فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 19، پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/08/14
  • تعداد عناوین: 11
|
  • افشین جوادی، حمید میرزایی، سیدامین خطیبی، علی مناف حسینی صفحات 1256-1259
    هدف از این تحقیق، بررسی اثرات فرآیندهای مختلف پخت نظیر آب پز کردن، کباب کردن و میکروویو کردن بر باقی مانده انروفلوکساسین در عضلات، کبد و سنگدان جوجه های گوشتی بود. به هر یک از جوجه ها، آنتی بیوتیک انروفلوکساسین به میزان 5/0 در هزار در آب آشامیدنی به مدت 5 روز تجویز گردید و آب و غذای مشابه گروه شاهد در اختیارشان قرار گرفت. سپس از هر لاشه به طور مجزا و در شرایط آسپتیک از بافت های گوشت، کبد و سنگدان نمونه برداری شد. باقیمانده انروفلوکساسین با استفاده از روش میکروبی و پلیت حاوی باکتری اشریشیا کولای بررسی شد. بعد از انجام مراحل مختلف آزمایش بر روی نمونه های خام و تایید وجود بقایای آنتی بیوتیک، نمونه های مثبت خام با استفاده روش های مختلف پخت، پخته شدند و پس از آن بار دیگر نمونه های پخته نیز با روش مشابه مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که پس از انجام فرآیندهای مختلف پخت باقی مانده این دارو کاهش می یابد. بیشترین میزان کاهش در نمونه های گوشت و سنگدان پخته مربوط به فرآیندهای آب پز کردن و در نمونه های کبد پخته مربوط به فرآیند کبابی بود و بیشترین میزان باقی مانده قابل تشخیص مربوط به فرآیند میکروویو کردن در مورد تمامی نمونه های پخته بود. با توجه به نتایج این تحقیق می توان این چنین نتیجه گیری کرد که فرآیندهای پخت مواد غذایی نمی تواند میزان کلی این آنتی بیوتیک ها را از بین ببرد بلکه فقط می تواند میزان آن را کاهش دهد و قسمت اعظم
    باقی مانده ها نیز در طی فرآیند آب پز کردن از بافت به مایع پخت تراوش می کند.
    کلیدواژگان: روش های پخت، انروفلوکساسین، باقی مانده آنتی بیوتیک، طیور
  • سید رضا حسینی، خداداد پیرعلی خیر آبادی، محمدرضا عطایی، ایمان آداودی صفحات 1267-1272
    جرب کنمیدوکوپتس عامل یک بیماری انگلی طیور است، این بیماری به وسیله بندپایی از خانواده سارکوپتیده و جنس کنمیدوکوپتس که دارای گونه های موتانس و گالینه می باشد، ایجاد می شود. کنمیدوکوپتس با علائم بدشکلی پاها و ضخیم شدن فلس های پا در برخی از پرندگان مشاهده شده و در پشت بال ها، گردن و سینه پرندگان آلوده پرریختگی، التهاب و ضخامت پوست ایجاد می کند. در این مطالعه نشان داده شده است که روغن سدر نیز می تواند باعث بهبودی در مدت 20 روز در پرندگان آلوده شود. همچنین عوارض پوستی در برخی پرندگان درمان شده با سم مشاهده شد.
    کلیدواژگان: کنمیدوکوپتس، روغن سدر، عصاره سدر، سم
  • میرهادی خیاط نوری، حسین هاشم زاده فرهنگ صفحات 1273-1279
    کنه ها یکی از مهمترین آفات در صنعت دامداری بوده و توانایی انتقال بیماری های مختلفی را دارند. از بیماری های مهمی که کنه ها منتقل می کنند بعضی مانند تیلریوز و بابزیوز انتشار زیادی در منطقه مورد بررسی داشته و از این رو تحقیقی در زمینه تنوع گونه ای کنه های گوسفندان شهر تبریز انجام گرفت تا ابعاد اپیدمیولوژیکی بیشتری از بیماری های ناشی از کنه ها در گوسفندان این منطقه به دست آید. بر اساس نتایج حاصله در این بررسی تنوع گونه ای کنه های یافت شده عبارت بودند از هیالوما آناتولیکوم آناتولیکوم، ریپی سفالوس بورسا، ریپی سفالوس سانگوئینوس و کنه همافیزالیس سولکاتا. از کل 1302 کنه نمونه برداری شده کنه هیالوما آناتولیکوم آناتولیکوم با 919 عدد (58/70%) واجد بالاترین آلودگی و کنه همافیزالیس سولکاتا با 45 عدد (46/3%) واجد کمترین آلودگی بود و بعد از کنه هیالوما آناتولیکوم آناتولیکوم، کنه ریپی سفالوس سانگوئینوس با 200 عدد (36/15%) و ریپی سفالوس بورسا با 138 عدد (6/10%) به ترتیب واجد آلودگی بالا بودند. ضمنا بیشترین آلودگی فصلی در فصل تابستان مشاهده گردید که از لحاظ آماری با بقیه فصول تفاوت معنی دار (05/0p<) داشت.
