فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 17، بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/03/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • امیرپرویز رضایی صابر* صفحات 1035-1042
    کبد چرب یکی از اختلالات عمده متابولیکی است که در اوایل شیردهی تقریبا نیمی از گاوهای شیری چند شکم زا را به صورت خفیف و یا فوق العاده شدید درگیر می نماید. هدف از مطالعه کنونی بررسی فراوانی سندرم کبد چرب با ارزیابی مقادیر سرمی NEFA، TB، Gluc در گاوهای شیری منطقه تبریز می باشد. گاوهای شیری نمونه گیری شده در چهار گروه بر اساس وضعیت آبستنی شامل 8-1 ماهه آبستن، 9-8 ماهه آبستن، کمتر از یک ماه از زایمان آنها گذشته و بیشتر از یک ماه از زایمان آنها گذشته تقسیم شدند. مقادیر سرمی NEFA، توتال بیلی روبین و گلوکز در خون به روش اسپکتروفوتومتری اندازه گیری شدند. در این مطالعه مقادیر سرمی NEFA، ما بین گروه های تقسیم بندی شده در سطح اطمینان 99% اختلاف معنی داری داشته و مقدار آن در گاوهای تازه زا (Eq/lµ6/123 ± 58/1125) بیشتر از سایر گروه ها بود (001/0p<)، همچنین در این مطالعه بین مقادیر توتال بیلی روبین و گلوکز سرمی در نمونه های سرمی گروه بندی های انجام شده اختلاف معنی داری وجود داشت و مقادیر سرمی گلوکز و بیلی روبین توتال در گروه گاوهای تازه زایمان کرده به ترتیب کاهش و افزایش معنی داری را نسبت به سایر گروه ها نشان داد (001/0p<). همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که با افزایش مقادیر سرمی NEFA در چهار گروه مورد مطالعه مقادیر سرمی توتال بیلی روبین افزایش و مقادیر سرمی گلوکز کاهش می یابد(001/0p<) و وقوع فراوانی سندرم کبد چرب در گاوهای تازه زا بیشتر است. ارتباط معنی داری ما بین مقادیر سرمی NEFA و سن دام های مورد مطالعه وجود نداشت.
    کلیدواژگان: گاو شیری، سرم، کبد چرب، تبریز
  • رامین کفاشی الهی*، غفور موسوی، سجاد حجازی، میرهادی خیاط نوری، سبحان کلانتری صفحات 1043-1049
    خارخاسک (Tribulus tertestris)  گیاه گل زا است که به طور سنتی به عنوان محرک میل جنسی استفاده می شود. مطالعات نشان داده اند که عصاره خارخاسک (TTE) غلظت خونی تستسترون را افزوده و آثار افزاینده میل جنسی ایجاد می نماید. هر چند این عصاره امروزه به عنوان یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده داروهای آفرودیازیک می باشد، ولی اطلاعات مشخصی در ارتباط با آثار هیستولوژیک آن بر بیضه در مصرف طولانی مدت وجود ندارد. هدف مطالعه حاضر تعیین اثرات تجویز خوراکی و طولانی مدت دوز معمول (mg/kg 10)و دوز (mg/kg  20) از عصاره خارخاسک بر وزن بدن، هیستولوژی و وزن بیضه، در موش های صحرایی بود تا بتوان آثار احتمالی منفی آن را در موارد مصرف افراطی دارو تخمین زد. بدین منظور 30 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد Sprague Dawley به طور تصادفی انتخاب و به سه گروه تقسیم شدند که به ترتیب، شاهد (گروه C)، دز mg/kg10 عصاره (گروه A) و دز  mg/kg20 عصاره (گروه B) را یک بار در روز به مدت 8 هفته دریافت کردند. حیوانات در روز اول وزن کشی شدند و در روز آخر نیز  بی هوش گردیده و مجددا وزن کشی شده و بیضه سمت چپ همه گروه ها به روش جراحی باز برداشته و وزن بیضه به همراه و بدون اپیدیدیم اندازه گیری شد. مقاطع هیستوپاتولوژی از بافت بیضه ها به روش رنگ آمیزی هماتوکسیلین-ایوزین و تریکروماسون جهت مطالعات ریزبینی آماده شد. در برش های تهیه شده، قطر لوله های اسپرم ساز، ضخامت لایه اپیتلیالی، طول فضای بینابینی و ضخامت کپسول بیضه، مورد بررسی قرار گرفت. همه مراحل تحقیق به صورت کور انجام گردید. جهت تحلیل داده ها از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده گردید. مقدار 05/0p< برای تعیین سطح معنی دار بودن بین گروه ها در نظر گرفته شد. نتایج حاصله افزایش معنی داری را در وزن گروه A و کاهش معنی داری را در وزن موش های گروه B در مقایسه با گروه C نشان داد. توزین بیضه ها افزایش وزن معنی داری را در در گروه A نشان داد ولی تفاوت معنی داری مابین وزن بیضه گروه C با B برآورد نگردید. بررسی میکروسکوپیک گروه B حضور لوله های اسپرم ساز چروکیده و کاهش تعداد سلول های اسپرماتوگونی را مشخص نمود. اسپرماتوسیت اولیه و اسپرماتوزویید ها در مقایسه با گروه A و C تعداد کمتری داشتند و تخریب لوله های اسپرم ساز در گروه  Bکاملا واضح بود. عروق زیر کپسولی ضخیم و منتشر بوده و همه پارامترهای مذکور در دو گروه دیگر طبیعی بودند. نتایج نشان می دهند که مصرف افراطی عصاره خارخاسک به مدت 8 هفته می تواند به آثار تخریبی در سیستم تناسلی موش های صحرایی بیانجامد که می تواند مشکلات باروری برای جنس نر پیش آورد.
