فهرست مطالب

فصلنامه مدیریت بحران و وضعیت های اضطراری
پیاپی 26 (زمستان 1394)

  • بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1394/12/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • صفحه 7
  • دکترحسن سبیلان اردستانی صفحه 9
    کمتر بحران سیاسی وجود دارد که رسانه ها در ایجاد یا کنترل آن نقش نداشته باشند. رسانه ها در مراحل مختلف بحران نقش مهمی دارند. قبل از بروز بحران می توانند با گوشزد کردن وضعیت منتج به بحران، از گسترش آن پیشگیری نموده و تلفات آن را کاهش دهند. در زمان وقوع بحران می توانند. با فضاسازی علمی و عقلایی، بحران را به حداقل برسانند. یا به عنوان میانجی عوامل بحران و گروه های ذینفع برخوردهای سیاسی را به حداقل برسانند؛ و در جذب و مشارکت مخاطب در مدیریت بحران سیاسی موثر باشند. در مدیریت بحران به نوعی تدبیر استراتژیک دلالت می دهد که در فرایند آن محیط های داخلی و خارجی یک بحران مورد تحلیل واقع شده، و استراتژی هایی خلق می شوند که نخبگان را برای رسیدن به اهداف تعیین شده و تدبیر شایسته بحران یاری می کند.
    این مقاله با مطالعه مراحل بحران و نقش رسانه ها در مدیریت بحران، رسانه ها و مدیریت بحران های داخلی و فراملی و رسانه و مدیریت بحران های تروریستی با اتکای به سه عنصر بحران، شرایط اجتماعی و رسانه به عنوان نتیجه هفت استراتژی را پیشنهاد می نماید.
    کلیدواژگان: رسانه ها، بحران های سیاسی و استراتژی
  • سید حسین صالحی، عباس خلجی، احمد باصری صفحه 31
    سازمان های غیردولتی امروزه جایگاه بسیار رفیعی در تحولات جهانی و مناسبات مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و امنیتی دارند، چرا که در جامعه مدنی امکان مشارکت و عضویت افراد در قالب مجموعه هایی خارج از دولت به صورت مستقل وجود دارد. در این مقاله از دو روش مفهومی و پرسشنامه ای استفاده شده است و در آن تاثیر سازمان های مردم نهاد در پنج مولفه «اعتماد، آگاهی و آموزش، مشارکت، کارآمدی نظام و مشروعیت نظام» که در ایجاد امنیت موثرند بررسی گردید. جامعه آماری از کارشناسان و نخبگان مرتبط با موضوع در دو سطح تحصیلی دکتری و کارشناسی ارشد در 13 مرکز مختلف علمی، اداری و نظامی و امنیتی تهران می باشند و از روش نمونه گیری تمام شمار 110 نفر و با استفاده از روش تحلیل آماری و IPA با تحلیل وضعیت مطلوب به اهمیت موضوع و وضعیت موجود به عملکرد سازمان های مردم نهاد با پایایی کل 894/0 این نتایج حاصل شد: سازمان های مردم نهاد به ترتیب در مقوله های 1- افزایش اعتماد مردم 2- کمک به رشد مشروعیت نظام از طریق آگاهی و آموزش 3- افزایش مولفه مشارکت جامعه مدنی 4- تاثیر بر کارآمدی نظام، بیشترین تاثیر را در مهار بحران های امنیتی داشتند که از این شاخص ها افزایش اعتماد مردم از طریق آگاهی و آموزش ازنظر عملکرد و اهمیت از مطلوبیت بالایی برخوردار بود.
