فهرست مطالب

علوم خبری - پیاپی 17 (بهار 1395)

فصلنامه علوم خبری
پیاپی 17 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدرضا رسولی، آزاده غفوریان تبریزی صفحه 11
    استفاده از تکنولوژی های جدید ارتباطی، به یکی از مهمترین جنبه های زندگی اجتماعی- انسانی تبدیل شده است. شبکه های اجتماعی انسانها را قادر می سازند به راحتی و با هزینه کمتری با یکدیگر ارتباط برقرار نموده و نیز شانس آشنایی با افراد بیشتر در سراسر دنیا را فراهم می آورند.
    درباره نقش شبکه ها و نرم افزارهای ارتباطی بر روند نا آرامی های اجتماعی و سیاسی، مطالعات زیادی انجام گرفته و با رویکردهای مختلفی تبیین شده است. در این مقاله سعی شده است به دو جنبش اجتماعی نسبتا تازه که در حال حاضر یکی در اروپا و دیگری در آسیا در جریان است پرداخته و نقش شبکه های فیسبوک و تویتر در اوکراین و نیز نرم افزار جدیدی به نام فایرچت در هنگ کنگ تبیین شود.
    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی، جنبشهای اجتماعی، نرم افزارهای ارتباطی
  • علی اصغر کیا* صفحه 29
    نقش طبقه اجتماعی افراد بر میزان بهره وری آنان از اینترنت یکی از سوالات مناقشه برانگیزی است که پاسخ به آن در یک سر طیف به کمتر شدن شکاف طبقاتی به وسیله تکنولوژی های نوین میرسد و در طیف دیگر عمیقتر شدن شکاف طبقاتی منتهی می شود.
    وبلاگ ها به عنوان یکی از پر نفوذترین رسانه های گروهی، نقشی عمده در فضای مجازی ایفا کردهاند. اطلاعات جا به جا شده در این رسانه پرحجم بوده است. وبلاگ ها یکی از منابع مهم برای کسب اطلاعات و همچنین ایجاد شناخت محسوب میشوند به طوری که میتوان گفت وبلاگها توانسته اند بازار انحصاری دیگر رسانه های جمعی را بشکنند و خود را به عنوان یک منبع شناختی معرفی کنند. شناخت مخاطبان وبلاگ ها و آگهی از طبقه اجتماعی آنان میتواند تلاشی در جهت کشف وجود یا عدم وجود شکاف آگاهی دیجیتال در فضای مجازی باشد.
    در این مقاله تلاش شده است تا با پیمایشی با حجم نمونه 815 نفر، روابط حاکم بر فضای مجازی ایرانی از حیث طبقه اجتماعی کشف و بررسی شود.
    کلیدواژگان: وبلاگ، رسانه های گروهی، طبقه ی اجتماعی، شکاف آگاهی
  • امیدعلی مسعودی* صفحه 45
    روش نشانه شناسی وتحلیل روایت رولان بارت نظریه پرداز فرانسوی درمطالعات رسانه ای وتحلیل خبردستمایه تحقیق بسیاری ازمحققان دردانشگاه های ایران است، پذیرش این روش بدون نقد و بررسی آن یکی ازمشکلات دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی است. این مقاله درصدد بررسی و نقد این روش ها است.
    بازنگری درآرا و اقوال اندیشمندان غربی که بدون نقد وبررسی عالمانه به محیط های علمی و آکادمیک ایران اسلامی وارد و مورد استقبال بی شائبه برخی دانشگاهیان قرار می گیرد، از اهداف اصلی این مقاله است و در همین جهت هم به بررسی و نقد آرای مهم رولان بارت فرانسوی به عنوان منتقد ادبی می پردازد. اندیشه های بارت در حوزه هایی چون: نشانه شناسی، ساختارگرایی، تحلیل روایت ونقد ادبی بردانشگاهیان ایران تاثیرگذار بوده است. زبان پیچیده و پست مدرنی بارت، آرا و اقوال او را غیرقابل درک کرده و او را از نقد و بررسی در امان گذاشته است. در این بررسی مشخص می شود که دوران سخت کودکی و بیماری بارت درشکل گیری شخصیت همجنس گرای او موثر بوده است. او درنقد آثار نویسنده، به مرگ مولف باور دارد و خواننده را تنها مفسر متن می داند.
