فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال سوم شماره 1 (پیاپی 9، بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/03/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی نوبخت، حمید رضا حسن زاده، سامان مهدوی صفحات 359-365
    این مطالعه جهت ارزیابی اثرات جیره های با سطوح مختلف انرژی بر عملکرد مرغ های تخم گذار انجام گرفت. آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با تعداد 256 قطعه مرغ تخم گذار سویه تجاری های- لاینW-36 در 4 تیمار و 4 تکرار (با تعداد 16 قطعه مرغ تخم گذار در هر تکرار) انجام شد. تیمارها شامل جیره (1) با سطح انرژی توصیه شده توسط NRC سال 1994 (شاهد)، جیره (2) با سطح انرژی قابل متابولیسم 10 درصد بیشتر از انرژی قابل متابولیسم توصیه شده توسط NRC سال 1994، جیره (3) با سطح انرژی 10 درصد کمتر از انرژی قابل متابولیسم توصیه شده توسط NRC سال 1994 و جیره (4) با سطح انرژی قابل متابولیسم 15 درصد کمتر از انرژی قابل متابولیسم توصیه شده توسط NRC سال 1994 بود که به مدت 10 هفته (از سن 41 تا 51 هفتگی) مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج حاصله نشان داد که میزان خوراک مصرفی بین تیمارها اختلاف معنی داری داشته است (05/0>p). بیشترین میزان خوراک مصرفی (5/130 گرم) مربوط به جیره (4) با سطح انرژی قابل متابولیسم 15 درصد کمتر از مقدار توصیه شده توسط NRC سال 1994 مشاهده گردید. بین تیمارها از لحاظ هزینه های غذایی نیز تفاوت معنی داری مشاهده گردید (05/0>p). کمترین هزینه خوراک به ازای هر کیلوگرم تخم مرغ تولیدی (5705 ریال) را از لحاظ عددی جیره (4) با سطح انرژی قابل متابولیسم 15 درصد کمتر از انرژی توصیه شده توسط NRC به خود اختصاص داد. تفاوت معنی داری در خصوص صفات تخم مرغ در بین تیمارهای مختلف آزمایشی مشاهده نگردید. نتیجه گیری می شود که استفاده از جیره (4) با سطح انرژی قابل متابولیسم 15 درصد کمتر از انرژی قابل متابولیسم توصیه شده توسط NRC در مرغ های تخم گذار بدون تاثیر بر روی صفات تخم مرغ، می تواند باعث کاهش هزینه های تغذیه ای گردد.
    کلیدواژگان: عملکرد، مرغ تخم گذار، سطح انرژی، صفات تخم مرغ
  • بهرام عمواوغلی تبریزی، علی حسن پور، وحید کوهی، احمد استوار، آرش علیزاده صفحات 367-375
    دیابت ملیتوس یکی از معضلات مهم در جوامع انسانی و حیوانی است. در دامپزشکی نیز دیابت ملیتوس می تواند در اکثر حیوانات و به خصوص حیوانات خانگی مطرح باشد. این تحقیق به منظور بررسی اثرات مصرف خرما بر سطوح سرمی گلوکز، تری گلیسیرید، کلسترول، LDL ، VLDL و HDL در موش های صحرایی مبتلا به دیابت ملیتوس تجربی انجام گرفت. 30 سر موش صحرایی نژاد ویستار نر در سن 8 هفتگی و با میانگین وزن گرم انتخاب و به 5 گروه 6 تایی تقسیم شدند. گروه ها شامل شاهد سالم روز اول، شاهد سالم روز آخر، تیمار سالم مصرف کننده خرما، تیمار دیابتی مصرف کننده خرما و شاهد دیابتی بودند. به دو گروهی که به عنوان تیمار دیابتی و شاهد دیابتی انتخاب شده بودند، محلول آلوکسان مونوهیدرات به میزان mg/kg 100 به شکل زیر جلدی جهت ایجاد دیابت تزریق شد. به دو گروه شاهد سالم هم سرم فیزیولو‍ژی با همان مقدار به شکل زیر جلدی تزریق شد. همین تزریق ها عینا یک هفته بعد تکرار شد. بعد از بروز علایم دیابت نظیر پرنوشی، پرادراری، گلوکزاوری و افزایش قند خون در گروه های دریافت کننده آلوکسان، تغذیه