فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال ششم شماره 3 (پیاپی 23، پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/09/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدقلی نادعلیان، حسن تاج بخش، محمود بلورچی، علی رضاخانی، محمدرضا مخبردزفولی، محمد حسن بزرگمهری فرد، علی اسلامی صفحات 1597-1604
    سل یکی از بیماری های عفونی و قابل انتقال بین انسان و حیوان است. عامل سل باکتری میکوباکتریوم (Mycobacterium) می باشد. عامل سل گاوی به نام میکوباکتریوم بویس یکی از اعضاء کمپلکس میکوباکتریوم توبرکولوزیس (عامل سل انسانی) نامیده می شود. سل از بیماری های مهم نشخوارکنندگان به ویژه گاو و بز در سراسر جهان از جمله ایران می باشد. باسیل سل علاوه بر انسان و نشخوارکنندگان، حیوانات خانگی و حیات وحش را نیز مبتلا می کند، لذا امر کنترل و مبارزه با این بیماری مشکل است. سگ و گربه از جمله حیوانات هستند که نسبت به سه گونه باکتری انسانی، گاوی و مرغی حساس می باشند و انتقال از این حیوانات به انسان و دام به راحتی امکان پذیر است. پرندگان خانگی مانند قناری نیز به سه گونه باکتری حساس بوده و از این نظر در کنترل بهداشت انسان و دام از اهمیت زیادی برخوردارند. در رابطه با انتقال سل علاوه بر منابع دامی و حیوانات خانگی، امروزه با شیوع بیماری سرکوب کننده ایمنی مانند ایدز که در کشور ما روز به روز به تعداد مبتلایان افزوده می شود باعث تضعیف ایمنی و به دنبال آن بسیاری از بیماری ها از جمله سل بر انسان ها مستولی می گردد. علاوه بر سل انسانی (میکوباکتریوم توبرکولوزیس) عامل سل گاوی (میکوباکتریوم بویس) از عمده ترین منبع عفونت و انتقال به انسان است لذا کنترل و در نهایت ریشه کنی سل در جمعیت گاوی همواره در اولویت سازمان های ذیربط مانند سازمان دامپزشکی قرار دارد.
    کلیدواژگان: سل، دام، ایران
  • عبدالله عراقی سوره، فرهنگ صالحی صفحات 1605-1611
    هدف از مطالعه حاضر بررسی برخی از الکترولیت ها و آنزیم ها در سرم خون قاطر های به ظاهر سالم در شرایط اقلیمی آذربایجان و تعیین اثر سن و جنس بر روی این شاخص ها می باشد. از تعداد 99 راس قاطر (51 راس نر و 48 راس ماده) سالم در محدوده سنی 4 تا 12 سال، خون گیری به عمل آمد. حیوانات به سه گروه سنیهمسان( 4 تا 6 سال، 7 تا 9 سال و 10 تا12 سال) تقسیم شدند. مقادیر به دست آمده برای سدیم (میلی مول در لیتر)، پتاسیم (میلی مول در لیتر)، کلر (میلی گرم در دسی لیتر)، فسفر (میلی گرم در لیتر) و فعالیت آسپارتات آمینوترانسفراز (واحد در لیتر)، آلانین آمینوترانسفراز (واحد در لیتر)، کراتین فسفوکیناز (واحد در لیتر)، فسفاتاز قلیایی (واحد در لیتر) و گاما گلوتامیل ترانسفراز (واحد در لیتر) به ترتیب 02/6±55/137، 55/0±06/4، 46/3±01/104، 35/0±69/2، 82/44±95/409، 25/2±96/17، 76/38±56/295، 24/70±83/510، 52/4±27/31 تعیین گردید. جنس تاثیری روی پارامترهای مورد مطالعه نداشت (05/0p). نتایج حاصل از این مطالعه به ما کمک می کند تا تفسیر دقیقیاز نتایج آزمایشگاهی قاطرها داشته باشیم.
