فهرست مطالب

مجله علوم پزشکی رازی
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 20، تابستان 1379)

  • تاریخ انتشار: 1379/09/25
  • تعداد عناوین: 12
|
  • اسماعیل ابراهیمی تکامجانی*، راتا حافظی صفحات 73-79
    روش های درمانی بسیاری جهت توانبخشی درد مفصل کشککی رانی وجود دارد ولی یافته های اندکی برای تعیین موثرترین این روش ها در دسترس است. افزایش نسبت فعالیت دو عضله پهن داخلی به پهن خارجی می تواند در درمان بیماران مبتلا به درد زانو با اختلال در عملکرد حرکات طبیعی کشکک مفید باشد. هدف از این تحقیق بررسی فعالیت الکترومیوگرافی این دو عضله در 7 زاویه مختلف مفصل زانو در حین انجام انقباض ایزومتری در دو زنجیره حرکتی باز و بسته بود.
    زانوی غالب 44 خانم سالم مورد بررسی قرار گرفت. الکترودهای سطحی دستگاه میوفیدبک، میزان فعالیت این دو عضله در زاویه های صفر تا 90 درجه (بافواصل 15درجه) در هر دو زنجیره حرکتی ثبت گردید. نتایج با استفاده از t-test و آنالیز واریانس یکطرفه بین متغیرها ( ANOVA )مورد قضاوت آماری قرار گرفتند.
    آنالیز آماری نشان داد که تفاوت قابل ملاحظه ای مابین ورزشها در سه زاویه صفر،15،30 درجه در دو زنجیره باز و بسته ،مابین تمامی زاویه ها به استثنای صفر و 15،0 و 30،0 و 45،15 و 75،60،30 و 90 و 75 درجه در زنجیره حرکتی بسته وبین زاویه های15،60و30،60و45،60و60،90 در زنجیره حرکتی باز وجود دارد( 001/0 < P ). در
    نتیجه
    1- زاویه 60 در زنجیره باز و 15 در زنجیره بسته به عنوان موثرترین زاویه ها (افزایش نسبت فعالیت عضله پهن داخلی به پهن خارجی) ، 2- زاویه 15 در زنجیره باز و 90 در زنجیره بسته به عنوان ناکارآترین وضعیت مفصل زانو، 3- قوس حرکتی صفر تا 45 درجه زنجیره حرکتی باز و صفر تا 30 درجه در زنجیره حرکتی بسته به عنوان موثرترین و کارآترین قوس حرکتی در نظر گرفته شد. از این رو ، بر اساس تحقیق حاضر و نکات بیومکانیک و نوروفیزیولوژیکال توصیه می شود که در فاز ابتدایی یا در جلسه های اولیه درمان، اختلال های عملکرد در مفصل کشککی رانی ورزشهای درمانی در زنجیره حرکتی بسته انجام گردد.
    کلیدواژگان: زنجیره حرکتی بسته، زنجیره حرکتی باز، الکترومیوگرافی
  • میترا براتی*، مرضیه محمد اکبری، فرشته شهیدزاده ماهانی صفحات 81-84
    به منظور مقایسه اثرات درمانی سیپروفلوکساسین، کوتریموکسازول وتتراسایکلین در درمان بیماری وبا، یک مطالعه گذشته نگر بر روی پرونده بیماران بخش التوربیمارستان فیروزآبادی در تابستان 1377 انجام شد. کل پرونده های مطالعه شده 173 مورد بود که با حذف تعداد 15نفر از بیماران که آنتی بیوتیک های متفرقه بصورت تنها یا ترکیبی استفاده کرده بودند تعداد کل پرونده های تحت مطالعه به 158 عدد رسید که از این تعداد 52 نفر سیپروفلوکساسین، 19 نفر کوتریموکسازول، 71 نفر تتراسیکلین یا داکسی سیکلین دریافت کرده بودند و 14 نفر هیچ آنتی بیوتیکی دریافت نکرده بودند که بعنوان گروه کنترل با بقیه گروه ها مقایسه شدند. به منظور بررسی و مقایسه اثرات درمانی این گروه ها متغیرهای زیر در نظر گرفته شد:1 . داشتن کشت مدفوع مثبت قبل از بستری، 2 . شدت بیماری، 3 . زمان پاسخ به درمان و 4 . طول مدت درمان جهت بدست آوردن نتیجه تحقیق مقایسه ای بصورت دوبدو بین گروه های تحت مطالعه برای دو متغیر “زمان پاسخ به درمان” و “ طول مدت درمان” انجام شدو نتایج بصورت P-Value محاسبه شد و پس از بررسی اعداد P-Value مشخص شد که هیچ یک از این اعداد معنی دار نبوده اند به این معنی که هیچ یک از این گروه ها از نظر میانگین زمان پاسخ به درمان و میانگین طول مدت درمان برتری بردیگران ندارد و به منظور کسب نتیجه بهتر در درمان وبا علاوه بر مایع درمانی دقیق و موثر ، بهتر است آنتی بیوتیکی استفاده شود که در دسترس بوده و از نظر اقتصادی هزینه کمتری دربرگیرد.
