فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال هشتم شماره 4 (پیاپی 32، زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • وحید نصیری*، غلامرضا کریمی، حبیب الله پایکاری، غلامرضا معتمدی، شهلا ریواز، ابراهیم نوروزی صفحات 621-629
    لیشمانیوز جلدی یکی از بیماری های آندمیک در برخی از نقاط ایران بوده و از جمله بیماری های انگلی است که فاقد داروی درمانی موثری می باشد. در این مطالعه، تاثیر جوشانده چای سیاه بر رشد پروماستیگوت ها در شرایط برون تنی (In vitro) مورد بررسی قرار گرفت. پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور تکثیر و در پلیت های کشت سلولی 24 خانه ای به میزان 3 میلیون انگل در هر میلی لیتر در محیط تازه پاساژ داده شدند. جوشانده چای سیاه به نسبت های 10، 20، 30 و 40 درصد حجم نهایی به سوسپانسیون کشت سلولی اضافه گردیده و پلیت ها به انکوباتور 26 درجه سلسیوس انتقال داده شده و در فواصل 5/0، 1، 5، 24، 48 و 72 ساعت پس از مواجهه روند رشد و تکثیر آن ها ارزیابی گردید. اثربخشی جوشانده چای سیاه بر پروماستیگوت انگل با استفاده از روش شمارش مستقیم و نیز آزمون MTT (3-(4, 5-dimethylthiazolyl-2)-2,5-diphenyltetrazolium bromide)سنجیده شد و نتایج با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتابج حاصل از شمارش مستقیم و آزمون MTT نشان داد که تعداد پروماستیگوت ها در گروه های تیمارشده با غلظت های 10، 20، 30 و 40 درصد جوشانده گیاه چای سیاه 24، 48 و 72 ساعت  پس از کشت کاهش یافته ولی در گروه کنترل از روند رشد طبیعی تبعیت می نمود که در مقایسه با گروه های تحت آزمایش دارای اختلاف معنی دار (05/0p<) بود. نتایج مطالعه نشات داد که جوشانده چای سیاه در از بین بردن پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور در شرایط برون تنی، اثر مطلوبی دارد.
    کلیدواژگان: چای سیاه، لیشمانیا ماژور، پروماستیگوت، MTT، طب گیاهی
  • حبیب چراغی*، خسرو پارسائی مهر، علی حسین خانی، صادق علیجانی، حسین دقیق کیا صفحات 631-636
    هدف از مطالعه حاضر مقایسه برنامه های همزمان سازی فحلی اوسینک، کوسینک و پروستاگلاندین بر نرخ باروری گاوهای شیری دارای مشکل آبستنی بود. بدین منظور از 51 راس نژاد گاو شیری هلشتاین با متوسط تعداد زایش 7-1 استفاده گردید. گاوهای موجود در گروه اوسینک (10=n) در روز صفر، 7 و 9 دوره آزمایشی به ترتیب 15 میکرو گرم آلارین استات، یک دوز پروستاگلاندین F2aبه میزان 500 میکروگرم کلوپروستنول به طریق عضلانی دریافت کرده و 16 ساعت پس از آخرین تزریق، با استفاده از اسپرم منجمد تلقیح مصنوعی شدند. برای گاوهای موجود در گروه آزمایشی کوسینک (27=n) همان رویه انجام شد، با این تفاوت که تلقیح مصنوعی بلافاصله پس از آخرین تزریق انجام گردید. دام های مربوط به گروه پروستاگلاندین (14=n) در روز صفر و 12 دوره آزمایشی، هر بار 500 میکروگرم کلوپروستنول به طریق عضلانی دریافت کرده و 72 ساعت پس از آخرین تزریق، تلقیح مصنوعی شدند. تشخیص آبستنی دام های تلقیح شده 60 روز بعد از تلقیح بر اساس ملامسه از راه توشه رکتال صورت پذیرفت. برای ارزیابی معنی دار بودن تیمارهای آزمایشی بر میزان آبستنی، با استفاده از رویه لجستیک نرم افزار SAS 9.1 اثر تیمار، فصل، شکم زایش، حیوان، سن و روزهای باز مورد ارزیابی قرار گرفت. آنالیز متغیرهای مربوط به حیوان و اثرات اندازه گیری شده بر آبستنی نشان داد که اثر هیچ یک از عوامل مورد بررسی معنی دار نبودند. از این رو نمی توان بیان کرد کدام یک از روش های همزمان سازی فحلی جهت افزایش نرخ باروری مناسب می باشد. دست یابی به مناسب ترین روش از بین برنامه های اوسینک، کوسینک و پروستاگلاندین، انجام مطالعات بیشتر و به کارگیری تعداد تکرار زیاد را طلب می کند.
