فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال ششم شماره 1 (پیاپی 21، بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/03/24
  • تعداد عناوین: 10
|
  • احمد قره خانی، موسی توسلی صفحات 1427-1434

    هدف از این مطالعه بررسی میزان آلودگی به انگل های خارجی، تعیین فون (جنس و گونه آنها) و نقش آنها در انتقال بیماری های تک یاخته ای در بز در منطقه ماکو بود. این بررسی از اول فروردین ماه 1389 تا اواخر اسفند 1389 انجام گردید. بدین منظور به صورت تصادفی 50 گله بز انتخاب و از هر گله 8 نمونه با فرض 50 درصد شیوع، 95 درصد اطمینان و 5 درصد خطا به تعداد 400 نمونه انتخاب گردید. پس از جداسازی انگل های خارجی از بدن دام های مورد مطالعه، خون گیری از دام های دارای علائم و تهیه گسترش مستقیم و رنگ آمیزی گسترش ها با رنگ گیمسا انجام گرفت، سپس با مطالعه گسترش ها و تشخیص نوع تک یاخته، گونه های انگل های خارجی شناسایی گردید. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. در این بررسی از 400 راس بز مورد مطالعه، آلودگی به کنه در 137 مورد (5/33 درصد) دیده شد. آلودگی به سایر انگل های خارجی (نظیر جرب، شپش، کک و میاز) مشاهده نشد. از 137 راس بز آلوده به کنه، 104 راس (18/75 درصد) علایم آلودگی به بیماری های تک یاخته ای را نشان دادند که از بین آنها 87 راس آلوده به بابزیا اویس (46/84 درصد)، 12 راس آلوده به بابزیا موتازی (65/11 درصد) و 5 راس آلودگی توام به بابزیا اویس و بابزیا موتازی (89/3 درصد) داشتند. آلودگی به تیلریا و آناپلاسما یافت نشد. از حیوانات مورد مطالعه کنه های ریپی سفالوس، هیالوما، درماسنتور و همافیزالیس جدا گردید.

    نتایج

    نشان دهنده غالب بودن آلودگی تک یاخته ای بابزیا گونه بابزیا اویس در بز در منطقه ماکو می باشد. نتایج آماری نشان داد که حضور کنه ریپی سفالوس بورسا به طور معنی داری با وجود بیماری بابزیوزیس در بز ارتباط دارد (05/0p<).

    کلیدواژگان: انگل خارجی، بز، آلودگی، ماکو
  • جابر داوودی، محمد صدقیانی، افشین بهمن شبستری، سهراب رسولی، امین خدادادی، کمال جعفری صفحات 1435-1445

    توکسوپلاسموزیس از شایع ترین عوامل عفونت های انگلی انسان و سایر مهره داران خونگرم است که انتشار جهانی دارد. هدف این تحقیق تعیین سرواپیدمیولوژی عفونت توکسوپلاسموزیس انسانی در سطح شهرستان میانه در سال 1389 می باشد.در این مطالعه توصیفی- مقطعی سرم 200 نفر از زنان (154 نفر) و مردان (46 نفر) مراجعه کننده به آزمایشگاه های سطح شهرستان میانه در سال 1389 به طور تصادفی انتخاب و پس از تکمیل پرسشنامه ای، از نظر وجود آنتی بادی IgG و IgM علیه توکسوپلاسما گوندی به روش الایزا مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل با استفاده از آزمون آماری مربع کای مورد واکاوی آماری قرار گرفت. از بین 200 نمونه خون مورد بررسی، 73 نمونه، 5/36% دارای آنتی بادی IgG و 14 نمونه، 7% واجد آنتی بادی IgM بودند که 60 نفر عفونت مزمن و 13 نفر عفونت حاد یا تحت حاد توکسوپلاسموز داشتند. نتایج به دست آمده نشان داد بین شیوع توکسوپلاسموز و سطح تحصیلات، سن، تاهل و شغل افراد ارتباط آماری وجود دارد (05/0>p)، اما بین جنسیت افراد، تماس با گربه و خاک، مصرف گوشت نیم پخته، نحوه شستشوی سبزیجات و سابقه بستری رابطه معنی داری وجود نداشت (05/0<p). نتایج نشان دهنده شیوع بالای توکسوپلاسما در میانه است. شیوع IgG تقریبا مشابه و عیار مثبت IgM تا حدودی بیشتر از میزان گزارش شده در مطالعات مشابه صورت گرفته در منطقه شمالغرب کشور می باشد. نظر به عدم وجود برنامه های کنترل جمعیتی گربه های ولگرد و فقدان اطلاعات مناسب بهداشتی آحاد جامعه، پایش دائمی این بیماری، ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: توکسوپلاسموز، شیوع سرمی، IgG، IgM، میانه، الایزا
