فهرست مطالب

نشریه عقل و دین
پیاپی 10 (بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/04/15
  • تعداد عناوین: 6
|
  • صفحات 7-22
    این نوشتار، نخست مروری دارد بر دو تقسیم از تقسیمات علوم که یکی میراث ارسطوست که ابن سینا آن را در برخی از آثار خود بازتاب داده است، و دیگری از خود وی.
    سپس نگاه کوتاهی دارد بر چند تقسیمی که در اروپا و در قرون جدید مطرح شده است.
    نگارنده علوم را به انسانی و غیرانسانی تقسیم کرده و معتقد است که علوم انسانی با انسان و علوم غیرانسانی با اشیائی غیر از انسان سر وکار دارد، و بنابراین، ارزش علوم انسانی نسبت به علوم دیگر به همان اندازه است که انسان بر سایر اشیاء برتری دارد. در این میان فلسفه از جایگاهی والا برخوردار است، و باید به عنوان مادر علوم انسانی شناخته شود؛ زیرا فلسفه است که از مبدء و غایت و چرائی وجود انسان بحث می کند.
    کلیدواژگان: علوم، انسان، طبیعت، کمیات، مبدء، غایت
  • احمد بهشتی صفحات 23-46
    از آن جایی که صحابت پیامبر| برای آن هایی که منحرف نشده اند، فضیلت محسوب می شود، و از آن جایی که همه صحابه در فضیلت یکسان نیستند، این نوشتار در پی این است که به دور از تعصب و جمود، افضل صحابه را شناسائی کند. با توجه به این که برخی به افضلیت ابوبکر رای داده، و احیانا عمر را هم بعد از ابوبکر افضل شمرده اند، در این نوشتار، با استناد به مناظره امیرالمومنین× با ابوبکر و ملاکات مستند و مستدلی که آن حضرت برشمرده، ثابت کرده ایم که آن حضرت بر همه صحابه برتری دارد. به دلایل و ملاکات خواجه طوسی هم اشاره کرده ایم.
    کلیدواژگان: پیامبر|، علی(ع)، ابوبکر، صحابه، افضل، قرآن، سنت، تاریخ
  • مهدی بهشتی* صفحات 47-66
    ابن سینا در اواخر الاهیات شفا برهانی بر ضرورت وجود نبی اقامه می کند که مبتنی بر نیاز انسان ها به قانون در زندگی اجتماعی شان است. حال با توجه به مقدمه این برهان ممکن است این اشکال مطرح گردد که او با ابتناء آن بر نیاز انسان ها در حیات دنیوی به قانون و در نتیجه قانون گذار، به شائبه سکولاریزه یا عرفی کردن دین دامن زده است.
    برای پاسخ به این مسئله، ابتدا با بیان مقدماتی به شرح دقیق معنا و مفهوم عرفی کردن دین می پردازیم و سپس با بیان لوازم آن که تغییر یا تعطیل احکام شرع در جهت هماهنگی با دنیای مدرن است، نشان می دهیم که نه تنها در این برهان بلکه در موارد مشابهی همچون حضور عرف در فقه یا بنیان دنیوی براهین جهان شناختی اثبات وجود خدا نیز عناصر ضروری سکولاریزاسیون دین حضور ندارد.
    کلیدواژگان: ابن سینا، برهان ضرورت نبوت، عرفی کردن
  • شهاب الدین ذوفقاری* صفحات 67-88
    افتراق جدی ابن سینا از ارسطو در الاهیات بالمعنی الاخص از طرح احکام واجب الوجود و ارائه برهان وجوب و امکان، در برابر برهان محرک نخستین، آغاز می شود. بدین ترتیب فاعلیت الهی از دیدگاه ابن سینا فاعلیت وجودی است نه تحریکی و بنابراین تا آنجا که وجود و آثار وجود دیده می شود، می توان فاعلیت الهی را سراغ گرفت، خواه حرکت در کار باشد یا خیر؛ تمایز ابن سینا از فلوطین نیز در مبحث فیض الهی در توجیه و تبیین اراده ی حق تعالی است. فلوطین به همین مقدار بسنده می کند که نمی توان برای مبدا نخستین اراده ای از قبیل اراده ی ما انسان ها قائل شد.
