فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک
سال نوزدهم شماره 8 (پیاپی 113، آبان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/08/26
  • تعداد عناوین: 10
|
  • زهرا سالمی*، مریم اسکندری مهرآبادی صفحات 1-7
    زمینه وهدف
    دیابت ملیتوس در نتیجه ی ناتوانی بدن در تولید هورمون انسولین (دیابت نوع 1 ) و یا ناتوانی بدن در پاسخ به انسولین (دیابت نوع 2) ایجاد می شود. در این مطالعه سطح سرمی نسفاتین -1 در رت های نر ویستار دیابتی نوع 1 و 2 بررسی و مقایسه می شود.

    مواد و روش ها
    18 عدد رت نر ویستار بطور تصادفی به 3 گروه کنترل ، دیابتی نوع1. دیابتی نوع2تقسیم شدند. دیابت نوع 1 با تزریق استرپتوزوتوسین با دوز mg/kg 55 و دیابت نوع2 با تزریق استرپتوزوتوسین( mg/kg60)، و نیکوتین آمید(mg/kg 110) القا شد. 6 هفته پس از ابتلا ، وزن ، قند خون ناشتا، انسولین و نسفاتین-1 سرم اندازه گیری شد.
    یافته ها
    سطح نسفاتین-1 در رتهای دیابتی نسبت به رت های کنترل سالم افزایش داشت . نسفاتین-1 در رت های دیابتی نوع 2 به نسبت معنی داری بیشتر از رتهای دیابتی نوع 1 بود. سطح انسولین و میزان وزن رت های دیابتی نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری یافت . میزان وزن رت های دیابتی نوع 1 نسبت به نوع 2 به طور معنی داری کمتر بود. قند خون رت های دیابتی در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی داری یافت این افزایش در رت های دیابتی نوع 1 نسبت به نوع 2 بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    افزایش معنی دار نسفاتین-1 در رت های دیابتی نوع2 نسبت به نوع1 مشاده شد.احتمالا به دلیل وزن بیشتر و یا تخریب کمتر سلولهای بتای پانکراس در رت های دیابتی نوع 2 می باشد.
    کلیدواژگان: آدیپوکاین، استرپتوزوسین، انسولین
  • حمیرا بابایی، جواهر چعباوی زاده، پروین دهقان، رسول محمدی* صفحات 8-15
    زمینه و هدف
    کاندیدا آلبیکنس عامل اصلی کاندیدیازیس می باشد. با این حال عفونت های ایجاد شده توسط گونه های غیر آلبیکنس نیز به طورچشم گیری افزایش یافته است. کاندیدا دابلینینسیس گونه ای است که از لحاظ فنوتیپی بسیار شبیه کاندیدا آلبیکنس است که به منظور درمان مناسب باید از هم متمایز گردند. هدف از این مطالعه، تفکیک و شناسایی دقیق گونه های کاندیدا با روش Duplex PCR به منظور دسترسی به اطلاعات اپیدمیولوژیک این گونه ها در نمونه های بالینی می باشد.
    مواد و روش ها
    از کشت تازه مخمری، DNA قارچ به کمک روش فنل کلروفرم استخراج گردید. ناحیه فواصل رونویسی شده ی داخلی به روش واکنش زنجیره ای پلی مراز و با استفاده از پرایمرهای اختصاصی تکثیرشد. محصولات حاصله در ژل آگارز الکتروفورز بررسی شده و براساس تفاوت در سایز باندهای ایجادشده،گونه ها شناسایی شدند.
    یافته ها
    از تعدادکل 100 نمونه بالینی در مطالعه حاضر، 49 نفر مرد و 51 نفر زن بودندکه 94 نفر بیماری زمینه ای داشتند. دیابت (4/73 درصد)، مصرف آنتی بیوتیک (3/6 درصد) و کمبود ویتامین (3/4 درصد) فاکتورهای زمینه ای اصلی بودند. بیشتر نمونه ها مربوط به دهان (75 درصد)، واژن (5 درصد) و خون (4 درصد) بودند. تمامی ایزوله ها به عنوان کاندیداآلبیکنس شناسایی شدند.
    نتیجه گیری
    روشDuplex PCR روشی سریع برای تشخیص وتمایز دقیق گونه های کاندیدا می باشد که در این روش احتیاجی به تست های اولیه فنوتیپیک مانند تولید لوله زایا، کلامیدوکونیدیا و سایرتست های بیوشیمیایی نبوده و برای آزمایشگاه های بالینی که منابع و زمان محدودی برای پاسخ گویی به بیمار دارند، می تواند جایگزین روش های سنتی گردد.