گروه های تیمار سالم و تیمار دیابتی، با خرما و پلت به نسبت های مساوی آغاز گردید. گروه های شاهد سالم روز آخر و شاهد دیابتی فقط با پلت تغذیه شدند. این کار به مدت 10 روز بعد از شروع علایم دیابت ادامه یافت. در روز دهم از تمامی گروه ها خون گیری به عمل آمد. بررسی مقادیر سرمی گلوکز، کلسترول و LDL افزایش آماری معنی داری را در گروه شاهد دیابتی در مقایسه با گروه های شاهد سالم و همچنین در گروه های تیمار سالم مصرف کننده خرما و تیمار دیابتی مصرف کننده خرما در مقایسه با گروه شاهد دیابتی و گروه های سالم نشان داد (05/0p<). بررسی مقادیر سرمی تری گلیسرید، در گروه تیمار دیابتی و تیمار سالم مصرف کننده خرما با گروه های شاهد سالم اختلاف آماری معنی داری را نشان نداد اما نسبت به شاهد دیابتی کاهش معنی داری را نشان داد. بررسی مقادیر سرمی VLDL در گروه تیمار دیابتی و تیمار سالم مصرف کننده خرما کاهش معنی داری نسبت به گروه شاهد دیابتی نشان داد (05/0p<) اما نسبت به گروه های شاهد سالم تغییرات معنی دار نبود. بررسی مقادیر سرمی HDL بین گروه ها اختلاف آماری معنی داری را نشان نداد. بر اساس نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت که خرما می تواند به عنوان یک میوه طبیعی در جلوگیری از عوارض دیابت ملیتوس موثر واقع شود.
    کلیدواژگان: دیابت ملیتوس، آلوکسان، خرما، پارامترهای بیوشیمیایی سرم، موش صحرایی
  • افشین جوادی، حمید میرزایی، عیسی ابراهیمی صفحات 377-382
    پروبیوتیک ها فرآورده هایی از سلول های میکروبی هستند که اثر مفید روی سلامت و آسایش انسان دارند. براساس مطالعات متعدد، خواص بسیار با ارزشی از جمله اثرات ضد جهش زایی و ضد سرطان زایی و تقویت ایمنی بدن و مقاومت در مقابل پاتوژن های روده ای و... را به پروبیوتیک ها نسبت داده اند. لذا هدف این مطالعه تعیین اثر استفاده از پروبیوتیک ها در جیره غذایی طیور گوشتی بر مخاطرات میکروبی در گوشت مرغ می باشد. برای این منظور دو گروه 40 تایی تیمار و شاهد از جوجه های گوشتی انتخاب و در کل دوره 55 روزه پروبیوتیک خوراکی در شرایط یکسان به گروه تیمار داده شد و سپس هر دو گروه در کشتارگاه ذبح و از هر لاشه به میزان 100 گرم نمونه پوست و گوشت سینه گرفته و در شرایط استریل به آزمایشگاه مواد غذایی دانشکده دامپزشکی انتقال و مطابق روش های استاندارد ایران مورد بررسی شمارش تام میکروبی، شمارش استافیلوکوکوس اورئوس، شمارش استرپتوکوک های مدفوعی، شمارش کلوستریدیوم پرفرینجنس، شمارش کلی فرم، جستجوی سالمونلا و جستجوی اشریشیاکولای قرار گرفته و نتایج با آزمون آماری t-Test مستقل و مربع کای آنالیز گردید. مقایسه میانگین های شمارش تام میکروبی، کلی فرمی و استرپتوکوک مدفوعی و استافیلوکوکوس اورئوس گوشت، در دو گروه شاهد و تیمار با آزمون آماری t-Test مستقل کاهش معنی داری را نشان داد (005/0p<). همچنین فراوانی وجود اشریشیاکولای در گروه تیمار کاهش معنی داری را نسبت به گروه کنترل نشان می داد (05/0p<)، در صورتی که این کاهش در خصوص سالمونلا و کلستریدیوم معنی دار نبود. به نظر می رسد مصرف خوراکی پروبیوتیک ها بر کاهش باکتری های بیماریزای با منشا روده ای در گوشت موثر می باشد.حال چنانچه فراوانی و بار آلودگی با این اجرام در مواد غذایی اعم از گوشت مرغ کاسته شود گام موثری در جهت کاهش ابتلا به مسمومیت های غذایی، بهبود کیفیت بهداشتی و ماندگاری گوشت طیور برداشته شده است.