    اما ابن سینا کوشیده است دیدگاه خود درباره ی عنایت الهی را چنان سامان ببخشد که در پرتو آن علم، قدرت، اراده، فاعلیت و دیگر صفات ذاتی و فعلی به نحو درست تبیین گردد و نقشی همچون حد وسط برای اثبات اتحاد اراده و علم ایفا کند. از دیدگاه ابن سینا اراده ی ذاتی خداوند و فاعلیت ایجادی او در پرتو علم عنایی اش به ذات خود قابل تبیین است، بدون آنکه قصد و غرضی ورای ذات اقدس خود داشته باشد.
    کلیدواژگان: عنایت، اراده، فاعلیت وجودی، فاعلیت تحریکی، ارسطو، ابن سینا، فلوطین
  • مصطفی سامانی قطب آبادی* صفحات 89-105
    مساله ی اثبات وجود خداوند همواره مورد توجه فلاسفه و متکلمان بوده است. در این راستا براهین متعددی ارائه شده است که یکی از آن ها برهان حدوث است. در این برهان، که عمدتا به وسیله متکلمان مورد استفاده قرار می گیرد، حدوث زمانی شیء حادث موجب نیازمندی آن به علت شناخته می شود. ادعای متکلمان در این برهان این است که هر امر حادثی نیازمند علتی است که او را از نیستی به هستی می رساند. اگر این علت نیز امر حادثی باشد او هم نیازمند علتی دیگر خواهد بود. علت سوم هم اگر مانند امر اول و دوم امری حادث باشد او نیز نیازمند علتی دیگر خواهد بود و... از آنجا که تسلسل در علتها محال است، سلسله حوادث در نهایت باید به علتی ختم شود که دیگر حادث نباشد؛ یعنی امری قدیم باشد و سابقه نیستی و عدم در آن راه نداشته باشد. این مقاله ضمن تبیین برهان حدوث متکلمان به بیان اشکالات وارده بر آن ها می پردازد و در پایان نتیجه گرفته می شود که اگر برهان حدوث را از دیدگاه علامه طباطبایی بر مبنای حرکت جوهری تقریر کنیم، برهان مفید و پیروزی خواهد بود.
    کلیدواژگان: برهان حدوث، متکلمان، ابن سینا، صدرالمتالهین، سبزواری، طباطبایی
  • سیدعلی رضا کبیری* صفحات 105-119
    این نوشتار در پی آن است که نشان دهد در استعمالات دینی و به ویژه قرآنی، معنای ظاهری قلب همان عضو صنوبری است که در سینه جای دارد؛ ولی معنای واقعی آن، همان گوهر ذات آدمی است، و همان نفسی است که در تعریف آن گفته می شود: «کمال اول جسم آلی است که با قوای دراکه و فعاله شناخته می شود» گاهی به این گوهر شریف روح نیز گفته می شود؛ چرا که آیه کریمه «نفخت فیه من روحی» بیانگر این است که آدمیت حضرت آدم× و قابلیت وی برای مسجود شدن فرشتگان زمانی بود که او از روح منفوخ الهی برخوردار شد. عقل به معنای اسم ذات، همان قوه دراکه ای است که برتر از حس و وهم و خیال است، و کارش ادراک کلیات و صدور احکامی در بعد نظر و در بعد عمل است و به دو قسم عقل نظری و عقل عملی تقسیم می شود. اگر قلب از راه تزکیه و تهذیب نورانیت پیدا کند، عقل را هم به نور خویش منور می کند، و به تفکرات و تاملات مفید روی می آورد، و در غیر این صورت، به شیطنت و مکر و حیلت می پردازد.
    کلیدواژگان: قلب، عقل، نفس، روح، فواد، دین
|
  • Pages 7-22
    This writing¡ first reviews tow sciences divisions that one of them is Aristotle’s heritage that Avicenna has reflected it in some of his works and the other is from Avicenna. Then¡ it glances on some divisions that were brought up in Europe and in new centuries.
    The writer has divided sciences to humanities and non humanities and believes that humanities has to deal with human and non humanities has to deal with objects except human and then humanities regard the other sciences is as worth as that human superiors over other objects. Meanwhile¡ philosophy has exalted place¡ and it should be known as the mother of humanities; because philosophy discusses about the origin and end and why-ness of human being.