    کلیدواژگان: افتراق، کاندیداآلبیکنس، کاندیدادابلینینسیس، Duplex PCR
  • معصومه براری، سویار ساری، احمد ابراهیمی صفحات 16-25
    زمینه و هدف
    مول هیداتیفورم یک تومور خوش خیم تروفوبلاستیک حاصل شده از حاملگی نا به جا می باشد. ناهنجاری در تعداد یا ساختار کروموزوم ها از علل ایجاد مول هیداتیفورم به شمار می رود. بررسی اختلالات عددی شایع توسط تکثیر مارکرهای توالی های تکراری به نام STR، در ناحیه کروموزومی X، Y، 13، 18 و 21 انجام می گیرد. این مطالعه با هدف بررسی اختلال های کروموزومی شایع در زنان ایرانی مبتلا به مول هیداتیدیفرم با استفاده از تکنیک QF-PCRانجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه ، 50 زن مبتلا به بیماری مول هیداتیفورم و 80 زن سالم به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. برای بررسی اختلالات کروموزومی ناشی از تکثیر مارکرهای STR از کیت Chromo Quant QF-PCR استفاده گردید. واکنش زنجیره ای پلی مراز در دستگاه PCR انجام گرفته، سپس الکتروفورز در دستگاه Genetic Analyzer انجام شد. در نهایت قطعات تکثیر شده، با نرم افزار Gene Marker آنالیز شدند. بررسی های آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و آزمون تی تست انجام شد. داده ها به صورت میانگین ± انحراف معیار بیان شدند. در این آزمون 05/0p< نشان دهنده معنی دار بودن بین دو گروه بود.
    یافته ها
    در این مطالعه، از 50 نمونه بیمار، 8 نمونه XXY47 (16 درصد)، 40 نمونه تریزومی 21 (80 درصد)، 2 نمونه تریزومی 18 (4 درصد) بودند.
    نتیجه گیری
    ناهنجاری های تریزومی 21 (58/1±/41) و XXY 47(36/1±62/9) ارتباط معنی داری با بیماری مول هیداتیفورم دارند (001/0p<). بیشترین درصد نمونه های مبتلا به بیماری مول هیداتیفورم شامل تریزومی 21 و XXY 47 می باشند که این امر نشان دهنده این است که این دو ناهنجاری بیشترین احتمال را در ایجاد بیماری مول هیداتیفورم دارند.
    کلیدواژگان: مول هیداتیفورم، QF، PCR، اختلال های کروموزومی
  • محمد پرستش، علی حیدریان*، محمد بیات، عباس صارمی صفحات 26-36
    زمینه و هدف
    دیابت ملیتوس با کاهش شاخص های باروری همراه است. از طرفی تمرینات مقاومتی با کاهش عوارض دیابت تاثیر مثبتی بر افراد دیابتی دارد. هدف مطالعه حاضر، بررسی اثر 10 هفته تمرین مقاومتی بر سطوح سرمی هورمون های جنسی و پارامترهای اسپرم موش های صحرایی دیابتی نوع 2 بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی، 36 سر موش صحرایی نژاد ویستار در محدوده وزنی 200±48 کیلوگرم به طور تصادفی به سه گروه (کنترل سالم، کنترل دیابتی و دیابتی همراه تمرین مقاومتی) تقسیم شدند. گروه دیابتی تمرین مقاومتی یک هفته بعد از القاء دیابت، به مدت 10 هفته تمرینات مقاومتی منظم را به وسیله نردبان انجام دادند. 24 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرین، اپیدیم چپ جهت بررسی پارامترهای اسپرم و سرم خون موش های صحرایی جهت بررسی هورمون های جنسی جمع آوری شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح معناداری 05/0 بررسی شدند.
    یافته ها
    10 هفته تمرین مقاومتی موجب افزایش معنا دار سطوح سرمی تستوسترون و FSH در گروه تمرین مقاومتی نسبت به گروه کنترل دیابتی شد (007/0p<). تمرین مقاومتی تاثیری بر سطح سرمی LH در گروه تمرین مقاومتی نسبت به گروه کنترل دیابتی نداشت. هم چنین پارامترهای اسپرم (تعداد، قابلیت حیات و تحرک) در گروه تمرین مقاومتی نسبت به گروه دیابتی بهبود یافت (05/0p<).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد تمرین مقاومتی از طریق افزایش سطوح سرمی هورمون های جنسی تستوسترون، LH و FSH موجب بهبود پارامترهای اسپرم از جمله تعداد، قابلیت حیات و قابلیت حرکت در موش های دیابتی نوع 2 می شود.
