فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 29، بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فرنگ روزمهر، اردشیر محیط، محمود خوش سکه، محمد حسن زاده صفحات 357-366
    تاثیر پودر کنگرفرنگی بر پارامترهای رشد، پاسخ ایمنی، غلظت کلسترول خون و خصوصیات لاشه جوجه های گوشتی، در دو آزمایش مورد بررسی قرار گرفت. در آزمایش اول از این افزودنی در 3 سطح (صفر، 100 و 200 گرم در تن) به مدت سه هفته از 21-1 روزگی و در قالب یک طرح کاملا تصادفی با 5 تکرار و هر تکرار شامل 10 قطعه جوجه استفاده گردید. برای این منظور تعداد 150 قطعه جوجه گوشتی مخلوط دو جنس از سویه راس 308 تهیه و به شکل تصادفی به تیمارها منتسب شدند. در پایان هر هفته، پرندگان به طور انفرادی وزن کشی شده و ضریب تبدیل غذایی آن ها محاسبه گردید. در روز 21 به منظور تعیین غلظت کلسترول سرم، در هر تیمار از 15 پرنده خونگیری به عمل آمد و در روز 42 (پایان دوره) 5 پرنده از هر گروه به طور تصادفی انتخاب و برای بررسی خصوصیات لاشه کشتار شدند. در آزمایش دوم، تاثیر پودر کنگرفرنگی یا APC(Artichoke premix concentrated) به میزان 150 گرم در تن، بر پارامترهای رشد و پاسخ های ایمنی جوجه گوشتی در شرایط یک مزرعه تجاری با ظرفیت 20000 قطعه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمایش اول نشان داد که استفاده از APCدر سطح 200 گرم در تن باعث افزایش معنی دار وزن جوجه ها در هفته های اول و ششم شد، ضمن اینکه سبب بهبود معنی دار ضریب تبدیل غذایی نیز گردید. سطح کلسترول خون تیمارهایی که از APCاستفاده می کردند، نسبت به تیمار شاهد کاهش معنی داری نشان داد. از نظر صفات لاشه نیز استفاده از این محصول سبب افزایش معنی دار میانگین های وزن اجراء مختلف لاشه و کاهش معنی دار وزن چربی محوطه بطنی نسبت به تیمار شاهد گردید. از طرفی در شرایط تجاری، استفاده از این مواد سبب بهبود پارامترهای رشد و پاسخ ایمنی جوجه ها گردید، هر چند این تفاوت ها در شرایط مزرعه تجاری معنی دار نبود.
    کلیدواژگان: پودر کنگر فرنگی، جوجه گوشتی، سرعت رشد، پاسخ ایمنی، کلسترول، صفات لاشه
  • جلال شایق، علی رضا منادی، جلیل دولگری شرف صفحات 367-372
    در مقاله حاضر، جهت مطالعه بیشتر تنوع ژنتیکی جدایه های باکتری پاستورلا مولتوسیدا جدا شده از گاو و گاومیش تعداد 10 نمونه شامل 8 نمونه گاوی و 2 نمونه گاومیشی با روش برش با آنزیم های تعیین حدودی مورد مطالعه قرار گرفت. این روش با استفاده از آنزیم آندونوکلئازHha-I اجرا و در نتیجه دو نوع الگوی مشخصI و IIتولید شد. در هر دو الگو نمونه های گاوی و گاومیشی حضور داشتند. برخلاف مطالعات مشابه تنوع ژنتیکی این جدایه ها اندک بود. در ضمن با توجه به مشابهت سویه های گاومیشی و گاوی در این مطالعه، پیشنهاد می گردد مطالعه دیگری با نمونه های بیشتر جهت بررسی امکان انتقال سویه های گاوی و گاومیشی در میان هم بررسی گردد.
