فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 25، بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عبدالله عراقی سوره صفحات 1736-1743
    قارچ های تشکیل دهنده فلور طبیعی سطح چشم در شرایط خاص به مانند جراحت قرنیه به صورت پاتوژن عمل می کنند. بنابراین شناخت فلور قارچی ملتحمه حیوانات سالم به منظور درمان سریع و مناسب در موارد کراتومایکوز حائز اهمیت می باشد. هدف پژوهش حاضر جداسازی و شناسایی فلور قارچی فورنیکس ملتحمه اسب ها و قاطرهای سالم در منطقه ارومیه می باشد. نمونه ها از ته کیسه پائینی ملتحمه هر دو چشم 35 سر اسب و 50 سر قاطر، بدون نشانه بالینی از التهاب چشم اخذ گردید. نمونه ها در محیط سابرو دکستروز آگار کشت و به مدت 10 روز در دمای 25 درجه سلسیوس نگه داری شدند. در مجموع 191 جدایه از 13 گونه قارچی شناسایی گردید. آسپرژیلوس ها از قارچ های رشته ای با فراوانی 63/48%و 14/34% به ترتیب در اسب ها و قاطرها جدایه های غالب بودند. قارچ های جدا شده قابل مقایسه با مطالعات انجام گرفته بر روی اسب های دیگر کشورها می باشد. مطالعه حاضر اولین گزارش برای فلور قارچی کیسه ملتحمه قاطر می باشد.
    کلیدواژگان: فلور قارچی، چشم، اسب، قاطر
  • رامین شیشه گر، بهلول حبیبی اصل، چنگیز احمدی زاده صفحات 1744-1752
    درمنه کوهی (Artemisia aucheri)گیاهی دارویی است که دارای آثار تسکینی، ضد اضطرابی قوی و آنتی اکسیدانی می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی اثرات تسکینی و ضداضطرابی سه دسته فراکسیون های قطبی، نیمه قطبی و غیر قطبی مستخرج از گیاه درمنه کوهی در مقایسه با دیازپام در مدل حیوانی موش صحرایی می باشد. بدین منظور، فراکسیون های مذکور از گیاه درمنه بر پایه قطبیت حلال عصاره گیری شد. تزریق فراکسیون ها و سایر داروها به گروه های مختلف موش های صحرایی ماده نژاد ویستار با شرایط سنی و وزنی برابر انجام شد. به گروه اول فراکسیون قطبی با دوز mg/kg 100، به گروه دوم فراکسیون نیمه قطبی با دوز mg/kg 100 و به گروه سوم فراکسیون غیرقطبی درمنه با دوز mg/kg 100، به گروه چهارم دیازپام با دوز mg/kg 2، به گروه پنجم دی متیل سولفوکساید (DMSO) به منظور مطالعه اثر حلال استفاده شده در عصاره، هم حجم داروهای دیگر به صورت تزریق داخل صفاقی (IP) تزریق شد. یک گروه نیز به عنوان شاهد، دارو دریافت نکرد.30 دقیقه بعد از تجویز داروهای مذکور، کتامین با دوز با دوز mg/kg 100 به صورت داخل صفاقی در هر شش گروه تزریق شد و سپس زمان القای بیهوشی و زمان خواب برحسب ثانیه محاسبه گردید. نتایج آماری، بیانگر افزایش معنی دار زمان خواب القاء شده با فراکسیون قطبی عصاره گیاه درمنه و کاهش معنی دار زمان القاء بیهوشی توسط کتامین، بعد از تزریق فراکسیون قطبی عصاره گیاهی درمنه (05/0>p) و همچنین افزایش معنی دار مدت زمان سپری شده در بازوهای باز در ماز صلیبی در گروه های تیمار با فراکسیون قطبی درمنه است (05/0>p). نتایج حاصله نشان داد که فراکسیون قطبی عصاره درمنه کوهی دارای اثرات تسکینی و ضد اضطرابی بهتر و معنی داری نسبت به فراکسیون های نیمه قطبی و غیرقطبی درمنه و نیز دیازپام است.