  • محمد علی ابراهیمی، حامد جاوید فر صفحات 1447-1455
    غده لوزالمعده یکی از غدد بزرگی است که با مجرای گوارشی ارتباط دارد. این غده از یک بخش اگزوکرین ویک بخش آندوکرین تشکیل شده است. دراین مطالعه بررسی کالبدشناسی و بافت شناسی غده فوق در گاومیش صورت گرفته است. در این مطالعه 10 نمونه غده پانکراس همراه با بافت های اطراف و دوازدهه تهیه و بررسی های لازم از نظر کالبدشناسی و بافت شناسی انجام گرفت. بررسی های آناتومیکی مشخص کرد که این غده درگاومیش از لوب های راست و چپ طویل و بدنه کوچک تشکیل شده است. لوب راست به سمت دوازدهه نزولی و لوب چپ به سمت معده و در کنار پیلور قرار می گیرد. درحالت کلی غده پانکراس مابین دو بخش نزولی و صعودی دوازدهه و با رنگ صورتی پررنگ قرار می گیرد. طول کلی غده تقریبا برابر 2/63 سانتی متر و حداکثر عرض و ضخامت آن به ترتیب برابر 4/15 سانتیمتر و 12/1 سانتی متر اندازه گیری شد. پانکراس دارای یک مجرای مرکزی جهت ترشحات اگزوکرین می باشد. ازنظر بافت شناسی بخش اگزوکرینی از واحدهای ترشحی سروزی تشکیل شده که سلول های مرکز آسینی دراکثر آنها دیده می شود. جزایر لانگرهانس به مقدار فراوان در مقاطع بافتی مشاهده شد که دارای سلول های آلفا در اطراف وسلول های بتا درمرکز می باشند. همچنین در کپسول غده عضله صاف دیده نشد.
    کلیدواژگان: لوزالمعده، گاومیش، هیستوآناتومی
  • علیرضا لطفی، حبیب اقدم شهریار، محمدرضا ولیلو صفحات 1457-1462
    هدف از مطالعه حاضر، بررسی شاخص های نشانگر فعالیت خون سازی جنین مرغ در معرض میدان های الکترومغناطیس دارای فرکانس پایین بود. تخم مرغ های بارور به تعداد 450 عدد، متعاقب کندلینگ در قالب پنج گروه (هر گروه شامل سه تکرار و هر تکرار شامل 30 عدد تخم مرغ) تقسیم بندی شدند، گروه یک یا گروه شاهد، که تحت شرایط معمول انکوباسیون و بدون نفوذ میدان جوجه کشی شدند، گروه دو، یا تخم مرغ هایی که در هفته اول جوجه کشی (روزهای 0 تا 7، دو ساعت در روز) در معرض میدان الکترومغناطیس بودند، گروه سه یا تخم مرغ هایی که در هفته دوم جوجه کشی (روزهای 8 تا 14، دو ساعت در روز) در معرض میدان الکترومغناطیس بودند، گروه چهار یا تخم مرغ هایی که در هفته سوم جوجه کشی (روزهای 15 تا 21، دو ساعت در روز) در معرض میدان الکترومغناطیس بودند و گروه پنجم یا تخم مرغ هایی که در طول دوره جوجه کشی (روزهای 0 تا 21، دو ساعت در روز) در معرض میدان الکترومغناطیس بودند. در زمان قرارگیری در معرض میدان، تخم مرغ های بارور به بخش تحتانی دارای مولد الکترومغناطیس منتقل شده و بعد از دوره زمانی دوساعته به ستر بازگردانده می شدند. در پایان دوره بیست و یک روزه جوجه کشی از جوجه های تفریخ شده به سرعت نمونه خون کامل گرفته شد و متعاقبا شمارش سلول های خونی انجام گرفت. قرارگیری در معرض میدان الکترومغناطیس با فرکانس کوتاه در مقاطع مختلف انکوباسیون (هفته های اول، دوم، سوم و در کل دوره) بر روی شاخص های تعداد اریتروسیت ها، هموگلوبین، نرخ هماتوکریت و فراسنجه های وابسته تاثیر معنی داری نداشت. در شمارش افتراقی لکوسیت ها نیز به استثنای کاهش جزئی در تعداد ائوزینوفیل ها در گروه سوم، تغییری در سایر گروه ها در مقایسه با گروه شاهد مشاهده نشد. در نتیجه، قرارگیری در معرض میدان الکترومغناطس با فرکانس کوتاه (50 هرتز) و شدت 5/0 تسلا در دوره جنینی تاثیر قابل ملاحظه ای بر شاخص های هماتولوژیکی شامل تعداد اریتروسیت ها، نرخ هماتوکریت، هموگلوبین، تعداد کل لکوسیت ها و شمارش افتراقی آن (لمفوسیت ها، ائوزینوفیل ها، مونوسیت ها و هتروفیل ها) در جوجه های تفریخ شده نداشت.