    کلیدواژگان: دیابت نوع 2، پارامترهای اسپرم، هورمون های جنسی، تمرین مقاومتی
  • زینب زلفی زره شوران *، مهری جمیلیان صفحات 37-47
    زمینه و هدف
    بر اساس دانش ما، هیچ گزارشی که نشان دهنده اثرات مکمل یاری روی بر روی پروفایل های متابولیک در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد وجود ندارد. این مطالعه به منظور ارزیابی اثرات مکمل یاری روی بر روی پارامترهای هموستاز گلوکز در زنان مبتلا به PCOS طراحی شده بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه کارآزمایی بالینی کنترل شده-پلاسبو دو سوکور بر روی 52 زن مبتلا به PCOS در دامنه سنی 18 تا 40 سال انجام شده است. شرکت کنندگان، برای دریافت روزانه220 میلی گرم سولفات روی (حاوی 50 میلی گرم روی) (26=n) یا پلاسبو (26=n) به طور تصادفی برای 8 هفته تقسیم شدند. نمونه خون ناشتا در ابتدا و 8 هفته بعد از مداخله برای اندازه گیری گلوکز و انسولین از بیماران گرفته شد.
    یافته ها
    بعد از 8 هفته مداخله، افرادی که مکمل روی دریافت کردند، کاهش معنی داری در قند خون ناشتا (6/9±3/4- در مقابل 0/6±5/0 میلی گرم بر دسی لیتر +، 03/0=p)، انسولین سرمی (9/2±0/3- در مقابل 4/8±5/1 میکرو واحد در میلی لیتر +، 01/0p=)، تری گلیسرید (3/40±6/15- در مقابل 3/25±5/14 میلی گرم بر دسی لیتر+، 002/0=p) و افزایش معنی داری در حساسیت به انسولین (02/0±02/0+ در مقابل 05/0±004/0-، 03/0p=) در مقایسه با پلاسبو داشتند.
    نتیجه گیری
    در مجموع، مکمل یاری 220 میلی گرم سولفات روی روزانه برای 8 هفته در زنان مبتلا به سندرم پلی کیستیک تخمدان اثرات مفیدی بر روی پروفایل های متابولیک داشته است.
    کلیدواژگان: روی، مکمل یاری، تخمدان پلی کیستیک، متابولیسم انسولین
  • لیلا دهقان، حمید دالوند*، عبدالرضا یاوری، فخرالدین شریعتمداری، اکرم ولی زاده صفحات 48-56
    زمینه و هدف
    شناخت نیازهای واقعی کودکان فلج مغزی و خانواده های آن ها، به درمان گران جهت ارایه خدمات درمانی مناسب کمک شایانی می کند. هدف از این مطالعه، تعیین نیازهای آموزشی هندلینگ مادری به مراقبان خانوادگی و کودکان فلج مغزی در منزل بر اساس سطح عملکرد حرکتی درشت می باشد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی بود که به صورت مقطعی انجام شد. جامعه هدف کودکان فلج مغزی 4 تا 12 ساله شهر اراک و نمونه های در دسترس کودکان مراجعه کننده به مراکز توان بخشی بودند که از بین آن ها 186 کودک که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به صورت ساده و هدف مند انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده، سامانه طبقه بندی عملکرد حرکتی درشت (GMFCSE&R)، برای ارزیابی شدت ضایعه عملکرد حرکتی درشت و مقیاس عملکرد کاری کانادایی (COPM) برای تعیین نیازها بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی و آنالیز واریانس دو طرفه استفاده شد.
    یافته ها
    بیشترین نیاز آموزشی هندلینگ، آموزش در حیطه مراقبت از خود به ویژه آموزش در زمینه های سرویس بهداشتی، غذا دادن و تحرک و جا به جایی بود که به سطح V سامانه عملکرد حرکتی درشت (جا به جایی با صندلی چرخ دار دستی توسط دیگران) مربوط می شد. تفاوت معنی داری بین نیازهای آموزشی هندلینگ مادری کودکان فلج مغزی از لحاظ سن و شدت ضایعه عملکرد حرکتی درشت وجود نداشت(05/0p>).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد درمان گران بهتر است همراه با استفاده از سایر مداخلات درمانی، آموزش های هندلینگ مادری را به ویژه در حیطه مراقبت از خود در برنامه درمانی خود اعمال کنند.