    کلیدواژگان: وبا، سیپروفلوکساسین، تتراسیکلین، داکسی سیکلین، کوتریموکسازول
  • هادی پورمقیم*، محمدحسین بدخش، آزیتا مهرانیان صفحات 86-94
    در این مقاله به بررسی سندرم لوپوس نوزادان پرداخته شده است که دربرگیرنده بیماری زائی و مکانیسمهای فرضی موثر در پیدایش این بیماری با توجه به نتایج مدل های حیوانی و انسانی آن می باشد و نیز به نقد دو سری موارد ( case series ) بیماری که منتشر گردیده، پرداخته شده است همچنین به بررسی مقالات مختلفی که پاتوژنز و علائم بالینی در موارد لوپوس نوزادان را شرح داده اند، پرداخته شده است. بررسی این مقالات مشخص نمود که در پاتوژنز لوپوس نوزادان آنتی بادی های SSA ، SSB نقش دارند که نقش عمده بعهده آنتی بادی SSB میباشد و در زمینه مطالعات بالینی مشخص شد که اکثر مادرانی که نوزاد مبتلا به لوپوس بدنیا میآورند در طول مطالعه علائم بافت همبندی داشته اند و مرگ ومیر در نوزادان طی ماه های اول زندگی بالا بوده و علت عمده آن نارسائی احتقانی قلبی بوده است و اگر مادری که نوزاد لوپوس بدنیا آورده مجددا حامله شود، شانس لوپوس نوزادی در تولد مجدد نیز وجود دارد و شیوع آن حدود 30 – 20% میباشد.
    لازم است که در مادرانی که از شانس بالائی برخوردارند ( High risk ) یعنی مادرانی که سابقه نوزاد مبتلا به لوپوس در زایمانهای قبلی دارند و یا آنتی بادی علیه SSB ، SSA دارند در فاصله زمانی بین هفته های هجدهم الی بیست و چهارم حاملگی اکوکاردیوگرافی از جنین آنها بعمل آید و اگر پاسخ اکوکاردیوگرافی غیرطبیعی بود دگزامتازون و یا پلاسمافرز مورد استفاده قرار گیرد و بیمار نیز تحت نظر روماتولوژیست متخصص اطفال و پری ناتولوژیست ( Perinatologist ) قرار گیرد.
    کلیدواژگان: لوپوس نوزادان، آنتی بادی های SSA، SSB
  • اکبر شاه محمدی*، شاهرخ رجایی صفحات 96-99
    تنگی شریان کلیوی یکی از علل هیپرتانسیون در کودکان است. درمان این عارضه با عمل جراحی است ولی روش Percutaneous transluminal renal angioplasty ( PTRA ) نیز در درمان این بیماری به کار می رود. این روش در مقایسه با روش جراحی بی خطر، ساده و عوارض آن کمتر و نتایج آن نیز موفقیت آمیز است. در بعضی شرایط که PTRA به تنهایی موثر نیست، بعداز آنژیوپلاستی ، stent نیز گذاشته می شود. در این گزارش کودک سه ساله ای معرفی می گردد که به دلیل هیپرتانسیون مقاوم به درمان دارویی مراجعه کرد و در بررسی های به عمل آمده تنگی شریان کلیوی به عنوان علت هیپرتانسیون مطرح شد. بیمار آنژیوپلاستی شریان کلیوی گردیدوبرای وی stent گذاشته شد. پس از آن، فشار خون بالای بیمار به تدریج کنترل شد و با حال عمومی خوب مرخص گردید.
    کلیدواژگان: هیپرتانسیون عروق کلیوی، PTRA، stent، تنگی شریان کلیوی
  • حمیدرضا صادقی پوررودسری*، لطف ا& دینی، حوری سپهری صفحات 100-103
    در این پژوهش به بررسی اثر کلروکین بر سیکل استروس و غلظت هورمونهای محرک فولیکولی ( Follicle Stimulating Hormon ) و محرک جسم زرد ( luteinizing Hormon ) سرم پرداخته شده است. به این منظور موشهای صحرائی ماده بالغ که حداقل دارای سه سیکل استروس منظم بودند به سه گروه شامل یک گروه شاهد و دو گروه تجربی تقسیم شدند گروه شاهد سرم فیزیولوژیک را بصورت داخل صفاقی دریافت کردند. گروه دوم مقدار mg/Kg 25 کلروکین به مدت سه روز و گروه سوم mg/Kg 30 کلروکین به مدت ده روز بصورت داخل صفاقی دریافت نمودند. بعد از کشتن موشها خون آنها بطور جداگانه جمع آوری و پس از جداکردن سرم، غلظت FSH و LH را به روش رادیوایمونواسی ( RIA ) اندازه گیری شد.