    کلیدواژگان: پاستورلا مولتوسیدا، گاو و گاومیش، روش برش با آنزیم های تعیین حدودی، تنوع مولکولی
  • محمدرضا نصیرزاده، میرعلیرضا نورآذر، لیلا روشنگر صفحات 373-382
    ایسکمی-بازخونرسانی با درجات مختلف در پیوند کلیه دیده می شود.مطالعات چندی نشان داده اند که ایسکمی-بازخونرسانی می تواند باعث آسیب حاد کلیوی گردد. بیماری های کبدی و اختلالات عصبی مرتبط با آسیب کلیوی یک مشکل بالینی معمول است. برگ زیتون یک منبع سرشار از ترکیبات فنلی است که به لحاظ بیولوژیکی فعال هستند و ظرفیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و قدرت پاک کنندگی رادیکال های آزاد را دارند. در این مطالعه تعداد 50 سر موش صحرایی نر به طور تصادفی به 5 گروه مساوی شامل: گروه کنترل: حیوانات سالم دست نخورده، گروه یک: ایسکمی–بازخونرسانی به مدت 60 دقیقه و دریافت عصاره برگ زیتون، گروه دو: گروه ایسکمی-بازخونرسانی به مدت 60 دقیقه، گروه سه: گروه ایسکمی-بازخونرسانی به مدت 120 دقیقه و دریافت عصاره برگ زیتون و گروه چهار: گروه ایسکمی-بازخونرسانی به مدت 120 دقیقه تقسیم شدند. حیوانات گروه های یک و سه عصاره را به صورت محلول در 5/0 میلی لیتر آب آشامیدنی از طریق گاواژ و به مدت 30 روز با دوزmg/kg 100دریافت کردند. حیوانات سایر گروه ها هم حجم عصاره، نرمال سالین را از طریق گاواژ دریافت کردند. در پایان دوره، سطح آنزیم هایآنتی اکسیدان سوپراکسید دسموتاز (SOD) و گلوتاتیون پراکسیداز (GPX) و نیز سطح ظرفیت تام آنتی اکسیدانی (TAC) و مالون دی آلدئید (MDA)در بافت کلیه اندازه گیری شد.تجویز عصاره برگ زیتون توانست سطح TACو فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان GPX وSOD را در گروه های یک و سه به طور معنی داری نسبت به گروه های دو و چهار افزایش دهد. هم چنین سطح آنزیم MDA در بافت کلیه گروه های تیمار شده با عصاره برگ زیتون در مقایسه با گروه های ایسکمی-بازخونرسانی به طور معنی داری پائین تر بود (05/0P<). این مطالعه نشان داد که تجویز خوراکی عصاره برگ زیتون اثرات محافظت کنندگی در برابر آسیب ناشی از ایسکمی-باز خونرسانی دارد.
    کلیدواژگان: آسیب ایسکمی، باز خونرسانی، کلیه، آنزیم های آنتی اکسیدن، موش صحرایی
  • علیرضا سازمند، موسی توسلی، بیژن اسمعیل نژاد، زهرا اسداللهی، علی کاظم نیا، سیدحسین حکمتی مقدم صفحات 383-389
    تک یاخته توکسوپلاسما گوندای یکی از مهمترین عوامل بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات است. لذا در مطالعه ی مقدماتی حاضر به منظور بررسی آلودگی به این انگل، 50 شتر یک کوهانه ی نر و ماده در سنین مختلف که توسط دامداران منطقه یزد نگه داری می شدند مورد آزمایش قرار گرفتند. همه نمونه های خونی با روش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) با استفاده از ژن 1Bبررسی شدند. نتایج نشان داد که در هیچ یک از شتران بررسی شده توسط روشPCR آلودگی خونی با توکسوپلاسما گوندای وجود نداشت. مطالعه آزمایشگاهی حاضر اولین تلاش در بررسی آلودگی شترهای ایران به توکسوپلاسما گوندای به روش PCRمی باشد. انجام تحقیقات بیشتر در دیگر نواحی کشور در فهم اهمیت بیماری لازم به نظر می رسد. همچنین آلودگی تجربی شترها جهت بررسی سیر بیماری پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: توکسوپلاسما گوندای، شتر، واکنش زنجیره ای پلیمراز، ایران