    کلیدواژگان: خارخاسک، بیضه
  • علی رضایی*، بهبود جعفری، چنگیز احمدی زاده، محمد جلیل زاده هدایتی، زهره استادی، امیررضا عبادی، رامین شیشه گر صفحات 1051-1058
    گیاه زیرفون از خانواده Tiliaceae عمدتا در مناطق شمالی کشور پراکندگی دارد. اثرات فارماکولوژی متعدد آن عبارتند از: اثرات ضداضطرابی، ضد باکتری، ضد تشنج، ضد اسپاسم، آرامبخش و تسکین دهنده، خواب آور، شل کنندگی عضلات. به منظور مطالعه اثرات تسکینی، پیش بیهوشی و ضداضطرابی عصاره زیرفون در مقایسه با دیازپام در گروه های مختلف موش های صحرایی ماده نژاد ویستار با شرایط سنی و وزنی برابر، دوزهای mg/kg 150، mg/kg 300 و mg/kg 450 از عصاره گیاهی، mg/kg 2/1 دیازپام و همچنین دی متیل سولفوکساید (DMSO) به عنوان دارونما با حجم برابر، 30 دقیقه قبل از ارزیابی اثرات تسکینی، پیش بیهوشی (مدت خواب القاء شده با کتامین با دوز mg/kg 40) و ارزیابی اثرات ضد اضطرابی با استفاده از (Elevated plus maze) و (Rotarod test) به صورت داخل صفاقی تزریق شد. نتایج به دست آمده بیانگر افزایش معنی دار مدت خواب القاء شده با کتامین و همچنین افزایش معنی دار مدت زمان سپری شده در بازوهای باز در گروه های تیمار با دوزهای بالا و پایین عصاره بود (01/0p<). نتایج حاصله نشان داد که عصاره زیرفون در دوز mg/kg 300 دارای اثرات تسکینی، پیش بیهوشی و ضداضطرابی است.
    کلیدواژگان: زیرفون، تسکین، ضد اضطراب، دیازپام، ماز صلیبی شکل
  • غلامرضا اسدنسب*، مجید فرتاش وند، ابوالحسن شاکری باویلی صفحات 1059-1065
    در این مطالعه ساختار عدسی و دیواره خلفی چشم گاومیش به علت اهمیت آنها در بینایی تحت بررسی های اولتراسونوگرافی قرارگرفته و علاوه بر توصیف نمای اولتراسونوگرافی این اعضا در تصویربرداری دو بعدی، اندازه گیری آنها در تصاویر محور جلویی- عقبی نیز انجام یافت. تصاویر اولتراسونوگرافی حاصله همانند سایر حیوانات و به خصوص مثل گاو بوده است. میانگین و انحراف معیار کل ضخامت عدسی چشم گاومیش ها 052/0± 133/1 سانتی متر، میانگین و انحراف معیار ضخامت عدسی چشم راست 052/0±135/1 سانتی متر و میانگین و انحراف معیار ضخامت عدسی چشم  چپ 053/0±132/1 سانتی متر اندازه گیری شد.میانگین و انحراف معیار ضخامت دیواره خلفی چشم راست و چپبه ترتیب برابر 042/0±677/1 میلی متر و 041/0±672/1 میلی متر و میانگین و انحراف معیار ضخامتکلی دیوارهخلفی چشم گاومیش ها برابر 040/0±674/1 میلی متر به دست آمد. اختلاف معنی داری در مقایسه بین میانگین ضخامت عدسی و دیواره خلفی چشم راست گاومیش با میانگین مشابه آنها در چشم چپ دیده نشد.
    کلیدواژگان: اولتراسونوگرافی، دیواره خلفی، چشم، عدسی، گاومیش
  • افشین دواساز تبریزی*، پیمان زارع، یوسف داودی، صمد مسافری، مهران علمداری صفحات 1067-1073
    بیماری اسهال ویروس گاو باعث تضعیف سیستم ایمنی دام می شود و حیوان را مستعد ابتلا به سایر بیماری ها می نماید. نظر به اینکه عادی ترین شکل این بیماری فرم مزمن آن است، در کشور ما به صورت جدی مورد توجه قرار نمی گیرد. با توجه به اینکه در گله های شیری خیلی از موارد ناباروری  بدون مشخص شدن علت آن وجود دارد و هیچ گونه واکسیناسیون و کنترل علیه بیماری اسهال ویروسی گاو در گاوداری های صنعتی تبریز صورت نمی گیرد، ضرورت بررسی میزان شیوع این بیماری در سطح گاوداری های شیری منطقه آشکار می شود. به منظور بررسی آلودگی با ویروس اسهال ویروسی گاو در منطقه تبریز، نمونه خون از ورید 508 راس گاو شیری هلشتاین از گاوداری های صنعتی تبریز اخذ گردید. سرم ها تا زمان آزمایش در دمای منفی 20 درجه سانتی گراد نگه داری شدند. نمونه های سرم با استفاده از روش الایزای غیر مستقیم و با کیت تجارتی جهت جستجوی آنتی بادی ویژه ویروس اسهال ویروسی گاو مورد آزمایش قرار گرفتند. از مجموع 508 راس گاو تحت بررسی 95 مورد (7/18درصد) دارای آنتی بادی ضد اسهال ویروسی گاو بودند.