    کلیدواژگان: پروبیوتیک، مخاطرات، گوشت، مرغ
  • غفور موسوی، داریوش مهاجری، علی عاقبتی ملکی، رامین کفاش الهی، مهرداد نشاط، میرهادی خیاط نوری صفحات 383-391
    ویتامین E یکی از مهم ترین آنتی اکسیدانهایی است که نقش مهمی را در مهار آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد بازی می کند. هرگونه اختلال در جریان طبیعی ادرار تحت عنوان نفروپاتی انسدادی خوانده می شود. انسداد در نهایت می تواند به هیدرونفروز، آتروفی و حتی تخریب کامل عملکرد کلیه منجر شود. هدف از این مطالعه تعیین اثر ویتامین E بر بافت کلیه متعاقب انسداد کامل یک طرفه حالب در موش صحرایی می باشد. در این مطالعه تجربی، 30 سر موش صحرایی نر نژاد SD به صورت تصادفی به سه گروه ده تائی تقسیم شدند. گروه اول به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. گروه دوم (گروه UUO) که بعد از انسداد یک طرفه حالب، روغن زیتون را به مدت پانزده روز (شروع یک روز قبل از جراحی) به صورت داخل صفاقی دریافت کرد. گروه سوم (گروه UUO-Vit E) که بعد از انسداد یک طرفه حالب ویتامین E را با دز Iu/kg 50 یک بار در روز به مدت پانزده روز (شروع یک روز قبل از جراحی) به صورت داخل صفاقی دریافت کرد. برای تشخیص تغییرات بافتی در روز چهارده بعد از جراحی، کلیه چپ بعد از تثبیت در فرمالین و انجام مراحل مختلف پاساژ بافتی با روش های هماتوکسیلین- ائوزین، تری کروم ماسون و پاس رنگ آمیزی شد.در مطالعات هیستوپاتولوژی در گروه UUO، اتساع فضای ادراری کپسول بومن، آتروفی شدید گلومرولی و توبولی، اسکلروز پیرامون گلومرول، تجمع سلول های تک هسته ای در بافت بینابینی کلیه، دژنراسیون منتشر و شدید سلول های توبولی، افزایش ضخامت لایه اپی تلیالی کپسول بومن، ادم پیرامون عروقی، فیبروز بافت بینابینی کلیه، خونریزی و فیبروز تحت کپسولی مشاهده گردید. تجویز ویتامین E حین انسداد حالب در گروه UUO-Vit E توانست ضایعات و فیبروز ناشی از انسداد حالب را در بافت کلیه به طور معنی داری کاهش دهد. نتایج مطالعه نشان داد که انسداد حالب باعث فیبروز کلیه و آسیب شدید بافت کلیه می شود و تجویز همزمان ویتامین E باعث کاهش آسیب های بافتی و فیبروز ناشی از انسداد حالب می گردد.