  • محمد عبدی گودرزی صفحات 391-399
    تولید حیوانات آزمایشگاهی استاندارد مورد مصرف در تحقیقات پایه و پزشکی اهمیت زیادی دارد. با هدف مطالعه انگل های خارجی در حیوانات آزمایشگاهی پرورش یافته در بخش حیوانات آزمایشگاهی موسسه رازی با روش های مختلف مانند برس زدن، روش نمونه برداری با چسب اسکاچ از نواحی مختلف بدن، روش چسب سلوفان از ناحیه مخرجی (CTT) و نمونه برداری با اسکالپل (روش هضمی)، اقدام به نمونه برداری از حیوانات مختلف شد. به طور کلی با انجام 9 مورد آزمایش تعداد 142 نمونه از 6 نوع حیوان آزمایشگاهی (موش معمولی، خرگوش، موش بالب/سی، خوکچه هندی، خوکچه هندی بدون مو و رات ویستار) بررسی شدند. علاوه بر آن با روش برس زدن اقدام به نمونه برداری از جوندگان جمع آوری شده از صحرا (راتوس راتوس) شد و در نتیجه مایت های خانواده للاپیده تعیین هویت شدند. در نتیجه بررسی های انجام شده از یک موش بیمار و دارای موریختگی تعدادی مایت جداسازی گردید. در خرگوش های بررسی شده، رات، موش و خوکچه هندی پرورش یافته آزمایشگاهی انگل های خارجی دیده نشد. با توجه به روش های مطالعه شده در این بررسی و روش های پیشنهاد شده درSop بین المللی (روش کار استاندارد اپراتور)،روشCTT و نمونه برداری از ناحیه بین شانه ها، روش های مناسب برای کاربرد در تهیه شناسنامه بهداشتی حیوانات آزمایشگاهی پیشنهاد شدند.
    کلیدواژگان: انگل های خارجی، حیوانات آزمایشگاهی، صحرا، غربالگری
  • فیروز فدایی فرد صفحات 401-409
    باکتری آئروموناس هیدروفیلا عامل سپتی سمی آئروموناس های متحرک در ماهیان آب های شیرین و شور است.مطالعه حاضر با هدف ردیابی باکتری آئروموناس هیدروفیلا در ماهیان قرمز آکواریومیو قزل آلای رنگین کمان پرورشی استان چهارمحال و بختیاری صورت گرفت. بدین منظور، از مراکز فروش ماهیان زینتی تعداد 50 عدد ماهی قرمز و از 6 مزرعه پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان به ازای هر مزرعه 10 عدد و در مجموع 60 عددبه طور تصادفی از ماهیان مشکوک به بیماری نمونه برداری انجام گردید. در خصوص ماهیان قرمز از میانگین وزنی 3 تا 5 گرم و در ماهیان قزل آلای رنگین کمان از میانگین وزنی 10 تا 20 گرم استفاده شد. ابتدا از کبد و کلیه تمام ماهیان نمونه برداری باکتریایی و کشت بر روی محیط آگار خون دار انجام گرفت.سپس محیط ها به انکوباتور منتقل و پس از گرم خانه گذاری در دمای 22 درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت، بر روی پرگنه های رشد یافته آزمون های کاتالاز، اکسیداز و رنگ گرم انجام شد و آن هایی که گرم منفی، کاتالاز و اکسیداز مثبت بودند در محیط کشت ریملر شاتس (محیط انتخابی آئروموناس هیدروفیلا) کشت داده شد و پس از گرمخانه گذاری در دمای 22 درجه سانتی گراد به مدت 48 ساعت، از پرگنه های رشد یافته با استفاده از زوج پرایمرهای الیگو نوکلئوتیدی مربوط به ژن lipآزمون PCRصورت پذیرفت. طی بررسی مولکولی باکتری های جدا شده از ماهیان قزل آلای رنگین کمان تعداد 9 جدایه و با بررسی ماهیان قرمز تعداد 6 جدایه به عنوان آئروموناس هیدروفیلا شناسایی گردید.با توجه به ردیابی باکتری آئروموناس هیدروفیلا در هر دو گروه ماهیان قرمز و قزل آلای رنگین کمان، در صورت رعایت نکردن اصول مدیریت بهداشتی در آبزی پروری این باکتری می تواند منجر به شیوع سپتی سمی همراه با تلفات گردد.
