فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال دوم شماره 2 (پیاپی 6، تابستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/06/02
  • تعداد عناوین: 9
|
  • افشین جوادی، حمید میرزایی، علی مردانی صفحات 93-100
    خیساندن لاشه های پرندگان در آب داغ اسکالدر به منظور شل شدن پرها در فولیکول ها و متعاقبا سهولت در پرکنی یکی از نقاط بحرانی کشتارگاه طیور می باشد. خنک سازی و شستشوی لاشه ها از دیگر نقاط بحرانی کشتارگاه طیور می باشد که سبب آلودگی متقاطع لاشه ها می شود. لذا تعیین تغییرات بار آلودگی آب اسکالدر و آب چیلر در زمان های مختلف هدف این مقاله می باشد. برای این منظور از آب اسکالدر و چیلر به طور مجزا به میزان 50 میلی لیتر در زمان های 0، 5/0، 1، 5/1، 2 و 5/2 ساعت بعد از شروع کار کشتارگاه با شش بار تکرار نمونه گیری انجام گردید و شمارش تام باکتری های مزوفیل و ترموفیل در اسکالدر و باکتری های مزوفیل و سایکروفیل در چیلر بررسی شد. نتایج نشان داد که بار مزوفیلی در اسکالدر با گذشت زمان کاهش ولی ترموفیل ها افزایش معنی دار دارد (01/0p<). همچنین بار مزوفیلی و سایکروفیلی چیلر کاهش معنی دار نشان داد (01/0p<).
    کلیدواژگان: کلیدی: اسکالدر، چیلر، بار میکروبی
  • بررسی آلودگی های کرمی لوله گوارش سگهای ولگرد و خانگی شهرستان تبریز
    یعقوب قره داغی، سید علی شبستری اصل، رضا حسام ساداتی صفحات 101-107
    از مهرماه تا آذرماه سال 1386 تعداد 100 قلاده سگ ولگرد و خانگی در شهرستان تبریز جهت تعیین میزان شیوع آلودگی های کرمی گوارشی به وسیله روش های فلوتاسیون با آب نمک اشباع و روش رسوبی تلمن مورد آزمایش مدفوع قرار گرفتند. 31 مورد (31 درصد) نمونه های مدفوع مورد آزمایش، آلوده به کرم های گوارشی بودند. در نمونه های مدفوع آلوده، تخم دو نوع سستود و سه نوع نماتود شناسایی شدند. تخم کرم های شناسایی شده عبارت بودند از: تنیا هیداتیژنا (4 درصد)، دیپلیدیوم کانینوم (6 درصد)، توکسوکارا کانیس (10 درصد)، انکیلوستوما کانینوم (6 درصد) و تریشوریس ولپیس (5 درصد). در این مطالعه تخم هیچ نوع ترماتود و لارو هیچگونه نماتودی مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: سگها، نمونه های مدفوعی، کرم، تبریز
  • علی حسن پور، غلامرضا افشاری، امیر پرویز رضایی صابر، علی مردانی صفحات 109-117
    این مطالعه روی 20 راس گاو مبتلا به تیلریوز و 12 راس گاو سالم به منظور ارزیابی عملکرد بالینی شکمبه و وضعیت اکوسیستم شکمبه انجام شد. رخداد تب در گاوهای مبتلا به تیلریوز به طور معنی داری بیشتر از گاوهای گروه سالم بود (05/0p<). حرکات شکمبه و قوام آن در ملامسه در گاوهای گروه بیمار کاهش داشت ولی این کاهش معنی دار نبود. قوام محتویات شکمبه به طور معنی داری نسبت به گاوهای گروه سالم تغییر پیدا کرده بود (05/0p<)، ولی تغییر در بو و رنگ محتویات شکمبه معنی دار نبود. میانگین pH شکمبه در گاوهای گروه بیمار به طور غیرمعنی داری بیشتر از گاوهای گروه سالم بود. میانگین زمان ترسیب و زمان تست احیاء متیلن بلو توسط محتویات شکمبه بیشتر از گاوهای گروه سالم بود. اسیدیته تام محتویات شکمبه در گاوهای گروه مبالا به تیلریوز کاهش معنی داری را نشان می داد (05/0p<). تعداد تک یاخته ها و نسبت تک یاخته های زنده به مرده و مورفولوژی باکتری های شکمبه در گاوهای مبتلا به تیلریوز نسبت به گاوهای گروه سالم تغییر قابل توجهی نداشت. نتیجه نهایی این که در بیماری تیلریوز عملکرد بالینی شکمبه و وضعیت عملکرد اکوسیستم شکمبه تحت تاثیر قرار گرفته و باید در درمان تیلریوز به این موارد توجه کرد.
