فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال هفتم شماره 4 (پیاپی 28، زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • رحیم بهشتی، جمشید قیاسی صفحات 268-276
    تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر ویتامین E و سیستئامین بر کیفیت اسپرم پس از یخ زدایی در گاومیش انجام گردید. برای این منظور تعداد 20 انزال از چهار راس گاومیش نر جمع آوری شد. نمونه های منی با کیفیت عالی و داشتن بیش از 70 درصد اسپرماتوزویید با تحرک رو به جلو در دمای 37 درجه سلسیوس با رقیق کننده های تجاری بایوکسل رقیق و پس از مرحله خنک شدن در دمای چهار درجه سلسیوس ظرف مدت دو ساعت و اعمال زمان تعادل، متعاقب افزودن75/0، 5/1، 2 و 5 میلی مول ویتامین E و 5/7، 5/12، 15 و 20 میلی مول سیستئامین به ازای هر 90 میلی لیتر رقیق کننده، در پایت های 5/0 میلی لیتری فرانسوی بسته بندی شد و با اعمال زمان انجماد مشخص قبل از ورود به ازت مایع، منجمد و داخل ظروف حاوی ازت مایع نگه داری شدند. پس از 72 ساعت، یخ گشایی نمونه پایوت های منجمد مورد نظر در دمای 37 درجه سلسیوس به مدت 40 ثانیه صورت گرفت. میزان تحرک و برخی فراسنجه های کیفی نمونه های مورد نظر پس از یخ گشایی با استفاده از سیستم ارزیابی کامپیوتری الگوی تحرک اسپرم مورد بررسی قرار گرفت. به طور کلی نتایج به دست آمده در این تحقیق نشان دادند، افزودن 20 میلی مول سیستئامین و 5/1 میلی مول ویتامین E به رقیق کننده تجاری بایوکسل باعث افزایش میزان تحرک و برخی فراسنجه های کیفی اسپرم گاومیش پس از یخ زدایی شد (05/0>p).
    کلیدواژگان: انجماد منی، گاومیش، ویتامین E، سیستئامین
  • غلامرضا اسدنسب، شهرام دبیری اسکویی، سیدعلی شبستری اصل، بابک محمودیان، آیتک اسدنسب صفحات 278-284
    هدف از این مطالعه شمارش گویچه های سفید در گربه متعاقب تجویز تکنیسیوم-m99 می باشد. از مواد رادیواکتیو در کارهای تشخیصی و درمانی استفاده می کنند. ماده رادیواکتیو تکنیسیوم در بدن به علت شرایط رادیودارویی مطلوب در اکثر مطالعات هسته ای، روش های نشاندارکردن و در غالب موارد تشخیصی طب هسته ای کاربرد دارد. در این مطالعه جهت بررسی تغییرات ایجاد شده در اندازه گویچه های سفید از ماده رادیواکتیو تکنیسیوم-m99 استفاده گردید چرا که، بیشتر از این گویچه ها برای تهیه و نشاندار کردن و ردیابی مواد رادیواکتیو بهره می جویند و تغییرات ایجاد شده در این موارد به علل کاربردی مهم می باشد. در مطالعه حاضر بعد از استحصال تکنیسیوم-m99 از ژنراتور مولیبدن به تکنیسیوم این ماده تحت شرایط خاص بعد از سنجش دوز به مقدار 5/1 میلی کوری سریعا از راه سیاهرگ رانی به شش قلاده گربه تزریق شد. یک گروه چهارتایی از گربه ها توام با تزریق سرم فیزیولوژی به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شد. در زمان های صفر، 30، 60 دقیقه ، 24 و 48 ساعت بعد از تزریق، نمونه خونی در گروه های تحت مطالعه و شاهد تهیه و به روش استاندارد شمارش گویچه های سفید انجام یافت. این مطالعه تغییرات قابل محسوسی را در اندازه این گویچه ها نشان نداد که مزیت استفاده از این مواد در کارهای رادیودارویی درمانی، تشخیصی و ردیابی مواد رادیواکتیو را بیان می دارد.