    کلیدواژگان: سازمان های مردم نهاد، امنیت، اعتماد، آگاهی و آموزش، مشارکت، مشروعیت و کارآمدی
  • علیرضا سوری، سیدمحمدحامد حسینی صفحه 57
    بحران، واقعیتی اجتناب ناپذیر در زندگی اجتماعی ملت ها است و بحران ها شرایطی اند که تدبیر و مدیریت، شجاعت و بصیرت و قدرت مواجهه با مسائل را از سوی رهبری نشان می دهد. هیچ مسئله ای به اندازه ی رهبری در زندگی اجتماعی انسان در تحولات گذشته ی تاریخ مورد مداقه ی اندیشمندان و نظریه پردازان سیاسی نبوده است. در واقع جوهره و مدیریت سیاسی رهبران در کنترل بحران ها خلاصه می شود، چون بی تدبیری و بی کفایتی رهبران در هدایت و کنترل بحران ها باعث سقوط و از بین رفتن یک کشور می شود. یکی از بحران های بزرگ در تاریخ نظام جمهوری اسلامی، حوادث پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری بود که در چنین بستری، ظرفیت، کارآمدی و قدرت اندیشه ولایت در مواجهه با چالش های پیچیده و چند وجهی، نمود عینی به خود گرفت و منطق، درایت و دوراندیشی خاص رهبری را به نمایش گذارد. هدف از اجرای این تحقیق بررسی و توصیف نقش عظمای ولایت و سبک مدیریت ایشان در مهارو کنترل بحران بعد از انتخابات سال 88 می باشد.
    کلیدواژگان: مدیریت، بحران، رهبری، مدیریت بحران، بحران سال 88
  • تاثیر مدیریت شهری بر احساس رضایتمندی شهروندان / مطالعه موردی محله حاشیه نشین خاک سفید «گلشن» منطقه 4 تهران
    اسماعیل غلامحسینی، سید محمد میرسندسی، خلیل قنبرزادگان صفحه 99
    یکی از محورهای مهم مدیریت شهری جدید، به ویژه در کلانشهرها ساماندهی و مدیریت محلات حاشیه ای یا به تعبیری اسکان های غیررسمی است. مجموعه های که به لحاظ کیفیت پایین زندگی، چالشی اساسی برای کلانشهرها به حساب می آید. این مناطق پتانسیل بالائی برای انواع آسیب ها و مسائل اجتماعی دارا بوده و در صورت بی توجهی می توانند تمامی هستی یک شهر را تهدید نمایند. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی - تحلیلی است که با استفاده از شیوه و ابزار پیمایش و پرسشنامه به انجام رسیده است. جامعه آماری این پژوهش شامل ساکنین بالای 20 سال محله گلشن (خاک سفید) منطقه 4 شهری تهران می باشد. حجم نمونه با استفاده از روش آماری کوکران محاسبه و تعداد 220 نفر تعیین و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انجام شده است. پرسشنامه های تهیه تکمیل شده بوسیله نرم افزار spss تجزیه و تحلیل گ. نتایج بدست آمده نشان می دهد که عملکرد مدیریت شهری بر شاخص های نحوه ارتباط شهروندان با مدیران شهری، کیفیت خدمات شهری و زیرساختها، کیفیت حمل و نقل، میزان رضایت از بعد اقتصادی و اجتماعی به غیر از چند گویه که در تجزیه و تحلیل به آن اشاره شده روند افزایشی داشته است. بیشترین درصد رضایت مربوط به کیفیت آب آشامیدنی و کمترین میزان رضایت مربوط به فضای پارک خودروی شخصی می باشد.