    کلیدواژگان: شکمبه، میکروفلور شکمبه، گاو، تیلریوز
  • امیرپرویز رضایی صابر، مجید خویلو، یوسف نوری خشندرق صفحات 119-124
    شناخت هر چه بیشتر بیماری های متابولیک و جلوگیری از هر گونه کاهش تولید در دامپروری مفید می باشد. یکی از مهم ترین بیماری های متابولیک، مشکلات مربوط به کمبود کلسیم و فسفر در دام ها به خصوص دام های پرتولید می باشد که از عوارض آن می توان به بیماری های استئومالاسی، ریکتز، تب شیر و هموگلوبینوری پس از زایمان و اختلالات تولید مثلی اشاره نمود. این مطالعه در گاوهای شیری دورگ غیر آبستن صورت پذیرفت. در این بررسی، در اواسط هر فصل، طی مراجعات روزانه به کشتارگاه، خونگیری توسط لوله های ونوجکت انجام و پس از انتقال به آزمایشگاه و تهیه سرم، مقادیر Ca، P و ALP سرم ها به روش اسپکتروفتومتری اندازه گیری گردید. در هر فصل 100 نمونه و کلا 400 نمونه مورد مطالعه گرفت. میانگین سرمی Ca، P و ALP در فصل بهار به ترتیب mg/dl 02/0± 83/8، mg/dl 07/0± 88/3، Iu/lit 8/0 ± 4/163، در فصل تابستان به ترتیب mg/dl 03/0±05/9، mg/dl 01/0± 19/4 ،Iu/lit 2/1 ± 7/240، درفصل پائیز به ترتیب mg/dl 07/0±03/9، mg/dl 02/0± 33/5 ، Iu/lit 3/2± 06/185 و در فصل زمستان به ترتیب mg/dl 09/0± 33/9، mg/dl 08/0± 74/5، Iu/lit 4/7 ± 03/230 به دست آمد. با توجه به مقادیر نرمال کلسیم، فسفر و آلکالین فسفاتاز در گاو، در فصل بهار 3/6% موارد کمبود کلسیم و در 83% موارد کمبود فسفر، در فصل تابستان در 80% موارد کمبود تحت بالینی فسفر و در فصل پائیز در 3/7% موارد کمبود Ca و در فصل زمستان در 45/9% موارد کمبود Ca و در 36/7% موارد افزایش ALP مشاهده گردید. به نظر می رسد کاهش معنی دار میزان Ca و P در فصل بهار و میزان P در فصل تابستان (01/0p<) ، می تواند به دلیل استفاده از علوفه سبز با کاروتن بالا باشد که در میزان جذب ویتامین D تداخل می کند و کاهش میزان Ca در فصول پائیز و زمستان می تواند به دلیل هوای سرد و استفاده از غذای دستی و عدم نورگیری کافی باشد. افزایش میزان ALP با کمبود Ca نیز در فصل زمستان همخوانی دارد. همچنین در این مطالعه کاهش مقادیر سرمی کلسیم و فسفر در سنین 5-4 سال نسبت به سایر سنین معنی دار بود (01/0p<) که می تواند به دلیل افزایش تولید در این محدوده زمانی باشد.