    کلیدواژگان: خون، سرم، الکترولیت، آنزیم، قاطر
  • یعقوب حاجی صادقی، مجید فرتاش وند، مهدی شکوهی، سیدرضی بهاورنیا صفحات 1613-1619
    این مطالعه بر روی 10 راس گوسفند نر یکساله نژاد قزل انجام گرفت. جهت اطمینان از سلامت دام ها و نیز اجرای درمان ضدانگل، دام ها به مدت یک ماه بدون هیچ مداخله دیگر و با جیره معمول و مرغوب نگه داری شدند. سپس به تدریج در جیره روزانه دام ها پیاز اضافه شد و در نهایت پس از یک هفته گوسفندان فقط با پیاز تغذیه می شدند. دام ها به مدت 10 هفته با پیاز تغذیه شدند و در طی این مدت در فواصل منظم و هر هفته یک بار از دام ها خون گیری می شد. بیشترین نشانه های بالینی مشاهده شده شامل کم خونی، رنگ پریدگی مخاطات، تاکیکاردی، تغییر رنگ مختصر ادرار، ضعف و بیحالی بود. یکی از گوسفندان علایم تشنج ناشی از ایسکمی مغزی نشان می داد. تعداد گلبول های قرمز، هموگلوبین و هماتوکریت از هفته اول رو به کاهش بود که در هفته سوم به سطح معنی داری رسید (01/0>p). تعداد اجسام هینز مشاهده شده در گلبول های قرمز از هفته اول به شدت افزایش یافت که در هفته پنجم آزمایش به بیشترین حد خود رسید (001/0>p). از هفته هشتم به بعد بهبودی نسبی در شاخص های هماتولوژیک دیده می شد، با وجود این دو راس از گوسفندان تحت مطالعه از فرط کم خونی تلف شدند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد تغذیه گوسفندان با پیازهای مازاد و حذفی کشاورزان باید با احتیاط باشد تا اثرات زیان بار ناشی از کم خونی همولیتیک به حداقل برسد.
    کلیدواژگان: کم خونی همولیتیک، گوسفند ایرانی، مسمومیت با پیاز
  • عادل فیضی، فرهاد دادیان، ساجد اسدزاده مجدی صفحات 1621-1627
    این تحقیق به منظور بررسی اثرات استرس گرمایی بر روی برخی فراسنجه های خونی، بیوشیمیایی سرم و ایمنی هومورال در جوجه های گوشتی انجام گردید. 80 قطعه جوجه گوشتی یکروزه نژاد Cobb جنس مخلوط در دو گروه 40 تایی شاهد و تیمار به صورت تصادفی توزیع شدند. شرایط مدیریتی، تغذیه، تراکم، تهویه و برنامه واکسیناسیون در هر دو گروه یکسان بوده و تنها تفاوت بین دو گروه میزان دمای اعمال شده در هفته آخر دوره پرورش بود به طوری که دمای مربوط به گروه شاهد در هفته آخر (42- 36 روزگی) 24 درجه سانتی گراد و در گروه تیمار در همین مدت 33 درجه سانتی گراد در نظر گرفته شد. نمونه های خونی از پرندگان هر دو گروه در پایان روز 42 از طریق ورید بالی اخذ گردید و به منظور اندازه گیری فراسنجه های خونی یک قسمت از خون اخذ شده در لوله های حاوی ماده ضد انعقاد EDTA(mg/ml1) ریخته شد و سریعا در آزمایشگاه فراسنجه های هماتولوژی آنها (هماتوکریت، شمارش گلبول های سفید، شمارش تفریقی گلبول های سفید) تعیین شد. در قسمت دیگری از خون اخذ شده pH خون اندازه گیری و پس از سانتریفیوژ و جداسازی سرم میزان برخی فراسنجه های بیوشیمیایی از جمله پروتئین تام و گلوکز به روش رنگ سنجی با استفاده از کیت های اختصاصی اندازه گیری شدند. به منظور ارزیابی تاثیر استرس گرمایی در وضعیت ایمنی هومورال نیز نمونه های سرمی توسط تست سرولوژیک HI(آزمایش ممانعت از هماگلوتیناسیون) آزمایش شدند تا میزان آنتی بادی تولیدی توسط واکسن نیوکاسل مشخص گردد. نتایج این بررسی کاهش معنی دار در میزان درصد هماتوکریت، درصد لنفوسیت و مقادیر سرمی پروتئین تام (05/0>p) و افزایش معنی دار درصد هتروفیل، نسبت هتروفیل به لنفوسیت، مقادیر سرمی گلوکز و pH خون در ماکیان گروه تیمار نشان داد (05/0>p). استرس گرمایی تاثیر معنی داری در مقادیر منوسیت و ائوزینوفیل ایجاد نکرد. میانگین مقادیر عیار آنتی بادی HI نیوکاسل در گروه تیمار نسبت به گروه شاهد کاهش معنی داری را نشان داد (05/0>p). نتایج مطالعه نشان داد که جوجه های گوشتی تحت تنش گرمایی در اثر تضعیف سیستم ایمنی، مستعد ابتلا به بیماری نیوکاسل و متعاقبا درگیری با عفونت های ثانویه هستند.