    بارت، مخالف شیوه های علمی در دانشگاه هاست. در نشانه شناسی به ساختارگرایی می رسد و پس از آن با نفی رابطه میان دال و مدلول، همچون دریدا به نفی متافیزیک حضور می رسد. بنابراین سیرتحولی بارت از ساختگرایی به پسا ساختگرایی کاملا قابل درک و فهم است.
    یکی دیگر از حوزه های کاری بارت، تحلیل روایت است. انحراف او از مبادی و مبانی تحلیل روایت کلاسیک ولادیمیر پراپ و دیگران روش تحلیلی بارت را پیچیده و غیر قابل استفاده کرده است به نحوی که هر تحلیلگری می تواند برداشت هایش را از کنش شخصیت های روایت به عنوان تحلیل بنویسد.
    کلیدواژگان: رولان بارت، تحلیل روایت، نشانه شناسی، ساختگرایی، نقدادبی
  • حسینعلی کلهر، حسنعلی کلهر صفحه 67
    امروزه اهمیت حفظ محیط زیست به دغدغه بسیاری از دولت ها و سازمان های بین المللی و همچنین به یکی از مسایل مهم و نگران کننده به ویژه در کشور جمهوری اسلامی ایران تبدیل گشته است. به منظور حمایت کارآمدتر در جهت نیل به توسعه پایدار شهروندان باید آموزش و اطلاعات لازم را در این مقوله از رسانه کسب نمایند. در این زمینه قوانین برنامه های پنج گانه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله برنامه چهارم بر آن هستند تا حفظ محیط زیست و نقش رسانه را در خصوص اطلاع رسانی زیست محیطی به عنوان حق مردم نهادینه کنند که مردم بتوانند از مشارکت فعال در چنین زمینه هایی برخوردار باشند. در این پژوهش ابتدا به جایگاه محیط زیست در قانون برنامه چهارم توسعه اشاره شده در ادامه به بررسی ماهیت رسانه و نقش آن در آموزش پرداخته شده، بعلاوه تکالیف رسانه ها در قبال محیط زیست از منظر برنامه چهارم مورد توجه قرار گرفته است. در واقع نتایج این نوشتار نشان می دهد که در قانون برنامه چهارم به توسعه و حفظ محیط زیست و رسانه به عنوان ابزار تخصصی آموزشی به نحو مطلوبی نگریسته شده است.
    کلیدواژگان: محیط زیست، برنامه چهارم توسعه، رسانه، آموزش، افکار عمومی
  • حسن صادقیان کمارعلیا صفحه 85
    تاکید همزمان بر فرد - جامعه، جمع – فرد و سنت – عقلانیت رویکرد کمونیتاریانیسم را متفاوت از رویکرد لیبرالیسم و سوسیالیسم کرده است.رویکرد لیبرالیسم بر فردگرایی تمرکز دارد و رویکرد سوسیالیستی برجمع گرایی، اما رویکرد کمونیتاریانیسم به عنوان راه سوم به دنبال رفع افراط و تفریط دو رویکرد مذکور است. با توجه به این که جامعه ما درگیر مسائل و بحران هایی از جمله نقصان در همبستگی اجتماعی و بحران هویت، بروز شکاف های بالقوه و بالفعل متعدد، در معرض تهدید بودن فرد، خانواده، افول سرمایه اجتماعی و... است، رویکرد کمونیتاریانیسم با تاکید بر عملکرد متوازن و متعادل در مسائل اجتماعی و ساختاری جامعه از ظرفیت و توانایی لازم جهت بهبود مسائل ذکر شده و بازتعریف مفهوم جماعت برخوردار می باشد. لذا در این مقاله نظریات لیبرالیسم و سوسیالیسم معرفی و نقد گردیده و در نهایت نظریه کمونیتاریانیسم و نقش آن در جامعه ایران مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: نظریه، لیبرالیسم، سوسیالیسم، کمونیتاریانیسم، فرد، جمع، مسائل اجتماعی
  • امیر بی پروا*، سید محمدرضا ولیعهدی صفحه 109
    تلویزیون امروزه با رشد تکنولوژی های ارتباطی گسترش چشم گیری پیدا کرده است و با کارکرد های مختلفی که دارد دارای نقش های کلیدی در ارائه اخبار و سرگرمی و اموزش دارد. نقش تلویزیون در سرگرمی واموزش سبب این می شود که افراد ساعاتی طولانی از روز را صرف تماشای آن کنند و اطفال بیش از سایر گروه های سنی جذب آن شده و از آن متاثر می شوند. تلویزیون با توجه به تاثیرپذیری اطفال از آن در بزهکاری آن ها نیز نقش داشته است که تاثیر تلویزیون بر بزهکاری اطفال را در دو بعد تشدید بزهکاری و پیشگیری از آن از طریق تلویزیون می توان بررسی نمود که با توجه به اسناد بین المللی چون کنوانسیون حقوق کودک و اسناد یونسکو و حقوق موضوعه ایران که بیانگر کارکرد تلویزیون در پیشگیری از بزهکاری اطفال هستند، به بررسی راهکارهای حقوقی در حقوق بین الملل و داخلی بر کاهش میزان تاثیر تلویزیون بر تشدید بزهکاری اطفال و نقش آن در پیشگیری از بزهکاری پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: بزهکاری اطفال، تلویزیون، پیشگیری تشدید، کنوانسیون حقوق کودک، تبلیغات بازرگانی