    کلیدواژگان: گاو شیری، کلسیم، فسفر، آلکالین فسفاتاز، سرم، کشتارگاه تبریز
  • جلال شایق، هادی کیوان فر، جلیل دلگری شرف، منصور خاکپور صفحات 125-128
    در این مطالعه واریانت های بیوشیمیائی در میان بیوارهای مربوط به 24 جدایه پاستورلا مولتوسیدای گوسفندی که توسط روش تخمیر میکروپلیت تعیین بیوتیپ شده اند، مطالعه شده است. همه جدایه ها از گوسفندان دچار آبریزش بینی استان آذربایجان شرقی جداسازی شده بودند. از میان 5 بیوار شناسائی شده شامل بیوارهای 2، 3، 6، 7 و 11 تنها بیوارهای 6 و 7 دارای واریانت های بیوشیمیائی بودند. واریانت های مانیتول منفی، مانیتول منفی- اورنتین دکربوکسیلاز (ODC) منفی و مانیتول منفی - مالتوز منفی در میان بیوارهای 6 و نیز واریانت های ساکاروز مثبت در میان بیوارهای 7 از اختصاصات پاستورلا مولتوسیدای گوسفندی در این منطقه است.
    کلیدواژگان: پاستورلا مولتوسیدا، واریانت های بیوشیمیائی، گوسفند، آذربایجان شرقی
  • داریوش مهاجری، مهران مسگری عباسی، غفور موسوی، یوسف دوستار، بهرام عمواوغلی تبریزی صفحات 129-143
    دیابت ملیتوس اختلالی متابولیکی است که گریبانگیر بشر بوده و از شیوع بالایی در سراسر جهان برخوردار می باشد. نارسایی های کبدی و کلیوی از عوامل عمده مرگ و میر در این بیماری شناخته شده اند. گیاهان بسیاری از سراسر جهان جهت مداوای افراد دیابتیک توصیه شده اند. هدف از این مطالعه ارزیابی اثرات محافظتی عصاره الکلی کلاله زعفران بر بافت کبد و کلیه موش های صحرایی دیابتی شده توسط آلوکسان می باشد. بدین منظور، 72 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار، به طور تصادفی در 6 گروه 12 تایی (شاهد سالم، سالم تیمار با عصاره، دیابتیک ملایم، دیابتیک ملایم تیمار با عصاره، شدیدا دیابتیک و شدیدا دیابتیک تیمار با عصاره) توزیع گردیدند. موثرترین دز کاهنده قند خون عصاره (40 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن)، به شکل محلول در سالین نرمال (10 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) به صورت داخل صفاقی و به مدت 30 روز متوالی به گروه های تیمار با عصاره تزریق شد. گروه های شاهد نیز به همان روش، سرم فیزیولوژی دریافت کردند. 4 ساعت بعد از آخرین تزریق عصاره، هم زمان همه موش ها با ایجاد جابه جایی در مهره های گردن به راحتی کشته شدند. نمونه های بافتی اخذ شده از کبد و کلیه تمامی موش ها در فرمالین بافری 10 درصد پایدار گردید. از نمونه های فوق با استفاده از شیوه های رایج پاساژ بافت و تهیه مقطع، برش های هیستولوژی به ضخامت 5 میکرون تهیه گردید. آسیب شناسی بافتی کبد و کلیه موش های دیابتی شده، حاکی از بروز تغییرات دژنراتیو در هپاتوسیت های اطراف وریدچه مرکزی، گلومرولیت غشایی- افزایشی، تورم سلول های پوششی لوله های ادراری، ارتشاح لمفوسیتی، پرخونی و خونریزی بود. آسیب های مذکور در موش های شدیدا دیابتیک بارزتر بود. در مشاهدات ریزبینی، کبد و کلیه موش های دیابتیک تیمار با عصاره زعفران تقریبا طبیعی به نظر می رسیدند. نتایج بررسی حاضر نشان می دهد که عصاره الکلی کلاله زعفران مانع از بروز آسیب های زود هنگام کبد و کلیه در موش های صحرایی دیابتیک تجربی می گردد. بنابراین، این عصاره می تواند پس از انجام کارآزمایی های شاهددار اتفاقی، به عنوان عاملی موثر در پیش گیری نفروپاتی و هپاتوپاتی دیابتی توصیه گردد.