    نتایج این بررسی نشان می دهد که تزریق کلروکین به میزان mg/Kg 25 به مدت سه روز تاثیری بر مراحل سیکل استروس و مدت آن ندارد و در مقایسه با گروه شاهد غلظت FSH و LH سرم نیز تغییر نمی یابد. در حالیکه تجویز همین ماده به مقدار mgKg 30 به مدت ده روز سبب دی استروس پایدار در 62% از موشها P<0.05) ) و نامنظم شدن سیکل استروس در 32% از موشها می گردد و همچنین غلظت LH نیز کاهش می یابد. این پژوهش نشان داد که کلروکین می تواند با مداخله در سیستم هیپوتالاموس هیپوفیز تخمدان سبب اختلال در تولید مثل گردد.
    کلیدواژگان: کلروکین، سیکل استروس، هورمون محرک فولیکولی(FSH)، هورمون محرک جسم زرد(LH)
  • الهام طلاچیان *، شهربانو نخعی صفحات 104-107
    بیماری کاوازاکی یک بیماری سیستمیک حاد تب دار با علت ناشناخته است که اغلب کودکان کمتر از 5 سال را گرفتار می سازد. هیدروپس کیسه صفرا از عوارض نادر این بیماری است. به نظر می رسد که هیدروپس در مبتلایان سنین بالاتر شایعتر باشد. تشخیص بر اساس نشانه های شکمی و آزمون های عملکرد کبد مطرح شده و با اولتراسونوگرافی تائید می گردد. درمان هیدروپس طبی است و به ندرت جراحی توصیه می گردد.
    موردی که گزارش می شود دختری 30 ماهه با هیدروپس کیسه صفرا و کلستاز علاوه بر نشانه ها و علائم مشخصه بیماری کاوازاکی است.همچنین تظاهرات بالینی بیماری و برنامه های درمانی شامل “ تجویز زودرس ایمونوگلوبولین وریدی” که از عوارض قلبی پیشگیری می کند مورد بحث قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: بیماری کاوازاکی، هیدروپس کیسه صفرا، کلستاز
  • مسعود قنبربیگی طاهری، عبدالله موسوی*، محمدرضا کیهانی صفحات 109-114
    هدف از این مطالعه تعیین توزیع فراوانی انواع کم شنوایی ها بین دانش آموزان 12 – 7 ساله دبستانهای دولتی شهر ارومیه بود. این مطالعه سنجشی توصیفی به صورت مقطعی در دبستانهای دولتی شهر ارومیه در سال تحصیلی 79 1378 انجام پذیرفت. در این مطالعه 3000 گوش مربوط به 1500 دانش آموز دبستانی ( 750 دختر و 750 پسر) که به طور تصادفی و طی دو مرحله از بین دانش آموزان دبستانهای دولتی شهر ارومیه در سال تحصیلی 79 1378 انتخاب شده بودند مورد بررسی قرار گرفت.از مجموع 1500 نفر مورد بررسی 1413 نفر (2/94درصد) از دانش آموزان در آزمون غربالگری قبول و 8/5 درصد آنها رد شدند. از بین موارد رد شده 23 نفر دچار کاهش شنوایی در یک گوش (53/1 درصد) و 64 نفر در هر گوش (27/4درصد) بوده اند. نوع کاهش شنوایی در بین 3000 گوش مورد بررسی از جمع 151 گوش آزرده در 94 گوش (13/3درصد) انتقالی، در 55 گوش (83/1درصد) حسی عصبی و در 2 گوش (07/0 درصد) مختلط بود.
    حالت های ناهنجار مجرای گوش خارجی 1/5 درصد بود که بیشترین میزان مربوط به وجود سرومن در مجرا تعلق داشت(13/3درصد). حالت های ناهنجار پرده تمپان در 4/14 درصد از نمونه ها مشاهده شد که بیشترین میزان به درون کشیدگی پرده تمپان مربوط بود(6درصد)که این موارد در دختران بیشتر از پسران بود. تمپانوگرام های ناهنجار هم در 23/13 درصد موارد مشاهده گردید که بیشترین میزان مربوط به نوع C بود (37/5درصد). موارد ناهنجار تمپانوگرام در هر دو گوش در دختران بیش از پسران بود و در بررسی ارتباط جنسیت با تمپانومتری آزمون X2 تفاوت معنی داری را نشان داد ( P<0.05 ).
    به طور کلی 6/7 درصد از افراد نیازمند اقدامات درمانی و 13/1 درصد نیازمند خدمات توانبخشی بودند. درصد آگاهی والدین، آموزگاران و دانش آموزان از مشکل کم شنوایی به ترتیب 8/36 ، 4/18 و 1/39 درصد بوده است.