    کلیدواژگان: میدان الکترومغناطیس، شاخص های هماتولوژیکی، فعالیت خونسازی، انکوباسیون
  • رامین شیشه گر، علی رضایی، ایلیاد عیسی بیگلو، محمد جلیل زاده هدایتی، چنگیز احمدیزاده، سلما اصل فائقی، امیررضا عبادی صفحات 1463-1469
    رازک (Humulus lupulus)با نام انگلیسی Hop، گیاهی است دارای آثار تسکینی که در طب سنتی نیز به آثار آرام بخشی این گیاه اشاره شده است. هدف از این مطالعه، بررسی اثرات تسکینی سه دسته فراکسیون های قطبی، نیمه قطبی و غیرقطبی مستخرج از گیاه رازک در مقایسه با دیازپام در مدل حیوانی موش صحرایی می باشد. جهت انجام این مطالعه سه دسته فراکسیون های قطبی، نیمه قطبی و غیر قطبی از گیاه رازک عصاره گیری شد. به گروه های مختلف موش های صحرایی ماده نژاد ویستار با شرایط سنی و وزنی برابر، دوزهای mg/kg100از فراکسیون های قطبی، نیمه قطبی و غیرقطبی عصاره گیاهی رازک، دیازپام با دوز mg/kg 2، دی متیل سولفوکساید (DMSO) به منظور مطالعه اثر حلال دیازپام و عصاره، هم حجم داروهای دیگر به صورت تزریق داخل صفاقی (IP) تزریق شدند. از یک گروه شاهد بدون دریافت دارو نیز استفاده شد. نتایج آماری حاصل، بیانگر افزایش معنی دار زمان خواب القاء شده با فراکسیون قطبی عصاره گیاه رازک و کاهش معنی دار زمان القاء بیهوشی توسط کتامین، بعد از تزریق فراکسیون قطبی عصاره گیاهی رازک بود (01/0>p). نتایج حاصله نشان داد که فراکسیون قطبی عصاره رازک دارای اثرات تسکینی بیشتر و معنی داری نسبت به فراکسیون های نیمه قطبی و غیرقطبی رازک و نیز دیازپام است.
    کلیدواژگان: رازک، فراکسیون های قطبی، نیمه قطبی و غیرقطبی، دی متیل سولفوکساید، دیازپام، موش صحرایی
  • منصور خاکپور، هیوا احمدی، علیرضا منادی، صمد مسافری صفحات 1471-1476
    اسهال ویروسی گاوان (BVD) از مهمترین بیماری های ویروسی گاوهای سراسر دنیاست. این ویروس متعلق به خانواده ی فلیوی ویریده و از جنس پستی ویروس می باشد که باعث بروز سندروم های مختلفی می شود. این ویروس دستگاه های تولید مثل، تنفس، گوارش، قلبی- عروقی، سیستم ایمنی، لنفاتیک، عضلانی، اسکلتی و سیستم اعصاب مرکزی را متاثر می سازد. امروزه آزمون های تشخیص متفاوتی شامل جداسازی ویروس، RT-PCR، ردیابی آنتی ژن توسط الایزای تسخیری ویروس و الایزای مستقیم و غیرمستقیم و آزمون های ایمنوفلورسنت جهت تشخیص موارد عفونت با ویروس اسهال ویرسی گاوان طراحی شده است. در این پژوهش با توجه به اینکه اغلب گاوداری های مورد بررسی با مشکل سقط جنین درگیر بودند، با اندازه گیری مقدار آنتی بادی در شیر تولیدی، سعی در نشان دادن اهمیت این بیماری در پدیده سقط جنین در گاو داری های اطراف تبریز در سال 90-89 را داشتیم. با توجه به اینکه یکی از راه های تشخیصی در گاوداری ها، طبق دستورالعمل کنترل بیماری BVD-MD سازمان دامپزشکی کشور آزمایش الایزای تانک شیر(Bulk Milk test) می باشد، در این پژوهش از این آزمایش استفاده شد. نتایج حاصل از آزمایش نشان داد که از 20 نمونه شیری که از تانک های شیر گرفته شد، تعداد 9 نمونه مثبت و تعداد 11 نمونه منفی مشاهده گردید که این نشان می دهد که میزان آلودگی مخازن شیر گاوداری های اطراف تبریز در سال 90-89، حدود 45% می باشد که این میزان آلودگی نشان دهنده ی حدود 2% آلودگی پایدار در گاوهای این منطقه می باشد. همچنین بر اساس بررسی های انجام شده در کشور میزان آلودگی سرولوژیک حدود 23 تا 52% و در اطراف تهران 42% گزارش شده که این با نتایج پژوهش حاضر کاملا همخوانی دارد.