    کلیدواژگان: ویتامین E، انسداد یک طرفه میزنای، آسیب شناسی بافتی، موش صحرایی
  • حسین هاشم زاده فرهنگ، شهاب نوتاش، مسعود سعیدی صفحات 393-398
    آلودگی انگلی در آبزیان بخش مهمی از بیماری های آنها را به خود اختصاص می دهد. برای انجام بررسی میزان شیوع آلودگی انگلی پوست ماهی های قزل آلای رنگین کمان در مرداد ماه 85 به ترتیب به 5 مزرعه پرورشی قزل آلای رنگین کمان مراجعه و از استخرهای هر مزرعه تعداد 386 عدد ماهی قزل آلای رنگین کمان 300-250 گرمی به صورت تصادفی جمع آوری و مورد آزمایش قرار گرفتند. طبق این بررسی از مجموع 1930 نمونه مورد بررسی در 5 مزرعه 14 مورد آلوده به ایکتیوفتیریوس (7/0%)، 890 مورد آلوده به تریکودینا (1/46%)، 41 مورد آلوده به داکتیلوژیروس (1/2% )، 111 مورد آلوده به ژیروداکتیلوس (8/5%) و 874 مورد هم فاقد انگل (3/45%) بودند. بیشترین میزان آلودگی مربوط به انگل تریکودینا می باشد.
    کلیدواژگان: قزل آلای رنگین کمان، آذربایجانشرقی، ایکیتوفتیریوس، تریکودینا، داکتیلوژیروس، ژیروداکتیلوس
  • مهدی قادری جویباری، محمد علی ملبوبی، مهرداد ایرانی، وحید رضایی پور، مهدی محمد زاده نقارچی صفحات 399-410
    در این مطالعه اثر دو باکتری سودوموناس پوتیدا و پانتوا اگلومرانس از خانواده باکتری های حل کننده فسفات به عنوان پروبیوتیک برسطح سرمی فسفر، آلکالین فسفاتاز، برخی خصوصیات لاشه و عملکرد جوجه های گوشتی مورد بررسی قرار گرفت. این باکتری ها که به روش غربالگری از خاک نواحی مختلف کشور جدا گردیده اند، در این آزمایش به صورت مخلوط در جیره مورد استفاده قرار گرفتند. این آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی و به صورت آزمایش فاکتوریل 4×2 به اجرا در آمد. فاکتورها شامل پروبیوتیک در چهار سطح (1-عدم استفاده، 2-استفاده در کل دوره، 3-استفاده در دوره های آغازین و رشد، 4- استفاده در دوره پایانی) و فسفر در دو سطح (1-قابل دسترس و2-کل) بودند. در این آزمایش 8 تیمار، 4 تکرار و 20 قطعه جوجه در هر تکرار و در مجموع640 قطعه جوجه یک روزه گوشتی از سویه تجاری راس مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج جداول مقایسه میانگین ها نشان داد که باکتری های مورد نظر موجب افزایش معنی داری در وزن زنده، سرانه خوراک مصرفی و بهبود ضریب تبدیل غذایی گردیدند (05/0>p). پروبیوتیک جدید موجب افزایش بازده لاشه و فسفر سرم گردید (05/0>p). از سویی دیگر کاهش معنی داری در چربی محوطه بطنی و آلکالین فسفاتاز سرم مشاهده شد (05/0>p). همچنین وزن ران ها وسینه تحت تاثیر قرار نگرفت (05/0>p). نتایج این آزمایش نشان داد که باکتری های بکار رفته در این آزمایش موجب بهبود عملکرد و افزایش زیست فراهمی فسفر می شوند.