    کلیدواژگان: درمنه، فراکسیون ها، دی متیل سولفوکساید، دیازپام، موش صحرایی
  • علیرضا قدردان مشهدی، محمد راضی جلالی، سیدرضا فاطمی، مرضیه ارجمندنژاد صفحات 1754-1761
    کارآیی ورزشی اسب به توانایی آن در برآوردن نیازهای متابولیکی اضافه ای بستگی دارد که به دلیل فعالیت شدید در دام پدید می آید. یکی از راه های ارزیابی این نیازهای متابولیکی، بررسی نوع و میزان تغییرات پدیدآمده در پارامترهای مختلف بیوشیمیایی است.در مطالعه حاضر که روی 9 راس نریان عرب 4 تا 10 ساله به انجام رسید، میزان سرمی کلسیم، فسفر، سدیم،کلر و پتاسیم در زمان های مختلف قبل و پس از فعالیت شدید بدنی مورد سنجش قرار گرفت. جهت انجام این کار، یک ساعت قبل (زمان صفر)، بلافاصله (زمان یک)، 3 ساعت (زمان دو) و 24 ساعت (زمان سه) پس از دویدن با حداکثر سرعت در مسیر 1250 متری، از اسبان مورد نظر خون گیری به عمل آمد. نتایج نشان داد که به استثنای کلسیم و کلر، سایر عناصر اندازه گیری شده بلافاصله پس از دویدن و یا در زمان های بعد، در مقایسه با زمان صفر تغییرات معنی داری را متحمل گشته اند (5 0/0p<). به نظر می رسد که تغلیظ شدید خون ناشی از تعریق زیاد و استرس ناشی از شرکت در یک فعالیت ورزشی شدید، عامل اصلی تغییرات فوق باشد.
    کلیدواژگان: تمرین، عناصر فلزی، سرم، اسب عرب
  • عزت الله فتحی هفشجانی صفحات 1762-1772
    عامل بیماری کم خونی عفونی جوجه ها، ویروسی از خانواده سیرکوویریده است که باعث کم خونی شدید می شود. سرکوب ایمنی بدن و افزایش حساسیت نسبت به سایر بیماری های باکتریایی، ویروسی، انگلی و قارچی از دیگر اثرات این بیماری می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی میزان همزمانی آلودگی به ویروس کم خونی عفونی جوجه ها با ابتلا به بیماری های نیوکاسل و آنفلوانزا در گله های گوشتی در استان چهار محال و بختیاری بود. به این منظور، در سال 1390 از 14 گله گوشتی با سن 7-2 هفته که بیماری نیوکاسل و یا آنفلوانزا در آنها تائید شده بود، نمونه های بافتی تیموس و بورس فابرسیوس اخذ گردید. نمونه ها به روش هیستوپاتولوژی و PCR مورد آزمایش قرار گرفتند. جهت انجام PCR قطعه ای از ژن VP1 و از پرایمری با پهنای باند 1390 استفاده گردید. نتایج آزمایش PCR نشان داد که 4 گله (57/28 درصد) از نظر ویروس کم خونی صد در صد مثبت بودند و آزمایش هیستوپاتولوژی نمونه ها نیز این مسئله را تائید کرد. این آلودگی نشان دهنده میزان بالایی از همزمانی بیماری CIAV (Chicken Infectious Anemia Virus) با بیماری های نیوکاسل و یا آنفلوانزا در گله های گوشتی این استان می باشد که سبب افزایش تلفات در گله های CIAV مثبت نسبت به گله های منفی شده است. لذا اهمیت وجود ویروس به خاطر توانایی آن در کاهش سیستم ایمنی بدن به تنهایی و یا همراه با سایر عفونت ها می باشد.