    کلیدواژگان: نرخ باروری، اوسینک، کوسینک، پروستاگلاندین، گاو شیری
  • علی حسن پور*، علیرضا منادی، حمیدرضا علیپور خیرخواه صفحات 637-644
    این مطالعه به منظور بررسی عوارض ناشی از رودوکوکوزیس و هم چنین تاثیر داروهای مصرفی جهت درمان این بیماری (آزیترومایسین توام با ریفامپین) بر عملکرد کلیه و دستگاه گوارش انجام شد. این مطالعه روی 17 راس کره اسب مبتلا به رودوکوکوزیس در محدوده سنی 2 تا 5 ماه  و 18 راس کره سالم به عنوان گروه شاهد در اسب داری های اطراف تبریز انجام گرفت. بیماری در کره اسب های مبتلا بر اساس نشانه های آزمایشگاهی و بالینی تایید شد. از هر دام نمونه خون از ورید وداج به میزان 20 میلی لیتر اخذ شد و پس از لخته شدن خون، سرم جداسازی و منجمد گردید. در هر بیمار معاینه سیستمیک به عمل آمده و وضعیت عملکردی کلیه ها و گوارش به صورت بالینی ثبت شد. عملکرد کلیوی بر اساس میزان سطح سرمی نیتروژن آمونیاکی خون (BUN)، کراتینین (Cr)، پروتیین تام (Pr)، سدیم (Na) و پتاسیم (K) خون مورد ارزیابی قرار گرفت. عملکرد دستگاه گوارش با معاینه بالینی و بررسی وجود اسهال، اشتهای دام و وجود یا عدم وجود زخم معده با استفاده از آندوسکوپی انجام پذیرفت. در هر بیمار جهت درمان، آنتی بیوتیک آزیترومایسین توام با ریفامپین به صورت خوراکی به مدت 2 هفته روزانه یک نوبت استفاده شد. در آخر دوره درمان، از هر بیمار مشابه زمان قبل از درمان، نمونه ها مجددا اخذ گردید. در کره اسب های بیمار بعد از درمان، نشانه های بالینی بیماری رفع شد ولی در 13 راس شلی مدفوع وجود داشت. رخداد زخم معده در کره اسب های بیمار بیشتر از کره های سالم بود و بیشتر زخم ها در ناحیه غیرغده ای و از نوع درجه دو بودند. میانگین BUN، کراتینین و پتاسیم سرم در گروه بیمار بعد از درمان افزایش معنی داری نسبت به زمان قبل از درمان و گروه شاهد نشان داد (05/0p<). میانگین پروتیین تام سرم در گروه بیمار در زمان قبل از درمان افزایش معنی داری داشت (05/0p<) ولی بعد از درمان این افزایش برطرف شد. نتیجه نهایی اینکه در بیماری رودوکوکوزیس در کره اسب ها هم خود بیماری و هم درمان با آزیترومایسین توام با ریفامپین باعث درگیری و ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و کلیه ها می شود.
    کلیدواژگان: رودوکوکوزیس، کره اسب، کلیه، گوارش، آزیترومایسین، ریفامپین
  • اکبر حسن پور*، سولماز ذخیره، امیررضا عبادی صفحات 645-651

    امروزه با توجه به مقاومت باکتری هابه آنتی بیوتیک ها و عوارض جانبی آنها  توجه زیادی به خاصیت ضد باکتریایی عصاره گیاهان دارویی می شود. گیاه پنیرک با نام علمیMalva sylvestis L.درطب سنتی و صنعت داروهای گیاهی از جایگاه مهمی برخوردار است. در  این مطالعه اثرات ضد باکتریایی غلظت های  mg/ml400، 200، 100، 50 عصاره غیرقطبی گیاه پنیرک روی باکتری های استافیلوکوکوس اوریوس، باسیلوس سریوس، اشریشیا کلی و سودوموناس آیروژینوزا به روش انتشار از چاهک مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در این مطالعه از روش رقت لوله ای جهت سنجش حداقل غلظت مهار کنندگی رشد باکتری ها (MIC) و حداقل غلظت کشندگی باکتری ها (MBC) بهرهگرفتهشد. عصاره غیرقطبی گیاه پنیرک از رشد باکتری های استافیلوکوکوس اوریوس، باسیلوس سریوس، اشریشیا کلی و سودوموناس آیروژینوزا جلوگیری کرد، به طوری که اثرضدباکتریایی آن  با افزایش غلظت عصاره نیز  افزایش یافت. MICو MBCاین باکتری ها به ترتیب از mg/ml 5/12 تا 50 و mg/ml 5/12 تا 100 متغییر است. نتایج نشان داد که این عصاره می تواند گزینه مناسبی برای مطالعات آینده در شرایط درون تنی جهت تهیه داروهای ضد باکتریایی جدید باشد.