    کلیدواژگان: کودک فلج مغزی، هندلینگ مادری، سامانه طبقه بندی عملکرد حرکتی درشت
  • اسماعیل سلیمانی، مجتبی حبیبی*، امراه تاج الدینی صفحات 57-66
    زمینه و هدف
    هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان، حساسیت پردازش حسی و حساسیت اضطرابی در بیماران مبتلا به MS و افراد عادی بود.
    مواد و روش ها
    جامعه ی آماری پژوهش حاضر کلیه بیماران مبتلا به MS مراجعه کننده به انجمن MS ایران در شهر تهران بود. نمونه ی این پژوهش نیز 30 نفر از بیماران مبتلا به MS مراجعه کننده به انجمن MS ایران در شهر تهران بودند که به شیوه ی نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با 30 نفر از افراد عادی مورد همتاسازی قرار گرفتند. دو گروه پرسش نامه ی راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان، پرسش نامه ی حساسیت پردازشی حسی بالا و پرسش نامه ی حساسیت اضطرابی را پر کردند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس یک طرفه(آنووا) و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری در راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان بین دو گروه وجود دارد، به طوری که میانگین نمرات بیماران مبتلا به MS در راهبردهای سازش نیافته ملامت خویش، فاجعه سازی و ملامت دیگران بیش تر از افراد عادی و میانگین نمرات آن ها در راهبردهای سازش یافته تمرکز مجدد مثبت، ارزیابی مجدد مثبت و دیدگاه گیری کمتر از افراد سالم بود. نتایج هم چنین نشان داد که بین دو گروه در حساسیت اضطرابی و حساسیت پردازش حسی تفاوت معنی داری وجود دارد.
    نتیجه گیری
    مشکلات هیجانی بیشتر بیماران مبتلا به MS می تواند در نتیجه ی استفاده ی بیشتر آن ها از راهبردهای سازش نیافته ی نظم جویی شناختی هیجان، حساسیت پردازش حسی بالا و حساسیت اضطرابی بالای آن ها باشد.
    کلیدواژگان: حساسیت پردازش حسی، حساسیت اضطرابی، راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان، MS
  • اسماعیل فتاحی*، وحید حمایت خواه جهرمی صفحات 67-78
    زمینه و هدف
    گیاه زولنگ به واسطه ی وجود ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی، دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد. از این رو، این مطالعه به منظور بررسی اثر حفاظتی عصاره زولنگ بر سمیت ناشی از سم تری سیکلازول در کبد موش آزمایشگاهی انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه آزمایشگاهی، 42 سر موش آزمایشگاهی به 6 گروه مساوی کنترل، شم، تری سیکلازول و سه گروه آزمایشی تقسیم شدند. موش های گروه تری سیکلازول، سم را با دوز 50 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت درون صفاقی و گروه های آزمایشی 2 تا 4 عصاره زولنگ را به ترتیب با دوزهای 100، 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم (دو بار در هفته به مدت 4 هفته) به صورت گاواژ دریافت نمودند. گروه شم آب مقطر دریافت نمود. در پایان دوره، میزان آنزیم های ALT، AST و ALP و غلظت های آلبومین و بیلی روبین کل اندازه گیری شد. هم چنین، میزان کل ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی در عصاره زولنگ اندازه گیری گردید. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    تری سیکلازول میزان آمینوترانسفرازها، آلکالین فسفاتاز و بیلی روبین کل را افزایش داده و میزان آلبومین را کاهش داد (05/0p<). اما تیمار با عصاره زولنگ باعث کاهش آنزیم های کبدی و بیلی روبین و افزایش آلبومین گردید(05/0p<). میزان کل ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی به ترتیب 16/91 میلی گرم گالیک اسید در گرم عصاره و 48/84 میلی گرم کوئرستین در گرم عصاره اندازه گیری شد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که عصاره زولنگ به دلیل داشتن ترکیبات فنلی بالا دارای اثرات حفاظتی بر کبد در برابر سمیت ناشی از تری سیکلازول می باشد
    کلیدواژگان: زولنگ، حفاظت کبدی، ترکیبات فنلی، تری سیکلازول
  • سعید کاوسیان، علی محمد اصغریان*، رامین عطایی صفحات 79-87
    زمینه و هدف
    استئوپورر یا پوکی استخوان، یک اختلال و بیماری اسکلتی با مشخصه بارز کاهش استحکام و تراکم بافت استخوانی است منجر به افزایش شکستگی استخوان ها می شود. عوامل ژنتیکی فرد جزء عوامل موثر در پیشرفت این بیماری می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط پلی مورفسیم ژن LRP4 با پوکی استخوان در خانم های یائسه در شمال کشور بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مورد-شاهدی، 80 بیمار استئوپروتیک و 80 نفرخانم سالم (گروه شاهد) در دامنه سنی 45 تا 60 سال بررسی شدند. پس از استخراج DNA ژنومی، پلی مورفیسم ژن (rs4752947) LRP4 با استفاده از واکنش زنجیره ای پلی مراز به روش هضم آنزیمی(PCR-RFLP) بررسی شد و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت.