    Keywords: Sciences, human, Nature, Quantities, The origin, End
  • Ahmad Beheshti Pages 23-46
    Since companionship with the prophet is superiority for people have not deviated, and since all of the companions don’t have the same superiority, this writing wants to recognize the most excellent of the companions in prejudice and solidity ages. According to some people have voted to Abubakr’s superiority and probably have included Omar as the most excellent of the companions after him, in this writing, on the strength of debate between Amir-al momenin and Abubakr and on the basis of documentary and proved criterions that Imam Ali has enumerated, we demonstrate that he has superiority on all of the companions. Also we have indicated to Khaje Tusi’s reasons and criterions.
    Keywords: Prophet, Ali(a), Abubakr, Companions, The most excellent, Quran, Prophet's Sunna, History
  • Pages 47-66
    Avicenna in the end of the theology of Shifa, has adduced an argument on necessity of prophecy that based on people need to law in their social life. It’s possible, somebody objects that his argument is in direction of secularize religion.
    For respond to this issue, after express some rudiments, we explain exactly concept and meaning of secularization and then with represent its requisites that are conversion or suspension of religious laws, show that not only in this argument but in similar cases as common usage in fiqh (religious jurisprudence) and worldly basis of cosmological argument in proving of God don’t present necessary elements of secularization of religion.
    Keywords: Avicenna, necessity of prophecy argument, secularization
  • Shahaboddin Zoofaghari* Pages 67-88
    The serious separation between Ibn Sina and Aristotle in metaphysics, in its particular sense, begins from suggestion of the Necessary Being’s proposition and foundation of the proof from contingency and necessity instead of the proof from primary mover. Thus, the Divine Agency, in the view of Ibn Sina is existential not motive, and His Agency may be traced in the whole universe, not only in physical world, but also in spiritual world. The distinction between Ibn Sina and Plotinus in the subject of Holy emanation is about clarification of God’s will.
    Plotinus only says that God’s will is different from human’s will. But Ibn Sina by means of his doctrine for Divine Providence tried to clarify: Knowledge, Power, Will, Agency and other attributes of Essence and Act, and to explain union of the Knowledge and Will. In the view of Ibn Sina the pre-eternal Will and the existentially Agency is able to be explained without any purpose over Essence.
    Keywords: providence, will, existential agency, motive agency, Aristotle, Plotinus, Ibn Sina
  • Mostafa Samani* Pages 89-105
    Prove the being of God, philosophers have considered the issue. Several arguments have been presented in the context of its creation arguments can be cited. This argument, which is used mainly by theologians, the occurrence where by occurs when an object needs to be cause is known. Theologians claim that this argument is that any reason why it needs to happen is that he will not step you. It may also occur if the reason he would need another reason. The third reason is if you like the first and the second thing happened, he would need another reason... Since the sequence of causes is impossible, the chain of events ultimately leads to a cause that does not happen again and that it is old and does not record is not that way. This article explains the pleadings speakers to express their problems against critique of Ibn Sina, Mulla Sadra, Mollahadi Sabzwari and Allameh Tabatabai arguments about the deals and the end result is the occurrence of the argument in terms of Allameh Tabatabai based on the ink, the ink back and accept that accidents and natural occurrence, function and essence if it is proven that both fixed and variable if it is, it would be too variable, argument creation argument would be beneficial and win.
    Keywords: Occurrence argument, theologians, Avicenna, Mulla Sadra, Sabzwari, Tabatabai
  • Sayyed Alireza Kabiri* Pages 105-119
    This writing wants to impress that in religious uses and in Quran specially heart apparent meaning is the pineal and limb that is in chest. But its real meaning is the pearl of human’s entity and it is the psyche that is declared: “it is the first completeness of organic body that is known by faculty of perception and active powers”. Sometimes it is named spirit. Because according to the verse «æ äÝÎÊõ Ýیåö ãä ÑæÍی» (I blew from my spirit to it) says that when Adam prospered divine spirit, he was deserved angel’s bowing and his humanity was at this time. This blown spirit is the psyche or on the other word is heart. Intellect in the meaning of concrete noun is the faculty of perception that it is superior to sense, estimations and fancy. And its task is apprehension of generalities and issuance of injunctions in both dimensions of contemplation and action. It is divided to parts of conceptual and functional intellect. If the heart gets luminosity, it will make the intellect brilliant and do useful indecisions and meditations and otherwise, it will do diabolism and deception and ruse.
    Keywords: Heart, intellect, Psyche, Spirit, Faith