    کلیدواژگان: پنیرک، عصاره غیرقطبی، اثرات ضدباکتریایی، انتشار از چاهک، رقت لوله ای
  • وحید علمی، مهدی سخا*، علی حسن پور، محمد قلی نادعلیان، بهرام عمواوغلی تبریزی صفحات 653-664
    هایپوکالمی در گوسفند باعث رخداد برخی آریتمی های قلبی و تغییراتی در الکتروکاردیوگرام مثل تغییر در شکل کمپلکس QRS، موج T و فواصل امواج می شود. در این مطالعه، ابتدا 20 راس گوسفند نر 15-12 ماهه به دو گروه شاهد و آزمایش تقسیم شدند. برای بررسی ریتم قلب از دستگاه الکتروکاردیوگراف استفاده شد. بعد از اخذ ECGو نمونه گیری جهت ایجاد هایپوکالمی از داروی ایزوفلوپردون استات با دوز mg/case4 در هر 10 راس گوسفند گروه آزمایش به صورت عضلانی استفاده شد. تمامی امواج Pهم در گروه شاهد و هم در گروه آزمایش به صورت مثبت ثبت شد و تک فازی و دی فازیک بودن آن ها نیز مورد مطالعه قرار گرفت. در گروه شاهد در بین روزهای صفر تا چهار، موج Pتک فازی 30 مورد و دی فازیک 20 مورد و در گروه آزمایش 21 مورد تک فازی و 29 مورد دی فازیک  بوده است. در بررسی موج QRSاشکال مختلفی از این موج در گروه شاهد و آزمایش مشاهده گردید. در گروه شاهد این موج 10 مورد به صورت QRS، 15 مورد به صورت qrs، 25 مورد به صورت qRsبود. در گروه آزمایش 31 مورد به صورت QRS، 1 مورد به صورت Qrs، 4 مورد  به صورت qrsو 14 مورد به صورت qRsبود. با بررسی نوار قلب در گروه شاهد از روز صفر تا چهار، آریتمی سینوسی(7 مورد) و بلوک سینوسی دهلیزی (2 مورد) مشاهده گردید و در بین گوسفندان گروه آزمایش، 14 مورد آریتمی سینوسی، 12 مورد بلوک سینوسی دهلیزی، 3 مورد انقباض زودرس دهلیزی، 5 مورد تاکیکاردی سینوسی بین روزهای صفر تا چهار ثبت گردید. با توجه به یافته های این مطالعه آریتمی های مختلفی (فیزیولوژیکی و پاتولوژیکی) ناشی از هایپوکالمی ایجاد گردید. از آنجا که همین آریتمی های فیزیولوژیک ممکن است منجر به آریتمی های پاتولوژیک گردند بایستی نسبت به درمان ضد آریتمی در این دام ها اقدام گردد.