    کلیدواژگان: پروبیوتیک، باکتری های حل کننده فسفات، آلکالین فسفاتاز، جوجه گوشتی
  • علیرضا صیداوی صفحات 411-420
    در این مطالعه روش دنسیتومتری برای محاسبه جمعیت نسبی باکتری های اشریشیا کلی در بخش های مختلف روده جوجه های گوشتی مورد بررسی قرار گرفت. پس از آماده سازی نمونه های محتویات گوارشی، فرآیند خالص سازی و استخراج DNA محتویات دوازدهه، ژئوژنوم، ایلئوم و روده کور صورت گرفت. با استفاده از دو جفت آغازگر رفت و برگشت، یک واکنش زنجیره ای پلیمراز اختصاصی جهت شناسایی اختصاصی کلیه باکتری های اشریشیا کلی و یک واکنش زنجیره ای پلیمراز اختصاصی برای شناسایی اختصاصی کلیه باکتری های موجود در دستگاه گوارش جوجه ها انجام گردید. با مقایسه و تجزیه و تحلیل باندهای مرئی شده بر اساس رویه رگرسیون خطی با برون یابی با استفاده از تکنیک دنسیتومتری و نرم افزار Gel Proc Analyzer، تراکم باندهای اختصاصی باکتری های اشریشیا کلی به دست آمد. جمعیت این باکتری در سنین مختلف هم به تفکیک بخش های متفاوت دستگاه گوارش جوجه ها تعیین شد. نتایج آزمایش نشان داد 000004/0 درصد باکتری های دوازدهه، 07/0 درصد کل باکتری های ژئوژنوم، 64/0 درصد کل باکتری های موجود در ایلئوم و 51/2 درصد باکتری های روده کور متعلق به گونه اشریشیا کلی بودند. همچنین باکتری اشریشیا کلی در چهار روزگی، 76/1 درصد کل باکتری ها، در چهارده روزگی 01/0 درصد کل باکتری ها و در سی روزگی 80/0 درصد کل باکتری های دستگاه گوارش جوجه ها را تشکیل می دهند. علاوه بر این معلوم شد در چهار روزگی در ژئوژنوم، ایلئوم و روده کور به ترتیب 30/0، 05/2 و 97/3 درصد کل باکتری ها از گونه اشریشیا کلی بوده و در دوازدهه این باکتری وجود نداشت. در چهارده روزگی هم در ژئوژنوم، ایلئوم و روده کور به ترتیب 000009/0، 00011/0 و 08/0 درصد کل باکتری ها از گونه اشریشیا کلی بودند و در دوازدهه این باکتری وجود نداشت. در سی روزگی هم در دوازدهه، ایلئوم و روده کور به ترتیب 00011/0، 009/0 و 40/2 درصد کل باکتری ها از گونه اشریشیا کلی بودند و در ژئوژنوم این باکتری وجود نداشت. به عنوان نتیجه گیری کلی شیوه دنسیتومتری مبتنی بر نتایج PCR را می توان روشی سودمند برای تعیین جمعیت نسبی باکتری های گونه اشریشیا کلی دستگاه گوارش طیور دانست.
    کلیدواژگان: دنسیتومتری، اشریشیا کلی، واکنش زنجیره ای پلیمراز، جوجه
|
  • A. Nobakht, H.R. Hassanzadeh, S. Mahdavi Pages 359-365
    This study was conducted to evaluate the effects of rations with different levels of energy on performance of laying hens. The experiment was conducted with two hundred and fifty six laying hens of commercial Hi-Line W-36 strain in a completely randomized design with 4 treatment and 4 replicates (16 laying hens in each replicate). Treatments included: (1) diet with amount of metabolizable energy recommended by NRC 1994 (as control group), (2) diet with 10% higher level of metabolizable energy than recommended by NRC 1994, (3) diet with 10% lower level of metabolizable energy than recommended by NRC 1994 and (4) diet with 15% lower level of metabolizable energy than recommended by NRC 1994 that were used for 10 weeks (from 41 to 51 weeks of age). The results indicated that the amount of feed intake was significantly different among treatments (p
    Keywords: Performance, laying hen, energy level, egg traits
  • B. Amouoghli Tabrizi, A. Hassanpour, V. Kohi, A. Ostovar, A. Alizade Pages 367-375
    Diabetes mellitus is an important problem amongst human and animals. In veterinary medicine too, diabetes mellitus occurs in many animals particularly household pets. This study was conducted in order to evaluate the effect of date consumption on serumic levels of glucose, triglyceride, cholesterol, LDL, VLDL and HDL in rats suffering from experimental diabetes mellitus. Thirty male wistar rats with the age of 8 weeks and mean body weight of 200±20 gr were selected and divided into 5 groups so that there were 6 rats per group. The groups consisted of day one healthy control, final day healthy control, healthy treatment consuming date, diabetic treatment consuming date and diabetic control group. Diabetic treatment and control groups received 100 mg/kg of alloxan subcutaneously to create experimental diabetes. The two healthy control groups also received equal amounts of normal saline solution subcutaneously. The injections were repeated a week later in all groups. After observing the diabetes symptoms including polydipsia, polyuria, glucosuria and hyperglycemia