فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 13، بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/03/26
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد علی ابراهیمی، علی اصغری نامی، رعنا کیهان منش صفحات 709-720
    در این مطالعه تعداد 10 نمونه حنجره شتر تک کوهانه بالغ مورد بررسی کالبدشناسی و بافت شناسی قرار گرفت. برای رسیدن به این هدف از روش های معمول آناتومیکی و بافت شناسی (با دو روش رنگ آمیزی هماتوکسیلین– ائوزین و ورهاف) استفاده شد. همچنین جهت مشخص کردن شکل داخل حنجره از درون آن قالب گچی تهیه گردید. میانگین طول و عرض غضروف اپی گلوت به ترتیب برابر 28/0±21/8 و 34/0±59/4 سانتی متر، میانگین طول و عرض دیواره غضروف سپری به ترتیب برابر 28/0 ± 53/6 و 15/0 ± 99/6 سانتی متر، میانگین طول سقف و کف غضروف حلقوی به ترتیب برابر 17/0 ± 06/6 و 25/0±58/4 سانتی متر، میانگین طول سر و طول دسته غضروف هرمی T شکل به ترتیب برابر 11/0±58/3 و 05/0±35/3 سانتی متر، میانگین طول و عرض غضروف شاخی نیز به ترتیب در حدود 03/0±52/3 و 04/0±73/1 سانتی متر تعیین گردید. همچنین مطالعات نشان داد که غضروف اپی گلوت در این حیوان کشیده و نوک تیز می باشد. برجستگی حنجره ای در بخش شکمی غضروف سپری وجود ندارد. غضروف میخی به صورت ظریف و بسیار کوچک در قاعده و طرفین غضروف اپی گلوت و در داخل چین دهلیزی وجود دارد. غضروف حلقوی در این حیوان هم دارای سقف و هم دارای کف ضخیم می باشد. در داخل حنجره چین های دهلیزی و صوتی همراه با بطن های جانبی وجود دارد. بررسی های بافت شناسی نیز نشان داد که غضروف های اپی گلوت، شاخی، میخی و راس هرمی از نوع غضروف الاستیک بوده و غضروف های سپری، حلقوی و قاعده هرمی از نوع غضروف شفاف می باشند. همچنین بافت پوششی مخاطی در تمامی بخش های غضروفی از نوع سنگفرشی مطبق غیر شاخی است به جزء بخش غضروف حلقوی که از نوع استوانه ای شبه مطبق مژه دار می باشد.
    کلیدواژگان: شتر، حنجره، هیستوآناتومی
  • افشین ذاکری، مهدی تقی نژاد رودبنه، آیدین آیدین عزیز پور، وحید حاجی آبالو صفحات 721-729
    در این مطالعه، 600 عدد جوجه یک روزه سویه Cobb 500 به شش گروه A، B،C،D ،E وF (هر گروه در قالب چهار تکرار 25 قطعه ای در شش قفس جداگانه) تقسیم بندی شدند. از ابتدا تا پایان دوره پرورشی، به جیره غذایی پایه گروه B آنتی بیوتیک محرک رشد به میزان g/ton 100، به گروه C پروبیوتیک با دز میانگین g/ton 100، به گروه D اسید فایر با دز g/ton 800، به گروهE پری بیوتیک با دز kg/ton1 و به گروه F دیواره سلولی مخمر با دز kg/ton4 افزوده شد، در حالی که جیره غذایی گروه A فاقد هرگونه ماده محرک رشد بود. جهت مطالعه پارامترهای تولیدی از جمله افزایش وزن، مرگ و میر، مقدار دان مصرفی، ضریب تبدیل غذایی (FCR) و فاکتور تولیدی اروپا (EEF) از هر گروه 100 قطعه جوجه هر هفته انتخاب و فاکتورهای تولیدی مورد نظر محاسبه گردید. در سه نوبت و در هر نوبت از هر گروه، تعداد 20 قطعه جوجه به صورت تصادفی انتخاب گردیده و خون گیری (یک روز قبل، 7 و 14 روز بعد از اولین واکسن B1 نیوکاسل) جهت انجام تست HIانجام گرفت. نتایج به دست آمده توسط آزمون های آماری نشان داد که استفاده از مواد محرک رشد طبیعی نه تنها باعث افزایش میزان ایمنی هومورال می شوند، بلکه فاکتور های تولیدی را نیز بهبود می بخشند (05/0p <).