    یافته ها
    نتایج تحقیق هیچ گونه ارتباط معنی داری بین پلی مورفیسم rs 4752947 ژن LRP4 و شانس ابتلا به بیماری استئوپورز بین دو گروه بیمار و کنترل را نشان نداد. هم چنین ژنوتایپ AT و ژنوتایپ TT نسبت به ژنوتایپ AA به ترتیب شانس ابتلا به بیماری را به میزان 379/1 و 5/3 برابر افزایش داد. علاوه بر این، آلل T در مقایسه با آلل A شانس ابتلا به پوکی استخوان را 605/1 بار افزایش داد.
    نتیجه گیری
    ارتباط بین پلی مورفیسم های ژنوتیپ های دیگر ژن LRP4 و پوکی استخوان مستلزم بررسی بیشتر در جمعیت های دیگر و بزرگ تر است.
    کلیدواژگان: پلی مورفیسم، پوکی استخوان، ژن LRP4
  • ناصر میرازی، مریم غلامی صفحات 88-98
    زمینه و هدف
    تتراکلرید کربن یکی از سموم شیمیایی مختل کننده بافت مغز استخوان و تغییر دهنده پروتئین های سرم خونی است. در این بررسی اثر محافظتی عصاره برگ گیاه حرا بر روی بافت خون ساز موش های القاء شده با تتراکلریدکربن مطالعه شده است.
    مواد و روش ها
    42 سر موش صحرایی نر به 6 گروه تقسیم شدند. گروه شاهد تزریق درون صفاقی تک دوز 2 میلی لیتر بر کیلوگرم تتراکلریدکربن با نسبت 1:1 با روغن زیتون را تجربه کرد. شم و کنترل، به ترتیب دریافت کننده درون صفاقی روغن زیتون و سالین نرمال (تک دوز) به میزان 2 میلی لیتر بر کیلوگرم بودند. گروه های تیمار توسط 2 میلی لیتر بر کیلوگرم تتراکلرید کربن با نسبت 1:1 با روغن زیتون القاء شده و بعد از دو ساعت به ترتیب با دوزهای 200، 400 و 800 میلی لیتر بر کیلوگرم (96 ساعت) عصاره حرا درمان شدند. خون گیری مستقیم از قلب، جداکردن سرم برای سنجش گلبول های سفید، پروتئین های آلبومین، پروتئین کل سرم خونی و برش بافتی مغز استخوان جناغ رت های مدل صورت پذیرفت. داده ها را با روش آماری آنووا ارزیابی شدند و سطح معنی داری برابر با 05/0p< در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    بافت مغز استخوان نکروز شده، گلبول های سفید، آلبومین سرم و پروتئین کلی گروه های تیمار نسبت به شاهد افزایش معنی دار(001/0p<) را نشان داد.
    نتیجه گیری
    برگ گیاه حرا حاوی ترکیبات فعال آنتی اکسیدانی و فلاونوئیدی است که احتمالا اثرات حفاظتی بافت مغز استخوان از اثرات توکسیکی تتراکلریدکربن را هدایت می کند.
    کلیدواژگان: گیاه حرا، مغز استخوان، تتراکلریدکربن، پروتئین های خونی
|
  • Zahra Salemi *, Maryam Eskandarimehrabadi Pages 1-7
    Background
    Diabetes mellitus was induced, when the body doesn’t produce enough insulin (diabetes type 1) or is unable to use insulin properly (diabetes type 2)..In this study we compare serum nesfatin-1 level in type 1 and 2 diabetic rats.
    Materials And Methods
    18 male Wistar rats were divided randomly into 3 groups. Group1: control, Group2: diabetic type 1, Group3: diabetic type2. Diabetes type 1 was induced by a single injection of STZ (55 mg/kg) and diabetes type 2 was induced by STZ (60 mg/kg) and NA (110 mg/kg). FBG (fasting blood glucose), insulin, nesfatin-1were measured in all groups after 6 weeks.