    کلیدواژگان: مدیریت شهری، حاشیه نشینی، رضایتمندی، کلانشهر
  • مرتضی برجی آلیانی، حمید علوی وفا صفحه 125
    یکی از این بحران های عظیم و غیره منتظره، جنگ تحمیلی می باشد که علیه کشور ما طراحی و اجرا شد و به دنبال آن امام خمینی(ره) با نگاه تیزبین و تدابیر هوشمندانه خود توانست به خوبی این موضوع را مدیریت و کنترل کند. این مقاله به دنبال مطالعه ی اصول حاکم بر شیوه ی مدیریت ایشان در جهت کنترل بحران جنگ تحمیلی بوده و تلاش خواهد کرد تا تاثیر ایمان، شخصیت اسلامی و تدابیر هوشمندانه ی ایشان را در این مدیریت به تصویر بکشد. روش تحقیق در این پژوهش کیفی و به صورت تحلیلی- توصیفی می باشد. توصیف و تحلیل اصول حاکم بر شیوه ی مدیریتی امام(ره) در کنترل بحران جنگ تحمیلی ما را به این نتیجه رهنمون ساخت که ایشان به خوبی و با درایت والایشان، تدابیر سیاسی و اصول مذهبی را در موضوعی مثل بحران جنگ تحمیلی ترکیب نمودند. مدیریت این سیاستمدار بزرگ زمانی موفق شد که با تعاریف و نظرات دینی عجین گشت. به طوری که وجود پنج اصل عزت، کرامت، عدالت، مصلحت و حفظ اسلام و نظام اسلامی، به عنوان مولفه های اصلی و نهایی اندیشه و شیوه ی مدیریتی امام(ره) در طول بحران جنگ تحمیلی به اثبات رسید.
    کلیدواژگان: امام خمینی (ره)، شیوه ی مدیریتی، جنگ تحمیلی، بحران، کنترل، اصول
  • جودیث ای کلیر، ساندرا وداک ترجمه: دکتر قدرت حاجی رستملو صفحه 175
    هدف مقاله حاضر معرفی دیدگاه مدیریتی مسئولیت «کامل» به مدیریت بحران است که همانند جنبش های مدیریت کیفیت، مدیریت محیط، و مدیریت مسئولیت، رویکردی نظامند، یکپارچه و هماهنگ به حساب می آید. این رویکرد بخاطر شیوه های ارزیابی، بهینه سازی و یادگیری خود، منبع الهام، انسجام و نوع آوری است. در بخش اول مقاله، مضامین دیدگاه مدیریتی مسئولیت کامل به مدیریت بحران بطور کلی مورد بحث قرار می گیرد. در بخش دوم، نحوه بکارگیری این رویکرد در ارتباط با چالش های خاص مدیریت بحران یعنی شناسایی علائم اولیه بحران تشریح می گردد. در پایان نتیجه گیری می شود که مدیریت مسئولیت «کامل» به بحران یقینا می تواند به سازمان ها کمک کند تا از برخی از بدترین بحران هایی که ریشه در داخل سازمان دارند، احتراز کنند.
    کلیدواژگان: رویکرد مدیریتی مسئولیت کامل، بحران، مدیریت بحران، شناسایی علائم
|
  • Dr. Hassan Sabilan Ardestani Page 9
    There are few political crises the creation or control of which is notimpacted by the media. The media have an important role at various stages of crises. Before the crisis, they can prevent the spread of crisis and reduce its losses by giving warnings about the situation which can lead to a crisis. During the crisis, they can minimize the crisis by adopting a scientific and rational approach. Or they can minimize political clashes by acting as a mediator between crisis elements and the stakeholders andthey can also play a role in the management of political crises by attracting an audience and making them participate in the management process of crises.Strategic prudence requires that, in the crisis management process, the internal and external environments are analyzed and some strategies are made, which can help the executives fulfill the specified goals and manage crises properly. Reviewing crisis stagesand the role of the media in crisis management, this article identifies themedia,management of domestic and transnational cries; the media and management of terrorist crises and dependence onthe three elements of crises, social conditions and the media as the outcomes of the seven strategies.