    کلیدواژگان: سهال، گاو، الایزا
  • فرشید خیری*، جواد پوررضا، مصطفی فغانی، یاسر رحیمیان صفحات 1075-1082
    به منظور مطالعه استفاده از سطوح مختلف کنجاله هسته خرما در تغذیه جوجه خروس های گوشتی، تعداد 180 قطعه جوجه یک روزه راس 308، در یک طرح کاملا تصادفی با 5 تیمار و 3 تکرار (12 قطعه در هر تکرار)، در جایگاه های مورد آزمایش قرار گرفتند. جیره ها به صورت آزاد در تمام دوره پرورش(49 روز) در اختیار جوجه ها قرار داده شد. جیره های آزمایشی عبارت بودند از جیره پایه و تیمارهایی که در آنها به ترتیب 5، 10، 15 و 20 درصد از ذرت پایه با کنجاله هسته خرما جایگزین شده بود. تیمار دوم حاوی 5 درصد، تیمار سوم جیره حاوی 10 درصد، تیمار چهارم حاوی 15 درصد و تیمار پنجم حاوی 20 درصد کنجاله هسته خرما جایگزین ذرت پایه بودند. در این آزمایش خوراک مصرفی، اضافه وزن روزانه، ضریب تبدیل غذایی و میزان مصرف انرژی قابل سوخت و ساز در پایان هر هفته محاسبه شدند. در پایان دوره از هر قفس دو قطعه خروس به صورت تصادفی انتخاب شده و وزن لاشه، چربی محوطه بطنی روده ها، سنگدان، طحال، لوزالمعده، کبد و کیسه صفرا اندازه گیری شد و نمونه های بافت روده نیز مورد مطالعات بافت شناسی قرار گرفت. رطوبت بستر در سن 49 روزگی اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که بهترین اضافه وزن روزانه در سطح 15 درصد جایگزینی کنجاله هسته خرما مشاهده شد. بیشترین مصرف خوراک در سطح 5 درصد جایگزینی و کمترین مصرف خوراک را گروه شاهد داشت. بهترین ضریب تبدیل غذایی در سطح 15 درصد در کل دوره به دست آمد. بیشترین انرژی دریافتی قابل سوخت و ساز مربوط به گروه شاهد بود. بیشترین وزن زنده و بیشترین درصد لاشه مربوط به گروه 15 درصد جایگزینی کنجاله هسته خرما بود.بیشترین میزان رطوبت بستر مربوط به تیمار 20% کنجاله هسته خرما بود. بررسی هیستوپاتولوژیک بافت روده نشان دادکنجاله هسته خرما تا سطح 10 درصد کمترین تاثیر را بر ضخامت بخش های مختلف بافت روده داشت. طبق نتایج به دست آمده بهترین سطح جایگزینی کنجاله خرما در جیره جوجه های گوشتی 15 درصد می باشد.
    کلیدواژگان: کنجاله هسته خرما، عملکرد، انرژی قابل سوخت و ساز، جوجه خروس های گوشتی
  • علی رضاپور*، مهدی تقی نژاد، غلامرضا اسدنسب صفحات 1083-1092
    محدودیت غذایی در میش های آبستن، عاملی است که به صورت خواسته یا ناخواسته سلامتی جنین در حال رشد را تهدید می کند. هدف از این مطالعه بررسی اثر محدودیت غذایی بر غلظت سرمی گلوکز، تری آسیل گلیسرول، اسیدهای چرب غیراستریفیه، بتاهیدروکسی بوتیرات و اوره در گوسفندان قزل (بومی آذربایجان) در هشت هفته آخر آبستنی بود. الگوی طرح مورد استفاده اسپلیت پلات در زمان و تعداد نمونه مورد بررسی 14 راس میش بود. پس از آماده سازی و سازگاری دام ها و استفاده از جیره فلاشینگ، در خارج از فصل زایش همزمان سازی فحلی توسط سیدر گوسفندی ایجاد شد. القاء آبستنی به صورت جفت گیری طبیعی انجام گرفت. در هفته چهارم آبستنی، نمونه اولیه اخذ (P0) و سپس گوسفندان به گروه های شاهد (T2) و تیمار محدودیت غذایی (T1) تقسیم بندی شدند. در دوره های مختلف آبستنی (P1 تا P3) نیز نمونه گیری انجام و غلظت سرمی هر یک از پارامترهای اشاره شده اندازه گیری شد. نتایج این مطالعه نشان داد که علی رغم ایجاد محدودیت غذایی به میزان 5/27-5/16%، این محدودیت اثر معنی داری بر غلظت سرمی گلوکز و تری آسیل گلیسرول نداشتولی از همین لحاظ تفاوت آماری معنی دار در مقایسه میانگین غلظت سرمی بتاهیدروکسی بوتیرات، اسیدهای چرب غیر استریفیه و اوره وجود دارد (05/0p<). محدودیت غذایی در تعدادی از دام های مورد مطالعه کتوز ملایم تا متوسط ایجاد کرد. بنابراین، در محدودیت غذایی متعاقب فلاشینگ غذایی در ابتدای آبستنی، میش های آبستن با استفاده از ذخیره چربی و گلوکونیوژنز اقدام به حفظ هومیوستاز گلوکز و ادامه روند آبستنی می نمایند، در حدی که از 10 راس دام گروه تیمار محدودیت غذایی تنها یک راس میش در انتهای آبستنی سقط کرد.