    کلیدواژگان: ویروس کم خونی عفونی، چهار محال و بختیاری، PCR، هیستوپاتولوژی
  • داریوش محمد نصاد، جعفر سلیمانی راد، علی عابد الهی، تهمینه پیروی صفحات 1774-1785
    داروهای شیمی درمانی علاوه بر سلول های سرطانی، سلول های در حال تقسیم از جمله سلول های اسپرماتوژنیک را نیز هدف قرار می دهند. بنابراین، می توان با توقف ترشح هورمون های FSH و LH و متعاقب آن توقف اسپرماتوژنز از طریق آنتاگونیست GnRH (سترورلیکس)، این سلول ها را در برابر عوامل شیمی درمانی محافظت کرد. در این مطالعه، توانایی سترولیکس در جلوگیری از اثرات مضر داروی شیمی درمانی سیس پلاتین مورد مطالعه قرار گرفت. بدین منظور، 30 سر موش نر Balb/c به طور تصادفی به 3 گروه مساوی شامل گروه شاهد (گروهی که هیچ دارویی دریافت نکرد)، گروه آزمایشی 1 (به مدت 5 روز و هر روز یک دوز سیس پلاتین به مقدار mg/kg/bw 5/2 به صورت داخل صفاقی دریافت کرد) و گروه آزمایشی 2 (علاوه بر سیس پلاتین آنتاگونیستGnRH یا سترورلیکس را هم دریافت کرد) تقسیم شدند. پس از 5 هفته از آخرین تزریق، موش ها راحت کشی شده و نمونه های بافت بیضه برای مطالعه با میکروسکوپ الکترونی و نوری اخذ شدند. داده های کمی حاصل از مطالعات هیستولوژیک بیضه با آزمون آماری ANOVA و آزمون تعقیبی Tukey با هم مقایسه شدند و 05/0 p<معنی دار در نظر گرفته شد. نتایج مورفومتری نشان داد که ضریب اسپرماتوژنزدر گروه آزمایشی 1 و شاهد به ترتیب 39/0±52/1 و 22/9±43/24 بود. همچنین تعداد سلول های سرتولی در گروه آزمایشی 1 به ترتیب 80/0±61/8 و در گروه شاهد 52/0±50/5 بود که نشان دهنده کاهش معنی دار ضریب اسپرماتو‍‍ژنز و افزایش معنی دار تعداد سلول های سرتولی در گروه آزمایشی 1 بود (05/0p<). نتایج میکروسکوپ الکترونی نیز نشان داد که در گروه آزمایش 1 سد خونی بیضوی نامنظم بوده و جداشدگی هایی بین سلول های سرتولی و بازال لامینا وجود داشت. در گروه آزمایشی 2، سترورلیکس تا حدودی از بروز چنین تغییراتی جلوگیری کرده بود. نتایج مطالعه نشان داد سترورلیکس می تواند تا حدودی از اثرات سوء مواد مورد استفاده در شیمی درمانی بر روی اپیتلیوم ژرمینال بیضه جلوگیری کند.