    کلیدواژگان: هایپوکالمی، الکتروکاردیوگرام، آریتمی های قلبی، گوسفند
  • امیررضا عبادی، محمود جمشیدیان، فرهاد موسی خانی* صفحات 665-674
    کلامیدیا جرمی داخل سلولی اجباری و گرم منفی کوکوباسیل است و یکی از عوامل مهم سقط جنین در نشخوارکنندگان به خصوص در میش می باشد. این بررسی با هدف مطالعه مولکولی و تعیین توالی نوکلیوتیدی کلامیدیا آبورتوس جدایه از جنین های سقط شده گوسفندان استان البرز انجام گرفت. در این مطالعه از 100 جنین سقط شده از 32 گله گوسفند مناطق مختلف استان البرز نمونه برداری صورت گرفت، سپس استخراج DNAانجام شد. با استفاده از پرایمرهای اختصاصی ژن IGS-Sr- RNA  واکنش PCRصورت گرفته و از موارد مثبت جدا شده 10 نمونه به طور تصادفی برای توالی یابی به شرکت ماکروژن کره ارسال گردید. در این مطالعه در مجموع 37 نمونه از 100 نمونه سقط جنین از نظر کلامیدیا آبورتوس مثبت بود. بعد از توالی یابی نمونه های مثبت بیش از 99 درصد با توالی های موجود در بانک ژن شباهت داشت. نتیجه توالی یابی ها نشان می دهد که جدایه های مورد مطالعه بیشترین شباهت را با جدایه های LN554882. 1, CR848038. 1, AF051935. 1 موجود در بانک ژن دارا بوده و در یک خوشه قرار دارند. هم چنین نتایج این تحقیق نشان می دهد که کلامیدیا آبورتوس یکی از عوامل اصلی سقط جنین میش در استان البرز می باشد.
    کلیدواژگان: کلامیدیا آبورتوس، تعیین توالی، البرز
  • غفور موسوی* صفحات 675-689
    مخاط روده به شدت توسط ایسکمی-خون رسانی مجدد (IR) تحت تاثیر قرار می گیرد. نشان داده شده است که نارینژنین در برابر آسیب ایسکمی-خون رسانی مجدد در ارگان های مختلف دارای اثرات محافظتی می باشد. هدف از این مطالعه این است که آیا نارینژنین در آسیب ایسکمی-خون رسانی مجدد روده موش صحرایی نقش محافظتی دارد. بدین منظور، 40 سر موش صحرایی نر ویستار به طور تصادفی به چهار گروه شاهد (گروه 1)، شاهد جراحی (گروه 2)، ایسکمی-خون رسانی مجدد (گروه 3) و ایسکمی-خون رسانی مجدد به علاوه تیمار با نارینژنین (گروه 4) تقسیم شدند. آسیب ایسکمی-خون رسانی مجدد با 30 دقیقه ایسکمی روده و 60 دقیقه خون رسانی مجدد ایجاد شد. موش های گروه 4 نارینژنین (mg/kg 20) را 120 دقیقه قبل از القاء ایسکمی از طریق تزریق داخل صفاقی دریافت کردند. پس از انجام آزمایشات، ژوژنوم خارج و جهت آسیب شناسی بافتی آماده گردید. فعالیت تام آنتی اکسیدانی سرم و مقادیر مالون دی آلدیید، سوپراکسید دیسموتاز، کاتالاز، گلوتاتیون پراکسیداز و گلوتاتیون ردوکتاز در بافت ژوژنوم اندازه گیری شد. آسیب شناسی بافتی، ارتشاح شدید سلول های آماسی، کوتاه و کند شدگی پرزها، خونریزی لامینا پروپریا و نکروز سلول های بافت پوششی ژوژنوم را در گروه ایسکمی-خون رسانی مجدد نشان داد. مصرف نارینژنین آسیب ژوژنوم را موش های گروه 4 کاهش داد. فعالیت تام آنتی اکسیدانی سرم و مقادیر سوپراکسید دیسموتاز، کاتالاز، گلوتاتیون پراکسیداز و گلوتاتیون ردوکتاز در گروه ایسکمی-خون رسانی مجدد کاهش یافت ولی به طور معنی داری (05/0>p) در گروه ایسکمی-خون رسانی مجدد به علاوه تیمار با نارینژنین افزایش یافت. نارینژنین مقدار مالون دی آلدیید را که در اثر ایسکمی-خون رسانی مجدد افزایش یافته بود به طور معنی داری (05/0>p) کاهش داد. نتایج ما نشان داد نارینژنین روده باریک موش های صحرایی را از آسیب ایسکمی-خون رسانی مجدد محافظت کرد.
