فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/10/24
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عین الله ولی زاده، حسین جدیری صفحات 961-964
    در طول تکوین جنین جوجه، ژنوتیپ تخم ماهیت غده های جنسی را تعیین می کند که پس از آن فنوتیپ نر یا ماده ایجاد می شود. تمایز غده های جنسی، در دوره ای بنام «دوره بحرانی تمایز جنسیت» همزمان با شروع ترشح هورمون های استروئیدی جنسی صورت می گیرد. هرگونه تغییری در میزان غلظت هورمون های استروئیدی در دوره بحرانی، بر ساختار غدد جنسی اثر می گذارد. بر این اساس تزریق مهار کننده های آروماتاز (که سنتز استروژن از تستوسترون را بلوکه می کند) در روز پنجم انکوباسیون به داخل تخم ها سبب ایجاد نرهایی با ژنوتیپ ماده می شود که این ماده های جنس برگشته دارای بیضه های دو طرفی هستند که توانایی کامل اسپرماتوژنز و تظاهرات فیزیکی و رفتارهای طبیعی را دارند. در این مطالعه مهارکننده 14-آلفا-هیدروکسی-3 و 6 و 17 آندرواستن-تریون با دوز 1 میلی گرم در هر تخم تزریق شد. علاوه بر این، تاثیر سه آنتی استروژن (که رسپتورهای استروژن را بلوکه می کنند) به نام های تاموکسیفن و کلومیفن سیترات و GAR79 نیز مورد بررسی قرار گرفت. تزریق آنتی آروماتاز به داخل تخم مرغ در دوره آنکوباسیون در 72% تا 84% موارد موجب تولید جنس نر می گردد که در مقایسه با شاهد (5/52%) افزایش معنی داری را نشان داد(05/0>p). نتایج این مطالعه نشان می دهد که آنتی آروماتاز بر جنس جوجه ها تاثیر می گذارد.
    کلیدواژگان: مهارکننده های آروماتاز، آنتی استروژن، تمایز جنسیت جوجه
  • مجید فرتاش وند، بهرام عمواوغلی تبریزی، علی حسنپور، سید رضا سید جعفری، شهرام پورحسن، یعقوب حاجی صادقی صفحات 965-973
    در این مطالعه 90 راس گاو مبتلا به تیلریوز به عنوان گروه بیمار و 90 راس گاو سالم به عنوان گروه شاهد مورد معاینه بالینی و آزمایشات انگل شناسی و بیوشیمیایی قرار گرفتند. مقادیر سرمی مس، روی، آلبومین، کلسیم، منیزیم و آهن سرم با استفاده از کیت های بیوشیمیایی مختص خود، ترانسفرین سرم به روش الایزا و سرولوپلاسمین سرم با روش موسوم به ساندرمن- ناماتو اندازه گیری شد. بر اساس آزمایشات بیوشیمیایی مقدار روی سرم گاوهای بیمار نسبت به گاوهای سالم کاهش معنی داری را نشان می داد (01/0p<). مس سرم نیز در گاوان مبتلا به تیلریوز کاهش یافته بود. همچنین مقدار سرمی ترانسفرین، آلبومین، منیزیم، آهن (01/0p<) و کلسیم (05/0p<) در گاوهای مبتلا کاهش معنی داری را در قیاس با گاوهای سالم نشان می داد. سرولوپلاسمین سرم نیز در دام های بیمار به طور قابل توجهی بیشتر از دام های سالم بود (05/0p<). بین میزان روی و سرولوپلاسمین سرم در دام های مبتلا به تیلریوز و میزان هماتوکریت دام و نیز بین سطح آهن سرم و شدت پارازیتمی رابطه معنی داری وجود داشت (05/0p<). با توجه به اندازه گیری مقادیر پارامترهای سرمی احتمالا کاهش روی سرم در گاوهای مبتلا به تیلریوز می تواند یکی از دلایل احتمالی تضعیف سیستم ایمنی و بروز عفونت های ثانویه باشد. لذا شاید استفاده از عناصر کمیاب بالاخص روی در روند درمان دام های مبتلا به تیلریوز مفید باشد.