    کلیدواژگان: سد خونی، بیضوی، شیمی درمانی، اسپرماتوژنز
  • آیدا نجفیان، آذین علوی، کامبیز امجدی گلپایگانی، سکینه دادیپور، علی صفری مرادآبادی، صغری فلاحی، آزیتا فرامرزی صفحات 1786-1792
    چسبندگی های محوطه بطنی عارضه ای شایع پس از اعمال جراحی شکم بوده که می تواند سبب انسداد های روده ای، درد لگن یا نازایی شود. اعتقاد بر این است که عصاره مرزه خوزستانی می تواند در جلوگیری از چسبندگی های محوطه داخل شکمی نقش داشته باشد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر عصاره مرزه خوزستانی و ویتامین C در پیشگیری از چسبندگی های پس از جراحی محوطه بطنی در مدل موش صحرایی انجام شد. بدین منظور، 40 سرموش صحرایی ماده بطور تصادفی در 4 گروه ده تایی به ترتیب: گروه 1: شاهد، گروه 2: تیمار با ویتامین C، گروه 3: تیمار با عصاره مرزه خوزستانی mg/kg250، گروه 4: تیمار با ویتامین C+ عصاره مرزه خوزستانی mg/kg250 تقسیم شدند. تمام حیوانات با تجویز داخل عضلانی کتامین به میزان mg/kg 90 بیهوش شده و تحت شرایط استریل (ضد عفونی با بتادین و اصلاح موهای ناحیه شکم) با برش خط میانی در حدود 3 سانتی متر تحت لاپاراتومی قرار گرفتند. در پایان دوره آزمایش، آسیب شناسی بافتی محل چسبندگی از نظر شدت وقوع فیبروز، التهاب و پرولیفراسیون عروقی انجام شد. یافته های بافت شناسی اختلاف آماری معنی داری را بین گروه شاهد و گرو های تحت درمان از لحاظ فیبروز (001/0p=)، التهاب (004/0p=) و پرولیفراسیون عروقی (0001/0p=) نشان داد. نتایج مطالعه نشان داد که تجویز داخل صفاقی مرزه خوزستانی با دوز mg/kg250همراه با ویتامینC به طور موثری باعث کاهش شدت چسبندگی داخل شکمی بعد از لاپاراتومی می شود.
    کلیدواژگان: مرزه خوزستانی، ویتامین C، چسبنگی شکمی، موش صحرایی ماده
  • عادل فیضی، پیمان بیژن زاد، کامروز کابلی صفحات 1794-1804
    بیماری نیوکاسل از بیماری های بسیار مهم ویروسی بوده که در سال های اخیر وقوع و شدت آن در ایران افزایش یافته است. بنابراین، کنترل آن توسط برنامه های موثر واکسیناسیون بسیار مهم است. هدف از این مطالعه، مقایسه عملکرد دو نوع واکسن La Sota و Avinew روی جوجه های گوشتی می باشد. در این مطالعه 270 قطعه جوجه یکروزه سویه Ross در سه گروه همراه با سه تکرار و هر تکرار مشتمل بر 30 قطعه جوجه انجام گرفت. در گروه 1، از واکسن Avinew و در گروه 2، از واکسن La Sota استفاده گردید. در گروه 3، به عنوان گروه شاهد هیچ نوع واکسن نیوکاسلی تجویز نگردید. شرایط پرورشی در هر سه گروه یکسان بوده و در روزهای 1، 14 ، 24، 34 و 44 روزگی جهت تعیین تیتر آنتی بادی حاصل از واکسن های نیوکاسل خون گیری به عمل آمد و برای این منظور از تست سرولوژیکی الایزا استفاده گردید. در گروه های واکسینه شده (گروه های 1 و 2) نسبت به گروه شاهد بعد از 24 روزگی تیتر آنتی بادی به طور معنی داری افزایش یافت (05/0p<). در گروه شاهد بعد از 24 روزگی تیتر آنتی بادی که متعلق به ایمنی مادری بود به طور چشمگیری کاهش یافت به طوری که جوجه های گروه شاهد از سن 24 روزگی به بعد مقابل بیماری نیوکاسل تیتر حفاظتی نداشته و نسبت به این بیماری حساس بودند. تیتر آنتی بادی حاصل از واکسن های Avinew و La Sota از لحاظ آماری تفاوت معنی داری نشان دادند (05/0p<)، ولی با توجه به این که بعد از واکسیناسیون عوارض مربوط به واکسن La Sota بیشتر از واکسن Avinew است، لذا واکسن Avinew به لحاظ نداشتن عوارض بهتر از واکسن La Sota است و از این جهت ارجحیت دارد.