    کلیدواژگان: آئروموناس هیدروفیلا، سپتی سمی آئروموناس های متحرک، قزل آلای رنگین کمان، ماهی قرمز، چهار محال و بختیاری
  • حسین هاشم زاده فرهنگ، پریسا شهبازی، رضا جعفری صفحات 411-416
    کریپتوسپوریدیوم یک تک یاخته انگلی از شاخه اپی کمپلکسا است که منجر به اختلال در دستگاه گوارش و بروز اسهال و یا درگیری دستگاه تنفس و بورس فابریسیوس می گردد. در صورت بروز عفونت های هم زمان به خصوص ابتلا به بیماری های تضعیف کننده سیستم ایمنی مانند گامبورو، کریپتوسپوریدیوم بیماری زایی بیشتری داشته و به صورت گوارشی عوارض زیادی ایجاد می کند. مطالعه حاضر به منظور بررسی آلودگی به انگل کریپتوسپوریدیوم در مرغداری های اطراف شهرستان تبریز انجام گرفته است. در این بررسی تعداد 400 نمونه مدفوعی از بیست مرغداری گوشتی جمع آوری و مورد آزمایش قرار گرفتند. بر اساس نتایج به دست آمده از 400 نمونه مورد بررسی، در 25/5 درصد نمونه ها آلودگی به انگل کریپتوسپوریدیوم مشاهده شد. نتایج حاصله در این بررسی نشان داد که آلودگی به کریپتوسپوریدیوم در مرغداری های صنعتی وجود دارد و از آن جا که در مواقع استرس و وجود سایر بیماری ها در گله شدت علائم و عوارض این تک یاخته نیز بیشتر می گردد، لذا لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه انجام گرفته و راهکارهای مناسبی در رابطه با پیشگیری و کنترل این بیماری ارائه گردد.
    کلیدواژگان: تبریز، کریپتوسپوریدیوم، طیور
  • محمد رضا فرهپور صفحات 417-426
    از روش های مختلفی که در راستای اثرگذاری بر سرعت التیام و کیفیت بافت التیامی نهایی می توان از آن بهره برد، استفاده از مواد بیولوژیک می باشد. هدف این مطالعه ارزیابی اثر ترکیب عصاره هیدرواتانولی گیاه هوفاریقون و روغن کتان در تسریع روند التیام زخم می باشد. در این مطالعه که روی 72 سر موش صحرایی نژاد ویستار انجام گرفت، ابتدا اقدام به ایجاد دو زخم دایره وار استاندارد به قطر 7 میلی متر، روی پوست پهلوهای راست و چپ موش ها شد، سپس هر 18 موش به طور تصادفی در یک گروه قرار داده شد و تا پایان هفته دوم پس از ایجاد زخم، روزانه یک بار، مورد درمان موضعی قرار گرفتند. مساحت سطح زخم ها در روزهای 2، 4، 6، 8، 10، 12 و 14 بعد از ایجاد، توسط کاغذ شفاف اندازه گیری شدند. به منظور بررسی های هیستوپاتولوژی، در پایان روزهای 3، 7 و 14 از زخم های گروه های مختلف، توسط پانچ مخصوص بیوپسی، نمونه بافتی اخذ گردید. کاربرد موضعی پماد ترکیبی عصاره هیدرواتانولی هوفاریقون–روغن کتان، در مقایسه با سایر گروه ها، موجب بروز اثرات مثبت آن در افزایش سرعت روند التیام زخم های تمام ضخامت پوستی با کاهش اندازه زخم و میزان مهاجرت سلول های آماسی چند هسته ای به محل زخم، و هم چنین افزایش نوزایش عروقی و فیبروپلازی گردید. بر اساس نتایج به دست آمده، روند بهبود زخم در پماد درمانی حاوی ترکیب عصاره هیدرواتانولی هوفاریقون–روغن کتان، در مقایسه با سایر گروه ها بسیار بهتر بوده است.