    کلیدواژگان: تیلریوز، روی، مس، سرولوپلاسمین، ترانسفرین
  • پریسا سلیمانی، ابولقاسم گلیان، عبدالمنصور طهماسبی، محمد صدقی صفحات 975-985
    این آزمایش به منظور ارزیابی تاثیر استفاده از سطوح مختلف کنجاله گوار با مکمل آنزیمی و بدون آن، بر کیفیت تخم مرغ و عملکرد مرغ های تخم گذار انجام شد. دویست و هشتاد و هشت مرغ تخم گذار در سن 58 هفتگی به مدت 12 هفته با جیره های حاوی 0، 3، 6 و 9% کنجاله گوار با و بدون مکمل آنزیم بتاماناناز (همی سل) تغذیه شدند. آزمایش به صورت فاکتوریل 4×2 در غالب طرح بلوک های کامل تصادفی انجام گرفت، به طوری که در هر تیمار، 4 تکرار (در هر تکرار 9 قطعه مرغ) وجود داشت. تغذیه مرغ ها تا سطح 9% کنجاله گوار، بر روی درصد تولید تخم مرغ، وزن مخصوص، وزن پوسته و ضخامت پوسته اثر منفی نداشت. میزان تخم مرغ تولیدی روزانه مرغ های تغذیه شده با جیره حاوی 9% کنجاله گوار در مقایسه با جیره 3% و گروه کنترل، به طور معنی داری کاهش یافت. عملکرد، کیفیت تخم مرغ و فاکتورهای خونی تحت تاثیر آنزیم بتاماناناز قرار نگرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که تا سطح 6% کنجاله گوار می تواند در جیره مرغ های تخم گذار در سن 58 تا 70 هفتگی بدون اثر منفی بر عملکرد و پارامترهای کیفی تخم مرغ استفاده شود. استفاده از سطوح پایین کنجاله گوار (3%) در مرغ های تخم گذار تغذیه شده با جیره بر پایه ذرت و سویا به دلیل خواص پری بیوتیکی گوار، می تواند باعث بهبود در عملکرد شود. به علاوه کنجاله گوار در سطوح 6 و 9% باعث کاهش میزان کلسترول و تری گلیسرید سرم شد و استفاده از کنجاله گوار بر تیتر SRBC، IgG و IgM تاثیرگذار نبود.
    کلیدواژگان: کنجاله گوار، مرغ های تخم گذار، آنزیم بتاماناناز
  • بهرام عمواوغلی تبریزی، حسین نیک پیران، شایان حلبی صفحات 987-995
    سندرم نقرس یکی از علل شایع تلفات در مرغداری ها محسوب می شود. نقرس به وسیله رسوب اورات در کلیه ها، روی سطوح سروزی قلب، کبد، مزانتر، کیسه های هوایی و صفاق تشخیص داده می شود. در برخی موارد ممکن است این رسوبات بر روی سطوح عضلات و غلاف های تاندونی و مفاصل نیز دیده شوند. این رسوبات به صورت پرده سفید و گچی می باشد. نقرس به دو فرم احشایی و مفصلی دیده می شود و یک بیماری با علل متعدد می باشد. عوامل ایجاد کننده نقرس در سه دسته طبقه بندی می شوند که شامل: عوامل تغذیه ای و مدیریتی، عوامل عفونی، عوامل توکسیک می باشند. برای ارزیابی پارامترهای بیوشیمیایی در بیماری نقرس در طی بهار و تابستان 1386 تعداد 3 فارم طیور تخم گذار نژاد HY-Line که مبتلا به سندرم نقرس بودند، شناسایی و مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه از مرغداری های مذکور تعداد 20 قطعه طیور مبتلا و 20 قطعه طیور سالم (در کل 120 قطعه) انتخاب شده و از آنها، خون از ورید بال اخذ گردید. بعد از خون گیری، کالبدگشایی انجام و با توجه به علایم کالبدگشایی تشخیص نقرس تایید شد. بعد از انعقاد خون، سرم توسط دستگاه سانتریفیوژ جدا شده و مقادیر اسیداوریک، پروتئین تام، آلبومین، کلسیم و فسفر توسط کیت های تشخیصی اندازه گیری شد. مقایسه میانگین پارامترهای ارزیابی شده در طیور مبتلا به نقرس نسبت به طیور سالم افزایش آماری معنی داری نشان داد (05/0p<). اندازه گیری مقادیر سرمی اسیداوریک، پروتئین تام، آلبومین، کلسیم و فسفر در طیور می تواند در تشخیص بیماری نقرس حتی قبل از ظاهر شدن علائم بالینی موثر باشد.