    کلیدواژگان: بیماری نیوکاسل، واکسیناسیون، الایزا، جوجه های گوشتی
  • علی حسن پور، بهرام عمواوغلی تبریزی، منصور خاکپور صفحات 1806-1819
    این مطالعه به منظور بررسی تاثیر آلودگی به ویروس آنفولانزای اسبی بر تغییرات الکتروکاردیوگرام، آریتمی های قلبی و سطوح سرمی تروپونین قلبی و فعالیت برخی آنزیم ها در سرم اسب انجام گرفت. بدین منظور از تعداد 202 راس اسب نر در سنین 3-1 سال بعد از اخذ الکتروکاردیوگرام و شمارش ضربان قلب، از طریق ورید وداج20 میلی لیتر نمونه خون اخذ شد. با استفاده از کیت الایزا میزان آلودگی به ویروس آنفولانزا بررسی شد. درصد آلودگی سرمی به این ویروس در اسب های تحت بررسی 5/9% (19 راس) بود و درصد اسب های سالم 5/90% (183 راس) بود که این اسب ها به ترتیب در دو گروه بیمار و شاهد قرار گرفتند. در کل نمونه های سرمی، میزان فعالیت سرمی پروتئین ساختاری تروپونین I قلبی و فعالیت سرمی آنزیم های کبدی و سطح سرمی پروتئین تام، آلبومین، گلوکز، اوره، کراتینین، کلسترول و تری گلیسیرید اندازه گیری شد و تغییرات الکتروکاردیوگرافی و تعداد ضربان قلب نیز در هر دو گروه بررسی شد. میانگین تعداد ضربان قلب در گروه بیمار افزایش معنی داری داشت(05/0p<) و رخداد آریتمی قلبی نیز به طور معنی داری بیشتر شده بود(05/0p<). تغییر در شکل امواج فقط در مورد کمپلکسQRS معنی دار بود. میانگین سطح سرمی تروپونین قلبی به طور معنی داری افزایش داشت (023/0=p). میزان فعالیت سرمی آنزیم های کبدی به غیر از آلکالن فسفاتاز در بین دو گروه تغییر معنی داری نداشت. میانگین سطح سرمی پروتئین تام و آلبومین در گروه بیمار افزایش معنی داری داشت (به ترتیب 046/0= p و021/0= p). گلوکز و کلسترول سرم در گروه بیمار کمتر از گروه شاهد بود ولی این کاهش غیر معنی دار بود. میانگین سطح سرمی اوره، کراتینین و تری گلیسیرید در گروه شاهد افزایش غیرمعنی داری داشت. نتیجه نهایی اینکه به دنبال به آلودگی به ویروس آنفولانزا در اسب تغییرات الکتروکاردیوگرافیک ایجاد می شود که این تغییرات بیشتر فیزیولوژیک می باشند و سطح سرمی تروپونین قلبی، پروتئین تام، آلبومین و فعالیت سرمی آنزیم آلکالن فسفاتاز افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: آنفولانزای اسبی، مارکرهای قلبی، پارامترهای بیوشیمیایی، اسب
|
  • Abdollah Araghisoureh Pages 1736-1743
    Fungi present on normal ocular surface become pathogen in certain conditions such as corneal damage. Therefore, Knowledge of normal conjunctival mycoflora is important for prompt and proper treatment of equine keratomycosis. The objective of this study was to isolate and identify the mycoflora of conjunctiva in clinically normal equine species in Urmia, Iran. Swabs were taken from the conjunctival fornix of both eyes of horses (n=35) and mules (n=50), without external ocular inflammation. The culture samples were seeded in Sabouraud’s dextrose agar and incubated for 10 days at 25° C. Collectively, 191 isolates belonging to 13 fungal species were identified. Aspergillus was the most commonly isolated fungal genus in horses (48.63%) and mules (38.88%). The fungal species isolated are comparable with similar studies performed on horses in other countries. This is the first report of conjunctival mycoflora in mules.