    کلیدواژگان: پری بیوتیک، آنتی بیوتیک محرک رشد، پروبیوتیک، دیواره سلولی مخمر، اسید فایر
  • امیرپرویز رضایی صابر، یوسف داوودی، علی حسن پور صفحات 731-736
    به علت متابولیسم پیچیده روی در بدن، انگیزه فراوان جهت مطالعه این عنصر وجود دارد. هیچ مرحله ای از تکوین و رشد نیست که به روی نیازمند نباشد. کمبود روی عوارض بسیاری از جمله اختلالات باروری و تولید مثلی، ضعف سیستم ایمنی، وقوع عفونت های ثانویه و... را ایجاد می نماید. در این مطالعه در هر یک از فصول سال، به خون گیری از ورید وداج توسط لوله ونوجکت از 200 راس (مجموعا 800 راس) گوسفندان به ظاهر سالم منطقه میاندوآب بعد از تعیین سن و جنس، اقدام گردید. بر اساس آزمون آنالیز واریانس یک طرفه اختلاف معنی داری از لحاظ عیار سرمی روی و آلکالین فسفاتاز ما بین فصول وجود داشت (01/0p<) که حاکی از کاهش شدید عیار سرمی روی و افزایش مقادیر سرمی آلکالین فسفاتاز در فصل زمستان بود که می تواند به دلیل استفاده از علوفه های خشک و توام با گرد و خاک به صورت دستی در این فصل باشد. همچنین در این مطالعه اختلاف معنی داری در مقادیر سرمی روی و آلکالین فسفاتاز ما بین سنین وجود داشت (01/0p<). در این مطالعه بر اساس آزمون t-Test اختلاف معنی داری از لحاظ مقادیر روی و آلکالین فسفاتاز ما بین دو جنس نر و ماده وجود داشت (01/0p<).
    کلیدواژگان: گوسفند، سرم، روی، آلکالین فسفاتاز، میاندوآب، فصل، جنس، سن
  • پیام حقیقی خوشخو، گیتا اکبری آزاد، علی مسعودیان صفحات 737-746
    به منظور ارزیابی عملکرد پرورش صنعتی بوقلمون گوشتی در ایران، 15 مزرعه پرورش بوقلمون گوشتی به صورت تصادفی انتخاب شدند. در طول مطالعه مجموعا 72000 قطعه بوقلمون گوشتی سویه تجاری بی یو تی بیگ 6 در این مزارع پرورش یافتند. این مزارع از یک روزگی تا سن کشتار (16 هفتگی برای بوقلمون های ماده و 20 هفتگی برای بوقلمون های نر) تحت بررسی مدیریتی قرار گرفتند. در این مطالعه شاخص های پرورشی میانگین وزن، درصد ضریب پراکندگی، مصرف سرانه دان، ضریب تبدیل غذایی و شاخص کارایی اروپایی مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری spss تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بیانگر آن بود که میانگین وزن گله ها، درصد ماندگاری و شاخص کارایی اروپایی به طور معنی داری از میزان استاندارد کمتر (001/0p<) و مصرف سرانه دان و ضریب تبدیل غذایی نیز به صورت معنی داری از استاندارد بیشتر بودند (001/0p<). همچنین درصد ضریب پراکندگی وزن فقط در 6 مزرعه (40% مزارع) مطلوب بود. با توجه به داده های فوق می توان نتیجه گرفت که با وجود توسعه این رشته در سال های اخیر در کشور، عملکرد مدیریت صنعتی پرورش بوقلمون گوشتی در ایران دارای نواقصی است و با ارتقاء سطح دانش فنی، تهیه تجهیزات مناسب اختصاصی و آموزش پرورش دهندگان می توان این مشکلات را به حداقل رساند.