    کلیدواژگان: نقرس، طیور، اسید اوریک، کلسیم، فسفر، آلبومین، پروتئین تام
  • مجید خانمحمدی، اسماعیل فلاح، صادق رهبری، سعید حصارکی صفحات 997-1005
    این تحقیق جهت بررسی سرمی شیوع لیشمانیوز احشائی زئونوتیک (ZVL) در میان سگ سانان اطراف شهرستان سراب و بررسی احتمال وجود ارتباط بین سگ سانان آلوده در انتقال انگل به انسان در سال 89-88 انجام گردید. در این مطالعه جمعا 10 نمونه سرم روباه و 2 نمونه سرم گرگ تهیه شد و نمونه ها در آزمایشگاه تک یاخته شناسی دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز با استفاده از تست های سرولوژیکی Elisa و IFAمورد آزمایش قرار گرفتند. در نتیجه این بررسی، 1 روباه از 10 روباه شکار شده با تست های IFA و ELISA به صورت سرم مثبت گزارش گردید. میزان تیتر IFA بزرگتر یا مساوی 1:1280 و میزان جذب نوری در ELISA برابر با 127/2 (138%= درصد نمونه(S/P%)) بود، روباه مذکور دارای علایم مشخص بیماری شامل ضایعات جلدی، ریزش مو، لاغری، بزرگی و پیچیدگی ناخن ها، هپاتواسپلینومگالی بود. در لام های گسترش تماسی تهیه شده از کبد و طحال این روباه، جسم لیشمن مشاهده و نتیجه کشت هم مثبت بود. در این مطالعه از 2 گرگ شکار شده هیچ کدام به صورت سرم مثبت گزارش نگردید و نتایج کشت هم منفی بود. انگل های ایزوله شده از روباه سرم مثبت با استفاده از پرایمرهای اختصصاصی k-DNA آزمایش PCR شد و نمونه مربوط به انگل جدا شده از روباه آلوده به طور اختصاصی دارای 99% همولوژی با complex Donovani (L.infantum ،L.donovani، L.Chagasi) بود.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز احشائی، الیزا، ایمونو فلورسانس غیرمستقیم، روباه، سراب
  • عبدالله عراقی سوره، علی حسن پور، امیر سلیم پور صفحات 1007-1012
    آبسه های کبدی به دلیل ضبط کبد های آلوده، کاهش کارآیی حیوان و بازدهی لاشه، ضررهای اقتصادی فراوانی را به صنعت دامپروری وارد می سازد. هدف از تحقیق حاضر تعیین میزان وقوع آبسه های کبدی و علل باکتریایی آن در گوسفندان کشتار شده در کشتارگاه ارومیه می باشد. در بازرسی پس از کشتار 3260 لاشه گوسفند، در 48(47/1%) مورد آبسه کبدی مشاهده گردید. تعداد 26 (99/1%) کبد از جنس ماده و 22 (12/1%) کبد از جنس نر واجد آبسه بودند. ارتباط معنی داری بین بروز آبسه و جنس گوسفندان وجود ندارد. اکثریت آبسه ها در لب های راست (8/45%) و سطوح دیافراگمی(9/47%) کبد ها قرار داشتند. اختلاف موجود در تعداد آبسه ها، مابین سطوح مختلف از لحاظ آماری معنی دار بود(05/0p<). از تمامی آبسه ها کشت هوازی و بی هوازی انجام گرفت و 71 باکتری از 6 جنس به شرح زیر جدا گردید: فوزوباکتریوم نکروفوروم (14 مورد به طور خالص و 9 مورد مخلوط با دیگر باکتری ها)، کورینه باکتریوم پزودوتوبرکلوزیس (5 مورد به طور خالص و 14 مورد مخلوط با دیگر باکتری ها)، آرکانوباکتریوم پیوژنز (4 مورد به طور خالص و 10 مورد مخلوط با دیگر باکتری ها)، اشریشیا کلی (2 مورد به طور خالص و 5 مورد مخلوط با دیگر باکتری ها)، پزودوموناس ایروژنوزا و استافیلوکوک ها (هر دو فقط به صورت مخلوط از 4 مورد). نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که فوزوباکتریوم نکروفوروم با فراوانی 7/49%، مهم ترین عامل باکتریایی و کورینه باکتریوم پزودوتوبرکلوزیس با فراوانی 6/39%، دومین عامل باکتریایی مهم در ایجاد آبسه های کبدی در گوسفندان شهرستان ارومیه می باشند.