    کلیدواژگان: اسیدهای چرب غیراستریفیه، اوره، بتاهیدروکسی بوتیرات، تری آسیل گلیسرول، گلوکز، محدودیت غذایی، میش قزل
  • حسین ایروانی*، محمد امیر کریمی ترشیزی، بابک خیرخواه صفحات 1093-1101
    به منظور تعیین مناسب ترین فاصله زمانی تغذیه جوجه های گوشتی با روغن ماهی و اثر آن بر سیستم ایمنی و کلسترول و تری گلیسیرید خون، آزمایشی به مدت 49 روز با استفاده از 5 درصد روغن ماهی که در زمان های مختلف تغذیه شدند، انجام گردید. بدین منظور از 600 جوجه یک روزه گوشتی سویه راس در 6 گروه آزمایشی، که هر گروه آزمایشی دارای 4 تکرار بود، استفاده شد. گروه های آزمایشی شامل: جیره بدون روغن ماهی و دارای 5 درصد روغن ذرت ‍ (گروه شاهد) و تغذیه روغن ماهی از 2، 3، 4، 5 و 6 هفتگی بود. غلظت کلسترول و تری گلیسرید در سنین 37 و 44 روزگی تعیین شد. تیتر آنتی بادی علیه گلبول قرمز خون گوسفند (SRBC)، متعاقب ایمن سازی در روزهای 30 و 37 روزگی، 7 روز پس از هر تزریق تعیین شد. مصرف روغن ماهی، غلظت کلسترول سرم را تحت تاثیر قرار نداد اما غلظت تری گلیسرید سرم به طور معنی داری کاهش یافت (01/0 p<). عیار IgG علیه SRBC در تزریق اول تحت تاثیر گروه های آزمایشی قرار گرفت (01/0 p<) و بیشترین پاسخ ایمنی در گروه شاهد و تیماری که 2 هفته از روغن ماهی تغذیه نموده بود مشاهده گردید. به عبارتی افزایش بیشتر زمان مصرف روغن پاسخ ایمنی را کاهش داد. عیار IgM در تزریق دوم تحت تاثیر گروه های آزمایشی قرار گرفت و تیمارهایی که 2 تا 4 هفته از روغن ماهی تغذیه نمودند پاسخ ایمنی بالاتری نسبت به سایر تیمارها نشان دادند (05/0p<).
    کلیدواژگان: پاسخ ایمنی، اسید های چرب امگا 3، روغن ماهی، جوجه گوشتی، طول مصرف
  • سید جاوید مرتضوی تبریزی*، مسعود نجاتی، شهاب نوتاش، حمید میرزایی صفحات 1103-1110
    بررسی تاثیر سطوح مختلف مولتی آنزیم بر عملکرد و میزان بقاء ماهیان قزل آلای
    رنگین کمان(Oncorhynchus mykiss)  پرواری
    به منظور مطالعه تاثیر سطوح مختلف مکمل مولتی آنزیم بر روی فراسنجه های افزایش طول کل و وزن بدن، مقدار غذای مصرفی، نرخ بقای ماهی و ضریب تبدیل غذایی ماهیان قزل آلای رنگین کمان پرواری بر پایه طرح کاملا تصادفی با 2000 قطعه ماهی قزل آلای رنگین کمان پرواری به وزن 5 ± 150 گرم، پایه ریزی و اجرا شد. بدین منظور چهار جیره غذایی متفاوت از لحاظ سطوح مختلف مکمل مولتی آنزیم (شاهد، 5/0، 1 و 5/1 کیلوگرم مولتی آنزیم کمین + فیتاز در یک تن خوراک) برای ماهیان تنظیم و مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل آماری در مورد میانگین افزایش طول کل و وزن بدن (رشد مطلق)، مقدار غذای مصرفی، نرخ بقای ماهی و ضریب تبدیل غذایی به صورت دوره ای (هر 10 روز یکبار) به مدت 40 روز انجام شد. نتایج تجزیه واریانس در مورد صفت خوراک مصرفی نشان داد که اثر تیمار (جیره آزمایشی) بین سطوح مختلف مکمل مولتی آنزیم روی صفت خوراک معنی دار نبود (05/0p>). در طی این بررسی مقدار ضریب تبدیل غذایی و میزان بقاء بر اساس آزمون آماری خی دو (Chi square)، در سطح 05/0=α، تفاوت بین گروه های تحت مطالعه، معنی دار نبود. بر اساس آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه (One way Analyse of Variance) در سطح 05/0=α تفاوت بین میانگین وزن ماهیان و نیز طول آنها در گروه های تحت مطالعه در هیچکدام از مقاطع زمانی اندازه گیری شده معنی دار نبود. با توجه به تاثیر نوع و غلظت مولتی آنزیم مصرفی در پاسخ مثبت و منفی حیوان، لذا با در نظر گرفتن نتایج فوق، می توان عنوان نمود که نوع و یا غلظت مولتی آنزیم کمین مورد استفاده در ماهیان قزل آلای رنگین کمان مناسب نمی باشد.