    کلیدواژگان: تبریز، کنه، تغییرات فصلی، گوسفند
  • عبدالله عراقی سوره، کومار حسین زاده صفحات 1281-1285
    نیستاگموس پاندولی ایدیوپاتیک یک اختلال خوش خیم در حرکات چشم می باشد که با نقص بینایی و یا عصبی همراه نیست. هدف از تحقیق حاضر تعیین وقوع نیستاگموس پاندولی ایدیوپاتیک در گاوهای شهرستان ارومیه می باشد. در این بررسی تعداد 375 راس گاو (40 راس نر و 335 راس ماده) از 4 نژاد (108 راس هلشتاین، 49 راس براون سویس، 153 راس دو رگ و 65 راس بومی) و در 4 گروه سنی (68 راس یکسال و زیر یکسال، 124 راس دو سال، 120 راس 3 سال، 63 راس چهار سال و بالاتر)، در کشتارگاه ارومیه مورد مشاهده و معاینه قرار گرفت. در کل تعداد 3 راس گاو (8/0%) مبتلا به نیستاگموس پاندولی ایدیوپاتیک بودند. تمامی موارد در گاوان ماده، نژاد خالص و یا دو رگ دیده شد و مورد مثبتی در گاوان نر و بومی ثبت نگردید. در آنالیز آماری اختلاف معنی داری در خصوص حضور عارضه مابین جنس ها، نژادها و سنین مختلف دیده نشد.
    کلیدواژگان: نیستاگموس پاندولی، ایدیوپاتیک، گاو، ارومیه
  • مجید محمد نژاد شموشکی، مهدی سلطانی، عیسی شریف پور، محمد رضا ایمانپور، اکبر بهارلویی، محمد اسماعیل نعیمی صفحات 1287-1294
    در این تحقیق اثرات سم حشره کش دیازینون (امولسیون 60 درصد) بر برخی از بافت های مولدین نر ماهی سفید مطالعه گردید. آزمایشات به صورت ساکن (Static) و بر اساس روش استاندارد TRC،1984 به مدت 45 شبانه روز در اکواریوم هایی با حجم آب180 لیتر انجام و پارامترهای موثر فیزیکوشیمیایی آب از جمله pH ، سختی کل، اکسیژن محلول و درجه حرارت کنترل گردید که به ترتیب در دامنه متوسط2/8-7pH=، (Caco3) mg/l 300 TH(total hardness)=، اشباعی بیش ازppm 7DO= و(oC)2±15 T= قرار داشتند در ابتدا LC50 96h سم دیازینون بر روی ماهیان برابر 4/0 میلی گرم در لیتر تعیین گردید و سپس ماهیان به مدت 45 روز و در 3 تیمار با غلظت های MAC value ، LC1 ، LC5 و یک شاهد با 3 تکرار تحت تاثیر سم قرار گرفتند. نتایج بررسی های آسیب شناسی نشان داد سم دیازینون هیچ تاثیری در میانگین وزن و طول بدن ماهیان، میانگین وزن قلب و مغز مولدین نر ماهی سفید نمی گذارد. ولی باعث کاهش وزن گناد و شاخص گنادی (05/0>p) و ایجاد عوارضی از قبیل آتروفی، فیبروز وکاهش اسپرماتیدها در بیضه، پرخونیعروق، آتروفی و افزایش فاصله بین رشته های فیبری میوکاردیوم در قلب و کاهش نورون ها، پرخونی عروق مننژ و مغزو ادم در مغز مولدین نر ماهی سفید می گردد.