    Keywords: Mycoflora, conjunctiva, Aspergilulls spp, horse, Mule
  • Ramin Shishiehgar, Bahloul Habibiasl, Changiz Ahmadizadeh Pages 1744-1752
    Artemisia Aucheri is a medicinal plant which has powerful sedative and anxiolytic effects. Also there are a lot of anti-oxidant agents in its extract. The purpose of this research is studying the sedative and anxiolytic effects of polar, semi-polar and non-polar fractions, extracted from Artemisia Aucheri in comparison with diazepam in the animal model of Rat. For this purpose, polar, semi-polar and non-polar fractions were extracted from Artemisia Aucheri, based on the polarity of solvent. The injection of the obtained fractions and other medications were made to different groups of female wistar rats which the same age and weight. Group was injected with 100mg/kg of Polar fraction extract, the second group with 100mg/kg of Semi-polar extract, the third group, with 100 mg/kg of non-polar extract of Artemisia Aucheri, the fourth group with 2 mg/kg of Diazepam, the fifth group with the same volume of Dimethyl Sulfoxide (DMSO) for studying the effect of solvent. The method of injection was Intra peritoneal (IP) form. The sixth group was the control group and did not receive any medications. Thirty minutes after injections, Ketamin 100 mg/kg was injected intraperitoneally in all 6 groups. Then induction and sleeping time was measured in seconds. Statistical results showed a meaningful decrease of anesthetic induction time and increase of sleeping time of Ketamin-induced anesthesia, after IP injection of the Polar fraction of Artemisia Aucheri (P
    Keywords: Artemisia Aucheri, fractions, Dimethyl sulfoxide, Diazepam, Rat
  • Alireza Ghadrdanmashhadi, Mohammad Razijalali, Seyyedreza Fatemi, Marziyeh Arjmandnejad Pages 1754-1761
    The sport efficiency of horse depends on its ability to overcome excess metabolic requirements during severe physical activity. One of the methods to evaluate these metabolic requirements is determination of the kind and rate of changes preduced in biochemical parameters. In the present study that was done in nine Arab horses from 4 to 10 years old, serum concentration of calcium, phosphorus, sodium, chloride and potassium were measured in different times before and after intensive physical activity. The blood samples were collected at 1 h before (T0) just after )T1(, 3 hours (T2) and 24 hours (T3) after running with maximum speed in a 1250-meter course.The results showed that except for calcium and chloride, the other minerals were significantly increased just after running or in other times compared to (p
    Keywords: Exercise, Metallic elements, Serum, Arab horse
  • Ezzatollah Fathihafshanjani Pages 1762-1772
    The agent of chicken infectious anemia (CIA) belongs to Circoviridae. CIA can cause severe anemia, immunosuppression and high sensitivity to bacterial, viral, parasitic and fungal pathogens. The aim of this study was to investigate simultaneous infection of CIA with Newcastle disease (ND) and Avian influenza (AI) in broiler chickens of Chahrmahal-va-Bakhtiari province. For this purpose, in 2011, from 14 broilers chicken flocks at 2-7 weeks old age, with confirmed ND and AI thymus and bursa of fabricious were sampled for amplification of 1390 base pair fragment of VP1 of CIA virus. Histopathologic the result of PCR showed that 4 flocks (28.57%) were one hundred percent infected with CIA. examination approved the results of PCR. This study showed high simultaneous infection rate of CIA with ND and AI that causes high mortality in these flocks. Therefore, this may be related to immunosuppressant effect of CIA, alone or with other infections.