    کلیدواژگان: غربالگری شنوایی، کودکان دبستانی، کم شنوائی
  • حسین عاملی*، کتایون درویشی، رکسانا کریمی نژاد صفحات 115-120
    سندرم X شکننده یکی از شایعترین علل عقب ماندگی ذهنی ارثی است.جایگاه شکنندگی روی بازوی بلند کروموزوم X در ناحیه Xq 27.3 قرار دارد. شیوع این سندرم در مردان 1 در 2000 و در زنان 1 در 2500 نفر است. این ناحیه شکننده تنها در صورت استفاده از روش های کشت مخصوص قابل مشاهده می باشد. از آنجایی که زنان دارای دو کروموزوم X هستند، کمتر از مردان علایم را بروز می دهند. زنان حامل ژن معمولا نقص ذهنی شدید نداشته اما 50 درصد خطر انتقال این جهش را به فرزندانشان دارند. این سندرم یک بیماری وابسته به کروموزوم X بوده و افرادی که جهش کامل ژن را دارند، اختلالاتی در یادگیری، عقب ماندگی ذهنی شدید و اوتیسم دارند.33 درصد زنان حامل ژن، مبتلا به عقب ماندگی ذهنی هستند.
    بیماری در اثر افزایش طول DNA (تری نوکلوئید CGG ) در ناحیه بالای ژن FMR1 اتفاق می افتد. در افراد سالم n ( CGG ) طبیعی یا(سیتوزین،گوانین،گوانین) طول قسمت تکرار 6 تا 40 تکرار CGG است. در سندرم X شکننده در نوع پیش جهش( Premutation ) 52 تا 200 نسخه CGG و در نوع جهش کامل بیشتر از 200 نسخه CGG تکرار می شود. جهش هایی به غیر از CGG نیز شناخته شده اند ولی نادر می باشند. افرادی که حامل ژن این بیماری هستند در شرایط عادی شناخته نمی گردند. مطالعه های سیتوژنتیک در افرادی که جهش کامل بیماری را دارند، محل شکنندگی کروموزوم X در ناحیه Xq 27.3 در 10 تا 40 درصد سلول ها مشاهده می گردد. در این گزارش بیماران زیر معرفی می شوند:1- بیمار اول- پسر هفت ساله ای که به علت عقب ماندگی ذهنی به مرکز ژنتیک آورده شده است فقط کلمات را ادا می کند، نمی تواند جمله بسازدو در آزمایشهای سیتوژنتیک و ملکولی سندرم X شکننده مشخص گردید.
    بیمار دوم و سوم دو برادر 10 و 12 ساله ای هستند که به علت عقب ماندگی ذهنی توسط والدین به مرکز ژنتیک مراجعه کردند در آزمایشات سیتوژنتیک سندرم X شکننده گزارش شد.
    کلیدواژگان: X شکننده، پیش جهش، جهش کامل، گسترش الل، پای صاف، ماکروارکیدیسم
  • شاهین قاسمی*، علی چهرئی، سلیمان صادقی، علی ابراهیمی صفحات 122-125
    با توجه به شیوع فراوان بیماری های التهابی دستگاه گوارش فوقانی و اثبات نقش هلیکوباکتر به عنوان یکی از مهمترین عوامل اتیولوژیک بروز بیماری های اسید پپتیک، این مطالعه جهت ارزیابی نقش روش های تشخیصی سریع برای این باکتری انجام یافت. این مطالعه به صورت مشاهده ای مقطعی بر روی 100 بیمار مبتلا به علائم گوارش که در فاصله مهرماه 1376 تا مرداد 1378 به مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران مراجعه نموده اند انجام شده است. با اندوسکوپی معده توسط متخصصین داخلی حداقل 2 نمونه بیوپسی از مخاط معده از هر بیمار تهیه شد. یک نمونه از این بیوپسی ها در جهت تشخیص وجود عفونت با هلیکوباکتر و یافته های اختصاصی پاتولوژی در رنگ آمیزی هماتوکسیلن ائوزین H-E (به عنوان روش مرجع) و مقایسه این یافته ها با نتایج بدست آمده در رنگ آمیزی اختصاصی گیمسا در جهت تعیین ارزش این رنگ آمیزی استفاده شد. بیوپسی دیگر جهت تشخیص سریع (داخل اتاق اندوسکوپی) مبتلایان به این عفونت با انجام تست اوره آز یک دقیقه ای به کار گرفته شد. در آنالیز نتایج از شاخصهای حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی و نسبت درشت نمایی مثبت و منفی استفاده گردید. بر اساس نتایج بدست آمده حساسیت رنگ آمیزی گیمسا 9/95% و ویژگی آن 4/44% گزارش شد و برای تست اوره آز حساسیت 9/69% و ویژگی 2/85% محاسبه شد. ارزش اخباری مثبت ( PPV ) برای رنگ آمیزی گیمسا و تست سریع اوره آز به ترتیب 3/82% و 7/92% محاسبه گردید و ارزش اخباری منفی ( NPV ) برای این دو تست به ترتیب 80% و 51% گزارش شد. نسبت درست نمایی مثبت ( PLR ) برای رنگ آمیزی گیمسا و تست اوره آز به ترتیب 7/1 و 7/4 بدست آمد و نسبت درست نمایی منفی ( NLR ) برای این دو تست به ترتیب 09/0 و 35/0 گزارش شد. رنگ آمیزی گیمسا دارای حساسیت بالایی بوده نتیجه منفی آن دارای ارزش می باشد.این در حالی است که تست اوره آز تنفسی سریع دارای ویژگی بالایی است و نتایج مثبت آن دارای ارزش می باشد اما موارد منفی آن باید با روش مرجع مناسب کنترل گردد.