    کلیدواژگان: بی یو تی بیگ 6، بوقلمون گوشتی، عملکرد پرورشی، ایران
  • مهدی دیانی نیا، مرتضی کریمی پور، وهاب باباپور، لهراسب شاهقلیان، عباس دوستی صفحات 747-751
    هورمون رشد باعث تحریک رشد و تکثیر سلول ها در انسان و حیوانات می شود. این هورمون یک پلی پپتید تک زنجیره ای با 191 اسید آمینه است که در سلول های سوماتوتروف واقع در بال جانبی غده هیپوفیز پیشین ساخته شده و ذخیره و ترشح می گردد. هدف از این تحقیق کلون سازی و تعیین توالی ژن هورمون رشد گوسفند نژاد لری بختیاری برای اولین بار در ایران می باشد. به منظور کلون سازی و تعیین توالی ژن هورمون رشد گوسفند نژاد لری بختیاری، RNA از غده هیپوفیز گوسفند تازه کشتار شده، استخراج و cDNA هورمون رشد ساخته شد. با استفاده از روش کلون سازی T/A، قطعه cDNA هورمون رشد کلون شد و سپس به باکتری E. coli به عنوان میزبان منتقل گردید. تایید صحت کلون های به دست آمده با روش های PCR، هضم آنزیمی و تعیین توالی انجام گرفت. کلون سازی cDNA ژن هورمون رشد گوسفند نژاد لری بختیاری با موفقیت انجام شد و توالی ژن کد کننده هورمون رشد گوسفند با طول690 جفت باز مشخص گردید. مقایسه توالی ژن هورمون رشد موجود در پلاسمید نوترکیب ساخته شده با رکوردهای ثبت شده در بانک ژن جهانی، نشان دهنده شباهت بسیار زیادی بین توالی هورمون رشد گوسفند بومی ایران با سایر نژادهای دنیا می باشد.
    کلیدواژگان: هورمون رشد، گوسفند نژاد لری بختیاری، کلون سازی
  • حسین هاشم زاده فرهنگ، نسرین نوذری، فرید موذنی صفحات 753-757
    توکسوپلاسموزیس یکی از مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان بوده و سبب سقط جنین در گوسفند و بزها می گردد. برای تعیین میزان آلودگی کشتارگاهی گوسفند و بزهای شهر تبریز، تعداد 186 نمونه سرم خون تهیه و از نظر وجود آنتی بادی IgG ضد توکسوپلاسما مورد آزمایش الایزا قرار گرفت. نتایج آزمایش سرولوژی نشان داد که آلودگی به انگل توکسوپلاسما گوندای 3/18 درصد بوده که 45/13 درصد آن مربوط به گوسفند و 85/4 درصد آن مربوط به بز می باشد. نتایج نشان دهنده وجود اختلاف معنی دار بین میزان آلودگی گوسفندها و بزهای این منطقه بوده که این امر می تواند نشانگرحساس بودن گوسفند نسبت به بز در ابتلا به این بیماری باشد. بر اساس نتایج به دست آمده جنس ماده آلودگی بیشتری نسبت به جنس نر داشته و میزان آلودگی گوسفندهای نر 5/12% و گوسفندهای ماده 8/25% بود. از لحاظ آماری اختلاف بین جنس نر و ماده در گوسفند از لحاظ ابتلا به بیماری معنی دار بود. در بزها میزان آلودگی در جنس نر 1/9% و بزهای ماده 8/10% بود. اختلاف معنی داری از لحاظ ابتلا به بیماری بین جنس نر و ماده در بزها مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: گوسفند، توکسوپلاسما، تبریز
  • محمد ملکان، فرهاد موسی خانی، هادی پورتقی، علی رضا باهنر، مهیار ملکان صفحات 759-764
    باکتری های E.coli K99 و Salmonella enteritidis از عوامل اصلی اسهال گوساله ها می باشند. جهت پیشگیری از وقوع بیماری های ناشی از این عوامل از روش های زیادی از جمله واکسیناسیون و انتقال ایمنی غیر فعال ( passive ) می توان استفاده نمود. به همین منظور در سال های اخیر بحث استفاده از تخم مرغ ایمن سازی شده در جیره غذایی گوساله های حساس مطرح شده است. به منظور تهیه آنتی ژن، باکتری های E.coli K99 وSalmonella enteritidis پس از کشت 24 ساعته در محیط کشت نوترینت براث شرکت مرک، با اضافه کردن محلول فرمالین 1% غیر فعال شدند. آنتی ژن به دست آمده پس از سه بار شستشو توسط PBS، تصفیه شده و آماده استفاده گردیدند. میزان آنتی ژن در هر دز براساس μg/ml 200 پروتئین و CFU/ml 109×1تنظیم شدند. مرغ ها 4 تزریق به فاصله 2 هفته یکبار همراه با ادجوانت کامل فروند شرکت سیگما (تزریق اول) و ادجوانت ناقص فروند شرکت سیگما (3 تزریق بعدی) به صورت زیر جلدی دریافت کردند. نمونه گیری های مختلف هم به فاصله دو هفته یک بار صورت گرفت. سپس تیتر آنتی بادی در نمونه های سرم و تخم مرغ با روش آگلوتیناسیون اندازه گیری شدند. نتایج به دست آمده از لحاظ آنالیز آماری مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج بررسی حاضر نشان داد که شده تخم مرغ های ایمن سازی شده، هایپرایمیون بوده و می تواند برای تحریک سیستم ایمنی گوساله های یک روزه قابل استفاده باشد.