    کلیدواژگان: استرس گرمایی، فراسنجه های خونی، بیوشیمیایی، ایمنی هومورال، جوجه های گوشتی
  • غلامعلی مقدم، علی حسن پور، جعفر رحمانی، یوسف داوودی صفحات 1629-1636
    این مطالعه به منظور بررسی ارزیابی تاثیر افزودن مکمل حاوی مس در جیره غذایی اسب ها بر سطح سرمی این عنصر و مقادیر آن در سم و مو انجام گرفت. 40 راس اسب نر در دو گروه شاهد و تیمار (20 راس) قرار گرفتند. در جیره غذایی اسب های گروه تیمار علاوه بر جیره معمول از مکمل حاوی مس (سولفات مس) به مدت دو ماه استفاده شد. در روز صفر از تمامی اسب ها از طریق ورید وداج نمونه خون اخذ و سرم جدا شد. همچنین نمونه مو و سم نیز تهیه شد. در روزهای 15، 30، 45 و 60 نیز این نمونه ها اخذ شد. سپس مقدار سرمی مس و همچنین مقادیر آن در سم و مو با روش جذب اتمی اندازه گیری شد. در گروه شاهد از روز صفر تا 60 میانگین سطح سرمی مس تغییر معنی داری نشان نداد ولی در گروه تیمار اختلاف آماری معنی داری در روزهای مختلف وجود داشت (000/0p=). میانگین غلظت مس در مو در گروه شاهد در بین روزهای مختلف اختلاف معنی داری نشان نداد ولی در گروه تیمار افزایش وجود داشت که این افزایش معنی دار نبود (056/0p=). اختلاف میانگین غلظت این عنصر در سم در هر دو گروه شاهد و تیمار غیرمعنی دار بود (به ترتیب 481/0p= و055/0p=). در بررسی همبستگی سطح سرمی مس با غلظت آن در مو و سم مشخص شد که در بیشتر زمان های نمونه برداری شده ارتباط و همبستگی معنی داری بین آنها وجود دارد. نتبجه نهایی اینکه افزودن مکمل حاوی مس در جیره غذایی اسب ها به مدت 2 ماه باعث افزایش سطح سرمی این عنصر می شود و همچنین باعث افزایش غیرمعنی دار غلظت آن در سم و موی اسب ها می شود و با عنایت به نقش حفاظتی مس در پوست و سم در اسب های ورزشی توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: اسب، مس، سرم، مو، سم
  • عزت الله فتحی هفشجانی، مجید غلامی، محسن جعفریان دهکردی، احسان علی آقایی صفحات 1637-1641
    آسیت شامل تجمع مقادیر زیادی مایعات سروزی در محوطه شکمی است و یک آشفتگی متابولیکی می باشد که فاکتورها و عوامل مستعد کننده بسیاری در بروز آن دخالت دارد. افزایش تلفات اغلب در جوجه های گوشتی با رشد بسیار سریع و به صورت بیماری آسیت بروز می نماید. هدف از این مطالعه بررسی الکترولیت های سرم و مایع آسیت در جوجه های گوشتی است که به طور طبیعی به سندرم آسیت مبتلا شده بودند. در این