    کلیدواژگان: مولتی آنزیم، عملکرد، بقاء، قزل آلای رنگین کمان
  • علی سید پیران، علی نوبخت*، صابر خدایی صفحات 1111-1122

    این آزمایش به منظور بررسی و مقایسه اثرات استفاده از  پروبیوتیک، اسید آلی و مخلوط چند گیاه دارویی بر عملکرد، کیفیت تخم مرغ و فراسنجه های بیوشیمیایی و ایمنی خون مرغ های تخم گذار انجام گرفت. آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با تعداد 192 قطعه مرغ تخم گذار سویه های- لاین (W36) از سن 37 تا 49  هفتگی در 4 تیمار و 4 تکرار و هر تکرار با 12 قطعه مرغ تخم گذار شامل تیمار شاهد (بدون استفاده از پروبیوتیک، اسید آلی و مخلوط چند گیاه دارویی)، تیمار 2) حاوی 005/0 درصد پروبیوتیک پروتکسین، تیمار 3) حاوی 2/0 درصد اسید پروپیونیک و تیمار 4  حاوی 2 درصد (5/0 درصد از هر گیاه) از مخلوط گیاهان دارویی (آویشن، گزنه، پونه و کاکوتی) به مدت 12 هفته انجام گردید. نتایج حاصله نشان داد که استفاده از پروبیوتیک، اسید آلی و مخلوط چند گیاه دارویی دارای اثرات معنی داری بر عملکرد و صفات کیفی تخم مرغ می باشد (05/0>p). بر این اساس، حداکثر مقدار تولید توده ای تخم مرغ (38/51 گرم) و بهترین ضریب تبدیل غذایی (04/2) در گروه آزمایشی 3 و بالاترین شاخص رنگ زرده (5/4) در گروه آزمایشی 4 با کاربرد مخلوط گیاهان دارویی (آویشن، گزنه، پونه و کاکوتی) حاصل گردید. تفاوت معنی داری در بین گروه های مختلف آزمایشی در رابطه با فراسنجه های بیوشیمیایی و ایمنی خون مشاهده نشد. با توجه به داده های حاصله استفاده از پروبیوتیک، اسید آلی و مخلوط چند گیاه دارویی باعث بهبود عملکرد و کیفیت تخم مرغ در مرغ های تخم گذار می گردد.

    کلیدواژگان: عملکرد، پروتکسین، اسید آلی، گیاهان دارویی
  • علی حسن پور*، امیر آقاپور، امیر پرویز رضایی صابر صفحات 1123-1132
    این مطالعه به منظور ارزیابی نقش مصرف مکمل سلنیم در تلیسه های آبستن در اواخر آبستنی بر روی سطح سرمی سلنیم و گلوتاتیون پراکسیداز در خود تلیسه ها و گوساله های متولد شده از آنها انجام گرفت. 16 راس تلیسه آبستن سنگین انتخاب و در 2 گروه 8 راسی شاهد و تیمار قرار گرفتند سعی شد که شرایط محیطی، مدیریتی و تغذیه ای هر 2 گروه یکسان باشد. در گروه تیمار روزانه مکمل سلنیم دار (سلنیت سدیم) به میزان mg 1 به مدت 30 روز استفاده شد (1mg به ازای هر گاو). در روز صفر (قبل از مصرف مکمل) و در زمان زایمان از تلیسه های هر 2 گروه از ورید وداج خون گیری شد همچنین از گوساله های هر 2 گروه در زمان تولد و 48 ساعت بعد از تولد خون گیری شد و پس از جداسازی سرم مقادیر سرمی سلنیم با روش جذب اتمی و گلوتاتیون پراکسیداز سرم با استفاده از کیت بیوشیمیایی اندازه گیری شد. در تلیسه ها سطح سرمی سلنیم و گلوتاتیون پراکسیداز در گروه تیمار افزایش معنی داری را نشان داد که به ترتیب (008/0p= و 003/0p=) در گوساله ها نیز در زمان تولد افزایش سلنیم سرم در گروه تیمار در مقایسه با گروه شاهد معنی دار بود (042/0p=) ولی گلوتاتیون پراکسیداز سرم افزایش نشان داد که معنی دار نبود (076/0p=). در زمان 48 ساعت بعد از تولد در گوساله های گروه تیمار سطح سرمی سلنیم و گلوتاتیون پراکسیداز افزایش نشان داد ولی هیچ کدام معنی دار نبودند. به ترتیب  (052/0p= و 088/0p=). نتیجه نهایی اینکه مصرف مکمل سلنیم در اواخر آبستنی باعث بالا رفتن سلنیم و گلوتاتیون پراکسیداز سرم در تلیسه ها و گوساله های متولد شده از آنها می شود و می تواند به عنوان آنتی اکسیدان در این دام ها مفید واقع شود و پیشنهاد می شود در اواخر آبستنی مصرف این مکمل در جیره غذایی گاو در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: مکمل سلنیم، تلیسه های آبستن، گوساله ها، سطح سرمی
  • حسین جدیری*، داریوش مهاجری، عین اله ولی زاده صفحات 1133-1136
    یک راس بزغاله نر با اتساع قابل توجه غلاف آلت تناسلی و عدم دفع ادرار، 48 ساعت پس از تولدبه درمانگاه دام های بزرگ دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ارجاع گردید. با پونکسیون، مایع سروزی زرد کمرنگ که بوی مشابه ادرار داشت،از محل اتساع خارج گردید. در بررسی های اولیه پارگی میزراه حدس زده شده و اورتروتومی پرینیال انجام گردید. متعاقب استفاده از کاتتر، انسدادنزدیک قسمت انتهایی میزراه و در بررسی های حین جراحی عدم وجود قسمتی از آلت تناسلی و میزراه (که اجازه ورود کاتتر ادراری را نمی داد) مشخص گردید. با جداسازی میزراه از بافت های اطرافی و انجام اورتروستومی دایمیاز ناحیه میاندوراه به منظور ایجاد توانایی برای ادرار کردن بزغاله، مجرای میزراه شکافته شده و لبه هایش به سطوح خارجی پوست بخیه زده شده و تثبیت گردید. بعد از جراحی، مایع درمانی و آنتی بیوتیک تراپی انجام شد. در پیگیری های بعد از جراحی، هیچ تورمی گزارش نشده و حیوان در وضعیت سلامت کامل به سر می برد. آپلازی مادرزادی میزراه همراه قسمتی از آلت تناسلی از موارد نادر و با وقوع بسیار کم در حیوانات اهلی می باشد.