    کلیدواژگان: هوفاریقون، روغن کتان، پماد، التیام زخم، موش
|
  • Farang Rouzmehr, Ardeshir Mohit, Mahmoud Koshsekeh, Mohammad Hassanzade Pages 357-366
    In order to investigate the effect of different levels of the additive containing Artichoke premix concentrated (APC) on growth performance, serum cholesterol level, carcass characteristics and immune responses of broilers two separate trials were conducted. In the first trial, APC was added at three levels of 0, 100 and 200 gr/ton diet during the first 21 days of growing period. One hundred and fifty unsexed day old broiler chickens of Ross strain were randomly divided in three groups with 5 replicate of 10 chicks in each cage, by a completely randomized design. At the end of each week, the birds were weighed individually and feed conversion ratios calculated. In order to determine serum cholesterol level, at day 21 blood sample was taken from 15 chickens per treatment. At the end of the 42nd day, 5 birds from each group were randomly selected and slaughtered for investigation of carcass characteristics. In the second trial, the effects of APC at 150gr/ton feed were studied on growth parameters and immune function of broiler chickens in a commercial farm. The results showed that application of APC in a level of 200 gr/ton diet significantly increased body weight of chickens at the first (p
    Keywords: Artichoke extract, broiler chicks, growth rate, Cholesterol, Carcase characteristics
  • Jalal Shayegh, Alireza Monadi, Jalil Dolgari Sharaf Pages 367-372
    In order to increase information about the molecular diversity of Pasteurella multocida isolated from cattle and buffalo, 2 buffalo and 8 cattle isolates were investigated by Restriction Endonuclease Analysis (REA). REA was performed with Hha-I Endonuclease which established 2 distinct profiles: I and II. Cattle and buffalo isolates fell into both REA profiles. Contrary to previous studies, the genetic diversity of the isolates was negligible. Considering the similarity of cattle and buffalo isolates is the present study, further studies witch larger samples should be carried out to investigate the possibility of inter-species transmission.
    Keywords: Pasteurella multocida, Cattle, buffalo, Restriction Endonuclease Analysis, genetic diversity
  • Mohammadreza Nasirzade, Miralireza Nourazar, Leila Roshangar Pages 373-382
    Ischemia-reperfusion (I/R) is present at various degrees in kidney transplants. Several studies suggest that renal ischemia reperfusion (RIR) can induce acute kidney injury. Liver diseases and neurological disorders related to kidney injury is a common clinical problem. Olive leaf is a significant source of bioactive phenolic compounds. They have better antioxidant capacity, anti-inflammatory and radical scavenging. In this study 50 male rats were allocated randomly into 5 groups: control (intact animals), group-1(I/R 60minꉘ leaf extract), group-2 (I/R 60min), group-3(I/R 120minꉘ leaf extract)and group-4(I/R 120min).The animals received 100 mg/kg olive leaf extract in0.5 ml drinking water using gavage for 28 days. Other animals received 0.5 ml normal saline by gavages. At the end of the treatment, the level of antioxidant enzymes including TAC, MDA, SOD and GPX were determined in renal tissue. Administration of olive leaf extract can significantly increase activity of TAC, GPX and SOD in group1and 3compared with group2and4. Also, MDA level in renal tissue of treated groups was significantly lower than ischemia-reperfusion groups (p
    Keywords: Ischemic, reperfusion injury, kidney, antioxidant enzymes, Rat
  • Alireza Sazmand, Mousa Tavassoli, Bijan Esameilnejad, Zahra Asadollahi, Ali Kazemnia, Seyyedhossein Hekmatimoghaddam Pages 383-389
    The protozoan parasite Toxoplasma gondii is one the most important zoonotic pathogens. Therefore, in the current pilot study a total of 50 Iranian one-humped camels of both sexes and different ages that were kept by local farmers in Yazd province of Iran were tested for Toxoplasma gondii infection. Whole blood samples were investigated by PCR assay using B1 gene. The results revealed that none of the tested camels were infected with Toxoplasma gondii. The current pilot study is the first attempt for detection of Toxoplasma gondii in camels in Iran by PCR method. Further studies in different regions of the country seem necessary to outline the importance of the disease. Also, experimental infection of camels with Toxoplasma gondii is recommended to study the course of the disease.