بررسی جمعا 72 قطعه جوجه مبتلا به آسیت و 72 قطعه جوجه سالم که همگی بالای 4 هفته سن داشتند از مرغداری های مناطق مختلف استان چهار محال و بختیاری جمع آوری شد. نمونه گیری از خون و مایع آسیت جهت تعیین میزان الکترولیت های سرم و مایع آسیت انجام شد. میانگین ها در نرم افزار spss با روش آماری T-test با هم مقایسه گردید. نتایج نشان داد که سدیم و پتاسیم خون جوجه های بیمار نسبت به خون جوجه های سالم در سطح (05/0≥(p افزایش معنی دار و کلر و کلسیم خون بیمار نسبت به خون سالم در سطح (05/0≥p) کاهش معنی داری داشته، ولی منیزیم و فسفر خون بیمار نسبت به خون سالم تغییری نداشت. همچنین در مقایسه الکترولیت های سرم خون بیمار و مایع آسیت نیز معلوم شد که سدیم، پتاسیم و فسفر مایع آسیت نسبت به خون بیمار در سطح (05/0≥p) کاهش معنی داری داشته و کلر و کلسیم مایع آسیت نسبت به خون بیمار در سطح (05/0≥p) افزایش معنی داری را نشان می دهد، ولی منیزیم مایع آسیت نسبت به خون بیمار تغییری نکرده است. با توجه به اینکه هر دو گروه مورد مطالعه از شرایط پرورشی و تغذیه ای کاملا یکسانی برخوردار بودند. احتمالا عاملی که باعث احتباس سدیم و پتاسیم در خون پرنده مریض شده مربوط به یون بی کربنات بوده تا تعادل اسید و باز بدن را حفظ کند.
    کلیدواژگان: سندرم آسیت، جوجه های گوشتی، الکترولیت های سرم، مایع آسیت
  • علی صادقی نسب، بهرام دادمهر، سید مسعود ذوالحواریه، علی حسن پور، علی اصغر بهاری صفحات 1643-1646
    تغذیه صحیح گوساله های جایگزین یکی از مهم ترین اصول پرورش گاوهای شیری است. در این بررسی بالینی از گروه های سه گانه تلیسه های 12 تا 13 ماهه، تلیسه های تلقیح شده تا 45 روز آبستنی و تلیسه های آبستن 4 تا 5 ماهه که از نظر تغذیه ای دچار مشکلاتی بودند و نشانه های کاهش رشد، ضعف عمومی، مشکلات پوشش خارجی و تولید مثلی متعددی را نشان می دادند، خونگیری و به روش بررسی نمونه های ادغامی (samplesPooled) از نظر ویتامین های A، E و عناصر کمیاب سلنیوم، مس، روی و منگنز مورد ارزیابی قرار گرفتند. ویتامین E و منگنز به صورت آشکار و سلنیوم در حد مختصری کمبود را نشان می داد که با نشانه های بالینی تطابق داشت. به نظر می رسد عدم توجه به تغذیه صحیح رده های غیر شیروار گله و مصرف غذای کپک زده باعث کمبود اولیه و ثانویه این عناصر و نهایتا بروز نشانه های کاهش رشد و عدم کفایت تولیدمثلی این رده از دام های گله شده است.