    کلیدواژگان: زعفران، کلاله، عصاره الکلی، دیابت، آلوکسان، هیستوپاتولوژی
  • محمد مشایخی، میر هادی خیاط نوری، علی حسن پور، بهرام عمواوغلی تبریزی صفحات 145-151
    هدف از تحقیق، ارزیابی توان ورزشی اسب های عرب پس از تجویز اسید آسکوربیک خوراکی می باشد. مطالعه روی دو گروه 20 راسی شاهد و تیمار از ن‍ژاد عرب در محدوده سنی 9-4 سال و با وزن 550-450 کیلوگرم انجام شد. پس از معاینه عمومی اسب ها از لحاظ سلامتی، به گروه تیمار روزانه 20 گرم اسید آسکوربیک تا 30 روز خورانده شد. در پایان 30 روز دوباره معاینه عمومی انجام و دو نمونه خون از ورید وداج به همراه الکتروکاردیوگرام در زمان استراحت و بلافاصله پس از تمرین در پیست 2160 متر از هر دو گروه اخذ گردید. در تجزیه و تحلیل آماری نتایج، میانگین مقادیر سرمی آسپارتات آمینوترانسفراز، لاکتات دهیدروژناز، کراتین فسفوکیناز، لاکتات و اسید اوریک هر دو گروه شاهد و تیمار بعد از ورزش در مقایسه با قبل از ورزش به طور معنی دار (05/0p<) افزایش یافته بود، ولی میانگین میزان سرمی اسید آسکوربیک در هر دو گروه شاهد و تیمار پس از ورزش کاهش (05/0p<) یافته بود. میانگین تعداد ضربان قلب، در هر دو گروه شاهد و تیمار،بعد از ورزش نسبت به قبل از آن، افزایش معنی دار (05/0p<) داشت. تغییرات غیرطبیعی الکتروکاردیوگرام در هیچ یک از موارد، مشاهده نشد. با توجه به معنی دار بودن (05/0p<) اختلاف میانگین مقادیر کراتین فسفوکیناز و لاکتات پس از ورزش بین گروه های شاهد و تیمار، می توان گفت تجویز اسید آسکوربیک، توانائی ورزشی اسب های عرب را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: اسید آسکوربیک، اسب عرب، توانایی ورزشی
  • امیرعلی کاوه، پرویز تاجیک، حمید قاسم زاده نوا، کیوان عبدی، پژمان میرشکرایی صفحات 153-163
    هدف از این مطالعه بررسی اثر اینوزیتول با غلظت 1 نرمال بر جدا شدن قطره پروتوپلاسمی و الگوی حرکتی اسپرم های دم اپیدیدیم گاومیش رودخانه ای می باشد. بدین منظور، با مراجعه به کشتارگاه صنعتی ارومیه، از ماه فروردین تا ماه شهریور 1386، 50 جفت بیضه از گاومیش های نر بالغ بلافاصله بعد از کشتار جمع آوری و در مجاورت یخ 4 درجه سانتی گراد در عرض نیم ساعت به آزمایشگاه منتقل گردید. سپس اسپرم های ناحیه دم اپیدیدیم با چند برش در ناحیه فاقد رگ های خونی جمع آوری و به محیط Hams F10 با pH نرمال اسپرم (7/6 الی4/7) در انکوباتور Co2 و به همراه 10% سرم جنین گاو منتقل و پس از 15 دقیقه انکوباسیون در دمای 37 درجه سانتی گراد، اینوزیتول با غلظت 1 نرمال به اپندورف های حاوی اسپرم اضافه گردید. سپس در دقایق 15، 30، 45، 60، 90، 120، 180، 240 و360 از نمونه های فوق لام هایی با رنگ آمیزی ائوزین- نیگروزین تهیه و هم زمان با نرم افزارCASA جهت ارزیابی الگوهای حرکتی بررسی گردید. لام های رنگ آمیزی شده از نظر تعداد اسپرم های زنده و مرده و اسپرم های دارای قطره و فاقد قطره پروتوپلاسمی پروگزیمال و دیستال شمارش گردید. داده های به دست آمده از نرم افزار CASA با آزمون تی (t-Test) آنالیز گردید. نتایج نشان داد که اینوزیتول 1 نرمال تاثیر معنی دار در الگوهای حرکتی اسپرم ها نداشته اما در زمان های 30، 120، 180 و 240 باعث افزایش معنی دار (05/0>p) در تعداد اسپرم های زنده فاقد قطره پروتوپلاسمی می گردد.