    Keywords: The media, political crises, strategy
  • Seyyed Hussein Salehi, Dr. Abbas Khalaji, Dr. Ahmad Baseri Page 31
    Today, NGOs have a strong impact on global developments and on various economic, social, political, and securityissuesas independentparticipation and membership in non-governmental institutionsis possible for people in a civil society. In this paper, two conceptual and questionnaire methodshave been used, and the impact of NGOs on the five elements of ‘trust, awareness and education, participation, efficiency of the stateand legitimacy of the state’,which influence the creation of security, is examined. The population includes the experts and eliteassociatedwith the topic with M.A. and Ph.D. degrees in 13 different scientific, administrative, military and security centers of Tehran.All members of the population (110 individuals) were used as the sample and using therequired statistical analyses and IPA and with a total reliability index of 0/895,the following results were obtained: NGOs have the strongest impact on containing security crises byincreasing public confidence,promoting state’s legitimacy,boosting the participation parameter in a civil society and influencing the efficiency of the state. Among these parameters, increasing public confidencethrough boosting awareness and education has higher desirability in terms of importance and function.
    Keywords: NGOs, security, trust, awareness, education, participation, legitimacy, efficiency
  • Ali, Reza Suri, Seyyed Mohammad Hamed Husseini Page 57
    Crises are unavoidable realties in the social life of nations and they reveal leaders’ prudence, management power, courage, wisdom and power of dealing with problems. During the history, no issuehas been scrutinized by scholars and political theorists as much as ‘leadership in man’s social life’. In fact, the essence and political management of leaders can be summarized in control of crises as imprudence and incompetence of leaders in handling crises results in the downfall and destruction of a nation. One of the biggest crises in the history of the Islamic Republic is the 2009 post-elections crisis. In this context, the capacity, efficiency and thinking power of the Supreme Leaderin the face of complex and multifaceted challenges were materialized and his logic, wisdom and foresight were demonstrated. The aim of this study is to evaluate and explicate the great role of the Supreme Leader and his management style in containing and controlling the crisis following the 2009 presidential elections.
    Keywords: Management, crisis leadership, crisis management, the 2009 post, elections crisis
  • Dr. Esmaeel Gholam Husseini, Dr. Seyyed Mohammad Mirsondoi, Khalil Qanbarzadegan Page 99
    Organization and management ofthe neighborhoods on the outskirts of cities, especially megacities, is one of the important issues in modern urban management. Such areas are considered a major challenge to megacities due to their lower quality of life. These areas have a high potential for various harms and social problems and canthreaten the existence of a whole city if they are neglected. This study is a descriptive-analytic research workwhich has been conducted using survey and questionnaire instruments. The population includes the residents over 20 years in Khak-e Sefid neighborhood on the outskirtsofthe fourth district of Tehran. Using Cochran's sample size formula, the size of the sample was determined to be 220 on the basis of the stratified random sampling method. The obtained data were analyzed throughthe SPSS software and the results revealed that, except for a few items which are discussed in the statistical analysis,the performance of urban management has a growing impact on citizens’ contact with city managers, quality of municipal services and infrastructures, transport quality, and economic and social satisfaction. The highest level of satisfaction is related to drinking water quality and the lowest level of satisfaction is related to the parking space forprivate cars.
    Keywords: Management, suburbia, satisfaction, megacity
  • Morteza Borji Alianee, Dr. Hamid Alavi Vafa Page 125
    The Iraqi Imposed Waris one of the massive and unexpected crises which was planned and implemented against our country. After this warwas started, Imam Khomeini (rah.) could well manage and control it relying on hissharp insight and intelligent measures. This paper seeks to study the principles governing his management practices to control the Imposed Warcrisis and evaluate the impact of his faith, Islamic character and intelligent measureson his management practices. The research method is qualitative and assumes descriptive-analytic form. Description and analysis of the principles governing the management style of Imam Khomeini in controlling the Imposed War crisis leads us to conclude that using his sublime wisdom, he amalgamated political measures and religious principles very well in an issue like the Imposed War crisis. The management practices of this great politician succeeded when they were associated with religious teachings and views. As such, the five principles of dignity, grace, justice, expediency and protection of Islam and the Islamic state were proved to be the main and ultimate componentsof Imam Khomeini’s (rah.) management thought and practice during the course of the Imposed War.
    Keywords: Imam Khomeini (rah.), management strategy, the Imposed War, crisis, control, principles