    کلیدواژگان: روده، ایسکمی-خون رسانی مجدد، نارینژنین، موش صحرایی
  • احمد اصغری*، مریم کردونی صفحات 691-699
    برخی از گیاهان در طب سنتی کاربرد دارند که یکی از این گیاهان خوشاریزه (Echinophora platyloba) می باشد. این مطالعه به منظور بررسی اثرات التیامی عصاره گیاه خوشاریزه بر ترمیم زخم های تجربی تمام ضخامت پوست در موش های صحرایی انجام گرفت. در این مطالعه از 80 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار استفاده شد. موش ها به طور تصادفی به 4 گروه 20 تایی شاهد، کنترل (دارونما) و درمانی با پماد 5/1 و 3 درصد عصاره خوشاریزه تقسیم شدند. پس از بیهوشی عمومی، سطح پشتی موش ها از ناحیه کتف تا استخوان ایلیوم آماده سازی و اسکراب شد و یک زخم دایره ای شکل به قطر 15 میلی متر در ناحیه پشت موش ها بین این دو ناحیه ایجاد شد.در گروه شاهد هیچ درمانی صورت نگرفت. در گروه کنترل به طور روزانه از داروی اوسرین استفاده شد. در موش های گروه درمان هر روز پماد 5/1 و 3 درصد عصاره خوشاریزه به صورت موضعی مورد استفاده قرار گرفت. به منظور بررسی هیستوپاتولوژی در روزهای 3، 7، 14 و 21 پس از جراحی، نمونه های بافتی از محل زخم اخذ شد و مقاطع بافتی با روش معمول هماتوکسیلین-ایوزین رنگ آمیزی شدند. در آسیب شناسی بافتی، موش های گروه های درمان با عصاره به طور معنی داری(05/0p<) روند بهتری را در التیام زخم های جلدی نشان دادند. بر اساس نتایج به دست آمده عصاره گیاه خوشاریزه دارای اثرات التیام بخشی مناسب و قابل قبولی بر روند ترمیم زخم تمام ضخامت پوست در موش های صحرایی می باشد.
    کلیدواژگان: زخم پوست، خوشاریزه، التیام، موش صحرایی
|
  • Vahid Nasiri *, Gholamreza Karimi, Habibollah Payekari, Gholamreza Motamedi, Shahla Rivaz, Ebrahim Norouzi Pages 621-629
    Cutaneous Leishmaniasis is an endemic disease in some parts of Iran and parasites disease without an effective medical treatment.  In this study we attempted to evaluate the antileishmanial effects of the black tea decoction extract as herbal medicines. L. major promastigotes were cultured in RPMI-1640 medium enriched with 10% FCS in the presence of 10, 20, 30 and 40% of extracts. Parasites behavioral reaction and growth pattern was monitored after 0.5, 1, 5, 24, 48 and 72 hours post-seeding by counting fixed parasites in a haemocytometer chamber and observing their motility pattern and shape by invert microscopy. Parasite viability was evaluated by MTT (3-(4, 5-dimethylthiazolyl-2)-2, 5-diphenyltetrazolium bromide) assay.  The results indicated that the number of promastigotes in groups containing 10, 20, 30 and 40% extract had decreased after 24, 28 and 72 hours while normal growth was observed in the control group which was significantly different (p<0.05) in comparison with the treatment groups. This study indicated that black tea decoction extracts could effectively prevent the growth of L. major promastigotes in vitro.
    Keywords: Leishmania major, Promastigote, MTT, Black Tea, Herbal medicine
  • Habib Cheraghi *, Khosro Parsaeimehr, Ali Hosseinkhani, Sadegh Alijani, Hossein Daghighkia Pages 631-636
    This study was performed to compare the effect of using 3 different estrus synchronization methods (Ovsynch, Co-Synch and Prostaglandin) on the conception rate of subfertile dairy cows. Fifty one subfertile Holstein dairy cows with parity ranging from 1 to 7 were enrolled in this study. Cows were allocated to three groups Ovsynch (n=10), Co-Synch (n=27) and Prostaglandin (n=14). Cows in the Ovsynch group underwent a standard Ovsynch protocol (GnRH analogue on Day 0, PGF2α analogue on Day 7 and GnRH analogue on Day 9), then they were artificially inseminated approximately 16 hours after the second GnRH treatment. The same procedure was done for cows in Co-Synch group, but artificial insemination took place immediately after the last injection. Cows in prostaglandin group underwent a PG protocol (PGF2α, on Day 0 and 12), and artificial insemination was done about 72 hours after the second PGF2α injection. Pregnancy diagnosis was performed 60 days after insemination via rectal examination. By using logistic procedure of SAS 9.1 software, the effects of treatment, season, parity, animal, age and open days were analyzed. The analysis of variables related to animal and the measured effects on pregnancy proved that none of the evaluated parameters were significant. Hence, we cannot declare which of the estrus synchronization methods is suitable to increase pregnancy rate. Further studies with more replicates are required to choose the best method.