    کلیدواژگان: آبسه کبدی، کشتارگاه، باکتری شناسی، گوسفند، ارومیه
  • مهدی انصاری، آرمین توحیدی، محمد مرادی شهر بابک صفحات 1013-1017
    هدف از این مطالعه، ارزیابی اثر افزودن سطوح مختلف اسیدهای چرب 3n- به رقیق کننده بایوکسل بر قابلیت انجماد اسپرم بز بود. 6 راس بز بالغ مهابادی برای جمع آوری اسپرم انتخاب شده و اسپرم گیری به وسیله مهبل مصنوعی انجام گرفت. پس از ارزیابی شاخص های کیفی، اسپرم ها مخلوط و به 4 گروه مساوی تقسیم شد. گروه های تیماری شامل سطوح 0، 1/0، 1 و 10 نانوگرم در میلی لیتر اسید چرب بودند. فراسنجه های تحرک و تحرک پیشرونده، زنده مانی و درصد اسپرم های ناهنجار ارزیابی شده و نرخ بازیافت اسپرم محاسبه شد. داده ها به وسیله Proc GLM نرم افزار SAS مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که میانگین درصد تحرک و نرخ بازیافت گروه ng/ml 10 به صورت معنی داری بالاتر از گروه 0، 1/0 و 1 نانوگرم در میلی لیتر بود. درصد تحرک پیشرونده در گروه های 10 و 1/0 نانوگرم در میلی لیتر به طور معنی داری بالاتر از صفر و 1 نانوگرم در میلی لیتر بود. درصد زنده مانی در سطح 1 نانوگرم در میلی لیتر به صورت معنی داری پایین تر از سطوح دیگر بود. درصد اسپرم های ناهنجار بین سطوح مختلف اسید چرب تفاوت معنی داری نداشت. نتایج نشان داد که افزودن سطح 10 نانوگرم در میلی لیتر اسیدچرب قابلیت انجماد اسپرم بز را بهبود می بخشد.
    کلیدواژگان: اسیدهای چرب 3n، قابلیت انجماد، منی، بایوکسل
  • زهرا مراتی، غلامعلی مقدم، سید عباس رافت صفحات 1019-1025
    این مطالعه به منظور ارزیابی اثر برخی از متابولیت ها و عناصر خونی بر تشکیلفولیکول های مقاوم تخمدان انجام گرفت. برای انجام این تحقیق از 117 راس گاو در دو گروه سالم و دارای فولیکول مقاوم،نمونه های خون تهیه گردید. غلظت گلوکز، اوره، پروتئین تام، بتا هیدروکسی بوتیرات و فسفر سرم با استفاده از روش اسپکتروفتومتری و غلظت هورمون استروژن سرم با استفاده از روش الایزا اندازه گیری شد. همچنین اثر برخی عوامل موثر بر فولیکول مقاوم از جمله فصلگوساله زایی، تعداد زایش و تولید شیر در 60-50 روز پس از زایش در گاوهای مورد مطالعه بررسی شد. وضعیت دام (وجود داشتن یا عدم وجود فولیکول مقاوم) بر میزان غلظت اوره سرم خون، پروتئین تام، بتا هیدروکسی بوتیرات، فسفر و استرادیول خون اثر معنی داری (05/0p<) داشت. نتایج رابطه رگرسیون لجستیک نشان داد به شرط ثابت بودن سایر عوامل در مدل، به ازای افزایش یک واحد اوره، احتمال نسبی دام سالم به بیمار548/0 واحد افزایش و همچنین بازای یک واحد افزایش فسفر سرم خون احتمال نسبی دام سالم به بیمار 06/1 واحد کاهش می یابد. بر اساس این مطالعهاز علل احتمالی ایجاد فولیکول مقاوم در گاوهای شیری کمبود یا افزایش برخی از متابولیت ها و عناصر خونی مانند فسفر و اوره خون می باشد.