    کلیدواژگان: اسپرم، قطره پروتوپلاسمی، اینوزیتول، گاومیش رودخانه ای
  • علی رضاپور، جعفر مجیدی، مرتضی تهموزی صفحات 165-170
    این مطالعه به منظور بررسی اثرات ویتامین E و سلنیوم بر سطح سرمی هورمون های تیروئیدی در اسب نژاد عرب انجام گرفت. در این مطالعه 12 راس اسب نژاد عرب نر که تقریبا هم سن بودند، انتخاب و بر اساس سن (4و 5 ساله) در دو گروه 6 راس تقسیم شدند. در هر گروه، از 6 راس اسب، به 3 راس، ویتامین E و سلنیوم با دز ا میلی لیتر به ازای 30 کیلوگرم وزن بدن (ساخت کارخانه نصرفریمان حاوی 50 میلی گرم ویتامین E و 5/0 میلی گرم سلنیت سدیم در هر میلی لیتر) هر 2 روز یک بار به صورت عضلانی و به مدت 6 روز و 3 راس نیز به عنوان شاهد، مشابه گروه تیمار تحت تزریق سرم فیزیولوژی قرار گرفتند. به فاصله هر 2 روز از هر تزریق، از اسب های هر گروه با استفاده از ونوجکت از ورید وداج خون گیری به عمل آمد. پس از جداسازی سرم توسط سانتریفیوژ، میزان T3 و T4 به روش الیزا اندازه گیری شد.بعد از تزریق اول، سطح سرمی هورمون های تیروئیدی افزایش آماری معنی داری نسبت به گروه شاهد نشان داد (05/0p<) در حالی که بعد از تزریق دوم، سطح سرمی T3 و T4 کاهش یافته و به میزان طبیعی و مشابه با گروه شاهد رسید اما بعد از تزریق سوم کاهش هورمون های T3 و T4 کاملا مشخص و از نظر آماری معنی داری بود (05/0p<). بر اساس نتایج حاصله، تزریق ویتامین E و سلنیوم بیش از دو نوبت باعث کاهش سطح سرمی هورمون های T3 و T4 در اسب می گردد که با کاهش متابولیسم پایه بدن همراه بوده و به نفع حیوان نمی باشد.
    کلیدواژگان: هورمون های تیروئیدی(T3 و T4)، ویتامین E و سلنیوم، اسب عرب
|
  • A. Javadi, H. Mirzaei, Ali Mardani Pages 93-100
    The soaking of bird carcasses in the hot water of scalder in order to loosen the feathers inside the follicles and facilitate the subsequent plucking is considered to be one of the critical points of the poultry slaughter house. Chilling and washing of the carcasses are the other critical points which can cause cross contamination. Thus the purpose of the present study was to determine the alterations in the microbial counts of scalder and chiller water at different times. For this reason, 50 ml samples of scalder and chiller water were collected separately at times zero, 0.5, 1, 1.5, 2 and 2.5 hours following slaughter with 6 replicates for each sample and the total mesophilic and thermophilic bacterial counts of scalder and the total mesophilic and psychrophilic bacterial counts of chiller were investigated. The results indicated that the mesophilic counts of scalder had decreased significantly over time but the thermophilic bacterial levels had increased significantly (p
    Keywords: Scalder, chiller, microbial level
  • A report on the alimentary canal helminthic infestation of stray and pet dogs in Tabriz
    Y. Gharedaghi, S.A. Shabestari, Asl, R. Hesam, Sadati Pages 101-107
    From September to December 2007, fecal specimens of 100 stray and pet dogs in Tabriz were examined by saturated salt flotation and Telmann sedimentation methods to determine the prevalence of gastrointestinal helminth infestation. Helminth infestation was encountered in 31 (31%) of the fecal samples examined. The eggs of two different cestodes and three different nematodes were identified in the contaminated fecal samples. The helminth eggs found were identified as Taenia hydatigena (4%), Dipylidium caninum (6%), Toxocara canis (10%), Ancylostoma caninum (6%) and Trichuris vulpis (5%). No trematoda eggs and nematode larvae were found in this study.