    کلیدواژگان: عناصر کمیاب، ویتامین E، گاو، کاهش رشد، ناباروری
  • سیامک عصری رضایی، بهرام عمواوغلی تبریزی، بابک صابرمعروف صفحات 1647-1656
    هورمون لپتین در بافت چربی توسط سلول های آدیپوسیت سفید ترشح می شود که با افزایش مقادیر بافت چربی مقدار این هورمون نیز زیاد می شود. یکی از اعمال مهم این هورمون تنظیم متابولیسم بدن است که با مصرف بافت چربی و تولید انرژی این کار را انجام می دهد. هدف از این مطالعه بررسی تغییرات هورمون لپتین در گاوهای مبتلا به کتوز تحت بالینی می باشد. در این مطالعه 7 گاوداری در حومه شهر تهران (شهریار) انتخاب شدند و بعد از انتخاب گاوهای مورد آزمایش از دفتر ثبت گاوداری ها، در دو مرحله نمونه خون و شیر از گاوهای مورد نظر اخذ گردید. در مرحله اول، 100 راس گاو که در مرحله هفته آخر آبستنی و در دوره خشکی بودند و در مرحله بعدی از همان گاوها که در مرحله 2 ماه بعد زایمان بودند، نمونه خون از ورید زیردم به میزان 7-5 سی سی و نمونه شیر از پستان اخدگردید. پس از جداسازی سرم، مقادیر سرمی لپتین، مقادیر سرمی بتاهیدروکسی بوتیرات و مقادیر سرمی گلوکز، کلسترول و تری گلیسرید اندازه گیری شد. در این مطالعه با نقطه برش 2/1 میلی مول در لیتر BHB، تعداد 18 راس گاو (18 درصد) و با نقطه برش 4/1 میلی مول در لیترBHB ، تعداد 14 راس گاو (14 درصد) و با نقطه برش 7/1 میلی مول در لیتر BHB، تعداد 4 راس گاو (4 درصد) مبتلا به کتوز تحت بالینی بودند. بررسی میزان لپتین بعد از زایمان نسبت به قبل از زایمان و همچنین در گاوهای مبتلا به کتوز تحت بالینی بعد از زایمان نسبت به گاوهای سالم کاهش آماری معنی داری نشان داد.بررسی ضریب همبستگی بین لپتین و پارامترهای بتاهیدروکسی بوتیرات، کلسترول، تری گلیسرید، گلوکز و در گروه گاوهای قبل زایمان ارتباط معنی دار بین لپتین و گلوکز (53/0 r=)، بتاهیدروکسی بوتیرات و گلوکز (27/0 r= -) را نشان داد. ضریب همبستگی بین لپتین و پارامترهای بتاهیدروکسی بوتیرات، کلسترول، تری گلیسرید و گلوکز در گروه گاوهای 2 ماه بعد از زایمان ارتباط معنی دار بین لپتین و گلوکز (65/0 r=)، بتاهیدروکسی بوتیرات و تری گلیسرید (97/0 r=)، بتاهیدروکسی بوتیرات و گلوکز (64/0 - =) نشان داد. ضریب همبستگی بین لپتین و سایر پارامترها در گروه گاوهای مبتلا به کتوز تحت بالینی رابطه معنی دار بین لپتین و گلوکز (72/0 r=)، بتاهیدروکسی بوتیرات و گلوکز (38/0 r= -)، بتاهیدروکسی بوتیرات و تری گلیسرید (85/0 r=) و بتاهیدروکسی بوتیرات و کلسترول (64/0 r=) را نیز نشان داد.
    کلیدواژگان: کتوز تحت بالینی، لپتین، بتاهیدروکسی بوتیرات، گلوکز، کلسترول، تری گلیسرید
|
  • M.Gh Nadalian, H. Tadjbakhsh, M. Blurchi, A. Rezakhani, M.R. Mokhber Dezfuli, M.H. Bozorgmehri Fard, A. Eslami Pages 1597-1604
    Tuberculosis is a zoonotic infection disease caused by Mycobacterium bacteria. The causative agent of bovine tuberculosis, Mycobacterium bovis, is a member of the Mycobacterium tuberculosis complex which is the causative agent of human tuberculosis. Tuberculosis is an important disease of ruminants especially cattle and goats throughout the world and Iran. A part from humans and ruminants, tuberculosis also infects companion and wild animals; therefore its control is difficult. Dogs and cats are susceptible to human, bovine and avian tuberculosis bacteria and transmission of disease from dogs and cats to humans and livestock is easily accomplished. Domestic birds like the canary are also susceptible to the aforementioned bacteria and therefore have an important role in the hygienic control of humans and livestock. A part from the role of livestock and companion animals in the transmission of tuberculosis, the spread of immunosuppressive diseases like AIDS which is increasing rapidly in our country, have a major role in the outbreak of human tuberculosis. The causative agent of bovine tuberculosis (Mycobacterium bovis) is an important source of infection and disease transmission to humans therefore the control and eradication of tuberculosis in bovine population has always been out of the priorities of the relevant tuberculosis like the Veterinary organization of our country.