    کلیدواژگان: دیازینون، گناد، قلب، مغز، مولد نر ماهی سفید
  • داریوش مهاجری، علی رضایی، غفور موسوی، جعفر رحمانی صفحات 1295-1304
    بیماری کبد چرب غیر الکلی امروزه به عنوان شایع ترین بیماری کبد شناخته شده است و احتمال دارد از لحاظ موضوع سلامت به یک معضل عمومی مهم تبدیل شود. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی اثرات محافظتی کروسین، در برابر کبد چرب ناشی از رژیم غذایی پرچرب در مدل موش صحرایی می باشد. به این منظور، مو ش های صحرایی نر نژاد ویستار در گروه های آزمایشی متفاوت، توسط رژیم غذایی شاهد، رژیم غذایی صرفا پرچرب و رژیم غذایی پرچرب به علاوه گاواژ کروسین در دزهای مختلف (mg kg-1/day 25، 50 و 100 ) تیمار شدند. در پایان دوره آزمایش، برای ارزیابی هیستوپاتولوژی کبد، هم زمان همه موش ها با ایجاد جابجایی در مهره های گردن به راحتی کشته شدند. نمونه های بافتی اخذ شده از کبد تمامی موش ها در فرمالین بافری 10 درصد پایدار گردید. از نمونه های فوق با استفاده از شیوه های رایج پاساژ بافت و تهیه مقطع، برش های هیستولوژی به ضخامت 5 میکرون تهیه گردید. سطوح سرمی آمینوترانسفرازها (ALT و AST) جهت ارزیابی آسیب کبد و آلکالین فسفاتاز (ALP) و بیلی روبین تام (TB) برای ارزیابی عمکرد صفراوی کبد مورد سنجش قرار گرفت. آلبومین (Alb) و پروتئین تام (TP) نیز برای سنجش عملکرد ساخت وساز کبد اندازه گیری گردید. آسیب شناسی بافتی کبد، حاکی از بروز تغییر چربی در گروه موش های تغذیه شده با جیره پرچرب بود. کروسین به صورت وابسته به دز باعث کاهش تجمع چربی در هپاتوسیت ها گردید. در موش های گروه تغذیه با جیره پر چرب، سطوح سرمی آنزیم های ALT، AST و ALP و TB در مقایسه با گروه شاهد سالم، به طور معنی داری (01/0p<) افزایش و میزان TP و Alb به طور معنی داری (01/0p<) کاهش یافت. دزهای بالا (mg/kg 100) و متوسط کروسین (mg/kg 50) ، سطوح افزایش یافته سرمی مارکرهای آسیب کبد در اثر رژیم پرچرب را به طور معنی دار (به ترتیب 01/0p< و 05/0p<) کاهش و مقادیر کاهش یافته TP و Alb در اثر رژیم پرچرب را به طور معنی دار (به ترتیب 01/0p< و 05/0p<) افزایش دادند. دز پائین کروسین (mg/kg 25) نتوانست تغییر معنی داری در پارامترهای مذکور ایجاد کند. نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که کروسین از بروز کبد چرب در موش های صحرایی تغذیه شده با جیره پرچرب پیشگیری می کند.
    کلیدواژگان: کبد چرب، جیره غذایی پرچرب، کروسین، موش صحرایی
  • محمد رهبانی نوبر، داریوش مهاجری، علی رضایی، عادل رضایی مقدم صفحات 1305-1313
    در این مطالعه اثر محافظتی عصاره اتانولی زعفران بر تغییراتبیوشیمیاییوپاتولوژی بافتکبد در موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین مورد بررسی قرار گرفت. مو ش های صحرایی نر به تعداد 40 سر به طور تصادفی به 4 گروه 10 تایی شامل گروه های: 1- شاهد سالم، 2-سالم تیمار با عصاره الکلی کلاله زعفران، 3- دیابتی و 4- دیابتی تیمار با عصاره الکلی کلاله زعفران تقسیم شدند. برای دیابتی کردن موش ها، استرپتوزوتوسین با تک دز mg/kg 65 به صورت داخل صفاقی تزریق شد. از زمان شروع آزمایش، به گروه های تیمار با عصاره، عصاره به میزان mg/kg40 به مدت 8 هفته به طور روزانه و به روش داخل صفاقی، به شکل محلول در سالین نرمال (/kgml 10) تزریق شد. به گروه های شاهد نیز، نرمال سالین با روش مشابه تجویز گردید. بعد از 8 هفته، شاخص های سرمی آسیب بافت کبد و هیستوپاتولوژی آن مورد بررسی قرار گرفت. موش های صحرایی دیابتی افزایش معنی دار شاخص های سرمی آسیب بافت کبد را در مقایسه با گروه شاهد نشان دادند (05/0p<)، در حالی که در گروه دیابتی تیمار با عصاره الکلی کلاله زعفران، این شاخص ها در مقایسه با گروه دیابتی به طور معنی داری کاهش نشان داد (05/0p<). نتایج آسیب شناسی بافت کبد با یافته های بیوشیمیایی هم راستا بود. نتایجاینمطالعهنشانداد عصاره زعفران دارایاثراتمحافظتیاز بافت کبد در دیابت ناشی از استرپتوزوتوسین می باشد.