    کلیدواژگان: هلیکوباکتر پیلوری، رنگ آمیزی گیمسا، رنگ آمیزی H، E، رنگ آمیزی H، E
  • حسین کبیرانارکی، محسن فیروزرای*، لادن حسینی گوهری صفحات 127-132
    بیماری دیابت یکی از علل ایجاد تغییرات در متابولیسم لیپیدها است و این تغییرات در بیماران دیابتی به بروز برخی بیماری های قلبی منجر می گردند. در این مطالعه 143 بیمار دیابتی تیپ II که به درمانگاه دیابت شهر یزد مراجعه نمودند بطور تصافی غیراحتمالی مستمر انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه گیری خون از سیاهرگ جلوی بازو پس از حداقل 12 ساعت منع استفاده از هر گونه ماده غذایی جمع آوری و آزمایش های مورد نظر برای تعیین گلوکز، تری گلیسرید، کلسترول، VLDL-c و HDL-c انجام شد. به منظور مقایسه میزان لیپیدها و لیپوپروتئین های خون افراد دیابتی، 76 نفر فرد سالم که هیچگونه علائم بیماری نداشتند نیز به عنوان گروه شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. در سرم خون افراد دیابتی میزان تری گلیسرید، VLDL-c و HDL-c افزایش و میزان LDL-c آنها کاهش نشان می دهد. مصرف قرص و تزریق انسولین با افزایش HDL-c و کاهش LDL-c همراه بوده است. طول مدت ابتلا به بیماری در افراد مورد مطالعه بر میزان کلسترول، تری گلیسرید، HDL-c ، VLDL-c و LDL-c تاثیری نداشته است.
    کلیدواژگان: دیابت تیپ، 2، HDL، c، LDL، c، VLDL، c، تری گلیسرید، کلسترول
  • میرمنصور میرصمدی* صفحات 134-137
    صورت پذیرفت. ابتدا از هر دو چشم این افراد توپوگرافی قرنیه به عمل آمد، سپس فقط در یک چشم آنها قطره هوماتروپین 2% (6 بار به فاصله 10 دقیقه) ریخته شد. چشم دیگر این افراد بعنوان چشم شاهد در نظر گرفته شد و هیچ دارویی برای آن به کار نرفت. یک ساعت بعد از آخرین قطره از هر دو چشم آنها(چشم شاهد و مورد) مجددا توپوگرافی قرنیه به عمل آمد.شعاع انحنا و قدرت مرکزی در توپوگرافی اول و دوم در چشم مورد و شاهد بررسی و مقایسه شد.از 39 فرد مورد بررسی، 28 نفر (8/71 درصد) مردو11نفر (2/28درصد) زن با محدوده سنی 39-17 سال و میانگین سنی 7/6 ± 6/29 سال بودند. بعد از ریختن قطره هوماتروپین شعاع انحنای مرکز قرنیه به طور متوسط 11/0 ± 13/0 میلی متر افزایش و قدرت مرکزی قرنیه 76/0 ±14/0 دیوپتر کاهش یافت(05/0 < p ).به نظر می رسد اثر سیکلوپلژیک قطره هوماتروپین 2% باعث کاهش میزان کشش روی Scleral Spur شده و در نتیجه شعاع انحنای قرنیه افزایش و قدرت مرکزی آن کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: شعاع انحنای مرکزی قرنیه، قدرت مرکزی قرنیه، توپوگرافی قرنیه
  • مریم فتاحی*، ملیحه نوبخت، مسعود محمودیان صفحات 138-143
    تجربی از روز اول تا روز هشتم حاملگی، عصاره گیاه گلرنگ را در دوزهای مختلف 2/0، 8/0، 2/1، 6/1و 2 میلی گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن ( mg/kg ) دریافت نمودند و در روز سیزدهم حاملگی مورد مطالعه قرار گرفتند. شاخصهای اصلی در بررسی سیستم عصبی مرکزی در روز سیزدهم حاملگی شامل تشکیل لوله عصبی و انسداد سوراخهای عصبی بود که در این ارتباط بررسی های کیفی شامل تغییرات سلولهای تشکیل دهنده لوله عصبی و بررسی های کمی و مورفومتریک شامل تغییرات قطر داخلی، خارجی و طولی لوله عصبی و قطر نواحی مختلف شامل نواحی ونتریکولار، حاشیه ای و پوشاننده در ضخامت لوله عصبی انجام گردید.