    کلیدواژگان: تخم مرغ ایمن سازی شده، سالمونلا انتریتیدیس، اشریشیا کولای K99
  • سهراب رسولی، امیر امنیت طلب، محمد صدقیان، بکتاش حاجی کریم لو، افشین عزیزپور ساریجه، کمال جعفری صفحات 765-771
    لینگواتولا سراتا یکی از انگل های زئونوز می باشد که عامل اشکال مختلف لینگواتولوز در انسان، گوشتخواران و نشخوارکنندگان است. مهم ترین راه آلودگی انسان به انگل، میوه، سبزیجات و منابع آب آلوده به تخم انگل و از طریق ترشحات بینی، دهانی و مدفوع گوشتخواران خصوصا سگ های ولگرد
    می باشد. همچنین مصرف گوشت و متعلقات نیم پز و خام حیواناتی مانند گوسفند، بز، گاو و سایر علفخواران ریسک فاکتور دیگر در آلودگی انسان به لینگواتولا سراتا می باشد. این بررسی برای تشخیص میزان آلودگی سگ های شهرستان ارومیه به لینگواتولا سراتای بالغ انجام پذیرفت. در این بررسی 37 قلاده سگ شامل 22 قلاده سگ نر و 15 قلاده سگ ماده از قسمت های مختلف شهر ارومیه مورد مطالعه قرار گرفت. سینوس های پیشانی، بوقک های بینی، حفره مغزی، نازوفارنکس و مجرای استاش سگ ها به منظور مشاهده انگل بالغ لینگواتولا سراتا بررسی شد. انگل های خارج شده در محلول فرمالین 10% قرار داده شده و توسط لاکتوفنل شفاف سازی و توسط آزوکارمین رنگ آمیزی شدند. از کل سگ های مورد مطالعه 30 قلاده سگ (01/81%) به لینگواتولا سراتا مبتلا بودند. بررسی نشان داد که وزن، سن، جنس و موقعیت جغرافیایی در میزان آلودگی به انگل تاثیر چشمگیری نداشت. تعداد انگل های موجود در سگ های آلوده بین 7-1 انگل متفاوت بود که به طور میانگین 93/2 انگل در هر سگ می باشد. طول انگل های بالغ از mm 50-35 در ماده ها و از mm 18-2 در نرها متفاوت بود. بیشترین محل وجود انگل بخش جلویی سینوس پیشانی با تعداد 7 انگل بود.
    کلیدواژگان: لینگواتولا سراتا، سگ های ولگرد، ارومیه
|
  • M.A. Ebrahimi, A. Asgari Nami, R. Keyhanmanesh Pages 709-720
    In this study¡ 10 samples of the larynx of Camelus dromedarius were evaluated anatomically and histologically. The usual anatomical and histological (H&E and Verhoeff staining methods) were used. For detecting the internal form of larynx¡ plaster casts were prepared. This study demonstrated that the mean length and width of epiglottis and thyroid cartilages were 8.21 ± 0.28¡ 4.59 ± 0.34 cm¡ 6.53 ± 0.28 and ­6.99 ± 0.15­cm¡ respectively. The average length of dorsal and ventral part of cricoid cartilage was 6.06 ± 0.17 and 4.58 ± 0.25 cm. The mean length of T head and T handle in arytenoid cartilage was 3.58 ± 0.11 and 3.35 ± 0.05 cm¡ respectively. In addition¡ the average length and width of corniculate cartilage was 3.52­ ±­0.03 and 1.73 ± 0.04 cm. In this animal¡ the epiglottis cartilage was long and pointed. Laryngeal prominence in thyroid cartilage was absent. The cuneiform cartilage is very thin and located in the base and sides of epiglottis. Contrary to other animals¡ the cricoid cartilage of this animal in both dorsal and ventral parts was very thick. Moreover¡ the vocal and vestibular folds with lateral laryngeal ventricle were present. The histological study showed that epiglottis¡ corniculate¡ apex of cuneiform and arytenoid cartilages are made of elastic cartilage and the other cartilages such as thyroid¡ cricoid and the base of cuneiform cartilages are made of hyaline cartilage. The epithelial tissue of all parts of larynx was stratified squamous nonkeratinized except the cricoid cartilage which had ciliated pseudostratified columnar epithelium.