    کلیدواژگان: دیابت، کبد، زعفران، بیومارکرهای آسیب کبد، هیستوپاتولوژی، موش صحرایی
  • علی اکبر ابوالفتحی، علی رضایی، غفور موسوی، محمدرضا ولیلو، بهبود جعفری صفحات 1315-1324
    هدف از مطالعه حاضر ارزیابی آسیب کبد در دیابت ملیتوس و بررسی اثرات محافظتی عصاره چای سبز در موش های صحرایی دیابتی شده توسط استرپتوزوتوسین می باشد. برای این منظور، 40 سر مو ش صحرایی نر به 4 گروه 10 تایی تقسیم شدند: 1) گروه شاهد سالم، 2) گروه سالم تیمار با عصاره چای سبز، 3) گروه دیابتی و 4) گروه دیابتی تیمار با عصاره چای سبز. برای دیابتی کردن موش ها، استرپتوزوتوسین با تک دز mg/kg 65 به صورت داخل صفاقی تزریق شد. از زمان شروع آزمایش، موش های تیمار با عصاره، عصاره چای سبز (w/v ،5/1%) را در آب آشامیدنی به مدت 8 هفته دریافت کردند. در انتهای آزمایش سطوح سرمی آلانین آمینوترانسفراز (ALT)، آسپارتات آمینوترانسفراز(AST)، آلکالین فسفاتاز (AP)، آلبومین و بیلی روبین تام اندازه گیری شدند. برای آسیب شناسی بافت کبد نیز برش هایی با رنگ آمیزی هماتوکسیلین-ائوزین، طبق روش های معمول تهیه مقاطع هیستوپاتولوژی تهیه گردید. موش های صحرایی دیابتی افزایش معنی دار شاخص های سرمی آسیب بافت کبد را در مقایسه با گروه شاهد نشان دادند (05/0p<)، در حالی که در گروه دیابتی تیمار با عصاره چای سبز، این شاخص ها در مقایسه با گروه دیابتی به طور معنی داری کاهش نشان داد (05/0p<). یافته های آسیب شناسی بافت کبد در توافق با نتایج بیوشیمیایی سرم نشانگر بهبود ساختار بافت آسیب دیده کبد در موش های دیابتی بود. نتایج این مطالعه نشان داد عصاره چای سبز دارایاثراتمحافظتاز بافت کبد در دیابت القاء شده با استرپتوزوتوسین می باشد.
    کلیدواژگان: دیابت، کبد، چای سبز، شاخص های آسیب کبد، آسیب شناسی بافتی، موش صحرایی
  • سیامک کاکه خانی، علی محمد بهرامی، سلمان احمدی اسب چین، علی زمان دوستی صفحات 1325-1330
    ژیاردیا، انتاموبا، آیزوسپورا و کریپتوسپوریدیوم انگل های تک یاخته ای مهمی هستند که سبب اسهال در انسان و حیوانات می شوند. درمطالعهحاضر، نمونه های مدفوع بطور مستقیم از رکتوم 112 قلادهسگ ولگرد در استان ایلامجمعآوری شدند. برای شناسایی انگل های تک یاخته ای ژیاردیا و انتاموبا از روش های رنگ آمیزی تری کروم و رنگ آمیزی ید و جهت تشخیص آیزوسپورا از روش شناورسازی با شکر اشباع و برای شناسایی کریپتوسپوریدیوم از رنگ آمیزی اختصاصی ذیل نلسون اصلاح شده استفاده شد. از این تعداد، 46 مورد (07/41 درصد) آلودگی به انگل های تک یاخته ای را نشان دادند. فراوانی میزان آلودگی به ژیاردیا 21 مورد (75/18 درصد)، فراوانی میزان آلودگی به آیزوسپورا 17 مورد (17/15 درصد) و فراوانی میزان آلودگی به کریپتوسپوریدیوم 8 مورد (14/7 درصد) شناسایی شد. در این مطالعه موردی از آلودگی به انتاموبا مشاهده نشد. آلودگی همزمان به 2 تک یاخته در 9 مورد (03/8 درصد) و آلودگی همزمان به 3 تک یاخته در 3 مورد (67/2 درصد) مشاهده گردید. اختلاف آماری در میزان آلودگی به انگل های تک یاخته ای در بین جنس ماده (21/34 درصد) و جنس نر (5/55 درصد) معنی دار نبود. همچنین تحلیل آماری نتایج نشان داد که اختلاف آماری در میزان آلودگی به انگل های تک یاخته ای در بین سگ های کمتر یا برابر یک سال (6/66 درصد) و سگ های بالاتر از یک سال (87/21 درصد) معنی دار می باشد (05/0>p). بنابراین سگ های ولگرد می توانند به عنوان یکی از منابع انگل های تک یاخته ای انسان و سایر دام ها را آلوده کنند.