    Results
    nesfatin-1 levels were increased in diabetic rats to the control. It’s level in serum was significantly higher in type 2 compared to type 1 diabetic rats. Serum insulin and body weight were reduced significantly in diabetic rats compared to control and was lower significantly in type 1 than type 2 diabetic rats. . FBG were increased significantly in diabetic rats compared to control and it was higher in type 2 compered to type 1 diabetic rats significantly. (P
    Conclusion
    Nesfatin-1 level in serum of type 2 diabetic rats was higher than type 1 maybe because of higher weight and less destruction of beta cells in type 2 diabetic rats.
    Keywords: Adipokine, Streptozotocin, Insulin
  • Homeyra Babaei, Dr Javaher Chabavizadeh, Dr Parvin Dehghan, Dr Rasoul Mohammadi * Pages 8-15
    Background
    Candida albicans is still the main etiologic agent of candidiasis. However, infections of non-albicans Candida species are increasing. Candida dubliniensis is similar to C. albicans phenotypically and must be identified due to the better management of infection. The aim of the present study is to defferentiate and identify Candida species by Duplex PCR for getting an epidemiological data of Candida species among clinical specimens.
    Materials And Methods
    DNA was extracted using phenol-chloroform method from fresh colonies. Internal Transcribed Spacer region was amplified by polymerase chain reaction using specific primers. Based on differences of bands sizes on agarose gel electrophoresis, species were identified.
    Results
    Ninety four out of 100 patients (49 males and 51 females) had predisposing factors in the present study. Diabetes (73.4%), use of antibiotic (6.3%), vitamin deficiency (4.3%) were the main predisposing factors. The most specimens belonged to mouth (75%), vagina (5%), and blood (4%). All isolates were identified as C. albicans.
    Conclusion
    Duplex PCR is a rapid and precise method for the detection and differentiation of Candida species carefully, and in this method, phenotypic tests like germ-tube and chlamydoconidia production, as well as biochemical tests are not required for clinical laboratories that have limited resources and time for response to the patients, and it can replace with the traditional methods.
    Keywords: Candida albicans, Candida dubliniensis, Differentiation, Duplex PCR
  • Masomeh Barari, Soyar Sari, Ahmad Ebrahemi Pages 16-25
    Background
    Hydatidiform Mole is a benign trophoblastic tumor is made of ectopic pregnancy. Abnormalities in the number or structure of chromosomes are causes of Hydatidiform Mole common numerical disorders resulted from proliferating repetitive sequences markers as called STR were studied in the region of chromosome X, Y, 13, 18 and 21. This study aimed to investigate chromosomal disorders prevalent in women with hydatidiform mole, that was performed using QF-PCR techniques.
    Materials And Methods
    In this study, 50 women with hydatidiform mole and 80 healthy women as controls were selected. For studying the chromosomal abnormalities resulted of proliferating STR, Chromo Quant QF-PCR kit was used. Polymerase chain reaction was performed in PCR machine. Then electrophoresis was performed on Genetic Analyzer. Finally, amplified fragment were analyzed by Gene Marker software Statistical analysis was performed using SPSS version 19, and t-test. Data were expressed as mean ± SD. In this test, p
    Results
    In this study ¡of 50 samples, 8 samples of 47XXY (16%), 40 samples of trisomy 21 (80%) and 2 cases of trisomy 18 (4%) were identified.
    Conclusion
    Anomalies Trisomy 21 (41 ± 1.58) and 47XXY (9.62 ± 1.36) are significantly associated with mydatidiform mole disease (p
    Keywords: Chromosomal disorders, Hydatidiform mole, QF, PCR
  • Mohammad Parastesh, Ali Heidarianpour*, Mohammad Bayat, Abbas Saremi Pages 26-36
    Background
    Diabetes mellitus is associated with reductions in fertility indices. Resistance training, on the other hand, through reducing the adverse effects of diabetes, exerts a positive impact on diabetic individuals. The aim of the present study was to examine the effects of ten weeks of resistance training on serum levels of reproductive hormones and sperm parameters in Wistar rats with diabetes mellitus type 2.
    Materials And Methods
    In this experimental study, 36 Wistar rats with mean weight of 200±50 were randomly assigned to healthy control, diabetic control and diabetic training groups. The diabetic resistance training group received ten weeks of resistance training (climbing up the ladder) following the induction of diabetes. Twenty-four hours after the last training session, left epididymis of the rats was examined for studying sperm parameters and blood serum samples were examined for evaluating reproductive hormones. Data were analyzed using one-way ANOVA and Turkey’s Post Hoc test at 0.05%.