    کلیدواژگان: تکنیسیوم، رادیواکتیو، گربه، گویچه های سفید
  • رامین کفاشی الهی صفحات 286-299

    دارو درمانی سرطان که با استفاده از مواد طبیعی، صناعی یا بیولوژیک انجام می شود، با عوارضی همراه است. سیسپلاتین به عنوان یک داروی ضدسرطان، در دوزهای بالا برای کبد سمی است. معلوم شده که استرس اکسیداتیو در سمیت سیسپلاتین دخیل است. با توجه به اثرات آنتی اکسیدانی رزوراترول، این مطالعه، برای ارزیابی اثرات محافظتی آن در برابر سمیت کبدی سیسپلاتین در موش صحرایی انجام شد. 40 سر موش صحرایی نر ویستار به طور تصادفی در چهار گروه مساوی تقسیم گردید. گروه 1 به عنوان شاهد انتخاب شد. برای ایجاد آسیب کبدی، سیسپلاتین (mg/kg 3) هر 5 روز یکبار به صورت داخل صفاقی به گروه های 2 تا 4 تزریق شد. گروه 3 سیلیمارین (mg/kg 100) و گروه 4 رزوراترول (mg/kg 20) را با تزریق داخل صفاقی روزانه به مدت 4 هفته دریافت کردند. در پایان، سطوح سرمی آنزیم های آسپارتات و آلانین آمینوترانسفراز و لاکتات دهیدروژناز و بیلی روبین تام، آلبومین و پروتئین تام اندازه گیری شد. میزان مالون دی آلدئید، گلوتاتیون احیاء و فعالیت آنزیم های سوپراکسید دیسموتاز، کاتالاز، گلوتاتیون پراکسیداز و گلوتاتیون ردوکتاز نیز در هموژنات بافت کبد اندازه گیری شد. در نهایت، یافته های بیوشیمیایی با نتایج هیستوپاتولوژی مطابقت داده شد. در گروه 4، رزوراترول به طور معنی داری (001/0p<) میزان افزایش یافته آنزیم های شاخص آسیب کبد و بیلی روبین تام را کاهش و سطوح کاهش یافته آلبومین و پروتئین تام سرم را به طور معنی داری (001/0p<) افزایش داد. رزوراترول در این گروه، به طور معنی داری (001/0p<) میزان پراکسیداسیون لیپیدی را کاهش و سطوح آنتی اکسیدان های کبد را افزایش داد. از لحاظ آسیب شناسی بافتی نیز تغییرات با یافته های بیوشیمیایی همراستا بودند. نتایج بررسی حاضر نشان داد که رزوراترول با خواص آنتی اکسیدانی خود، کبد موش های صحرایی را در برابر سمیت سیسپلاتین محافظت می کند.