    Keywords: camel, Larynx, histoanatomy
  • A. Zakeri, M. Taghi Nejad Roudbaneh, A. Azizpour, V. Hajiabaloo Pages 721-729
    In this study 600 Cobb 500 broiler chickens were divided in six similar groups (A, B, C, D, E&F) with 100 chickens in each group (with four replicates of 25 chickens in each group). 100 g/ton growth promoter antibiotic in experimental group (B), 100 g/ton Prebiotic in experimental group (C), 800 g/ton Acid fires in experimental group (D), 1 kg/ton MOS in experimental group (E) and 4 kg/ton Yeast cell wall in experimental group (F) were added to the basic diets however the control group (A) chickens were fed only with the basic diet. Every week 100 chickens from each group were selected randomly and productive parameters such as weight gain, FCR, EEF, mortality, feed intake (FI) were calculated. On days 9, 17 and 25 of growth (1 day before and 7, 14 days after first Newcastle B1 vaccination), from each groups, each time 20 chickens were chosen randomly and serum antibody titres of these chickens were measured against Newcastle vaccine by HI test. The results obtained from statistical analysis indicated that using natural growth promoting substances not only increases humoral immunity but it also leads to improvement of productive parameters (p
    Keywords: Prebiotic, Growth promoter antibiotic, probiotic, Acid fires, Yeast cell wall
  • A.P. Rezaei Saber, Y. Davoodi, A. Hassanpour Pages 731-736
    Due to complexity of Zinc metabolism in the body, there is much interest to study this element. Every phase of growth and development requires Zinc. Zinc deficiency leads to many complications including reproduction and fertility disorders, weakness of the immune system and occurrence of secondary infections. In this study, blood samples were obtained from the jugular vein of 200 apparently healthy sheep of Miandoab province using venoject tubes in each season of the year (a total of 800 samples) following age and gender determination. Based on the one-way analysis of variance, there was a significant difference (p
    Keywords: Sheep, Serum, Zinc, ALP, Miandoab, Season, Gender, Age
  • P. Haghighi Khoshkhoo, G. Akbari Azad, A. Masoudian Pages 737-746
    In order to evaluate the management of commercial turkey production and finding existing problems in Iran, 15 commercial flocks of BUT Big6 breed (including 72000 commercial turkeys) were selected randomly and monitored up to marketing age. In this study flock performances based on mean body weight and its coefficient of variation percentage, feed consumption, feed conversion rate, livability percentage and European Efficacy Factor were recorded in 15 flocks for each sex individually and statistically analyzed by SPSS program .The results showed that the mean body weight, livability percentage and European Efficacy Factor in all flocks were significantly lower than the breed's standards (P
    Keywords: BUT Big 6, Commercial Turkey, Flock Performance, Iran
  • M. Dayani, Nia, M. Karimipoor, V. Babapoor, L. Shahgholian, A. Doosti Pages 747-751
    Growth hormone (GH) is a peptide hormone that stimulates growth and cell reproduction in humans and animals. It is a 191-amino acid, single chain polypeptide hormone which is synthesized, stored, and secreted by the somatotroph cells within the lateral wings of the anterior pituitary gland. The goal of this research was to clone and sequence sheep growth hormone of Lori Bakhtiary breed in Iran. For this purpose, RNA was extracted from the pituitary gland of freshly slaughtered sheep and cDNA of growth hormone produced. The T/A cloning technique was used to clone the cDNA of growth hormone and then the synthesized construct was transferred into E. coli as the host. Once the correct recombinants were further confirmed by colony PCR or restriction enzyme digestion, sequencing was done. The sequencing results showed that, the length of sheep growth hormone cDNA was 690 bp fragments. Comparison of sequence of growth hormone inside the synthesized construct with those recorded in Genebank (NCBI, Blast) indicated high degrees of similarity between Iranian native sheep and other sheep breeds of the world.