    Results
    Ten weeks of resistance training induced significant increases in serum testosterone and FSH levels in the resistance training group in comparison to the diabetic group (p
    Conclusion
    Resistance training can improve sperm parameters, including sperm count, survival rate and motility, through increasing serum testosterone, LH and FSH levels (reproductive hormones) in rats with diabetes mellitus type 2.
    Keywords: Diabetes mellitus type 2, Reproductive hormones, Resistance training, Sperm parameters
  • Z. Zolfizarshoran*, M. Jamilian Pages 37-47
    Background
    We are aware of no study evaluating the effects of zinc supplementation on metabolic profiles of patients with polycystic ovary syndrome (PCOS). This study was conducted to evaluate the effects of zinc supplementation on glucose homeostasis parameters in PCOS women.
    Materials And Methods
    This randomized, double-blind, placebo-controlled trial was conducted among 52 women diagnosed with PCOS and aged 18-40 years old. Participants were randomly divided into two groups to receive 220 mg zinc sulfate (containing 50 mg zinc) supplements (n=26) or placebo (n=26) per day for 8 weeks. Fasting blood samples were taken at baseline and after 8 weeks of intervention to quantify glucose and insulin.
    Results
    After 8 weeks of intervention, zinc-supplemented patients had reduced fasting plasma glucose (FPG) (-4.3±9.6 vs. .5±6.0 mg/dL, p=0.03), serum insulin (-3.0 ± 2.9 vs . 1.5 ± 8.4 µIU/ml, p=0.01), serum triglycerides levels (-15.6±40.3 vs. .5±25.3 mg/dL, p=0.002) and a significant increase in insulin sensitivity (.02±0.02 vs. -0.004±0.05, p=0.03) compared with the placebo.
    Conclusion
    Taken together, 220 mg zinc sulfate supplementation per day for 8 weeks among PCOS women had beneficial effects on metabolic profiles.
    Keywords: Insulin metabolism, Polycystic ovary syndrome, Supplementation, Zinc
  • Lila Dehghan, Hamid Dalvand*, Abdulreza Yavari, Fakhrodin Shariatmadari, Akram Valizade Pages 48-56
    Background
    Understanding the real needs of children with cerebral palsy and their families helps the therapists to provide adequate health care service for them. This study aimed to determine the needs of mothering handling training for family caregiving of children and youth with CP at home based on the level of gross motor function.
    Materials And Methods
    This research was a descriptive, analytical and cross sectional study that was performed on 186 children 4-12 year olds with CP from the rehabilitation clinics in the city of Arak. They were selected by simple and purposeful sampling. Clinical tests were Gross Motor Measure Function Classification System Expanded & Revised (GMFCS E&R) to assess the severity of gross motor function lesions and canadian Occupational performance measure (COPM) to determine the needs. Data were analyzed by descriptive tests such as: statistical test and two-way ANOVA.
    Results
    The most important need of mothering handling training was self care training specially toileting, feeding, eating and functional mobility related to children with CP in the level of V of GMFCS E&R (transported in a manual wheelchair). There were no significant differences in needs of mothering handling training in areas of sex and severity of gross motor function lesions (p>0.05).
    Conclusion
    It seems that therapists should combine maternal handling trainings with other interventions in therapy programs, especially in the area of self- care.
    Keywords: Child with cerebral palsy, Gross motor function classification system, Mothering handling
  • Esmaeil Soleymani, Mojtaba Habibi *, Emrah Tajodini Pages 57-66
    Background
    The purpose of this study was to compare the cognitive emotional regulation strategies, sensory processing sensitivity and anxiety sensitivity in patients with multiple sclerosis and normal people.
    Materials And Methods
    Statistical population of this study was all of patients with multiple sclerosis that referred to M.S association of Iran in the tehran. Sample of this study was 30 individuals of patients with multiple sclerosis selected by available sampling method and were matched with 30 individuals of normal people. Two groups completed cognitive emotion regulation, high sensory processing sensitivity and anxiety sensitivity questionnaires. Data were analyzed by one-way analysis of variance and Multivariate Analysis of Variance.
    Results
    The results indicated that there is significant difference between two groups in view of cognitive emotion regulation strategies in which the mean of scores of patients with multiple sclerosis in maladaptive strategies of self- blame, catastrophizing and other blame were more than normal people and mean of scores of them in adaptive strategies of positive refocusing, positive reappraisal and putting into perspective were less than normal people. The results also indicated that there is a significant difference between two groups in anxiety sensitivity and sensory processing sensitivity.