    کلیدواژگان: آپلازی، آلت تناسلی، بزغاله، میزراه
|
  • A.P Reazei Saber * Pages 1035-1042
    Fatty liver is major metabolic disorder that affects approximately half of multiparous dairy cows mildly or severely in early lactation. The purpose of this study was to evaluate the frequency of fatty liver syndrome by measuring the serum levels of NEFA, TB and Gluc in dairy cattle of Tabriz province. For this propose, 400 blood samples were collected from cattle. The sampled cows were divided into four groups according to their pregnancy status: 1-8 months pregnant, 8-9 months pregnant, less than a month after parturition and more than a month after parturition. Serum levels of NEFA, TB and Gluc were measured spectrophotometrically. In this survey, serum NEFA levels were significantly different between the four treatment groups (p<0.001).  Also it was noticed that serum NEFA concentration was significantly higher (p<0.001) during the first month of parturition (1125.58±123.60 mEq/L). Also, serum TB and Gluc levels were significantly different between the four treatment groups (p<0.001) during the first month of parturition. The results also showed that with increase in levels of serum NEFA in four treatments groups, serum levels of TB was increased and serum levels of Gluc was decreased (p<0.001). The results also indicated that among the cows studied, fatty liver syndrome is prevalent especially in the first month after parturition. There was no significant correlation between serum NEFA levels and age of the cows (p>0.05).
    Keywords: dairy cattle, Serum, Fatty liver, Tabriz
  • R Kaffashi Elahi *, GH Mouasvi, S Hejazi, M.H Khayat Nouri, S Kalantari Pages 1043-1049
    Tribulus terrestris (TT) is a flowering plant, traditionally being used as an aphrodisiac agent. Studies shown that TT extract increases testosterone levels and produces aphrodisiac effects. Nowadays is a major ingredient of most aphrodisiac drugs but there is no document about its testicular pathology in long term use. The purpose of our study was to identify the effects in rats of oral TT on body weight, testicular histopathology and weight at normal and double doses to presume its probable negative effects in human while using exaggerated for long period of time. 30 male mature SD rats were used, kept in individual cages, fed with standard ration and water ad libitum, divided into 3 groups (G); c, a and b received placebo and oral doses of 10 and 20 mg/kg of TT, SID for 8weeks .Rats were weighted at day 1, and At the end of the study, all were weighted, anaesthetized and the left testis excised. Testicular weigh with and without epididymis was recorded then histopathologic slides prepared with H&E and Masson trichrome, and focused on seminiferous tube diameter, epithelial layer thickness, interstitial space length, testicular capsule thickness. All stages of the experiment were conducted as blind. Data statistically analyzed by variance analysis (ANOVA) and Tukey test, at a significance level of 5% (p<0.05). Results showed a significant body weight gain in G-a and body weight loss in G-b. Testis weighting showed a significant increase in G-a, but there was no significant difference between G-c and b. Microscopic examination of G-b showed, shrunken seminiferous tubes and spermatogoni cells were lower in population. Primary spermatocyte and spermatozoids, in comparison with groups’ c and b, in lower concentration, destruction of seminiferous tubes group b. Sub cortical vessels were thickened and distributed. All parameters in other two groups were normal. Results indicate that exaggerated use of TTE over 8 weeks may result in destructive effects on male genital system in rats which may in turn induce male fertility problems. The use of TTE with caution is suggested. Further research to evaluate effects on fertility, sperm count, reproductive status is indicated.
    Keywords: Tribulus tertestris, Testis, Histopathology
  • A Rezaie *, B Jafari, CH Ahmadizadeh, M Jalilzadeh Hedayati, Z Ostadi, A.R Ebadi, R Shishegar Pages 1051-1058
    Tilia platyphyllos scop belongs to the Tiliaceae family and mainly grows in northern parts of the country. It has various pharmacological effects including anxiolytic, antibacterial, anticonvulsant, spasmolytic, tranquilization and sedation, hypnotic and muscular relaxation. In order to study sedative, preanaesthetic and anxiolytic effects herbal extract of Tiliaplatyphyllos scop in comparison with diazepam in different groups of female Wistar rats with the same age and weight, doses of 150 mg/kg, 300 mg/kg and  450 mg/kg of herbal extract, 1.2 mg/kg of diazepam and equal volumes of dimethyl sulfoxide as a placebo were injected to rats intraperitoneally 30 minutes prior to evaluation of sedative and preanaesthetic effects (induced sleep duration following 40 mg/kg administration intraperitoneally) and anxiolytic effects (using elevated plus maze and Rotarod test). Statistical results obtained represent a significant increase in sleep time induced with ketamine and also a significant increase in time spent by rats in open arms of maze with high and low doses of Tiliaplatyphyllos scop herbal extract (p<0.01). The result showed that herbal extract of Tiliaplatyphyllos scop at a dose of 300 mg/kg has sedative, preanaesthetic and anxiolytic effects.