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که در دو گروه از موشها که عصاره گیاه گلرنگ را با دوز بالا دریافت کردند ( میلی گرم/کیلوگرم6/1 و 2) جنینها جذب شدند. در گروهی که عصاره مذکور را با دوز 2/1میلی گرم/کیلوگرم دریافت کردند لوله عصبی مسدود نشد ولی بازماندن سوراخ عصبی همراه با تغییرات سلولی بود. همچنین گروه هائی که عصاره گلرنگ را با دوزهای 2/0 و 8/0میلی گرم/کیلوگرم دریافت کردند تغییراتی در قطر خارجی، طولی و داخلی لوله عصبی دیده شد. به طور کلی نتیجه می شود که عصاره گیاه گلرنگ در دوز 2/1 میلی گرم/کیلوگرم باعث تغییرات کیفی، کمی در تکامل لوله عصبی می گردد.
    کلیدواژگان: عصاره گیاه گلرنگ، تراتوژن، لوله عصبی، سوراخ عصبی
|
  • E. Ebrahimi Takamejani*, R. Hafezi Pages 73-79
    There are numerous rehabilitation protocoles for Patello Femoral joint (PFJ) problems, but there is little objective data to determine the most effective treatment of this disorder. Increased VMO/VL activity ratio might be useful in treatment of patients with patellar tracking dysfunction. The purpose of this study was to investigate the EMG activty of the VMO and VL within seven angles of knee joint range of motion with isometric contraction in two commonly performed rehbilitation exercises: OKC, isometric holds(IS), and the CKC, vertical squat(SQ). The dominant knee of 44 healthy females(mean age:24.84 yearsrange:20-30 years) were analyzed. Surface electrode pairs were attached over the VMO and VL(Basmajian Method). The EMG biofeedback data were collected while the subject performed isometric contraction on IS and SQ exercises in 7 degrees from 0˚ to 90˚ (with 15˚ internals) of knee flexion. Paired t-test and Avova was performed between variables(p
    Keywords: Patello femoral joint, Closed Kinetic Chain, Open kinetic Chain, Electromyography
  • M. Barati*, M. Mohammad Akbari, F. Shahidzadeh Mahani Pages 81-84
    To evaluate the efficacy of Ciprofloxacin, Co-trimoxazole and Tetracyclin in the treatment of Cholerae a retrospective study was performed in Firooz - Abadi hospital in summer 1998. There were 173 patients , 71 patients received Tetracycline or Doxycyclin , 52 received Ciprofloxacin and the remaining 19 paitients received Co-trimoxazole. 14 patients were excluded from the study because they had recieved other antibiotics previously. There were also 16 patients who did not receive any antibiotics,and were considered as control group.To compare the therapeatic effect of anibiotics these factors are considered: 1) Having a positive stool culture(s/c) before admission. 2) The severity of disease. 3) Time of response to treatment. 4) Duration of treatmet. We compared “ time of response to treatment” in each two groups and calculated P value and found out that neither of the P-values were meaningfull that means non of the antibiotics had more efficacy than the others to decrease the time of treatment. In another evaluation we compared each two groups for the “ Duration of treatment ”and Calculated P-value and there was no statistically meaningfull values. This means non of antibiotics is more efficient than the others to decreas “ mean duration of treatment”. In conclusion, all the antibiotics used for the treatment of cholerae in Firooz–Abadi hospital in summer 1998 were effective to decrease time of treatment and there was no difference in the therapeatic groups.
    Keywords: Chlorea, Ciprofloxacin, Co, trimoxazole, Tetracyclin, Doxycyclin
  • H. Poormoghim*, M.H. Badakhsh, A. Mehranian Pages 86-94
    In this article pathogenesis and Mechanism of Neonatal Lupus in human and animal model was reviewed and results of two case series of Neonatal Lupus was critiszed. It is postulated that Auto-Antibodies including SSb, SSA, has a role in pathogenesis of neonatal Lupus and SSB has major role. The results of clinical case series reveal that in mothers with neonatal Lupus delivery, most of them had connective tissue disease symptoms before or during pregnancies, mortality in babies with neonatal lupus was high. The leading cause of death was congestive heart Faliure and occur in first months of life. The risk of Neonatal Lupus in next pregnancy in mothers with one neonatal Lupus baby is high with incidence rate between 20-30%. We suggest that in mothers with high risk of neonatal Lupus-mother with previous history of neonatal Lupus delivery or positive SSA, SSB Auto-antibodies echocardiography of fetus must be done between 18-24 weeks of pregnancy and if it was abnormal dexamethasone or plasmaphoresis started. These mothers and Fetus should be Undersupervision by a team of Rheumatologist, Gynecologist, perinatologist and pediatrician during period of Pregnancy.