    کلیدواژگان: اسهال ویروسی گاوان، الایزا، تبریز
  • عبدالله عراقی سوره، امیر چهاردولی، علی حسنپور صفحات 1477-1481
    قارچ های غیر درماتوفیت به فراوانی از کشت های استفاده شده برای مطالعه حیوانات مشکوک به کچلی جدا می گردد. مطالعه حاضر به منظور شناسایی قارچ های ساپروفیت و درماتوفیت جدا شده از گوسفندان واجد ضایعات مشکوک به کچلی در شهرستان ارومیه انجام شد. در کل 1323 راس گوسفند از دو نژاد قزل (727 راس) و ماکویی (596 راس) برای ضایعات پوستی مورد معاینه قرار گرفت. از این تعداد فقط در 4 راس (035/0%) گوسفند قزل ضایعات پوستی به صورت ریزش مو و شوره در ناحیه گوش مشاهده گردید. نمونه های اخذ شده از ضایعات در ابتدا با استفاده از پتاس و میکروسکوپ نوری بررسی شده و سپس بر روی دو محیط سابرو دکستروز آگار و سابرو دکستروز آگار حاوی کلرامفنیکل و سیکلوهگزامید کشت شده و در دو دمای 25 و 37 درجه سانتی گراد به مدت 4 هفته انکوبه گردیدند. در هر چهار مورد کشت قارچی مثبت بود. جدایه ها شامل جنس آلترناریا از سه مورد (75%) و موکور از دو مورد (50%) بودند. از کشت هیچ یک از موارد مشکوک به کچلی درماتوفیت جدا نگردید. قارچ های ساپروفیت جدا شده در این مطالعه را نمی توان عامل ضایعات پوستی گوسفندان قزل در نظر گرفت.
    کلیدواژگان: قارچ ساپروفیت، درماتوفیت، گوسفند، کچلی
  • غفور موسوی، داریوش مهاجری، فرهاد صادق پور گلزار صفحات 1483-1492
    بازسازی و ترمیم استخوان از دست رفته، خواه ناشی از علل فیزیولوژیک و خواه به سبب عوامل پاتولوژیک یکی از انگیزه های جراحان از زمان های دور بوده است. خاصیت القای استخوان سازی استخوان دکلسیفیه شده ناشی از فاکتورهای رشد موجود در آن است. هدف از انجام این مطالعه مقایسه هیستوپاتولوژی اثر پیوند استخوانی دکلسیفیه خشک شده زنوژن و گرانول کلسیم فسفات در التیام نقیصه ایجاد شده در استخوان فمور خرگوش می باشد. این مطالعه تجربی آزمایشگاهی روی 15 سر خرگوش سفید نیوزلندی انجام شد. خرگوش ها به صورت تصادفی به 3 گروه (تیمارها و شاهد) تقسیم شدند. پس از القای بیهوشی عمومی با استفاده از مته دندانپزشکی دو سوراخ به قطر 2 میلی متر در عرض استخوان فمور تا رسیدن به کانال مدولاری ایجاد شد. در گروه شاهد محل نقیصه به صورت خالی رها شد و در گروه دوم استخوان دکلسیفیه شده قرار داده شد و در گروه سوم گرانول کلسیم فسفات در محل نقیصه قرار داده شد. 45 روز پس از جراحی، خرگوش ها آسان کشی شده و مقاطع هیستوپاتولوژیک از محل نقیصه ایجاد شده تهیه و رنگ آمیزی هماتوکسیلین- ائوزین انجام گردید و مورد ارزیابی هیستوپاتولوژی و هیستومورفومتری قرار گرفت. در گروه شاهد محل نقیصه توسط استخوان نابالغ به همراه فضاهایی از مغز استخوان پر شده بود و استخوان سازی ضعیفی در محل نقیصه قابل مشاهده بود. در گروه آزمایش گرانول کلسیم فسفات، مقادیر فراوانی از ترابکول های استخوانی جوان شکل گرفته بود که به صورت سازمان یافته به نظر می رسید. نتایج ارزیابی هیستومورفومتری نشان داد که گرانول کلسیم فسفات دارای تاثیر معنی داری در التیام استخوان نسبت به گروه استخوان دکلسیفیه و گروه شاهد می باشد.