    کلیدواژگان: الایزا، استرادیول، تخمدان، فولیکول مقاوم، گاو شیری
|
  • E.A. Valizadeh, H. Jodeiri Pages 961-964
    During the development of chick embryo, the genotype of the zygote determines the nature of the gonads, which thereafter creates the male or female phenotype. Differentiation of gonads during the period called “critical period for sexual differentiation “is accompanied with beginning of secretion of sexual hormones. Every change in the rate of steroidal hormones concentration during this critical period, affects on the structure of gonads. Therefore, injection of aromatase inhibitors (which blocks the synthesis of estrogen from testostron) in 5th day of incubation into the eggs, causes the production of males with female genotype. These sex reversal females have bilateral testes with complete spermatogenesis, having normal physical appearance and behavior. In this study, 14-α-hydroxy 3,6,17, androstan-trion inhibitor (1mg/egg) was injected into the eggs. Furthermore, the effect of three anti-estrogens (which blocks the estrogen receptor) Tamoxifen, and Clomiphen Citrate and GAR79 were studied. Injection of aromatase inhibitors into the eggs during incubation period caused statistically significant (p
    Keywords: Aromatase inhibitors, Antiestrogen, Sex differentiation, chick
  • M. Fartashvand, B. Amouoghli Tabrizi, A. Hasanpour, S. S.J., Sh Pourhassan, Y. Haji, Sadeghi Pages 965-973
    In this study, 90 cattle with theileriosis and 90 healthy cattle were studied based on clinical and laboratory examination including parasitological and biochemical tests. Special biochemical kits were used for determination of zinc, copper, albumin, calcium, magnesium and ferrous levels in sera. Serum levels of transferin and ceruloplasmin were measured with ELISA and Sunderman & Nomoto method, respectively. The serum level of zinc was significantly decreased in cattle suffering from theileriosis (p
    Keywords: Theileriosis, Zinc (Zn), Copper (Cu), Ceruloplasmin, Transferrin
  • P. Soleymani, A. Goliyan, A.M. Tahmasebi, M. Sedghi Pages 975-985
    An experiment was conducted to evaluate guar meal (GM) as a source of protein on laying hen’s performance and egg quality. Two hundred and twenty eight laying hens (58 weeks of age) were fed diets containing 0, 3, 6 and 9% guar meal with/without β-mannanase (Hemicell®) for 12 weeks. A complete block randomized design with 4×2 factorial arrangement were used to have eight diets of each fed to four replicate hens of nine each. Hen-day egg production was significantly decreased when hens were fed diets that contained 6 and 9% GM in first week and only 9% GM at second week of experiment as compared with 0 and 3% GM fed birds. Whereas, hen-day egg production was not influenced when hens fed up to 9% GM after third week. Egg mass was significantly lower when hens fed 9% GM during the experimental periods compared to control and 3% GM fed birds. Feeding of GM did not affect specific gravity, percentage wet albumen and wet yolk based on percentage of whole egg weight and shell weight and thickness. Performance, egg quality and blood parameters were not affected by Supplementation of β-mannanase during the experimental periods. Feeding of GM at the level of 6 and 9% decreased serum cholesterol and triglyceride but did not affect total SRBC, IgG and IgM. The results of this study showed that 6% GM may be added to the diet of laying hens with no adverse effects on performance.
    Keywords: Guar, laying hen, egg production
  • B. Amouoghli Tabrizi, H. Nikpiran, Sh Halabi Pages 987-995
    Gout syndrome is accounted for one of the prevalent causes of mortality in poultry farms. Gout is recognized by deposition of urates in kidneys, on serous surfaces of the heart, liver, mesenteries, air sacs and peritoneum. In some cases, these deposits may be observed on surfaces of muscles, synovial sheaths of tendons and joints, too. These deposits are like chalky coating and appear grossly. Gout could be seen in two forms, articular gout and visceral gout, and it is a disease with numerous causes. The causing factors of the gout are classified in three groups which consist of nutrient and management factors, infectious factors, and toxic factors. For evaluation of biochemical parameters in gout disease, we surveyed and diagnosed in three farms of egg laying poultry breeding (HY-Line) affected to gout syndrome during spring and summer of 1386. In this study, from the above- mentioned poultry farms a number of 20 affected, and 20 healthy chickens (totally 120) were chosen and Blood samples of all animals were collected from wing veins and their sera were harvested by centrifuging and the levels of Uric acid, Total Protein, Albumin, Calcium and Phosphors parameters were measured by diagnostic laboratory kits. After taking blood, they were autopsied, and according to autopsy signs and syndromes, the diagnosis of gout was confirmed. Results of this study showed significant increase on mean serumic Uric acid, Total Protein, Albumin, Calcium and Phosphorus in chickens affected by gout in comparison with the healthy groups(p