    کلیدواژگان: ژیاردیا، انتاموبا، آیزوسپورا، کریپتوسپوریدیوم، سگ ولگرد، ایلام
  • علی حسن پور، سعید قاسم زاده، بهرام عمواوغلی تبریزی صفحات 1331-1336
    تیلریوز یک بیماری تک یاخته ای شایع درگاو است که باعث ضررهای اقتصادی بسیاری می شود. آگاهی از چهره بیوشیمیایی در گاوهای مبتلا به تیلریوز حائز اهمیت است. این مطالعه به منظور بررسی سطوح سرمی هورمون های T3 و T4 و انسولین در گاوهای مبتلا به تیلریوز و مقایسه آن با گاوهای سالم انجام گرفت. در کلینیک دام های بزرگ دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و چند گاوداری بزرگ اطراف تبریز از تعداد 37 راس گاو مبتلا به تیلریوز بعد از تایید بالینی و آزمایشگاهی و همچنین 35 راس گاو سالم نمونه خون از ورید وداج اخذ و غلظت های سرمی هورمون های تیروئیدی و انسولین به روش الایزا اندازه گیری گردید. میانگین غلظت های سرمی هورمون T3 در گاوهای مبتلا به تیلریوز و سالم به ترتیب ng/dl 47/4 ± 02/52 و 82/4± 54/46 و هورمون T4 به ترتیب ng/dl 06/1± 92/5 و 74/0± 36/5 بود که اختلاف بین دو گروه در مورد هر دو هورمون معنی دار بود ( به ترتیب 000/0 p= و 011/0 p=). میانگین غلظت سرمی انسولین در گاوهای گروه بیمار به طور معنی دار کمتر از گاوهای سالم بود ( به ترتیب u/ml04/1 ± 83/6 و 05/1± 80/8)(000/0 = p). در بررسی همبستگی بین هورمون های تیروئیدی و انسولین در گاوهای گروه بیمار مشخص شد که همبستگی بین T3 و انسولین غیرمعنی دار (239/0- = r و 077/0= p) ولی همبستگی بین انسولین و هورمون T4 معنی دار بود (280/0-= r و 046/0=p). نتیجه نهایی اینکه در گاوهای مبتلا به تیلریوز سطح سرمی هورمون های تیروئیدی افزایش و انسولین کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: گاو، تیلریوز، هورمونهای تیروئیدی، انسولین
  • محمد علی ابراهیمی سعادتلو، هادی احمد زاده، رعنا کیهان منش صفحات 1337-1345
    در این بررسی از ده سر خوکچه هندی به وزن 900-400 گرم استفاده شد. مغزها پس از خارج سازی از حفره مغزی از لحاظ آناتومیکی (بیومتری، ظاهری، وزن، بطن ها) و بافت شناسی با رنگ آمیزی های هماتوکسیلین-ائوزین، پاس و مالوری مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که میانگین طول مخ برابر 048/041/2 سانتیمتر، عرض آن در ضخیم ترین بخش برابر 027/021/1 و در باریکترین بخش برابر 0034/068/0 سانتی متر، ضخامت مخ در ضخیم ترین بخش برابر 023/0 21/1 و در نازک ترین بخش برابر 0075/072/0 سانتی متر می باشد. رنگ مخ به صورت کرمی روشن بوده و چین و شکنج در سطح مخ دیده نشد. شکل مخ به حالتی نوک تیز و شبیه نوک خودنویس می باشد. نرم شامه با عروق مربوطه سطح مغز را می پوشاند. لوب های گلابی شکل در این مغز بسیار بزرگ می باشد. میانگین وزن مخ برابر 4/3 گرم اندازه گیری شد. بطن های جانبی 1 و 2 در جلو طویل و در بخش خلفی با یک انحنای شدید به سمت پایین کشیده شده اند. بطن سوم و چهارم وسیع و قنات سیلویوس کوچک می باشد. از لحاظ بافتی در نرم شامه مقاطع عروق خونی به مقدار فراوان دیده می شود و رشته های کلاژن در آن قابل تشخیص است. در لایه مولکولی ماده خاکستری تراکم سلول های عصبی کم بوده و از لایه های زیرین کاملا قابل تفکیک است. لایه های دانه دار خارجی و داخلی مشخص بوده و سلول های هرمی خارجی به ندرت در مقاطع بافتی دیده می شود. در عمق ماده خاکستری سلول های درشت هرمی موسوم به سول های بتس دیده شد.