    Keywords: pregnancy rate, Ovsynch, Co-Synch, Prostaglandin, dairy cow
  • Ali Hassanpour *, Alireza Monadi, Hamidreza Alipour Kheirkhah Pages 637-644
    This study was conducted for evaluation of urinary and gastrointestinal disorders in foals with Rhodococcosis and the effect of treatment with azithromycin plus rifampin on these disorders. The study was performed on 17 foals with Rhodococcosis (2-5 months old) and 18 normal foals as control in horse stablesaroundTabriz area, Iran. Sick foals were detected with clinical and laboratory (culture of nasal discharge) findings.  Blood samples C20 ml were collected from the jugular vein in all foals and serum was separated. Sick foals were examined and the clinical function of urinary and gastrointestinal systems were recorded. Kidney function was evaluated with measurement of blood urea nitrogen (BUN), creatinine (Cr), total protein (Pr), sodium (Na) and potassium (K) in the serum. The gastrointestinal function was evaluated by considering the presence of diarrhea, appetite and gastric ulcer (with endoscopy). Azithromycin plus rifampin was used orally once a day for 2 weeks in foals with Rhodococcosis. Blood Sampling was conducted at the end of treatment and the preview parameters were evaluated. In sick foals, the clinical findings were resolved but soft stool wasstillobserved in 13 cases. Gastric ulcer were higher in the sick group with most of them considered grade II in the nonglandular region of the stomach. BUN, Cr and P increased significantly after treatment in the sick group. Rhodococcosis increased total protein in the serum significantly but was corrected after treatment. In conclusion, both Rhodococcosis and its treatment using azithromycin plusurinaryand gastrointestinaldysfunction.
    Keywords: Rhodococcosis, Foal, kidney, Gastrointestine, Azithromycin, Rifampin
  • Akbar Hassanpour *, Solmaz Zakhireh, Amirreza Ebadi Pages 645-651

    Nowadays, due to the resistance of bacteria to antibiotics and their side effects, much attention is paid to the antibacterial properties of medicinal plants. Malva sylvestis L. plays an important role in traditional medicine and herbal medicine industry. This study deals with antibacterial effects of 50, 100, 200, 400 mg/ml concentration of non-polar extract of Malva sylvestris L. on Staphylococcus aureus, Bacillus cereus, Escherichia coli and Pseudomonas aeruginosa bacteria by means of well diffusion method. Determination test of MIC (Minimum inhibitory concentration of bacteria growth) and MBC (Minimum bactericidal concentration) was done by tube dilution method. The results indicated that non-polar extract of Malva sylvestris L. inhibits growth of Staphylococcus aureus, Bacillus cereus, Escherichia coli and Pseudomonas aeruginosa bacteria. The inhibitory effect increases by increasing the extract concentration. MIC and MBC of these bacteria respectively varies from 12.5-50 mg/ml and 12.5-100 mg/ml respectively. This extract can be a good candidate for future in vivo studies for production of new antibacterial drugs.

    Keywords: Malva sylvestis L, Non- Polar Extract, antibacterial activity, Well Diffusion, Tube Dilution
  • Vahid Elmi, Mehdi Sakha *, Ali Hassanpour, Mohammadgholi Nadalian, Bahram Amoghli Tabrizi Pages 653-664
    Hypokalemia in sheep causes cardiac arrhythmia and electrocardiographic changes such as changing the shape of QRS,complex and T wave and the distance between waves. In this study, 20 rams with the age of 12-15 months were divided into two groups. Electrocardiography was used to check the heart rhythm. After recording ECG and sampling, in order to create hypokalemia Isoflupredon acetat at a dose of 4mg was used intramuscularly in oll 10 treatment. All P waves in the control and the experimental group was recorded as positive and their monophasic or diphasic state was also studied. Between days 0 to 4, 30 cases of monophasic and 20 cases of diphasic P wave was recorded is the control group. In the treatment group, these figures were 21 and 29 cases respectively.
    Different shapes of QRS waves were seen  in both treatment groups .In the control group they were recorded as QRS in 10 cases, qrs in 15 cases and qRs in 25 cases with in the treatment  group it was QRS in 31 cases, Qrs in 1 case, qrs in 4 cases and qRs in 14 cases. By examining the ECG in the control group on days zero to 4th day, sinus arrhythmia and atrioventricular block was observed in 7 and 2 cases respectively and in the treatment group sinus arrhythmia, atrioventricular block, atrial premature contraction and sinus tachycardia was recorded in 14, 12, 3 and 5 cases respectively. The results indicated that various arrhythmias can be observed due to hypokalemia. As physiologic arrhythmias can lead to pathologic arrhythmias, the animals should be treated with anti-arrhythmia drugs.