    کلیدواژگان: استخوان دکلسیفیه زنوژن، گرانول کلسیم فسفات، التیام استخوان، خرگوش، هیستوپاتولوژی
  • داریوش مهاجری، غفور موسوی، محمدباقر منصوری صفحات 1493-1503
    آسیب ایسکمی- بازخونرسانی کلیه یکی از مهم ترین عوامل نارسایی حاد کلیوی به شمار می رود که در بسیاری از موارد بالینی با آن برخورد می شود. این مطالعه به منظور ارزیابی اثرات پیش درمانی با پودر زردچوبه بر هیستوپاتولوژی کلیه و شاخص های سرمی آسیب آن در آسیب ناشی از ایسکمی-بازخونرسانی کلیه در موش های صحرایی طرح گردید. در مجموع80 موش صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی در 4 گروه: شاهد جراحی، مدل ایسکمی- بازخونرسانی و دو گروه ایسکمی- بازخونرسانی+ تیمار با پودر زردچوبه (2% و 4%) با 20 راس موش در هر گروه تقسیم گردید. موش های گروه ایسکمی- بازخونرسانی به مدت 60 دقیقه در دمای 37 درجه در معرض ایسکمی و به مدت30 دقیقه در معرض بازخونرسانی قرار گرفت. 24ساعت پس از دوره بازخونرسانی موش ها آسان کشته شدند. آزمون های عملکرد کلیه وآسیب شناسی کلیه در مورد گروه های مورد آزمایش انجام گردید. نتایج به دست آمده با گروه شاهد جراحی مورد مقایسه قرار گرفت. افزایش کراتینین، اوره و اسیداوریک در موش های گروه ایسکمی-بازخونرسانی در مقایسه با گروه شاهد جراحی مشاهده شد. پیش تیماری با پودر زردچوبه به مدت 30 روز قبل از القاء ایسکمی-بازخونرسانی عملکرد کلیه را بهبود بخشیده و آسیب ناشی از آماس و اکسیداتیو را کاهش می دهد. نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر نشان می دهد که پودر زرد چوبه به طور معنی داری از آسیب عملکردی و بافتی کلیه در اثر ایسکمی- بازخونرسانی جلوگیری کرد.
    کلیدواژگان: پودر زردچوبه، ایسکمی، بازخونرسانی، کلیه، موش صحرایی
  • بهبود جعفری، علیرضا منادی، علی رضایی، سیامک علیزاده، چنگیز احمدی زاده، ابوالفضل برزگری، مهرداد پاشازاده، حامد جعفرزاده صفحات 1505-1513
    انتروکوکسی نقش مهمی در صنعت لبنیات دارد. همچنین بعضی از انتروکوکسی ها با منشاء لبنیات به عنوان پروبیوتیک گزارش شده اند. هدف از این تحقیق، جداسازی و شناسایی انتروکوکسی ها از محصولات لبنی سنتی مناطق مشکین شهر و مغان (اردبیل) و بررسی پتانسیل پروبیوتیکی آنها می باشد. در حضور بافر فسفات سالین ( pH برابر 5/2) 26 ایزوله مقاوم به اسید و در حضور نمک های صفراوی، 10 ایزوله مقاوم، 7 ایزوله با تحمل بالا، 6 ایزوله با تحمل ضعیف و 3 ایزوله حساس شناسایی شد. شناسایی بیوشیمیایی تعلق ایزوله ها به گونه های انتروکوکس آویوم (E .avium)، انتروکوکس فاسیوم (E. faecium)، انتروکوکس دورانس (E. durans) و انتروکوکس فکالیس ( E. faecalis) را نشان داد. همچنین فعالیت آنتاگونیستی بررسی شده با روش چاهک گذاری نشان داد که ایزوله ها دارای قدرت مهارکنندگی علیه اشریشیا کولی، یرسینیا انتروکولیتیکا و لیستریا اینوکوا هستند. بررسی حساسیت به آنتی بیوتیک های مختلف نشان داد که تمامی سویه ها به ونکومایسین و کلرامفنیکل حساس بودند. همچنین همه آنها به سولفامتوکسازول مقاوم بودند. نتایج بیان می کند که محصولات لبنی سنتی منبع مهمی برای ارگانیسم هایی با خاصیت پروبیوتیکی می باشند.