    Keywords: Infectious Anemia Virus, Chaharmahal Va Bakhtiyari, PCR, Histopathology
  • Mohammadnejadd., Soleimani Radj., Abedelahia., Peirovi T Pages 1774-1785
    Chemotherapy agents, in addition to cancer cells, target all dividing cells in clouding spermatogenic cells. These cells could be protected from the determintal effects of chemotherapy agents in addition of FSH and LH secretion using GnRH antagonist (cetrolix) . In the present study 30 male balb/c mice were randomly divided into 3 groups of control (receiving no treatment), experimental 1 (receiving a 2.5mg/kg/bw dose of cisplatin as intraperitoneal injection for 5 days) and experimental 2 (a group that received GnRH antagonist in addition to cisplatin). Five week safter the last injection, the mice were killed by cervical dislocation and testicular specimens were prepared for light and electron microscopy. The data were analyzed using ANOVA and Tukey´s test and p
    Keywords: Blood, testis barrier, Chemotherapy, Spermatogenesis
  • Ayda Najafian, Azin Alavi, Kambiz Amjadigolpayegani, Sakineh Dadipour, Ali Safarimoradabadi, Soghra Fallahi, Azita Faramarzi Pages 1786-1792
    Abdominal surgeries can result in intra abdominal adhesions. Since Satureja Khuzestanica is used for its anti oxidant, anti lipid, anti inflammatory and anti bacterial effects, it might also play a role in preventing intra abdominal adhesion. Therefore, this study was conducted in order to assess the effects of this plant compared with vitamin C in the prevention of post surgical intra abdominal adhesions.Forty rats were used for this experimental study and were randomly allocated into 4 groups of 10 rats. Ten ml of 0.9% normal saline, 250 mg/kg vitamin C, 250 mg/kg Satureja Khuzestanica, and both vitamin C plus Satureja Khuzestanica were used for the first, second, third and fourth group, respectively. Mazuji classification and pathology assessment were used to grade the amount of adhesion. According to our findings, vitamin C in addition to Satureja Khuzestanica is effective in preventing abdominal adhesions.
    Keywords: Satureja Khuzestanica, Vitamin C, Abdominal Adhesions, Female Rat
  • Adel Feyzi, Peyman Bijanzad, Kamrouz Kaboli Pages 1794-1804
    Newcastle disease is an important viral disease and its occurrence and virulence in Iran has increased in recent years. Therefore control of this disease through effective vaccination programs is very important. The objective of this study was to compare the effectiveness of La Sota and Avinew vaccines in broiler chicks. In this study, 270 day old Ross broiler chicks were divided into 3 groups with 3 replicates in each group and 30 chicks in each replicate. Avinew and lasota vaccines were used in groups 1 and 2 respectively. Group 3 was the covered group and Newcastle vaccine wasnt used in this group. Breeding conditions were the same in the 3 groups and blood samples were collected the 3 groups and blood samples were collectd on days 1,14,24,34 and 44 for determination of antibody titers obtained from Newcastle vaccines using the ELISA serologic test. The results indicated that in the vaccinated groups, antibody titers increased significantly (v
    Keywords: Newcastle disease, Vaccination, ELISA, broiler chickens
  • Ali Hassanpour, Bahram Amouoghlitabrizi, Mansour Khakpour Pages 1806-1819
    This study was performed to evaluate the effect of influenza in horses on the electrocardiogram changes, cardiac arrhythmias and concentration of cardiac troponin in serum and serumic activity of some enzymes. After electrocardiography and count heart rate, blood samples were taken from jugular vein in 202 stallions (1-3 years). After centrifugation, the serum was removed and then seroprevalence of equine influenza was investigated by ELISA method. From 202 horses, 19 samples (9.5%) were positive and 183 samples (90.5%) were negative and these horses were put in deseased and healthy groups, respectively. In all samples cardiac troponin I, liver enzymes, total protein, albumin, glucose, urea, creatinin, cholesterol and triglyceride in the serum were measured. The electrocardiograms of all the horses were taken and the kind of cardiac arrhythmias were recorded. Average heart rate increased significantly in diseased group (p
    Keywords: Equine influenza, Cardiac markers, Biochemical parameters, horse