    کلیدواژگان: رزوراترول، سیسپلاتین، سمیت کبدی، موش صحرایی
  • نسرین چوبکار، عباسعلی ساری، علیرضا بلندنظر، هاشم حشمتی، فروغ محمدی، نسترن شهبازیان، امیرمحمد امامی راد، پیام یاری صفحات 300-312
    آنتی بیوتیک ها جهت تقویت سیستم ایمنی و نیز ترمیم زخم ها در آبزیان کاربرد زیادی دارند، اما به دلیل تاثیرات سوء و ایجاد باقی مانده دارویی، محققین به دنبال جایگزینی این مواد با مواد طبیعی می باشند. یکی از این ترکیبات که خواص درمانی زیادی دارد بره موم زنبور عسل است. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر غلظت های مختلف بره موم بر ترمیم زخم پوستی و پاسخ سیستم ایمنی در ماهی کپور معمولی می باشد. عصاره بره موم از شرکت باریج اسانس کاشان تهیه گردید و غلظت های صفر، 2، 5 و10 درصد آن به همراه مواد حامل (مواد افزوده به بره موم به منظور انحلال در آب) بر روند ترمیم زخم پوستی ماهی کپور معمولی و پاسخ ایمنی و نیز بقاء آنها مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه در یک دوره 21 روزه و به روش حمام کوتاه مدت و یک بار در روز انجام شد. در مقایسه با تیمار کنترل، استفاده از بره موم زنبور عسل در غلظت 2 درصد تاثیر معنی داری در روند ترمیم زخم پوستی و نیز تحریک سیستم ایمنی در ماهی کپور پرورشی داشت (05/0p<). در استفاده از غلظت های بالاتر بره موم، ترمیم زخم مشاهده شد اما افزایش در تعداد سلول های خونی (گلبول قرمز، نوتروفیل و ائوزینوفیل) و افزایش تلفات ماهی را نیز به همراه داشت. استفاده از بره موم زنبور عسل به شکل افزودنی در آب در غلظت های پایین موثر بوده و سبب تحریک سیستم ایمنی می گردد.
    کلیدواژگان: بره موم، ماهی کپور معمولی، ترمیم زخم پوستی، سیستم ایمنی، بقاء
  • منیره دره زرشکی پور، خسرو پارسایی مهر، سعید حسین زاده، پرویز فرهومند صفحات 314-321
    این مطالعه به منظور بررسی تاثیر سطوح مختلف مکمل پری بیوتیکی (ای-ماکس) شامل ترکیبات دیواره سلولی مخمر ساکارومایسس سرویزیه بر قابلیت هضم مواد مغذی و پارامترهای خونی در بزغاله های بومی آذربایجان غربی انجام شده است. در یک طرح بلوک کاملا تصادفی،20 راس بزغاله ماده با میانگین وزن 8/1±1/11 کیلوگرم و سن حدود6-5ماه با 4جیره آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت.تیمارها شامل: 1)شاهد (بدون پری بیوتیک)، 2) جیره پایه+2گرم پری بیوتیک، 3) جیره پایه+ 4گرم پری بیوتیک، 4) جیره پایه+6گرم پری بیوتیک در روز، که به مصرف بزغاله ها رسید. قابلیت هضم ظاهری ماده خشک، ماده آلی، پروتئین خام، ADFوNDF در بین گروه های آزمایشی اختلاف معنی داری نداشت. همچنین پارامترهای خونی شامل گلوکز، آلبومین، پروتئین تام، بتا هیدروکسی بوتیرات و BUNدر بین تیمارها اختلافی نداشت. بر اساس نتایج آزمایش می توان گفت، مکمل پربیوتیکی ای-ماکس در جیره بزغاله ها تاثیر معنی داری بر قابلیت هضم ظاهری مواد مغذی و پارامترهای بیوشیمیایی سرم ندارد.