    Keywords: Tuberculosis, Animal, Iran
  • A. Araghi Sooreh, F. Salehi Pages 1605-1611
    This research was conducted to determine some blood serumic electrolytes and enzymes in apparently healthy mules living in temperate geographical conditions of northwestern Iran and the effect of age and sex on these parameters. The studied animals (51 males and 48 females) which ranged in age from 4 to 12 yaers, were divided into three similar age groups. The serumic values of sodium (mmol/L), potassium (mmol/L), chloride (mg/L), phosphorous (mg/L), and activities of AST (IU/L), ALT (IU/L), ALP (IU/L), GGT(IU/L) and CPK(IU/L) were 137.55±6.02, 4.06±0.55, 104.01±3.46, 2.69±0.35, 409.95±44.82, 17.96±2.25, 510.83±70.24, 31.27±4.52 and 295.56±38.76 respectively. Gender had no significant effect on the studied parameters (p>0.05). There were significant differences between different age groups (p
    Keywords: Blood, Serum, Electrolyte, enzyme, Mule
  • Y. Haji Sadeghi, M. Fartashvand, M. Shokouhi, S.R. Bahavarnia Pages 1613-1619
    This study was conducted on 10 male Iranian Ghezel sheep. To ensure the health of livestock and deworming treatment, sheep were kept without any intervention and on a normal and high quality diet for a month. Then onion was added to the animal's diet gradually, and after a week sheep were fed only with onions. Animals were fed with onions for 10 weeks, regular and weekly blood sampling was done during this period. Clinical findings included anemia, paleness of mucus membranes, tachycardia, weakness, lethargy and death in some cases. Red blood cell counts, hemoglobin and hematocrit decreased from week 1, reaching to a significant low on week 3 (p
    Keywords: Hemolytic Anemia, Iranian sheep, Onion Poisoning
  • A. Feizi, F. Dadian, S. Asadzadehmajdi Pages 1621-1627
    This research was conducted to determine the effects of Heat stress on some Blood Parameters, serum Biochemical values and humoral immunity in broiler chicks. Eighty day old Cobb broilers were randomly divided into 2 equal groups of control and treatment. Both groups were kept under the same management, nutrition, density, ventilation and vaccination conditions. The only difference between the two groups was treatment of the last week of the breeding period (days 36-42). Which was 24 0C in the control group and 33 0C in the treatment group. At the end of the breeding period (days 42), blood samples were taken from the brachial vein of all broiler. To determine the blood parameters, part of the samples were collected in anticoagulant containing capillary tubes (1mg/ml, EDTA) and were determined immediately. The Haematocrit, Leucocyte counts and differential Leucocyte counts were determined immediately. The other portions of the brachial blood were used to determine blood PH and following centrifuging and separation of the sera, some biochemichal parameters such as Total protein and Glocose were evaluated by colorimetric method with specific kits. To determine the effect of heat stress on Humoral immiunity, serum samples were tested with HI (Haemagglutination Inhibition) method to to clarify antibody production in response to Newcastles disease vaccine. The results of this study showed that Haematocrit, Lymphocyte percentage and Total protein were significantly decreased (p0.05). Results of Newcastle HI test showed that HI titers were significantly decreased in treatment group (p
    Keywords: heat Stress, Blood parameters, Biochemical, Humoral immune, broiler chickens
  • Gh.A. Moghadam, A. Hassanpour, J. Rahmani, Y. Davoodi Pages 1629-1636
    This study was conducted to evaluate the effect of dietary copper supplementation on the concentration of this element in equine serum, hair and hoof. Forty stallions were divided in two groups of control and treatment each consisting of 20 horses. Copper sulfate was supplied in the diet of the treatment group for 2 months. Blood samples were taken from jugular vein of all horses on days 0, 15, 30, 45 and 60 and the sera were separated. Samples from hair and hoof were also collected. The concentration of copper in these samples was analyzed by atomic absorption spectrometry. In the control group, mean serumic concentration of copper diet not show any significant changes from day 0 to 60 but in the treatment group there were significant differences between different sampling days (p= 0.000). Mean copper concentration on the hair of the control group did not show a significant difference between different sampling days but in the treatment group a non significant increase was observed (p= 0.056). There was no significant difference in mean copper concentration of hoof in both treatment groups (p= 0.055, p= 0.481). There was a significant correlation between mean concentration of copper in the serum and hair and hoof at most sampling times. In conclusion, dietary supplementation of copper for 2 months leads to its significant serumic increase and non significant increase in hair and hoof of horses and considering the protective effects of copper on skin and also hoof, its dietary supplementation is recommended in sports horses.