    Keywords: Hypokalemia, eCG, Heart Arrhythmia, Sheep
  • Amirreza Ebadi, Mahmoud Jamshidian, Farhad Mousakhani * Pages 665-674
    Chlamydia is an obligate intracellular and gram negative coccobacilli and one of the most important causes of abortion in ruminants especially in ewes. This investigation was performed with the purpose of molecular study and sequencing of Chlamydia abortus isolated from aborted sheep fetuses of Alborz Province. In this study, DNA extraction was performed on 100 samples from aborted fetuses of 32 sheep flocks from different areas of Alborz province. Then using specific primers of gene IGS-Sr- RNA, polymerase chain reaction was conducted and 10 samples were selected randomly from the positive cases were sent to Macrogene company in Korea for sequencing. In this study, 37 samples from a total of 100 aborted fetuses were positive for Chlamydia abortus. After sequencing, more than 99 percent of the positive samples were similar with sequences in gene bank. The sequencing results indicated that the samples were very similar to isolates LN554882/1, AF051935/1 and CR848038/1 of the gene bank and were in the same cluster. Also, this investigation indicated that Chlamydia abortus is one of the main reasons of ewe abortion in Alborz province.
    Keywords: Chlamydia abortus, sequencing, Alborz
  • Ghafour Mousavi * Pages 675-689
    The intestinal mucosa is known to be adversely affected by ischemia-reperfusion (I/R). It has been demonstrated that Naringenin has protective effects against ischemia-reperfusion injury in various organs. The aim of this study is to determine whether Naringenin has any protective role in I/R injury of the intestine in rats. For this purpose, forty male Wistar rats were randomly divided into four groups as control (group 1), sham IR (group 2), intestinal IR group (group 3) and Naringenin plus intestinal IR (group 4). Intestinal IR was produced by 30 minutes of intestinal ischemia followed by a 60 minutes of reperfusion. Rats in group 4 received Naringenin (20 mg/kg) intraperitoneally, 120 minutes before ischemia. After the experiments, the jejunum was removed and the tissues were processed for histopathological examination. Serum total antioxidant activity (TAA), and levels of malondialdehyde (MDA), superoxide dismutase (SOD), catalase (CAT), glutathione peroxidase (GPx) and glutathione reductase (GR) were measured in jejunal tissue. Histopathologically, jejunal tissues of the intestinal IR group showed severe inflammatory cell infiltration, villus shortening and blunting and hemorrhage in lamina propria, as well as epithelial cell necrosis. Administration of Naringenin alleviated the jejunal damage in group 4. Levels of TAA, SOD, CAT, GPx and GR decreased in the intestinal IR group, but increased significantly (p<0.05) in the IR+Naringenin group. Naringenin significantly (p<0.05) decreased MDA levels which was increased by IR. Our results showed that Naringenin treatment protected the rat's intestinal tissue against intestinal ischemia-reperfusion injury.
    Keywords: Intestine, Ischemia–reperfusion, Naringenin (Citrus flavonone), Rat
  • Ahmad Asghari *, Maryam Kardooni Pages 691-699
    There are some specific plants used in traditional medicine, one of which is Echinophora platyloba. This study was conducted to evaluate the effects of platyloba (Echinophora platyloba) on the experimental full-thickness wound healing in rats. In this study 80 adult male Wistar rats were used. They were randomly divided into four groups including control, placebo, therapeutic ointment 1.5% and 3%. Animals were anesthetized and scrubbed from the shoulder to the ilium. Then, a circular wound was made with a diameter of 15 mm on the back between scapula and ischial tuberosity. The control group received no medication, while the placebo group received eucerin, the third and fourth groups received 1.5 and 3% Echinophora platyloba ointment locally. Histological samples were taken on days 3, 7, 14 and 21 in each group, then all samples were sent to the laboratory and processed with H&E staining method. Histopathological evaluations showed better healing results in those groups which had received Echinophora platyloba extract in comparison to other groups. Moreover, wound healing was significantly better in these groups (p<0.05). In conclusion, the results obtained from this study indicate that Echinophora platyloba extract had positive effect on wound healing in rat.
    Keywords: Skin wound, Echinophora platyloba, Healing, Rats