    Keywords: Tilia platyphyllos scop, Sedative, Anxiolytic, Diazepam, elevated plus maze
  • GH Assadnassab *, M Fartashvand, A Shakeri Bavili Pages 1059-1065
    In this study, ultrasonographic condition of lens and posterior wall of buffalo's eye in Tabriz area were investigated due to their important role in vision and also measurements were made in anterior-posterior axial B-mode display methods. The ultrasonographic images were similar to the images obtained from other particularly the cow. Total thickness of the lens was 1.133 ± 0.052 cm with the thickness being 1.135 ± 0.052 cm in the right eye and 1.132 ± 0.053 cm in the left eye. Thickness of the posterior wall of the right and left eyes were 1.677 ± 0.042 mm and 1.672 ± 0.041 mm respectively with the total thickness of the posterior wall measuring 1.674 ± 0.040 mm. There was no significant difference between the left and right eyes regarding these parameters.
    Keywords: Buffalo, Eye, Lens, Scleroretinal rim, Ultrasonography
  • A Davasaz Tabrizi *, P Zare, Y Davoudi, S Mosaferi, ئ Alamdari Pages 1067-1073
    Bovine viral diarrhea suppresses the immune system and makes animals susceptible to other diseases. Considering that the most common form of this disease is the chronic form, it is not considered seriously in our country. Since in many dairy herds there are many infertility cases without any specific cause and there are no vaccinations or control programs against bovine viral diarrhea in dairy farms of Tabriz, the need to investigate the prevalence of this disease in dairy farms across the region becomes obvious. Venous blood samples were obtained from 508 Holstein cows of dairy of Tabriz. Sera were maintained until testing at temperature of -20°C. Serum samples were tested using indirect ELISA and commercial kits for inspecting specific antibodies of bovine viral diarrhea. From the total of 508 cows that were studied, 95 cases (18.7 percent) had antibodies against bovine viral diarrhea.
    Keywords: Diarrhea, cattle, Elisa
  • F Kheiri *, J Pourreza, M Faghani, Y Rahimiyan Pages 1075-1082
    In order to study the effect of replacing different levels of date meal to corn, 180 one-day-old male broiler Ros308 chicks with 5 treatments and 3 replicates were used. The chicks had free access to food and water during the experimental period. Five experimental treatments were as follows: the first treatment (control group) consisted of the diet which lacked date meal, the second treatment was the diet which contained %5 of date meal which replaced corn, the third treatment was the diet which contained %10 of date meal, in the fourth treatment %15 date meal was used and in the fifth treatment %20 of date meal was used. In this experiment, feed consumption, average daily gain, feed conversion and the measurement of the metabolism energy were recorded after the end of each week and the broiler chicks were weighted each week. At the end of the experimental period two broilers from each pen were selected, killed and then dressing percentage, abdominal fat (the fat around the cloaca and gizzard), intestines, gizzard, spleen, pancreas, liver and gall-bladder were measured. The best average daily gain was observed in the group which had %15 date meal. Maximum feed consumption was observed in the group with %5 date meal and minimum feed consumption in the control group. The most body weight gain was related to %15 replacement group and the most dressing percentage was related to %15 replacement of the date meal group. The most fecal moisture was related to %20 date meal. Considering intestinal histopathological study, the diet containing %10 date meal had the least effect on intestinal thickness. According to the results, 15% is the best level of date meal inclusion in the diet of cockerels.
    Keywords: Date meal, Performance, metabolizable energy, Male broiler chick
  • A Rezapour *, M Taghinezhad, GH.R Assadnasab Pages 1083-1092
    Food restriction is a potential unwanted risk for a developing fetus in pregnant ewe. The objective of this study was to study the effects of food restriction on serum concentration of glucose, triacylglycerol, non-esterified fatty acids, beta-hydroxybutyrate and urea in the last 8 weeks of pregnancy in Ghezel sheep (Azerbaijan native). We used Split-plot in time design and the overall sample was 14 Ghezel ewes. After a primary preparation period and using flashing diet, oesterus cycle was synchronized in an out of breeding season with sheep CIDR. Pregnancy induction was carried out through natural mating. Primary sampling (P0) was done 4 weeks after mating and then the ewes were divided and assigned to two groups: Control (T2) and food restriction group (T1). In different stages of pregnancy (P1 – P3) sampling was performed and the above mentioned parameters were measured. We used 16.5-27.5% food restriction. Our results surprisingly showed that food restriction had no statistically significant effect on serum glucose and triacylglycerol concentration, but it had a statistically significant effect on serum beta-hydroxy butyrate, non-esterified fatty acids and urea concentration (p<0.05). Food restriction resulted in mild to moderate ketosis in some individual animals. We conclude that food-restricted pregnant ewes following initial flashing diet at the beginning of pregnancy could maintain their glucose homeostasis and end her pregnancy period by using fat reserves and gluconeogenesis. Only one ewe aborted during food restriction in the end stage of pregnancy and others tolerated the situation.
    Keywords: Beta-hydroxy butyrate, Food restriction, Ghezel ewe, glucose, non-esterified fatty acids, Triacylglycerol, Urea
  • H Iravani *, M.A Karimi Torshizi, B Khierkhah Pages 1093-1101
    The aim of the present study was to determine the optimal time of fish oil inclusion in broiler feed formulation on antibody response and concentration of serum cholesterol and triglyceride. A 49 day study was conducted on 600 one-day old chicks from a commercial hybrid (Ross) which were randomly allocated to 6 groups. The control group was fed a diet containing 5 % corn oil and in experimental groups the fish oil was substituted for corn oil from 2,3,4,5 and 6 weeks. Serum concentration of cholesterol and triglyceride were determined on days 37 and 44. Titer of antibody against sheep red blood cells (SRBC) were determined 7 days after immunization on days 30 and 37. Supplementation of diet by fish oil did not affect concentration of serum cholesterol. However, concentration of serum triglyceride decreased significantly (p<0.01). Titer of IgG against SRBC was affected in first injection (p<0.01) and the maximum antibody response was seen in control group and chickens feeding fish oil for 2 weeks, and antibody response decreased with increase of consumption length of fish oil. Titer of IgM in the second injection (p<0.05) were affected by dietary treatments. Chickens which were fed fish oil for 2, 3 and 4 weeks had higher antibody response than other treatments.
