appropriate measures should be planned to prevent consequence of high salt intake.
    Keywords: bread, salt, sodium, standard
  • Doshmangir L., Rashidian A., Bazyar M.* Pages 217-232
    Introduction
    Universal health coverage (UHC) means all people can use preventive, curative, rehabilitative and palliative health services whenever they need them, without exposing to financial hardship. Achieving the UHC is an aspiration for many countries. Thailand is an examplar of such a successful country in achieving the UHC. The aim of this study was to investigate the process of achieving the UHC in Thailand and the experiences learned from this national movement.
    Methods
    We used the health policy triangle framework (Walt & Gilson model) to analyze the UHC in Thailand. Documents, including official published and unpublished reports, journal articles, PowerPoint slides, and news were selected from related websites including the World Bank and WHO. Additional data were gathered from key health policymakers involved in the UHC in Thailand via email. Data from related discussions were included as well.
    Results
    The UHC implementation resulted in equity and financial protection in Thailand. The UHC resulted in more accessibility to essential health services, equity in health service utilization, and less impoverishment due to the use of health services. The convergence of three facilitators caused achievement of the UHC in Thailand including political commitment, civil society mobilization and technical knowledge.
    Conclusion
    Thailand's political commitment to the full implementation of the UHC and financial feasibility made the UHC achievable. Using closed-end payment methods -aiming for total health care expenditures constraint-, economic growth, and focusing on primary care were among other reasons which helped Thailand to achive the UHC. Lessons learned from Thailand's UHC should be used in low- and middle-income countries.
    Keywords: universal health coverage, policy analysis, Thailand
  • Doshmangir L., Alipouri Sakha M.* Pages 233-245
    Introduction
    Turkey’s health system has long faced many fundamental challenges including insufficient financing, unequal insurance system, severe deficits and inadequate distribution of physical infrastructures and human resources and injustice service delivery. In a relatively short period of time, Turkey succeeded to implement a major health system transformation policy and achieved universal health coverage in order to promote health system effectiveness through improving governance, efficiency and consumers’ satisfaction, the gaps in health indicators, responsiveness and fair health financing have been filled fast. The aim of this study was to assess how Turkey could achieve the universal health coverage successfully and to review lessons learned from its experiences.
    Methods
    Health system functions framework was used to analyze successes of health transformation program in Turkey. Documents including officially published and unpublished reports, journal articles, slides from the websites of the World Bank and World Health Organization, and also reports on periodic visits of Iranian health system experts from Turkey's health system were studied. Data of the related discussions were also included.
    Results
    Through understanding the challenges of health system, health policy makers implemented health transformation program through political commitment, redefining new components of leadership and stewardship of ministry of health, health financing, governmental health insurance and reorganization of service delivery
    Conclusion
    Turkey’s political and economic stability, sustainability of the change team, comprehensiveness of the health sector plan, flexible approaches toward development of national health program, supply side fundamental changes, omitting dual practices, integration of funds, quality and satisfaction promotion, proper implementation and enforcement of rules and collaboration of private sector made it possible to achieve the UHC.
    Keywords: Universal Health Coverage, Health Transform Plan, Turkey