    کلیدواژگان: پروبیوتیک، انتروکوکسی، محصولات لبنی
|
  • Pages 1427-1434

    The present study aims to determine the rate of infestation to external parasites, determine the fauna (genus and species) and also investigation their role in transmission of protozoan infections in goat in maku region. This survey was conducted from March 2010 (Farvardin 1389) to April 2011 (Esfand 1389). The data was analyzed by SPSS software (Ver. 16) .The results revealed that 137 goats (33.5%) were infested by hard ticks. There weren`t any infestation by other external parasites (mite, lice, flea, myias). The whole detected ticks were 435 and each goat had an average of 1.08 ticks. The identified hard ticks on goats in respect to their prevalence were Rhipicephalus bursa (68.50%),Hyaloma anatolicum.anatolicum (16.32%), Rhipicephalus sanguineus (9.46%), Haemaphysalis punctata(3.21%) and Dermacentor marginatus( 2.52%). Distribution of ticks over different parts of the body surface was as follows: groin and breasts (50.80%), head and neck (25.05%), subscapula (13.10%) and genital organs and under tail (11.03%). Out of 137 positive samples 103 goats (25.75%) were infected with Babesia, out of which 87 goats (84.46%), 12 goats (11.65%) and 5 goats (3.89%) infected with B. ovis, B. mutasi and mixed infection with B. ovis and B. mutasi, respectively. There wasn`t any infection with Theileria and Anaplasma. The results indicated that infections with Rhipicephalus bursa was the highest in goats in Maku region, and among protozoan infections, B. ovis infection was the highest one , that is the frequency of Rhipicephalus bursa in comparison to other kinds of detected ticks among positive samples of Babesia was high and is meaningful (p

    Keywords: External parasites, goat, Infestation, Maku
  • Pages 1435-1445

    Toxoplasmosis is one of the most common causes of human parasitic are infections and other warm-blooded vertebrates, which has extensive worldwide distribution. The aim of this study served to determine the level of human toxoplasmosis infection Mianeh city 1389. In this cross - sectional study of 200 men and women admitted to city level laboratories in the mid 1389 randomly selected after completing a questionnaire, the presence of IgG and IgM antibodies against Toxoplasma gondii. The results by using Chi square test were statistically analyzed. Blood samples of 200 human are examined, about 73 samples, 36.5% have IgG antibodies and 14 samples, 7% had IgM antibodies to meet the 60 patients with chronic infections and 13 infections were acute or subacute toxoplasmosis. The results showed that between toxoplasmosis and education level, age, marital status and occupation of that statistical relationship exists between gender(p0/05). The results show high prevalence of Toxoplasma in the Mianeh is about the same prevalence of IgG and IgM positive shifter somewhat higher than rates reported in similar studies conducted in the northwest region. So consider the lack of population control programs of stray cats and the lack of appropriate health information sections of society, the need for constant monitoring of the disease, it seems necessary.

    Keywords: Toxoplasmosis, seroprevalence, IgG, IgM, Mianeh, ELISA
  • Pages 1447-1455
    Pancreas gland is one of large glands related with digestive duct. This gland consists of exocrine and endocrine parts. In this article, 10 pancrase glands of buffalo with surrounding tissues and duodenum were prepared and studied anatomically and histologically. The anatomical results showed that pancreas gland in buffalo consist of long right and left lobe. The right lobe was near the descending duodenum and left lobe was adjacent ascended to stomach and pylorus. In general, pancreas is located between descending and ascending sections of duodenum in dark pink color. Its total length was approximately 63.2 cm and its maximal width and thickness were measured 15.4 cm, 1.12 cm respectively. Pancreas has a central duct for exocrine secretion. Exocrine part consists of serous secretory units that cells of acini center are observable. Islets of langerhans, with α cells in circumference and β –cells in center are indicated. There is no smooth muscle in its capsule.