    Keywords: Omega-3 fatty acid, antibody response, fish oil, Broiler, Length of consumption
  • S.J Mortazavi Tabrizi *, M Nejati, SH Notash, H Mirzaii Pages 1103-1110
    This study was designed to investigate the influence of supplementing multi-enzyme in feed on growth and survival rate of rainbow trout fish. The multi-enzyme were incorporated into a commercial pellet ration to constitute three experimental diets containing 500, 1000, 1500 gram kemin phytase multi-enzyme per one ton feed intake, while a fourth diet without the multi-enzyme supplement served as the control diet. The diets were offered to rainbow trout (150 g average weight) in quadruplicate pools (each treatment) for 40 days. Fish were sampled at 10, 20, 30 and 40 days after commencement of the feeding trial to determine feed conversion ratio (FCR), weight and length rate and survival rate. Results of our study indicated that effect of different supplementing multi-enzyme levels on feed conversion ratio (FCR), weight and length rate and survival rate, there was not any meaning relation in dose rates (p>0.05). According to affect of type and concentrates of enzyme on animal response, we can recommend that type or concentrates of consummated kemin- phytase multi-enzyme is not suitable for rainbow trout.
    Keywords: Multi-enzyme, Performance, Survival rate, Rainbow trout
  • A Sayiedpiran, A Nobakht *, S Khodaei Pages 1111-1122

    This experiment was conducted to evaluate the effects of using of probiotic, organic acid and blends of some medicinal herbs on performance, egg quality, blood biochemical and immunity parameters of laying hens. The experiment was carried out in a completely randomized design with one hundred and ninety two of Hy-Line (W36) laying hens from 37 to 49 weeks of age. There were randomly assigned to 4 dietary treatments with 4 replicates and 12 hens in each replicate. The treatments included: 1) control group 2) using 0.005 % of probiotic (Protexin®), 3) using 0.2% of propionic acid and treatment 4) using blends of medicinal herbs (zizaphora, Menta pulagum, peppermint and nettle. The results showed that there were some significant difference in performance and egg quality between experimental groups (p>0.05). The highest amount of egg mass production (51.38g), and the best value of feed conversion (2.04)), were observed in experiment group 3. Whereas the best yolk color index (4.5) was observed in experiment group 4. There were not observed any significantly difference between experimental groups in blood biochemical and immunity parameters. With consideration in obtained results in laying hens using probiotic, organic acid and blends of some medicinal herbs have positive effects on performance and egg yolk color.

    Keywords: laying hen, Performance, egg quality, organic acid, Medicinal herbs
  • A Hassanpour *, A Aghapour, A.P Reazei Saber Pages 1123-1132
    This study was conducted in order to evaluate the role of selenium supplement consumption in pregnant heifer in late permanency on selenium, glutathione peroxidase serum levels in heifers and newborn calves. 16 heavy pregnant heifers were selected and divided into two control and treatment groups with 8 heifers. The environmental, management and nutrition conditions were the same. In treatment group selenium supplement was consumed 1mg/day for 30 days. In Zero day and in delivery period blood samples were drawn from neck vessel in heifers, then blood samples were drawn from calved when birth and 48 hours hater. After removing serum, selenium serum level and glutathione peroxidase level were measured by atom absorption method and biochemical kit respectively. In heifers selenium and glutathione peroxidase serum level increased meaningfully in treatment group (p=0.003, p= 0.008), in calves selenium serum level increased meaningfully in treatment group (p= 0.042) but glutathione peroxidase serum level did not increase meaningfully (p=0.076). In treatment calves selenium and glutathione peroxidase were increased 48 hours after birth but it was not meaningful. (p=0.88, p=0.052). It was concluded that selenium supplement consumption in late preganancy cause to increase in selenium and glutathione peroxidase serum in heifers and calves that can be beneficial as a antioxidant. It is recommended as a cow ration supplement.
    Keywords: Selenium supplement, Pregnant heifers, calves, Serum level
  • H Jodeiri *, D Mohajeri, E.A Valizadeh Pages 1133-1136
    A male goat with significant penis sheath distension and lack of urine, 48 hours after birth was referred to the Large Animal Clinic of veterinary Faculty of Islamic Azad University of Tabriz. With puncture, pale yellow serous fluid with urine like smell was removed from the distended site. In preliminary examinations, ruptured urethra was tentatively and prineal urethrotomy was performed. After urethral catheterization urethral obstruction near the end of urethra and in intraoperative investigation diagnosed was performed absence of part of the penis and urethra (that does not allow the urinary catheterisation) was determined. With separation of urethra the from adjacent tissues permanent prineal uretherostomy in order to create the ability to urinate, the urethra opened and its edges sutured to the external surfaces of skin and fixed. Fluid therapy and antibiotic therapy was performed postoperatively. In follow-up after surgery, there was no distension and inflammation and the goat was in perfect health. Congenital aplasia of the urethra with penile segmental aplasia is rare cases with very low occurrence in domestic animals.
    Keywords: Aplasia, Goat, Penis, Urethra