    کلیدواژگان: پری بیوتیک، قابلیت هضم، پارامترهای خونی، بزغاله های بومی آذربایجان غربی
  • احمد اصغری، غزال کشفی یگانه، پژمان مرتضوی صفحات 322-333
    ایسکمی کلیه باعث استرس اکسیداتیو شده که منجر به پاسخ های شدید و طولانی التهابی پس از بازخونرسانی می شود. آسیب بازخونرسانی در کلیه یکی از عوامل نارسایی حاد کلیوی می باشد که در حیوانات و مدل های کلینیکی مختلف مطالعه شده است. متفورمین یک داروی ضد دیابت خوراکی بوده که به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای درمان دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از این مطالعه، ارزیابی تاثیر متفورمین بر آسیب ایسکمی-بازخونرسانی کلیه در موش صحرایی می باشد. بدین منظور30 سر موش صحرایی نر ویستار به طور تصادفی به 3 گروه 10تایی شامل: شاهد جراحی، ایسکی-بازخونرسانی (I/R) و ایسکمی- بازخونرسانی به علاوه تیمار با متفورمین (I/R+MET) تقسیم شدند. در گروه های شاهد جراحی و I/Rاز هیچ دارویی استفاده نشد. در گروه I/R+METقبل از القا ایسکی-بازخونرسانی به مدت یک هفته متفورمین با دوز mg/kg100 گاواژ گردید.برای القا ایسکمی-بازخونرسانی هر دو پدیکول کلیه بسته شد و بعد از 45 دقیقه آزاد گردید. در هر 3 گروه نفرکتومی کلیه چپ در دو نوبت به ترتیب 4 و 8 ساعت بعد انجام شد. نمونه های خونی در روز صفر (قبل از تجویز دارو) و روز بعد از پایان ایسکمی در زمان برداشت کلیه ها جمع آوری شد و مقادیر کراتینین و اوره سرم مورد سنجش قرار گرفت. در نهایت داده های به دست آمده توسط آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در سطح معنی داری 05/0p< مورد واکاوی آماری قرار گرفت. نتایج آسیب شناسی بافتی کلیه در گروه I/R+METحاکی از بهبود معنی دار آسیب کلیه در مقایسه با گروه I/Rبود به طوری که، تغییرات دژنراتیو و نکروز در سلول های پوششی توبول های ادراری بسیار خفیف بود و اکثر توبول ها وضعیت طبیعی هسته و سیتوپلاسم را نشان می دادند. نتایج سرولوژیکی نشان دهنده کاهش اندک و غیرمعنی دار مقادیر اوره و کراتینین سرم در گروه I/R+MET در مقایسه با گروه I/Rبود.نتایج این مطالعه نشان داد که متفورمین تا حدودی از آسیب ایسکمی-بازخونرسانی کلیه جلوگیری می کند.
    کلیدواژگان: کلیه، ایسکمی، بازخونرسانی، متفورمین، موش صحرایی
  • امیر علی کاوه، حسین نیک نیاز صفحات 332-339
    این مطالعه به منظور بررسی وجود آنتی بادی ضد زونا پلوسیدا در سرم گاوهای هلشتاین مبتلا به تکرر فحلی در ایستگاه سوم پرورش گاو شیری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان صورت گرفت. تحقیق روی 168راس گاو ماده غیر آبستن با تاریخچه ابتلا به تکرر فحلی (Repeat breeder) انجام گردید. دام های انتخاب شده از نظر سنی به دو گروه زیر سه شکم زایمانی و بالای سه شکم زایمانی انتخاب گردیدند. از هریک از دام ها 10 میلی لیتر خون از ورید وداج اخذ شد و سرم آنها جدا گردید. وجود آنتی بادی های ضد ZP در سرم دام ها توسط کیت های تجاری آزمایش ELISA (بیوسرو دیاگنوستیکا، زونا پلوسیدا آنتی بادی ELISA، BS-20-20 آلمان) آزمایش گردید. از تعداد کل 168 راس دام مورد آزمایش 13 راس دارای آنتی بادی ضد زونا پلوسیدا (تیتر مثبت) و تعداد 155 راس فاقد آنتی بادی (تیتر منفی) بودند که به ترتیب 74/7 درصد دارای تیتر مثبت و26/92 درصد بدون تیتر بودند. از لحاظ تقسیم بندی سنی، از تعداد کل 168 راس دام تحت مطالعه،109 راس زیر سه شکم زایمان بوده و 59 راس بالای سه شکم زایمان بودند. از تعداد 109 راس دام زیر سه شکم 5 راس دارای آنتی بادی ضد زونا پلوسیدا (تیتر مثبت) و از تعداد 59 راس دام بالای سه شکم زایمان، 8 راس دارای آنتی بادی ضد زونا پلوسیدا (تیتر مثبت) بودند. نتایج نشان داد با احتمال 99% تفاوت بسیار معنی داری بین دو گروه زیر شکم 3 و بالای شکم 3 وجود دارد (07/2=Z) و این به معنای آن است که افزایش سن تاثیر معنی داری در میزان ظهور آنتی بادی ضد زونا پلوسیدا در سرم این دسته از دام ها دارد.