    Keywords: dogs, fecal samples, helminth, Tabriz
  • Ali Hasanpour, Gh Afshari, A.P. Rezaei, Saber, Ali Mardani Pages 109-117
    This study was conducted on 20 cows with theileriosis and 12 control cows in order to evaluate the clinical function of rumen and its ecosystem. The occurrence of fever in cows with theileriosis was significantly more than the control cows (p
    Keywords: Rumen, rumen microflore, cow, Theileriosis
  • A.P. Rezaei, Saber, M. Khoylou, Y. Nouri Khashandarag Pages 119-124
    Increasing knowledge of metabolic disorders and prevention of any prduction decrease is beneficial in animal breeding. Problems related to calcium and phosphorus deficiency in high producing animals are among the most important metabolic disorders with disease such as osteomalacia, rickets, milk fever, pos parturition hemoglobinuria and reproductive disorders named as the metabolic complications. This study was conducted on non pregnant crossbreed dairy cattle. In the middle of each season with daily referral to the abattoir, blood samples were collected in veneject tubes and after transfer to the laboratory, the serumic levels of Ca, P and ALP were measured by spectrophotometry. One hundred samples for each season and a total of 400 samples were studied. The mean serumic levels of Ca, P and ALP were 8.83±0.02 mg/dl, 3.88±0.07 mg/dl, 163.4±0.8 Iu/lit; 9.05±0.03mg/dl, 4.19±0.01mg/dl, 240.7±1.2 Iu/lit; 9.03±0.07 mg/dl, 5.33±0.02mg/dl, 185.06±2.3 Iu/lit and 9.33±0.09 mg/dl, 5.74±0.08 mg/dl, 230.03±7.4 Iu/lit, in the spring, summer, autumn and winter respectively. Considering the normal Ca, P and ALP values in cattle, 6.3% and 83% of cases had Ca and P deficiency respectively in the spring, 80% of cases had subclinical phosphorus deficiency in the summer, 7.3% of cases had subclinical phosphorus deficiency in the autumn and 9.45% and 7.36% of cases had Ca deficiency and ALP elevation respectively in the winter. The significant decrease in Ca and P levels in the spring and P levels in the summer (p
    Keywords: Dairy cattle, Ca, p, ALP, Serum, Tabriz abattoir
  • J. Shayegh, H. Keyvanfer, J. Dolgari Sharaf, M. Khakpour Pages 125-128
    In this study, biochemical variants of 24 ovine Pasteurella multocida isolates which were biotyped by microplate fermentation were studied. All isolates were taken from sheep with nasal discharge in East Azarbaijan province. Among the five identified biovars namely biovars 2, 3, 6, 7 and 11 only biovars 6 and 7 had biochemical variants. Manitol negative, manitol negative/ornitine decarboxylase negative and manitol negative maltose negative variants among biovar 6 and saccharose positive among biovar 7 are the characteristics of ovine P. multocida isolated from this province.
    Keywords: Pasteurella multocida, Biochemical variants, Sheep, East Azarbaijan
  • D. Mohajeri, M. Mesgari, Gh Mousavi, Y. Doustar, B. Amouoghli Tabrizi Pages 129-143
    Diabetes mellitus is a metabolic disorder affecting mankind and its incidence is considered to be high all over the world. Hepatic and renal insufficiencies are identified as the most important causes of death in this disease. A multitude of herbs has been described for the treatment of diabetics throughout the world. The aim of the present study was to assess the protective effects of ethanolic saffron stigma extract (Crocus sativus L.) on early hepatic and renal injuries in alloxan-induced diabetic rats. For this purpose, 72 male wistar rats were randomly assigned to six different groups of 12 rats each, including healthy control rats, healthy control rats receiving ethanolic saffron extract, mild diabetic (MD) rats, mild diabetic rats receiving ethanolic saffron extract, severely diabetic (SD) rats and severely diabetic rats receiving ethanolic saffron extract. The most effective dose of the extract in reducing blood glucose (40 mg/kg), dissolved in normal saline solution (10 ml/kg) was administered intraperitoneally to treatment groups receiving the extract for 30 consecutive days. Control groups received normal saline solution in the same manner. Four hours after the last extract injections, all rats were euthanized simultaneously by cervical dislocation. Tissue specimens were fixed in 10% buffered formalin and 5 micron thick sections were prepared using routine hitopathological techniques. Histopathology of the liver and kidney in diabetic rats showed a spectrum of changes including periportal degeneration, membranoproliferative glomerulitis, enlargement of lining cells of tubules, lymphocytic infiltration, hyperemia and hemorrhage. These injuries were more prominent in SD rats. The histopathological appearance of liver and kidneys in ethanolic extract treated diabetic rats was near normal. The findings of the present study indicate that ethanolic extract of Crocus sativus L. stigma has protective effects on early diabetic nephropathy and hepatopathy in experimentally induced diabetes. Therefore, ethanolic extract of Crocus sativus L. stigma is recommended for prevention of early renal and hepatic injuries in diabetes mellitus, after randomized clinical trials.