    Keywords: Growth hormone, Nejhade Loriye Bakhtiyari, Sheep, cloning
  • H. Hashemzadeh Farhang, N. Nozari, F. Moazzeni Pages 753-757
    Toxoplasmosis is one of the most important zoonotic diseases and causes abortion in sheep and goats. In order to detect the slaughterhouse infection rate of toxoplasmosis in sheep and goats of Tabriz area, 186 blood sera samples were prepared and examined for IgG antibodies against toxoplasmosis using the ELISA method. Serological results indicated that the infection rate of Toxoplasma gondii was 18.3% with 13.45% of the infection rate related to sheep and 4.85% related to goats. The results indicate significant difference in the infection rate between sheep and goats of the region which could be related to the higher susceptibility of sheep to toxoplasmosis in comparison with goats. Based on the results of the study the infection rate in females was higher than males with the infection rate in male sheep being 11.5% while that of the females was 25.8% indicating signification difference in infection rates between males and females. The infection rate in male and female goats was 9.1% and 10.8% respectively and no significant difference in infection rate was observed between male and female goats.
    Keywords: Sheep, Toxoplasma, Tabriz
  • M. Malekan, F. Moosakhani, H. Pourtaghi, A.R. Bahonar, M. Malekan Pages 759-764
    Escherichia.coli K99 and Salmonella enteritidis are two main causes of diarrhea in calves. For prevention of diseases caused by these two microorganisms, many methods such as vaccination and passive transmission of immunity could be used. In recent years the concept of using immunized eggs in the feed of sensitive calves has been considered. In order to prepare antigen, E.coli K99 and Salmonella enteritidis were killed by adding 1% formalin solution after culture on Nutrient Broth media (Merck Co.) for 24 hours. The antigens were purified and made ready to use after washing with PBS for three times. The amount of antigen in each dosage was set based on 200μg/ml protein and 1×109 CFU/ml. The hens were injected subcutaneously 4 times in 2 weeks intervals with Freund's complete adjuvant (Sigma Co.) in the first two injections and Freund's complete adjuvant (Sigma Co.) in the second two injections. Sampling was also done in two weeks intervals and then antibody titers in serum and egg samples were assayed by agglutination method. The results of the present study indicated that the immunized eggs were hyper immune and could be used for stimulation of the immune system in one day old calves.
    Keywords: Immunized eggs, Salmonella enteritidis, Escherichia. coli K99
  • S. Rasoli, A. Amniattalab, M. Sadagian, B. Haji Karimlo, A. Azizpour Sarijeh, K. Jafari Pages 765-771
    Linguatla serrata is a zoonotic parasite which causes different forms of liguatulosis in humans, carnivores and ruminants. The most important way of human infection is injection of vegetables, fruits and water contaminated by parasite eggs and through nasal and oral secretions and feces of carnivorous especially stray dogs. Also, consumption of raw and under cook meat of sheep, goats, cattle and other herbivores is another risk factor in human infection by Linguatla serrata. This study was conducted in order to determine the infection rate of dogs by Linguatla serrata in the city of Urmia. In the present study, 37 dogs including 22 male and 15 female animals from different parts of the city were studied. The frontal sinuses, nasal turbinates, brain cavity, nasopharynx and eustachian tubes were examined for adult Linguatla serrata. The recovered parasites were fixed in 10% formalin solution, cleared by lactophenol and stained with azocarmin. Thirty of the studied dogs (81.01%) were infected by Linguatla serrata. The results indicated that body weight, age, sex and geographical locations had no significant effect in the prevalence rate of the parasite. The number of parasites recovered from each dog ranged from 1 to 7 with an average of 2.93 in each dog. The length of the mature linguatula varied from 35-50 mm in females and 2-18 mm in males. The greatest number of parasites was found in the cranial part of the frontal sinus with 7 parasites.
    Keywords: Linguatula serrata, Stray dogs, Urmia