    Keywords: Toxoplasma gondii, camel, Polymerase chain reaction, Iran
  • Mohammad Abdigoudarzi Pages 391-399
    In order to study external parasites of laboratory reared animals at Razi institute, different methods including brushing of animal's surface body, cellophane tape of body surface, peri-anal cellophane tape test (CTT) and skin scrapings and digestive method were applied and collected samples were studied. In addition, field collected rats were tested using brushing method. One mouse had been infested by some mites. Rabbits, rats, mice and guinea pigs had not been infested with external parasites. Field collected rats had been highly infested with mites from the family Laelapidae. The, brushing method was confirmed to be a useful method for mite detection. According to the methods used in this study and these recommended by SOP from international animal breeding centers the CTT method was proposed to be useful for preparing health certificate of laboratory animals at the department of laboratory animal breading at Razi institute.
    Keywords: External parasites, Laboratory animals, Screening, Health certificate
  • Firouz Fadaeifard Pages 401-409
    Aeromonas hydrophilia is the etiologic agent of motile aeromonas septicaemia, one of the most important bacterial diseases of fresh and marine water fishes. The aim of the present study was detection of A. hydrophilia in the aquarium goldfish and cultured rainbow trout in Chaharmahal va Bakhtiary province. In this study 50 goldfish from aquarium fish shops and 60 rainbow trouts suspected of having the disease from 6 farms (10 fish in each farm) were randomly collected. The average weight in goldfish and rainbow trout samples were 3-5 g and 10-20 g, respectively. Sampling was performed from kidney and liver, and inoculated into blood agar and incubated at 22°C for 24 hours. Pure colonies which are grown on the mediums were tested by catalase, oxidase and gram staining, then those of gram-negative, catalase and oxidase positive were diagnosed, and cultured on Shotts-Rimler medium (as selective medium for A. hydrophila). These mediums were incubated at 22 °C for 24-48 h. The typical colonies were tested by using oligonucleotide primers of lip gene by PCR method. In light of molecular analysis of all specimens, 9 and 6 isolates from rainbow trout and gold fishes were identified as A. hydrophila respectively. Due to the detection of A. hydrophila in both cultured rainbow trout and aquarium goldfish, the bacteria can lead to septicemia with mortality if the health management principles are not observed in fish farming.
    Keywords: Aeromonas hydrophila, Motile aeromonas septicemia, Rainbow trout, Goldfish, Chaharmahal va Bakhtiary
  • Hossein Hashemzade Farhang, Parisa Shahbazi, Reza Jafari Pages 411-416
    Cryptosporidium is a genus of apicomplexan protozoa that can cause enteric infection or respiratory form of infection with up to 10% mortality in broiler flocks .In the respiratory forms up to 50% of a flock may show clinical signs. In addition to the direct economic effects of the clinical disease, the damage caused to the immune system and interaction with other pathogens such as IBD virus has significant effects. In the present study, 400 fecal samples from 20 broiler farms were prepared and examined. Based on our results, cryptosporidium infection was seen in 2 of 20 studied farms. Infection rate in two farms were 40% and 65% respectively. According to these results and other studies, cryptosporidium infection could be an important problem in poultry farms and it is necessary to carry out further studies about cryptosporidium infection in poultry farms.
    Keywords: Tabriz, Cryptosporidium, poultry
  • Mohammadreza Farahpour Pages 417-426
    The use of biological substances is among the methods utilized to increase the rate and quality of wound healing. This experiment was designed to investigate the effects of co-administration of St John's wort hydroethanolic extract and flaxseed oil for acceleration of wound healing based on their therapeutic properties. The study was conducted on 72 male Wistar rats. Experimental wounds measuring 7 mm in diameter was created on both sides of animals then the animals treated with ointments once a day for 2 consecutive weeks. Wound area was determined on days 2, 4, 6, 8, 10, 12 and 14 using a transparent paper. Tissue samples were collected on days 3, 7 and 14 for histopathological studies. According to the data, hydroethanolic extract of St John's wort and flaxseed oil ointment decreased wound area and distribution of polymorphonuclear immune cells in wound area as well as increase in new vessel formation and fibroplasia (P
    Keywords: St John's wort, flaxseed oil, Ointment, Wound healing, Rat