    Keywords: Gout, Layer, uric acid, Calcium, Phosphorus, albumin, total protein
  • M. Khanmohammadi, E. Fallah, S. Rahbari, S. Hesaraki Pages 997-1005
    This study was done to determine the prevalence of Zoonotic visceral leishmaniasis (ZVL) in wild canines around the city of Sarab and the possible association between infection in wild canines and people during 2009-2010. In this study 10 serum samples from foxes (Vulpes vulpes) and two serum samples from wolves (Canis lupus) were prepared. Samples were examined in the parasitology laboratory of Tabriz Medical University using Elisa and IFA serological tests. Only one fox of 10 with IFA and ELISA tests was seropositive. The IFA titre was greater than or equal to 1:1280 and amount of light absorption in ELISA equal to 2.127 and percent of samples (S/P%)=138%. The fox had specific symptoms of disease including cutaneous ulcers, hair loss, Impotence, Onicocriptosis, local or general lymphadenopathy, Keratitis and Hepatosplenomegaly. In slides prepared from impression smear of liver and spleen Leishman body was observed and culture results were positive. In this study the two wolves were not seropositive and the result of culture was negative. Parasites isolated from seropositive fox were tested with specific primers of k-DNA using PCR and indicated 99% homology with complex Donovani (L.infantum, L.donovani, L. Chagasi).
    Keywords: Visceral Leishemanisis, ELISA, IFAT, Fox, Sarab
  • A. Araghi, Sooreh, A. Hassanpour, A. Salimpour Pages 1007-1012
    Hepatic abscesses have a major economic impact on the stock-breeding industry because of liver condemnation and reduced animal performance and carcass yield. This research was aimed to determine occurrence and bacterial causes of hepatic abscesses of sheep slaughtered at Urmia abattoir.Post-mortem examination of 3260 sheep showed that 48 (1.47%) exhibited hepatic abscesses. Twenty six (1.99%) abscesses were found in females and 22(1.12%) abscesses were found in males. Most of the abscesses were found in the right lobes (45.8%) and in diaphragmatic surfaces (47.9%) of livers. According to presence of abscesses, there was significant difference between different liver surfaces (p
    Keywords: Hepatic abscess, Slaughterhouse, Bacteriology, Sheep, Urmia
  • M. Ansari, A. Towhidi, M. Moradi Shahrbabak Pages 1013-1017
    The objective of this study was to investigate adding different levels of a n-3 fatty acid source to the Bioxcell® extender on freezing ability of goat semen. Six mature Mahabadi bucks were selected and semen was collected using an artificial vagina. Semen samples were pooled together and divided into four equal groups, after evaluating for qualitative characteristics. Treatment groups were supplemented by 0, 0.1, 1 and10 ng/ml levels of n-3 fatty acid, respectively. The rates of motility, progressive motility, viability and sperm abnormality were evaluated and recovery rate was calculated. Data were analyzed using proc GLM of SAS. Percentage of motility and recovery rate were significantly higher in 10 ng/ml group than the other groups. Percentage of progressive motility was significantly higher in 10 and 0.1ng/ml than the other groups. Percentage of viability was significantly lower in 1ng/ml group than the other groups. Percentage of abnormality was not significant between the levels of n-3 fatty acid. The results indicated that adding of 10 ng/ml n-3 fatty acids to extender could improve freezing ability of goat semen.
    Keywords: n, 3 fatty acid, Freezing ability, Semen, Bioxcell®
  • Z. Merati, Gh Moghaddam, S.A. Rafat Pages 1019-1025
    The object of this study was to investigate the effect of some blood metabolites and elements on the ovarian persistent follicle formation in dairy cattle. Blood samples were obtained from 117 lactating cows in two groups of normal and persistent follicle status. Glucose, urea, total protein, phosphorus and betahydroxy butyrate were measured by spectrophotometer method. Estradiol concentration in blood serum was measured by ELISA method. Effects of calving season, parity and milk production at 50-60 days postpartum were studied on persistent follicle status. Status of animal (presence or absence of resistant follicle) had significant effect on urea, protein, beta-hydroxybutyrate, phosphorus and estradiol (p
    Keywords: ELISA, Estradiol, Ovarian, Persistent follicle, Dairy cattle