    کلیدواژگان: خوکچه هندی، مخ، بطن های مغزی، هیستوآناتومی
|
  • A. Javadi, H. Mirzaei, S.A. Khatibi, A. Manaf Hosseyni Pages 1256-1259
    The purpose of this study was to determine the effects of different cooking processes such as boiling, roasting and microwaving on enrofloxacin residues in muscle, liver and gizzard tissues of broiler chickens. Each of chicks was fed by routine diet and water with %0.05 of enrofloxacine for consecutive 5 days .Then; three locations including breast muscle, liver and gizzard were sampled aseptically from each carcass. Enrofloxacin residue was analyzed using microbial method by plates seeded with Escherichia coli. After doing different phases of the test on raw samples, the positive raw samples cooked by various cooking procedures and we surveyed cooked samples with similar method again for present of residue. The results were show reduction in concentration of enrofloxacin residue after different cooking processes. The most reduction of the residue in cooked meat and gizzard samples related to boiling process and roasting process for cooked liver samples and the highest detectable amount of residue belonged to microwaving process in all cooked samples. Regarding to the results of this study, we can conclude that cooking processes can’t annihilate total amounts of these drug and it can only decrease their amounts and the most of residue in boiling process excreted from tissue to cooking fluid.
    Keywords: Cooking processes, Enrofloxacin, Antibiotic residue, poultry
  • S.R. Hosseini, Kh Pirali Kheirabadi, M.R. Ataie, I. Adavoudi Pages 1267-1272
    Knemidocoptic mange is occasionally noted in pet chickens. The etiologic agent of this disease is Knemidocoptes gallinae and K.mutans, a sarcoptiform mite. These mites live out their entire life cycle on their hosts. Typically, the crusty and scaly dermatitis associated with this mite is seen at the feet and legs, as may be seen in some pet canaries or budgerigars with the same problem. Facial lesions, however, are particularly uncommonly seen in chickens. A suggestive diagnosis can be established by physical examination findings of a "honeycombed" appearance to the crusts and scales on the feet and legs, or by skin scraping. Treatment is with ivermectin, which may be repeated in 2-week intervals for 2 to 3 total treatments. Not all birds exposed to a bird with this condition necessarily will develop problems, and group treatment is not necessarily always required Cedrus oil a herbal product was trid agains knemidocoptes gallinae and its efficacy was compared with of Zizyphus Extract and Rotenone-orthophenol. In this study 16 broiler with knemidocoptes gallinae infestion treated with cedrus oil and Zizyphus extract .Mite scrapings after topical application of cedrus oil caused complet recovery after 20 days in severe infestation with growth of feather on days 20 post treatment. Adverse reactions were observed the following of lambdacyhalothrin were used.
    Keywords: Knemidocoptes, Lambdacyhalothrin, Zizyphus Extract, Cedrus oil
  • M.H. Khayat Nouri, H. Hashemzadeh Farhang Pages 1273-1279
    Ticks are very important in animal husbandry and they can transmit different disease. Some of the important transmitted disease by the ticks such as theilerioses and babesioses are very distributed in our studied area and hence this study was done about sheep ticks species diversity of Tabriz city to obtaining epidemiological importance aspects from sheep disease that are transmitted by ticks in this area. Our results showed that in this study the species diversity of founded ticks were Hyalomma anatolicom anatolicom, Rhipicephalus bursa, Rhipicephalus sanguinus and Haemaphysalis sulcata. Of the 1302 prepared ticks Hyalomma anatolicom anatolicom with 919 in number (70.58%) was the highest infection having and Haemaphysalis sulcata with 45 in number (3.46%) was the least infection having and after Hyalomma anatolicom anatolicom, Rhipicephalus sanguinus with 200 in number (15.36%) and Rhipicephalus bursa with 138 in number (10.6%) were observed with highest infection having rate respectively. Also highest infection of season was summer compared (p
    Keywords: Tabriz, Tick, Season Changes, Sheep
  • A. Araghi, Sooreh, H. Hosseinzadeh Pages 1281-1285
    Idiopathic pendular nystagmus is a benign disorder of eye movement without visual or neurologic problem. This study was aimed to determine the occurance of pendular nystagmus in cattle of Urmia, Iran. A total of 375 cattle were examined at slaughterhouse of Urmia. All animals were selected from two sexes (male 40, female 335), four breeds (Holstein 108, Brown Swiss 49, native 65, crossbred 153) and four age groups (yearlings 68, 2 years 124, 3 years 120, 4 years and above 63). In total, 3(0.8%) cases of pendular nystagmus were founded. No positive cases were seen in males and native cattle. There was no significant difference between sexes, breeds and age groups (p>0.05).