    Keywords: pancreas, histoanatomy, Buffalo
  • Pages 1457-1462
    The aim of present study was to investigation on hematopoietic activity of chicken embryo in exposure to extremely low frequency (ELF-EMF). In present study, the effect of exposure to 50 Hz, 0.5 mT EMF during different periods of incubation on hematological parameters (erythrocytes, hematocrit, hemoglobin and WBC, lymphocyte, eosinophil, monocyte and heterophil) count was investigated. Experimental groups included group1 or control was under normal incubation process and without any exposing to EMFs, group2; includes eggs exposed to 50Hz, 0.5 mT, 2h daily for 0-7 days of incubation, group3; includes eggs exposed for 2h daily from day-8 to -14 of incubation, group4; includes eggs exposed from days-15 to -21 of incubation and group5; includes eggs exposed from days-1 to -21 of incubation (entire incubation period). Incubation condition (with exception to EMF exposing) was similar for all groups. At time of EMF exposing eggs were transferred to EMF emitter set and after exposing period, eggs were transferred to their rows (setter). exposing to 50 Hz, 0.5 mT EMF during different periods of embryonic life (first, second or third week and entire incubation period) didn’t has any significant effect on erythrocyte counts, hemoglobin (Hb), hematocrit and relative measures, whereas WBC counts (with exception of minor increases eosinophil for group 3) didn’t have change in any period of EMF exposure, too. It was concluded that embryonic or pre-hatch exposure to EMFs: 50 Hz, 0.5 mT during different periods of incubation didn’t has significant effect on hematological parameters includes erythrocytes, hematocrit, hemoglobin, total leukocyte, lymphocyte, eosinophil, monocyte and heterophil count.
    Keywords: Electromagnetic fields, Hematological parameters, Hematopoietic activity, incubation
  • Pages 1463-1469
    Humulus lupulus is a medicinal plant which in Farsi is called "razak". The purpose of this research is, studying the sedative effects of polar, semi polar and non polar fractions extracted from Hop (Humulus lupulus. L) in comparison with diazepam in the animal model of Rat. For conducting this research polar, semi polar and non polar fractions extracted from Hop based on the polarity of solvent. Then study continued with the injection of obtained extracts and other medicines to different groups of Wistar breed of rats. First group was injected with 100mg/kg of Polar fraction extract the second group, with 100mg/kg of Semipolar extract, the third group, with 100 mg/kg of non-polar extract of Humulus lupulus the fourth group with 2 mg/kg of Diazepam the fifth group with the same volume of DMSO used as solvent of injectable medicines an the sixth group was the control group and did not receive any drug. The method of injection was Intra peritoneal (IP) form. Statistical diagrams and results showed a significant decreasing of anesthetic induction time and increasing of sleeping time of Ketamin induced anesthesia, after IP injection of the Polar fraction extract of Humulus lupulus. The results obtained showed that the polar-fraction extract of Humulus lupulus has more sufficient sedative effects than diazepam and other under studied groups.
    Keywords: Humulus lupulus, Polar fraction, Semi, polar fraction, Non, polar fraction, Dimethylsulfoxide, Rat
  • Pages 1471-1476
    Bovine viral diarrhea (BVD) is the most important bovine viral disease across the world. The virus belongs to Flavi viridae and of Pesti virus genus which causes to various syndromes. The virus affects the reproduction, respiratory, digestive, cardiovascular, immunity, lymphatic, muscular and central nervous systems .Today, different tests (virus isolation, RT-PCR, capturing ELISA, direct and indirect ELISA and immune fluorescence test) have be designed in order to diagnosis viral infection of cattle’s viral diarrhea. This study aimed at demonstrating the importance of the disease in cattle’s abortion of Tabriz suburb’s cattle pens in 89-90 by measurement antibody titre of produced milk. ELISA test was used in the present study since ELISA test of bulk milk is one of the diagnostic methods in cattle pens according to the regulations of counyry veterinarian organization for controlling BVD-MD disease. The results demonstrated that there were 9 positive and 11 negative samples of 20 milk samples. The results suggest that of the rate of milk tanks contamination of Tabriz suburb is about 45% in 89-90 which shows relatively 2% resistant contamination in cattle pens of the region.