    Keywords: Neonatal Lupus, SSA, SSB Antibodies
  • A. Shah Mohammadi*, Sh Rajaee Pages 96-99
    Renal artery stenosis is one of the treatable causes of systemic hypertension in children. For years surgery was the treatment of choice, but recently PTRA (Percutaneous Transluminal Renal Angioplasty) has been successfully performed for relief of the stenosis. This method compared with surgery is safe, simple and has lower complication rate. At times stent placement is performed in conjunction with balloon angioplasty of the renal arteries. The patient was 3 year old boy presented with systemic hypertension refractory to medical therapy. Evaluation of the patient showed systemic hypertension possibly due to renal artery stenosis. Renal artery angiography was performed and confirmed the diagnosis. Percutaneous transluminal renal angioplasty (PTRA) with stent placement was performed successfully.
    Keywords: Renovasculer hypertension, PTRA, Stent, Renal artery stenosis
  • H.R. Sadeghipour Roudsari*, L. Dinei, H. Sepehri Pages 100-103
    In this research effect of chloroquine on oestrus cycle,(Follicle Stimuloting Hormone)FSH and (Luteinizing Hormone) LH has been evaluated. There were three groups. Group I (control rats) received an equal volume of physiological salin. Group II animals had chloroquine (25 mg/kg) administered intraperitoneally (I.P) for 3 days and group III animals received chloroquine 30 mgkg for ten days. Oestrus cycle was monitored by daily saline vaginal lavage. All animals were sacrificed at the treatment. Trunk blood was collected in each group at the time of sacrifice, centrifuged and serum stored for subsequent ratio immunoassay of luteinizing hormone (LH) and follicle stimulating hormone (FSH). Results showed that administration of chloroquine (25 mg/kg) did not affect on oestrus cycle and gonadotropins, but 30 mg/kg chloroquine for ten days showed a persistent dioestrus in 62% of rats, lowered serum LH levels (P
    Keywords: Chloroquine, oestrus cycle, Follicle stimulating hormone(FSH), Luteinizing hormone(LH)
  • E. Talachian*, Sh Nakhai Pages 104-107
    Kawasaki disease is an acute, febrile, systemic disease of unknown etiology which principally affects young children. Gallbladder hydrops is of rare complications of this disease. It appears that hydrops occurs more common in older children. The diagnosis is suggested by abdominal symptoms and abnormal results of liver function tests and confirmed by ultrasonography. Treatment is supportive and operative intervention is rarely recommended. The present case is a 30-month-old girl with gallbladder hydrops and cholestasis in addition to the characteristic signs and symptoms of kawasaki disease. Clinical features of the disease and treatment regimens, Including early administration of intravenous immune globulin (IVIG) which prevents cardiac complications are disdussed.
    Keywords: Kawasaki disease, Gallbladder hydrops, Cholestasis
  • M. Ghanbarbeigi Taheri, A. Moossavi*, M.R. Keyhani Pages 109-114
    The goal of this study was determining the frequency distribution of hearing loss among the students of public elementary schools of Urmia .This Cross – sectional descriptive study was done in Public elementary schools of Urmia in academic year 1378 – 79 Hijri Solar. Three thousand ears of 1500 students (750 girls and 750 boys, chosen randomly at two stages) from the primary school students. From the whole students undergone screening, 93.4% passed and 6.6% failed. An overall 5.8% hearing loss was found in this population including 4.27% bilateral and 1.53% one sided hearing loss. 3.27% of population suffered from conductive, 2.4% of sensory – neural and 0.14% of mixed hearing loss. Abnormal conditions of external ear canal was found in 5.1% of subjects mostly cerumen (3.1%). Abnormal tympanic membrane were seen more frequently among the girls. Abnormal conditions of tympanic membrane (14.4%) was observed more frequently in the age group of 7 year and this difference was staistically meaningful (P
    Keywords: Hearing Screening_School – Age Children_Hearing Loss
  • H. Ameli*, K. Darvishi, R. Karimi, Nejad Pages 115-120
    The fragile X syndrome is the most frequent cause of inherited mental retardation. The fragile site is on the long arm of X chromosome in X q27.3 region. Incidence of syndrome is 1 in 2000 in males and 1 in 2500 in females. This fragile site is visible only with using of special cultural technices. Since females have two X chromosomes, this signs apear less than males. The females who carry this gene ordinary don’t have mental defeciency but they can transmit this gene to their children about 50%. This syndrome is a disease dependent to X chromosomes and the people who full mutation have some problemes to learn, severe mental retardation and autism. 33% of female carriers have mental retardation. This disorder is caused by an expansion of a DNA triplet repeat in the upstream region of the FMR1 gene. In health people with normal (CGG)n or (cytozine, Goanine, Goanine), represented as (CGG)n with n= 6 to 40 in normal chromosomes. Fragile X premutation carriers have between 52 to 200 copies of repeats, affected individuals have greater than 200 copies (full mutation) of repeat. Mutation other than the CGG expansion are known but are considered very rare. The carriers who have this gene aren’t known in normal situation. Cytogenetic analysis in affected person with full mutation shows a fragile site in Xq27.3 in 10-40% of cells.