    Keywords: Pendular Nystagmus, Idiopathic, Cattle, Urmia
  • M. Mohammad Nejad Shamoushaki, M. Soltani, I. Sharifpour, M.R. Imanpoor, A. Baharlouei, M.E. Naieme Pages 1287-1294
    In this study the effects of toxic pesticides, Diazinon (60% emulsion) on the some tissues of (Rutilus frisii kutum, Kamensky, 1901) male brood stocks were studied. The test were studied under static water quality conditions at 15 °C ± 2 ºC in winter and spring 2009. The effective physical and chemical parameters of water were pH= 7-8.2, dh= 300 mg/L (caco3), DO= 7 ppm and T= 15 °C±2 ºC. LC50 96h pesticide Diazinon on the first 0.4 mg/L was determined and then fish were exposed by the toxin with 3 concentrations, MAC value, LC1, LC5, and a control with three replicates for 45 days. Pathology results showed toxin diazinon no effect on average weight and fish body length, the average weight of heart and brain but caueses decrease of gonad weigth and gonad index and also, cause complications of atrophy, fibrosis and necrosis in testis , vascular congestion, increased distance between the myocardium and fibrous string in heart and neuronal loss, vascular congestion and edema in the brain of kutum male brood stocks.
    Keywords: Diazinon, Testis, Heart, Brain, Rutilus frisii kutum
  • D. Mohajeri, A. Rezae, Gh Mousavi, J. Rahmani Pages 1295-1304
    Nonalcoholic fatty liver disease (NAFLD) is now recognized as the most common type of liver disease and might lead to an important public health problem. The aim of the present study was to evaluate the protective effects of Crocin on rat high fat diet-induced hepatic steatosis model. For this purpose male Wistar rats were given either control diet, high fat diet alone or high fat diet plus Crocin via gavage at different doses (25, 50 and 100 mg/kg) for 4 weeks in different experimental groups. Histopathological studies of the liver were conducted in all experimental rats at the end of experiment. Animals of the different groups were sacricified by cervical dislocation. Liver issue specimens were fixed in 10% buffered formalin and 5 micron thick sections were prepared using routine hitopathological techniques.The serum levels of aminotransferases, alanine aminotransferase (ALT) and aspartate aminotransferase (AST) were measured to determine hepatocyte injury. Alkaline phosphatase (ALP) and total bilirubin (TB) were measured to assess biliary function. Albumin (Alb) and total protein (TP) was measured to reflect liver synthetic function. Histopathology of the liver in high fat diet fed rats showed severe fatty change of hepatocytes. Crocin reduced accumulation of lipid droplets in the hepatocytes in a dose dependent manner. In the high fat diet fed rats, serum levels of ALT, AST, ALP and TB significantly (p
    Keywords: Liver steatosis, High fat fed diet, Crocin, rats
  • M. Rahbani, D. Mohajeri, A. Rezaie, A. Rezaei Moghadam Pages 1305-1313
    In this study, protective effects of saffron against biochemical and histopathological changes of liver were assessed in streptozotocin-induced diabetic rats. Forty male Wistar rats were randomly divided into 4 groups of 10 animals each, including Group 1, healthy control; Group 2 healthy rats treated with saffron extract; Group 3, diabetics and Group 4, diabetics treated with saffron extract. For induction of diabetes, single dose of streptozotocin (75 mg/kg) was injected intraperitoneally. From the beginning of experiment, the extract was injected daily at a dose of 40 mg/kg b.w. by intraperitoneal route for 8 weeks. Control groups received normal saline in similar manner. At the end of experiment, serum biomarkers of liver tissue injury and histological changes of hepatic tissues were evaluated. In diabetic rats, serum levels of functional liver markers were found to be significantly increased as compared to control group (p
    Keywords: Diabetes mellitus, liver, saffron, Biomarkers of liver injury, Histopathology, rats
  • A.A. Abolfathi, A. Rezaie, Gh Mousavi, M.R. Valilou, B. Jafari Pages 1315-1324
    The aim of present study was to evaluate the liver injury as a complication of diabetes mellitus and to assess the hepatoprotective properties of Green tea extract in streptozotocin-induced diabetic rats. For this purpose, 40 male Wistar rats were randomly separated into four groups, each containing 10 animals: Group 1, healthy control rats; Group 2, normal rats treated with Green tea extract (1.5%, w/v) was given in drinking water; Group 3, diabetic rats and Group 4, diabetic rats treated with Green tea extract (1.5%, w/v) in drinking water. The extract was injected in intraperitoneal route for a period of 8 weeks. Control groups received normal saline in similar manner. Diabetes was induced by single injection of STZ (75 mg/kg i.p.). At the end of experiment, serum levels of alanine aminotransferase (ALT), aspartate aminotransferase (AST), alkaline phosphatase (ALP), albumin and bilirubin were measured. For histopathological evaluation, tissue specimens were fixed in 10% buffered formalin and 5 micron thick sections with H&E stain were prepared using routine hitopathological techniques. In diabetic rats, serum levels of functional liver markers were found to be significantly increased in comparison with control group (p