    کلیدواژگان: آنتی بادی، زونا پلوسیدا، تکرر فحلی، هلشتاین
  • سهیل توتونچی، سیدجاوید مرتضوی تبریزی، امید حبیبی، جمیله پازوکی صفحات 340-346
    جهت بررسی و شناسایی انگل های کرمی موجود در دستگاه گوارش گربه ماهیان موجود در سد ارس در فصل بهار سال 1390، اقدام به صید 50 عدد گربه ماهی با وزن متوسط 5/0 تا 5/4 کیلوگرم و طول متوسط 50 تا 120 سانتی متر از این سد گردید. سپس دستگاه گوارش آنها خارج و در ظروف پلاستیکی حاوی فرمالین 10 درصد قرار داده شد و به آزمایشگاه آبزیان دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز انتقال داده شد. انگل های کرمی جدا شده رنگ آمیزی و سپس شناسایی، تعیین جنس و گونه شدند. در طی این بررسی از 50 عدد گربه ماهی صید شده از دریاچه سد ارس 145 عدد انگل پروتوسفالوس اوسکولاتوس (Proteocephalus osculatus) و 88عدد انگل سیلوروتنیا سیلوروس (Siluritaenia silurus) جداسازی و شناسایی شد. میزان آلودگی به این دو انگل در این ماهیان 100 درصد بود. دو انگل فوق برای اولین بار از گربه ماهیان موجود در سد ارس گزارش می گردد.
    کلیدواژگان: پروتوسفالوس اوسکولاتوس، سیلوروتنیا سیلوروس، گربه ماهی، سد ارس
|
  • Rahim Beheshti, Jamshid Ghiyasi Pages 268-276
    This study was designed to investigate the effect of cysteamine and vitamin E on post thaw buffalo bull's sperm quality. For this purpose, 20 ejaculates from four buffalo bulls possessing more than 70% visual sperm motility were diluted at 37◦C in BioXcell® extender. The diluted semen was cooled to 4◦C within 2 hours, equilibrated at 4◦C following the addition of (0.75, 1.5, 2 and 5 mM) of vitamin E and (7.5, 12.5, 15 and 20 mM) cysteamine per 90 ml, filled in 0.5 ml French straws and were subjected to cooling condition before being plunged into liquid nitrogen. Semen was thawed at 37◦C for 40 seconds after 72 hours of storage inside liquid nitrogen .Post-thaw sperm motility and some qualitative parameters of each frozen semen sample were assessed by using computer assisted semen analyzer (CASA). In general, the results showed that the addition of 1.5 mM vitamin E and 20 mM cysteamine in the commercial diluents BioXcell extender for freezing buffalo semen increased the motility of spermatozoa and some qualitative parameters to post-thawed buffalo sperm.
    Keywords: Semen freezing_Buffalo_Vitamin E Cysteamine
  • Gholamreza Assadnassab, Shahram Dabirioskouie, Seyyedali Shabestariasl, Babak Mahmoudian, Aytak Assadnassab Pages 278-284
    The purpose of this study was count the white blood cells following injection of technetium-99m in the cat. Radioactive materials can be used in diagnostic and therapeutic procedures. Technetium is used in most labeling and nuclear medicine diagnostic studies because of its favorable conditions in the body. In this study, injection of technetium-99m was used to evaluate the possible changes in the number of white blood cells because these cells are used in labeling and tracing of radioactive materials in the body and their alterations are important in many operations. In the present study, technetium was milked from Molybdenum to technetium generator and it was rapidly injected in 1.5 mCi into six cats through the femoral vein. A group of four other cats were used as controls after injection of saline. At 0, 30, 60 minutes, 24 and 48 hours after injection, blood samples were collected from all cats and the number of white blood cells were counted. This study did not show any significant changes in the amount of white blood cells in the two groups. Thus, the results of this study outlines the advantage of using technetium-99m as a radio-drug in treatment and diagnostic procedures.