    Keywords: Fragile X, premutation, Full mutation, allelic expansion, Flat foot, Macroorchidism
  • Sh Ghasemi*, A. Chehrei, S. Sadeghi, A. Ebrahimi Pages 122-125
    Attention to high prevalence of inflammatory disease of upper gastrointestinal system and determination of Helicobacter pylori, “a great importance etiology of gastric disorders”, this study was performed for rapid diagnostic evaluation of Helicobacter pylori. This observational & cross-sectional study was performed in 100 cases who suffered from upper gastrointestinal symptoms. By an internist, at least two gastric biopsies with endoscope (From antrum region) were taken, one of the biopsies was used in H-E staining (reference for gold standard method) and its results compared with Giemsa stain result for determination of validity if Giemsa staining. Other biopsy was used in one minute rapid urease for rapid diagnosis in patient with H.Pylori infection and in statistical analysis of the results sensitivity, specificity, positive and negative predictive Values (PPV,NPV) and positive and negative likelihood ratio (PLR,NLR) were used. In Giemsa staining sensitivity was reported to be 95.9% and specificity was 44.4% and for rapid urease test sensitivity was 69.9% and specificity 85.2% PPV of Giemsa staining and rapid urease test were 82.3% and 92.7% respectively, and NPVof were 80% and 51% respectively. PLR in Giemsa staining and rapid urease test were 1.7 and 4.7 respectively and NLR were 0.09 and 0.35 respectively. Giemsa staining has a high sensitivity and its negative results is Valuable. Rapid Urease test has a high specificity, and its positive results are valuable but its negative results must be controlled with a sutiable reference test.
    Keywords: Helicobacter Pylori, Giemsa staining, H, E staining, Rapid urease test
  • H. Kabir Anaraki, M. Firoozrai*, L. Hosseini Gohari Pages 127-132
    Changes in metabolism of lipids and lipoproteins in diabetes mellitus have been reported. These changes seen to be the cause of cardiovascular diseases. In this study, 143 patients with type two diabetes mellitus were recruited at Yazd diabetic clinic. After 12 to 14 hours fasting, blood was taken from a forearm vein and serum glucose, triglyceride, cholesterol, HDL-c, and VLDL-c were measured. 76 control nondiabetic subjectes were randomly recruited. Serum triglyceride, VLDL-c and HDL-c in patients were significantly higher and serum LDL-c was lower compared with those in normal subjects. Use of glybenclamide tablets and insuline injection reduced serum LDL-c and increased HDL-c significantly in the patients. Duration of diabetes had no effect on serum triglyceride, cholesterol, HDL-c, LDL-c and VLDL-c levels.
    Keywords: Diabetes Mellitus, HDL, c, LDL, c, VLDL, c, Triglyceride, Cholesterole
  • M.M. Mir Samadi* Pages 134-137
    The purpose of this study was the evaluation of cycloplegic effect of homatropine 2% on central corneal curvature and power. 43 volunteers who participated in the study were examined. Thirty-nine of them (28 men and 11 women) which had normal eyes with visual acuity of 20/20 and a mean age of 29.6 ± 6.7 years were selected. Then corneal topography was performed on both eyes. After performing corneal topography, a drop of homatropine 2% was instilled 6 times (at 10 minute intervals) in one eye and the other was the control eye. One hour after the final instillation of homatropine 2%, we then repeated corneal topography on both eyes. Central corneal curvature and power were evaluated and compared in series of corneal topographies. After instillation of homatropine 2% eye drop, central corneal curvature increased by a mean of .13 ± 0.11mm and central corneal power decreased by a mean of 0.76 ± 0.14 diopter (corneal flattening). It seems that cycloplegic effect of homatropine 2% eye drop decreases traction on scleral spur and then central corneal curvature increases and central corneal power decreases.
    Keywords: Central corneal curvature, central corneal power, corneal topography
  • M. Fattahi*, M. Nobakht, M. Mahmoudian Pages 138-143
    This study was desinged to evaluate the teratogenic effect of garthahus tinctorius (Golrang) Extract on the development of central nervous system (CNC) of suri albino variety mice. The extract was given from day 1 to 8th of preanancy with doses of 0.2, 0.8, 1.2, 1.6 and 2 mg/kg, each dose to one group of mice with 6th group serving as control. Day zero of preanancy was considered day one. On the thirteenth day fetuses were delivered by cesariah section and studied for CNS changes. Formation, changing morphology of consisting cells, inspection of lonvitudinal, internal and external diameter of various parts of neural tube and closure of neuropores, were the main indeses which were looked for. In group 1.6 and 2 mg/kg fetuses absorbed. In group 0.2 and 0.8 mg/kg some changes were observed. In 1.2 mg/kg group neural tube was not obstructed but cellular chanaes Both Qualitative and Quantitative were noted.
    Keywords: Golrang's extract, Teratogen, Neural tube, Neuro