    Keywords: Diabetes mellitus, liver, Green tea, Biomarkers of hepatic tissue injury, Histopathology, Rat
  • S. Kakekhani, A.M. Bahrami, S. Ahmadai Asbchin, A. Doosti Pages 1325-1330
    Giardia, Entamoeba, Isospora and Cryptosporidium are important protozoan parastites that caused diarrhea in human and animals. In the present study, fecal samples were collected fresh, directly from the rectum of 112 stray dogs in Ilam province. Giardia and Entamoeba were concentrated by using the formalin ether sedimentation method followed by the trichrome and iodine staining technique andCryptosporidium oocysts were concentrated by using the formalin ether sedimentation method followed by the modified Ziehl-Neelsen staining technique. Of 112 stray dogs, protozoan infections were detected from feces of 46 dogs (41.07%) that Giardia infection was detected from feces of 21 dogs (18.75%), Isospora 17 (15.17%), Cryptosporidium 8 (7.14%) and synchronization infection to 2 protozoan in 9 dogs (8.03%) and to 3 protozoan in 3 (2.67%). In the present study not observed to Entamoeba. No statistically significant differences in prevalence of protozoan parasites occurred between female (34.21 %) and male (55.5 %) stray dogs (p>0/05). But statistically significant differences in prevalence occurred between 1≥0 and 0 ≥1 stray dogs (p>0/05). So that stray dogs of Ilam province can cause infection of human water and food sources.
    Keywords: Giardia, Entamoeba, Isoapora, Cryptosporidium, Stray dogs, Ilam
  • A. Hasanpour, S. Gasemzadeh, B. Amuoghli Tabrizi Pages 1331-1336
    Theilleriosis is a common protozoal bovine disease which causes to most economical losses. Knowledge about biochemical appearance in cattle affected by the disease is very important. The present study was conducted to evaluation of T4 and T3 hormone's serum levels and the rate of insulin in cattle affected by the disease and its comparison with healthy cattle. 37 affected cattle and 35 healthy cattle from large animal clinic of Islamic Azad University Tabriz Branch and some dairy farms of Tabriz. Blood samples from vena cava were obtained then thyroidal hormone's serum levels and the rate of insulin were measured by ELIZA method. T3 hormone serum levels in affected and healthy cattle were 52.02±4.47 and 46.54±4.82 ng/dl, respectively as well as T4 hormone serum levels in affected and healthy cattle were 5.92 ±1.06 and 5.36±0.74 μg/dl, respectively. The differences between two groups about both hormones was significant (p=0.000 and P=0.011, respectively). The mean of insulin serum concentration in affected group was less significantly compared with healthy group (6.83 ± 1.04 and 8.80 ±1.05 u/ml) (p= 0.000). In evaluating the correlation between thyroid and insulin hormones in affected group it was revealed that the correlation between T3 and insulin was not significant (p=0.077 and r= - 0.239) but the correlation between T4 and insulin hormones was significant (p= -0.280 and p= 0.046). The conclusion is that in Theilleriosis affected cattle the serum level of thyroidal hormones increase and insulin hormone decreases.
    Keywords: Cattle, Theilleriosis, thyroid hormones, Insulin
  • M.A. Ebrahimi, H. Ahmadzadeh, R. Keyhanmanesh Pages 1337-1345
    Ten quinea pigs with 400-900 g weight were used in this study. After removal of cranium bones from brain, they were assessed from an anatomical point of view (biometry, appearance, weight, ventricles) and also at a histological framework with H&E, PAS and malory stainings. The results showed that the average length of cerebrum was equal to 2.41±0.048, the width of that at the thickest portion was equal to 1.21±0.027 and at the thinnest portion was 0.68±0.0034 cm. Also the thickness of cerebrum at the thickest and the thinnest was respectively equal to 1.21±0.023 and 0.72±0.0075 cm.The color of cerebrum was light redish. Gyri ans sulcus were absent. Cerebrum had a tip pointedshape like the tip of a pen. Pia mater with its related vasculature covers the surface of the brain. The preform lobes are very large. The average weight of cerebrum was equal to 3.4 g.. The lateral ventricle I and II were longe in caudal portion and in cranial have been directed downward with a severe deviation. The III &IV ventricles were wide, while sylvius duct is small. Histologically the pia mater is highly vascular and collagen fibers were detectable in it.The density of neurons at the molecular layer of the gray mater is low. This layer is completely differentiable from its down layers. External and internal granular layers were apparent, but the externalpyramidal layer is not obviously to the view. The internal pyramidal cells were represented very large. The depth of the grey mater had big cells named to betz cells.
    Keywords: Guinea pig, Cerebrum, Brain ventricles