    Keywords: cat, Radioactive, Technetium, White blood cells
  • Ramin Kaffashielahi Pages 286-299

    Drug therapy of cancer which is carried out by natural, synthetic or biological substances is associated with complications. Cisplatin as an anticancer drug, is hepatotoxic at high doses. Oxidative stress has been proven to be involved in cisplatin-induced toxicity. Because of antioxidant potential of resveratrol, this study was conducted to assess the protective effects of resveratrol, on cisplatin-induced hepatotoxicity in the rat. Forty male Wistar rats were randomly divided into four equal groups. Group 1 was used as control. For induction of hepatic injury in groups 2-4, cisplatin (3 mg/kg) was injected once every five days intraperitoneally. Groups 3 and 4 received silymarin (100 mg/kg) and resveratrol (20 mg/kg) respectively, daily for 4 weeks via intraperitoneal route. At the end of experiment, serum levels of aspartate and alanine transaminases, lactate dehydogenase and total bilirubin, albumin and total proteins were assessed. Malondialdehyde, reduced glutathione and activities of superoxide dismutase, catalase, glutathione peroxidase and glutathione reductase were assayed in liver homogenates. Finally, the biochemical findings were matched with histopathological verification. In group 4, resveratrol significantly (p

    Keywords: Resveratrol, Cisplatin, Hepatotoxicity, Rat
  • Nasrin Choubkar, Abbasali Sari, Alireza Bolandnazar, Hashem Heshmati, Forough Mohammadi, Nastaran Shahbazian, Amirmohammad Emamirad, Payam Yari Pages 300-312
    Antibiotics use to increase the immune and wound healing in many animals. But due to the residual effects of a drug, Antibiotics and used to increase the immune response and propolis wound healing is aquadic animals. But due to their residual, researchers are looking to replace them with natural materials. One of these natural materials that has many health benefits is bee propolis. The aim of this study was to evaluate the effect of different concentrations of propolis on wound healing and immune system response in common carp (Cyprinus carpio). Propolis extracts were prepared from Kashan Barij essence with different concentrations of 0 , 2 , 5 and 10% with carrier substances (to dissolve the propolis in water), and were evaluated on wound healing and immune response and survival of common carp on a 21 –day cycle of short baths once a day . The results showed that, compared with the control group (0%), the use of bee propolis in concentration of 2% has statistically significant difference on wound healing and immune system response in common carp. The use of higher concentrations of propolis healed wound, but increased the number of blood cells (red blood cells, neutrophils, and eosinophils) and increased mortality of fish, so it is better to use lower concentrations of propolis in fish. The use bee propolis as additive in water is effective in low concentrations and stimulates the immune system.
    Keywords: Propolis, common carp, Wound healing, immune system, Survival
  • Monireh Darrezereshkipour, Khosro Parsaeimehr, Saeid Hosseinzadeh, Parviz Farhovand Pages 314-321
    The objective of this study was to determine the effects of different levels of prebiotic (A-MAX) which includes cell wall composition of Saccharomyces cervisiae yeast on digestibility and blood parameters in West Azarbaijan kids. Twenty kids with an average weight of 11.1 ± 1.8 kg and about five to six months of age. Were used in a randomized complete block design with 4 treatments (5 kids per treatment). Treatments included 1) no prebiotic (control), 2) 2gram, 3) 4gram and 4) 6 gram prebiotic /day per animal, which were fed with a basal diet. Apparent digestibility of dry matter, organic matter, crude protein, ADF, NDF were not affected by treatments. Moreover blood metabolites including glucose, albumin, total protein, BHBA and BUN were not significantly different between groups. The results indicate that the addition of prebiotic (A-MAX) to the diet of kids had no significant effect on digestibility and blood biochemical parameters.