in groups that were given alloxan, feeding of healthy and diabetic treatment groups with equal ratio of date and pellet was initiated. Final day healthy control group and diabetic control group were fed only with pellet. The groups were fed for 10 days following the start of diabetes symptoms. Blood samples were collected from all groups on day 10. Evaluation of the serumic levels of glucose, cholesterol and LDL revealed statistically significant increase in diabetic control group in comparison with the healthy control groups and also in healthy and diabetic treatment groups consuming date as compared with diabetic control and healthy groups (p
    Keywords: Diabetes, Alloxan, dates, serum biochemical parameters, Rat
  • A. Javadi, H. Mirzaii, I. Ebrahimi Pages 377-382
    Probiotics are products from microbial cells that have useful influence on health and tranquility of humans. According to numerous studies, many valuable properties such as anti-mutagenic, anti-carcinogenic, boosting body immunity and resistance against enteric pathogens have been attributed to probiotics. Therefore the aim of this study is to specify the effect of probiotics use in the diet of broilers on microbial hazards of poultry meat. For this purpose, two groups of treatment and control each containing 40 broiler chicks were chosen and edible probiotic were given to the treatment group throughout the whole 55 days of the rearing period under the same conditions and following slaughter 100 grams of skin and breast meat samples were collected from each carcass and transferred to food hygiene laboratory of the veterinary faculty under sterile conditions. Total microbial count, Staphylococcus aureous, fecal Streptococci, Clostridium perferingens, Coliforms counts and detection of Salmonella and E.coli were performedon the samples according to standard approaches of Iran. The results were analyzed using independent t-Test and Chi-square test. Comparison of the means of total microbial count, coliform, enteric streptococci and meat staphylococcus counts in the control and treatment group using independent t-Test showed a significant reduction (p
    Keywords: Probiotics, hazards, poultry, meat
  • G.H. Mousavi, D. Mohajeri, A. Agebati Maleki, R. Kafash Elahi, M. Neshat, H. Khayat Nouri Pages 383-391
    Vitamin E is an important antioxidant, which plays a vital role in preventing free radical induced reperfusion injuries. Any disorder in the normal urinary flow is termed obstructive nephropathy which could ultimately lead to hydronephrosis, atrophy and complete impairment of renal function. The aim of this study was to determine the effect of vitamin E on renal tissue following complete unilateral urethral obstruction in the rat. In this experimental study, 30 adult male Sprague-Dawley rats were randomly divided into three groups each containing 10 rats. The first group was considered as the control group. Following Unilateral urethral obstruction (UUO), rats in the second group received olive oil intraperitoneally for 15 days starting one day before surgery. Group three rats were given 50 Iu/kg of Vitamin E intraperitoneally for 15 days starting one day before unilateral obstruction (UUO-Vit E). Rats were euthanized at day 14 after surgery for histopathological evaluation and their left kidneys were collected and fixed in formalin and stained with Hematoxylen and Eosin, Trichrome-masson and Periodic Acid Schiff techniques. Histopathological evaluation revealed dilation of the Bowman’s capsule, severe glomerular and tubular atrophy, periglomerular sclerosis, interstitial infiltration of mononuclear cells, severe diffuse tubular degeneration, epithelial thickening of Bowman’s capsule, perivascular edema, interstitial fibrosis, hemorrhage and sub capsular fibrosis in the UUO group. Vitamin E administration in the UUO-Vit E group significantly decreased renal tissue lesions and fibrosis. The result of the present study indicated that urethral obstruction leads to severe renal fibrosis and tissue damage and concurrent administration of Vitamin E decreases tissue lesions and fibrosis resulting from the obstruction.