    Keywords: Crocus sativus L, stigma, ethanolic extract, Diabetes, Alloxan, Histopathology
  • M. Mashayekhi, M.H. Khayat, Nouri, A. Hassanpour, B. Amoghli, Tabrizi Pages 145-151
    The aim of this study was to evaluate the athletic performance of Arab horses fallowing oral administration of ascorbic acid. The study was conducted on two groups each consisting of 20 Arab horses with the age range of 4-9 years and body weight of 450-550 kg. After general examination of all horses, those in the treatment group received 20 grams of oral ascorbic acid daily for 30 days. At the end of 30 days period, general examination was performed once again and two jugular blood samples along with the electrocardiography after exercise at the 2160 meter track. Statistical analysis of the results indicated that the mean serumic levels of aspartate aminotransferase, lactate dehydrogenase, creatine phosphokinase, lactate and uric acid had significantly increased (p
    Keywords: ascorbic acid, Arabic horse, Performance
  • A.A. Kaveh, P. Tajik, H. Ghasemzadeh, Nava, K. Abdi, P. Mirshokraie Pages 153-163
    The purpose of this study is to determine the effects of 1Normal concentration of Inositol solution on the protoplasmic droplet detachment and motility patterns of epididymal tail sperms in the water Buffalo. Thus, 50 pairs of adult male water buffalo testicles were collected immediately alter slaughter during March to September 2007 from urmia abattoir and transported to the laboratory alongside 4ºC ice pack in 30 minutes. Epididymal tail sperms were collected by incising the hypo vascularized areas and transported to Hams F10 culture media with normal sperm pH (6.7-7.4) and containing 10% embryonic cell serum and following 15 minutes of incubation at 37oC inside the Co2 incubator, 1N solution Inositol was added to sperm containing microtubes. Eosin-nigrosin stained sperms were then prepared from the above mentioned samples at 15, 30, 45, 60, 90, 120, 180, 240 and 360 minutes and the motility patterns were investigated using the CASA software. The number of live and dead sperms and sperms with or without the proximal and distal protoplasmic droplets were counted in the stained sperms. The results obtained from the CASA software were analyzed using t-Test. The results indicated that 1N Inositol had no significant effect on sperm motility patterns but had significantly (p
    Keywords: Sperm, protoplasmic droplet, Inositol, water buffalo
  • Ali Rezapour, J. Majidi, M. Tahmouzy Pages 165-170
    This study was conducted evaluate the effect of vitamin E and Selenium injection on serumic levels of thyroid hormones in the Arabian horse. Twelve Arabian stallions of approximately equal age were selected and based on their age (4 and 5 years old), allocated to tow groups each consisting of six animals. In each group, three of the six horses were injected by vitamins E and selenium at a dose rate of 1cc/30 kg intramuscularly every tow days and the other three animals which were chosen as the controls were similarly injected by normal saline solution. Two days alter each injection; blood samples of the horses in each group were collected using venoject from the jugular vein. After separating the blood serum by centrifuging, the levels of T3 and T4 were measured using the ELISA technique. Following the first injection, the serumic levels of thyroid hormones demonstrated a significant increase in comparison with the controls (p
    Keywords: Thyroid hormones (T3_T4)_vitamin E selenium_Arabian horse