    Conclusion
    The most of emotional problems in patients with multiple sclerosis can be the result of more application of maladaptive strategies of cognitive emotion regulation, high sensory processing sensitivity and high anxiety sensitivity.
    Keywords: Anxiety sensitivity, Cognitive Emotion Regulation Strategie, M.S, Sensory processing sensitivity
  • Esmail Fatahi *, Vahid Hemayatkhah Jahromi Pages 67-78
    Background
    Eryngium caucasicum Trautv has antioxidant properties due to the presence of flavonoids and phenolic compounds. So, the present study was done to investigate the protective effects of Eryngium caucasicum Trautv extract on tricyclazole induced hepatotoxicity in mice.
    Materials And Methods
    In this experimental study, 42 mice were divided into 6 groups including control, sham, tricyclazole (TCZ) and three experimental groups. The mice in the tricyclazole group, received 50 mg/kg TCZ via intraperitoneal injection and experimental groups 2, 3 and 4 received respectively 100,200and 400 mg/kg of extract via gavage for 4 weeks and 2 days per week. The sham group received only sterile water. At the end, serum levels of ALT, AST and ALP, serum concentration of albumin and total bilirubin were measured. Also, total phenolic compounds and flavonoids in the extract were measured. Data were analyzed by using ANOVA.
    Results
    Tricyclazole increased serum levels of aminotransferase, phosphatase alkaline and total bilirubin and decreased serum concentration of albumin. But, treatment with extract decreased liver enzymes and bilirubin and increased levels of albumin (p
    Conclusion
    The results demonstrated that Eryngium caucasicum Trautv extract due to the presence of high phenolic compounds has protective effects on tricyclazole induced hepatotoxicity.
    Keywords: Eryngium caucasicum trautv, Hepato protective, Phenolic compounds, Tricyclazole
  • Saeid Kavoosian, Alimohammad Asgharian*, Ramin Ataee Pages 79-87
    Background
    Osteoporosis is describesd as a disorder and skeletal disease that decrease bone strength and increases the risk of a bone fractures. Genetic factors have effect role in the progression of the osteoporosis. The aim of this study was to investigate the association between LRP4 gene polymorphism with osteoporosis in a population of postmenopausal women from north of Iran.
    Materials And Methods
    In this case-control study, 80 female patients with osteoporosis and 80 healthy females without osteoporosis with average age of 45-60 has been investigated. After DNA extraction from genome samples, polymorphism of LRP4 (rs4752947) gene have been investigated by PCR-RFLP method. Data were analyzed by SPSS software.
    Results
    Our results showed no significant relationship between polymorphism of LRP4(rs4752947) gene and the risk of osteoporosis disease in two patients and control groups. Also, AT genotype and TT genotype compared with AA genotype increased the chance of disease by 1379 and 3.5, respectively. In addition, TT alleles compared with AA alleles, increased the chance of osteoporosis up to 1.605 times.
    Conclusion
    Of course, more complementary studies considering other LRP4 gene subtypes with more individuals for better findings are needed.
    Keywords: LRP4, Osteoporosis, Polymorphism
  • Ph.D. Naser Mirazii, Maryam Gholami Pages 88-98
    Background
    Carbon tetrachloride is one of the chemical toxins, disturbing bone marrow texture and changing the serum blood proteins. In this study, the protective effect of Avicennia marina leaf extract on bone marrow texture of rats induced by carbontetrachloride is investigated.
    Materials And Methods
    42 male rats were divided randomly in to 6 groups: group induced by CCl4 (carbon tetrachloride 1:1 with olive oil, 2 ml/kg single dose, i,p), sham(taking olive oil, 2ml/kg i,p single dose) and control (taking normal saline, 2ml/kg, i,p single dose ). Treated groups (1,2 and3): induced by carbon tetrachloride 1:1 with olive oil, 2ml/kg single dose and then after two hours treated by 200mg/Kg, 400mg/Kg and 800mg/kg AME /day for 96 hrs, i,p) After the examination the blood samples were collected from heart directly and WBC and blood proteins such as Albumin, total protein separation of serum and Sections sternum bone were analyzed. Data were analyzed by ANOVA and statistical significance differences were accepted at(p
    Results
    The necrotic bone marrow texture, WBC, serum Albumin and total protein of the treatment groups showed a significant increase rather than group induced by CCl4(p
    Conclusion
    The Avicennia marina leaf has active antioxidant and flavonoids compounds which probably have protective effects on bone marrow texture from toxic agents such as CCl4.
    Keywords: Avicennia marina, Blood proteins, Bone marrow, CCl4