    Keywords: horse, Copper, Serum, Hoof, Hair
  • E.A. Fathi Hafshajani, M. Gholami, M. Jafarian Dehkordi, E. Ali Aghaei Pages 1637-1641
    Ascites is defined as an accumulation of excessive amounts of serous fluid in the abdominal cavity. Ascites is a metabolic disorder with multi-factorial predisposing factors. Increased mortality is often observed in broilers with rapid growth in the form of ascites. The purpose of this study was to evaluate the electrolytes of serum and ascitic fluid in broilers ascites syndrome. In this study, a total of 72 ascitic and 72 healthy broilers, over 4 week of age, collected from Chahar mahal va bakhtiyari province were studied. Samples were collected from the blood and ascitic fluid to determine the electrolytes. The data were analyzed using the t-test and SPSS and statistical software. The results indicated a significantly higher Sodium and potassium (p≤0.05) lower chlorine and calcium content in the blood of diseased broilers in comparison with the healthy broilers but there were no significant difference in magnesium and phosphorus level. Sodium, potassium and phosphorus levels of the ascitic fluid was significantly lower (p
    Keywords: Ascites syndrome, Broilers, Serum electrolytes, Ascitic fluid
  • A. Sadeghi Nasab, B. Dadmehr, S.M. Zolhavarieh, A. Hassanpour, A.A. Bahari Pages 1643-1646
    One of the most important principles of cattle breeding is rearing and feeding of replacement calves. In this clinical survey three groups, consisting of 12-13 months old heifers, inseminated heifers up to 45 days of gestation and 4-5 months pregnant heifers suffering from nutritional problems which exhibited clinical signs of decreased growth rate, general debility, poor coat growth and discoloration and infertility were selected for pooled blood sampling and analysis of vitamin A, E and selenium, copper, zinc and manganese values. There was clear deficiency of vitamin E and manganese while selenium deficiency was slight correlating with clinical signs. It is suspected that improper and mouldy feeds presented to these non-lactating groups resulted in primary and secondary deficiencies of mentioned elements and finally have led to poor growth rate and fertility insufficiency in affected animals.
    Keywords: Trace minerals_Vitamin E Cattle_Poor growth_Infertility
  • S. Asri Rezayi, B. Amouoghli Tabrizi, B. Saber Marouf Pages 1647-1656
    Leptin hormone is secreted from the white adipocytes of adipose tissue and its levels increase with the increase in size of the adipose tissue. One of the most important actions of this hormone is the regulation of body metabolism by consuming adipose tissue and production of energy. The objective of this study was determination of Leptin and BHB, glucose, cholesterol and triglyceride levels in healthy Holstein cows and cows with Sub clinical Ketosis and the determination of the prevalence of Sub clinical Ketosis, using BHB level in blood serum as the gold standard. In this survey 7 dairy farms were chosen in Shahriar, (Tehran province), Samples were taken from 100 cows at two periods: 1) last week of pregnancy (dry period), 2) The same cows at 2 months after parturition. Serum samples were harvested and leptin levels were measured using DBC ELISA kit,Canada, BHB levels were measured using RANBUT kits and glucose, cholesterol and triglyceride levels were measured by commercial kits (ziest chem) and spectrophotometer. In this study, the prevalence of Sub clinical Ketosis, using the 1/2, 1/4, 1/7 mmol BHB, as the cut point was calculated as 18%, 14% and 4% respectively. Leptin levels decreased significantly after parturition in healthy cows and those affected by subclinical ketosis. There was a significant correlation between leptin and glucose (r=0.53) and BHB and glucose (r= -0.27) in pre parturient group of cows. In the group of cows 2 month after parturition, there was a significant correlation between leptin and glucose (r=0.65), BHB and triglyceride (r=0.97) and BHB and glucose (r= -0.64). In the group affected by subclinical ketosis, a significant correlation was observed between leptin and glucose (r=0.72), BHB and glucose (r=-0.38), BHB and triglyceride (r=0.85) and BHB and cholesterol (r=0.64).
    Keywords: subclinical ketosis, Leptin, BHB, Glucose, Cholesterol, Triglyceride