    Keywords: Bovine viral diarrhea, ELISA, Tabriz
  • Pages 1477-1481
    Non-dermatophytic fungi are frequently isolated on the cultures used in surveys of animals suspected of having ringworm. The present study was conducted to identify of saprophytic fungi and dermatophyte isolated from sheep with suspected ringworm in Urmia, Iran. A total of 1323 sheep from two breeds of Ghezel (n = 727) and Makui (n = 596) were examined for skin lesions. Only 4(0.035 %) lesions with hair loss and scaling were found on ears of Ghezel sheep. Samples were examined microscopically by KOH and cultured ontoSabouraud’s dextrose agar and Sabouraud’s dextrose with chloramphenicol and cycloheximide, incubated at 25 and 37 ° C and examined for 4weeks. All (100%) of the specimens yielded positive culture. Fungal isolates were Alternariaspp. (3 cases, 75 %) and Mucor spp. (2 cases, 50%). No dermatophyte fungi were cultured from suspected ringworm lesions. Saprophytic fungi isolated in the present study may not be considered as cause of skin lesions in Ghezel sheep.
    Keywords: Saprophytic fungi, Dermtophyte, Sheep, Ringworm
  • Pages 1483-1492
    Rebuilding and renovation of lost bone whether because of physiologic or pathologic factors was one of the surgeons’ motivations from the past. Osteogenesis of decalcified bone induced by growth factors contained in it. This study is to assay probability effect of decalcified bone and calcium phosphate granules on osteogenesis which is made in experimental flaw and it is as a laboratory pattern in rabbit femur.This experimental study is made on 15 male rabbits. Animals were divided randomly into 3 groups (control and treatments).After induction of general anesthesia, 2 holes in size of 2 mm in diameter was made using a dental bit in femur width to medullary channel. After surgery, the control group left untreated and decalcified bones was placed in group 2 and calcium phosphate granules were placed in group 3. Histopathological and histomorphometrical studies for evaluation of bone healing were carried out in experimental rats, which were euthanized after 45 days of the experiment using hematoxylin-eosin (H&E) staining method.In control group, defect seemed to be filled with woven bone and bone marrow spaces and in spite of a poor osteogenic activity. In calcium phosphate group, young bone trabeculas increased in number and bone trabeculas more organized. Histomorphometric results, observed that calcium phosphate granules has significant effect on bone healing than decalcified and control groups.
    Keywords: Decalcified xenogeneic bone, Calcium phosphate granules, Bone healing, rabbit, Histopathology
  • Pages 1493-1503
    Renal ischemia/reperfusion (I/R) injury is a major cause of acute renal failure (ARF), which is faced in many clinical situations. This study was designed to investigate the effect of pre-treatment with turmeric (Curcuma longa linn) powder on kidney histopathology and function markers in renal ischemia / reperfusion (IR) induced injury in the rats. A total of 80 male Wistar rats were randomly divided into 4 groups: sham, IR model and two I/R䴑 (2%and4%) - treated groups (n=20 per group). I/R groups’ kidneys were subjected to 60 min of global ischemia at 37oc followed by 30min of reperfusion. After 24h of reperfusion period, the rats were sacrificed. Kidney function tests and histopathological examination were also performed. Results were compared with a group of rats with sham operation. High serum creatinine, blood urea nitrogen and uric acid were observed in I/R rats compared to the sham rats. Pre-treatment of turmeric powder for 30 days prior to IR operation improved renal function reduced IR induced renal inflammatory and oxidative injury. The results of this study showed that turmeric powder significantly prevented renal I/R-induced functional and histological injuries.
    Keywords: Curcuma longa linn, Ischemia, reperfusion, kidney, Rat
  • Pages 1505-1513
    Enterococci have important role in the dairy industry. Also some of enterococcies with dairy origin have been reported as probiotics. The aim of this study is isolate and identify enterococcies from traditional dairy products of Meshkinshahr and Moghan(Ardabil) regions and evaluate the potential probiotic of them. In the presence of phosphate saline buffer (PH equal to 5/2) 26 acid resistant isolates and in the presence of bile salts, 10 resistant isolates, 7 isolates with high tolerance, 6 isolates with poor tolerance and 3 susceptible isolates were identified. Biochemical identification showed isolates belonging to species of E.avium, E.faecium, E.durans and E.faecalis. Also antagonistic activity was investigated with well diffusion method showed that isolates with inhibitory ability against Escherichia coli are Yersinia enterocolitica and Listeria innocua. Susceptibility study to various antibiotics showed that all strains were susceptible to vancomycin and chloramphenicol. Also all of them were resistant to solfamethacsazol. The results indicate that traditional dairy products of these regions are important source for organisms with probiotic properties.
    Keywords: Probiotics, Enterococci, Traditional dairy products