    Keywords: Vitamin E unilateral urethral obstruction_Histopathology_Rat
  • H. Hashemzadeh, Sh Notash, M. Saeedi Pages 393-398
    Parasitic infestations constitute an important part of aquatic animal diseases. In order to study the prevalence of parasitic skin infections of rainbow trouts in mordad of 1385, 5 breeding farms were selected and 386 rainbow trouts with the body weight of 250-300 gr were collected randomly from each farm and examined. Of the 1930 examined specimens of 5 farms in this study, 14 were infected by Ichthyophthirius sp. (0.7%), 890 by Trichodina sp. (46.1%), 41 by Dactylogyrus sp. (2.1%), 111 by Gyrodactylus sp. (508%) and 874 were without any parasitic infections (45.3%). The highest infection rate belonged to Trichodina sp.
    Keywords: Rainbow trout, East Azarbaijan, ichthyophthirius, trichodina, dactylogyrus, gyrodactylus
  • M. Ghaderi Jouybari, M.A. Malbobi, M. Irani, V. Rezaei Pour, M. Mohammad Zadeh Nagharchi Pages 399-410
    In this study, the effect of Pseudomonas Putida and Pantoa Agglomerans which belong to phosphate solublizing bacteria was investigated as a probiotic on serum concentrations of phosphorous and alkaline phosphatase, some carcass characteristics and performance of broiler chicks. These bacteria, which were isolated with screening soil samples collected from various regions of Iran, were mixed with the diet. The experiment was conducted on a completely randomized design and a 2×4 factorial arrangement. The factors consisted of 4 probiotic levels (1-no probiotic use, 2- probiotic use through out rearing, 3- probiotic use at the start of rearing and during growth period, 4- probiotic use at the end of the rearing period) and 2 phosphorus levels (1-available, 2-total). In this experiment, 8 treatments, 4 replicates with 20 chicks at each replicate and a total of 640 day old chicks of ROSS strain were used. Comparison of means indicated that the probiotic had significantly increased body weight, feed intake and feed conversion ratio (p0.05). Also there was no significant effect on breast and thigh weight (p
    Keywords: probiotic, phosphate solublizing bacteria, alkaline phosphatase, Broiler
  • A.R. Seidavi Pages 411-420
    In this study, the densitometry technique for calculating of the relative population of Escherichia coli in various segments of the intestine of broiler chicks was evaluated. Following preparation of the intestinal contents, the process of extraction and purification of DNA from the contents of duodenum, jejunum, ileum and cecum was undertaken. A specific polymerase chain reaction (PCR) using two pairs of primers was employed to detect Escherichia coli and total bacteria present in the gastrointestinal tract of the chicks. Specific bands of E.coli were obtained using densitometry and Gel Proc Analyzer software based on linear regression with extrapolation. E.coli populations at different ages were also determined in various segments of the gastrointestinal tract of the chicks. The Results of this experiment indicated that 0.000004%, 0.07%, 0.64% and 2.51% of total bacteria present in the duodenum, jejunum, ileum and cecum respectively consisted of E.coli. Also, E.coli constitutes 1.76, 0.01 and 0.80% of the total intestinal bacteria of chicks at 4, 14 and 30 days of age respectively. Furthermore, it was shown that at 4 days of age, 0.30, 2.05 and 3.97% of the total bacteria present in the jejunum, ileum and cecum respectively were from E.coli species and this bacteria was absent in the duodenum. At 14 days of age these figures were 0.000009%, 0.00011% and 0.08% respectively while at 30 days of age 0.00011%, 0.009% and 2.40% of all bacteria in the duodenum, ileum and cecum were E.coli species and this bacteria was absent in the jejunum. In conclusion, the densitometry method based on PCR results can be regarded as a useful tool for densitometry the relative population E.coli in the gastrointestinal tract of poultry.
    Keywords: Densitometry, escherichia coli, polymerase cycling reaction, chick