  • ترجمه: حامد بابازاده مقدم، عمار اسلامخواه* صفحه 137
|
  • Dr. Mohammad Reza Rasouli, Azadeh Ghafourian Alizadeh Tabrizi Page 11
    Using new communication technologies has become one of the most significant aspects of social-human life. Social networks (including Facebook, WhatsApp, Viber and Myspace) enable people to communicate with each other more simply and with lower costs and create chances to get familiar with more people all over the world. Many studies have been performed in connection with the role of communication networks and software on the process of social and political tense situations and it has been stated through different approaches. In this paper, it has been tried to study two almost new social movements that are currently going on, one in Europe and one in Asia and to show the role of Facebook and Twitter networks in Ukraine and also a new software named FireChat in Hong Kong.
  • Dr. Ali Asghar Kia* Page 29
    The role of social class on the efficiency of the internet is one of the important questions raised in the area of communication technologies. Blogs as one of the most influential mass media, have played a major role in cyberspace. Information has been displaced in the massive media. Blogs are an important source of information and knowledge are created. And also are creating knowledge so that it can be said that blogs have managed to break the monopoly of the mass media as a source of knowledge and present. Contact blogs and ad recognition of their social class can attempt to detect the presence or absence of digital knowledge gap in virtual space. In this article we have tried to survey with a sample size of 815 people that govern the Iranian cyberspace in terms of social class discovery and review. In this article it has been looking to the relationship between the use of blogs and social class and educational level of explanation. In fact, this article attempts to examine whether, as the digital knowledge gap theory is, anyone who is better educated as well as more uses of blogs. According to data obtained from population and data analysis based on Spearman test must be said that any social class factors, such as education and income of any significant relationship with people not reading blogs.
  • Amir Biparva* Page 109
    Today with growth of communications technologies Tv with its different functios has key roles in broadcasting news ,hobbies and educatin. Role of TV in education and hobby caused that people spend long hours of day for watching TV, infants are absorbed to TV, more than other groups and affected by that. TV, with that’s effect on infants has the role on quilty of them. TV, is measure that absorb infants to its programmes and make their charecters, TV, has direct and indirect effect on behaviour and future of infants. Effect of TV, on qulties of infants will be disscused in two aspects of exacerbation and prevention with regard of international documents such convention on rights of chid,unesco documents and domestic law of Iran that are experessing the function of TV, in prevention of guilty of Infants.The soulotions of international law and domestic law in exacerbation and prevention of TV, on guilty of children will be investigate.
    Keywords: Quilty of infants, Prevention, Exacerbation, Convention of chids right, Trade propaganda