    Keywords: Prebiotic, digestibility, Blood parameters, West Azerbaijan kids
  • Ahmad Asghari, Ghazal Kashfiyeganeh, Pejman Mortazavi Pages 322-333
    Renal ischemia causes oxidative stress which leads to severe and prolonged inflammatory responses following reperfusion. Re-perfusion injury in the kidney is a causal factor of acute renal failure which has been studied in different animals and clinical models. Metformin is an oral medication used alone or with other medications to treat type 2 diabetes. The purpose of this study was to evaluate the effect of metformin following the induction of ischemia-reperfusion in the rat kidney. In this study, 30 adult male Wistar rats weighing 200-250g were used which were divided randomly into three groups of 10 which include the sham group; this group had not received any medication and after only a week, the abdominal cavity was opened then left renal nephrectomy was performed and the abdominal cavity reclosed. The control group (IR): this group had not received any medication until induction of ischemia-reperfusion and after a week the abdominal cavity was opened and following ischemia- reperfusion, left kidney nephrectomy was performed. I/Rい group: this group was gavaged with a dose of metformin (100 mg/kg) each day for a week at a same time and after a week the abdominal cavity was opened and then ischemia-reperfusion was induced and left kidney nephrectomy performed. In all groups except sham, both the renal pedicles were closed and released after 45 minutes for induction of ischemia-reperfusion. After 4 and 8 hours, left kidney nephrectomy was performed. At day zero (before drug administration) and after the end of ischemia-reperfusion and during renal nephrectomy, blood samples were collected and serum creatinine and BUN levels were examined. The data obtained analyzed by ANOVA on significant levels (p
    Keywords: kidney, Ischemia, reperfusion, Metformin, Rat
  • Amirali Kaveh, Hossein Nikniyaz Pages 332-339
    This study was conducted to evaluate the presence of anti zona pellucida antibodies in the serum of repeat breeder Holstein cows in Third station Dairy Cattle Husbandry Agro Industry in Moghan. The study was conducted on 168 non-pregnant cows with a history of Repeat breeder. Animals were selected in two age groups ¸ more than three times calving or less. Ten ml of blood were obtained from Animals from the jugular vein and serum was separated. The presence of anti-ZP antibodies in animal sera were tested by commercial test kits for ELISA (Bioserve Diagnostic, Zona pellucida antibody ELISA, BS-20-20, Germany). From a total of 168 tested animals, 13 animals tested positive (7.74%) and 155 animals were negative (92.26%). Five of 109 cattle with less than three calving were positive and 8 of 59 animals with more than three calving were positive. The results showed highly significant differences between the two groups (Z=2/07) and this means that increasing age has a significant effect on the rate of appearance of anti zona pellucida antibodies in the serum of these animals.
    Keywords: Antibodies, Zona pellucida, repeat breeder, Holstein
  • Soheil Toutounchi, Seyedjavid Mortazavitabrizi, Omid Habibi, Jamileh Pazouki Pages 340-346
    To investigate and identify the helminthes parasites in the digestive tract of the catfish in Aras Dam in the spring of 2011, 50 catfish were caught measuring 0.5 to 4.5 kg and 50 to 120 cm from this dam. Their Gastrointestinal tracts were then removed and placed in plastic containers containing 10% formalin and transferred to Fisheries Laboratory, Faculty of Veterinary Medicine, Islamic Azad University of Tabriz. The helminthes parasites were isolated, stained and identified and their species were determined. During this survey of 50 catfish caught from Aras Dam, 145 Proteocephalus osculatus and 88 Siluritaenia silurus parasites was isolated and identified. The infection rate of these two parasites of catfish was 100%. This is the first report of these two parasites of catfish from Aras Dam.
    Keywords: Proteocephalus osculatus, Siluritaenia siluri, cat fish, Aras Dam