فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
پیاپی 2 (تابستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/06/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • یوسف دوستار، فرید سرکاراتی، افشین جوادی، وحید حاجی آبالو صفحات 65-70
    استرس های عضلانی می توانند از مسائل بسیار مهم مرتبط با کیفیت گوشت و بهداشت انسانی باشند. یکی از این عوامل استرس زا جمع آوری و حمل و نقل جوجه ها از فارم به کشتارگاه می باشد. در مطالعه حاضر ارتباط عوامل استرس زا با کیفیت گوشت جوجه ها مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای انجام این مطالعه، 30 قطعه جوجه گوشتی 60 روزه به ظاهر سالم از یک جنس و نژاد انتخاب و به طور مساوی در سه گروه (A و B به عنوان تیماروC به عنوان شاهد) توزیع گردیدند. شرایط تغذیه و نگه داری برای تمام جوجه ها یکسان در نظر گرفته شد. گروه تیمار A تحت آسیب های مختلف عضلانی متناسب با آسیب های ایجاد شده در زمان جمع آوری و نقل و انتقال جوجه ها به کشتارگاه قرار گرفت و جوجه های گروه تیمار B نیز تحت شرایطی مجبور به بال زدن شدید گردیدند. در گروه های تیمار و شاهد 12 ساعت پس از اعمال استرس، از بافت عضله سینه ای عمقی و خون جهت اندازه گیری کراتین فسفوکیناز و ازت تام فرار و تهیه مقاطع میکروسکوپی نمونه برداری انجام پذیرفت. در مشاهدات ظاهری، بافت عضله عمقی سینه در گروه های تیمار دچار تورم، کبودی وخونریزی شدید بود. در نمای ریزبینی، ادم، تورم آبکی سلول، نکروز و ارتشاح سلول های التهابی از نوع هتروفیل، لنفوسیت و ماکروفاژ مشاهده شد. در گروه شاهد تغییرات بافتی مشخصی دیده نشد. مقادیر آنزیم کراتین فسفوکیناز و ازت تام فرار در گروه های تیمار نسبت به گروه های شاهد افزایش یافته بود و اختلاف میانگین بین آن ها از لحاظ آماری نیز معنی دار بود (005/0P<).
    کلیدواژگان: استرس های عضلانی، کیفیت گوشت، جوجه های گوشتی
  • محمد علی ابراهیمی، سید سجاد حجازی صفحات 71-78
    این مطالعه برای مشخص شدن میزان و نحوه چرخش بخش های مختلف معده و نحوه شکل گیری، تکامل و توپوگرافی قسمت های مختلف آن در جنین گوسفند انجام پذیرفت. به این منظور، 14 راس جنین گوسفند در سنین 38، 40، 45، 47، 52، 58، 66، 75، 80، 88، 103، 110، 130 و 150 روزگی مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا تعداد 50 رحم آبستن میش از کشتارگاه جمع آوری و بعد از محاسبه سن و شماره زنی، در فرمالین بافری 10% پایدار گردیدند. سپس از سنین بالا شروع به کالبدگشایی نمونه ها نموده و توپوگرافی و وضعیت معده مورد بررسی قرار گرفت. هزارلا در حوالی روز 30 در سمت مقابل نگاری دیده شد و نتایج بررسی ها نشان داد که حول محور عمودی رشد می کند. در سن 38 روزگی شکمبه بزرگترین بخش و در جلوی نگاری قرار دارد. در 47 روزگی اندازه شکمبه و نگاری تقریبا برابر می باشد. در حوالی روز 52 شکمبه بزرگ شده به سمت خلف حرکت کرده و نگاری از زیر آن به جلو کشیده می شود. در روز 66 شکمبه بزرگترین حفره در مقایسه با سایر قسمت ها بود و نگاری کاملا در جلوی سایر قسمت ها مشاهده شد. شیردان در روز 103 بسیار حجیم بود و در روز 110 بزرگترین بخش معده را تشکیل می داد. بررسی ها نشان داد که در ابتدا شکمبه در جلو و شیردان در قسمت خلفی قرار دارد. به تدریج شکمبه بزرگتر شده و به بخش پشتی و خلف شیردان مهاجرت می کند. در نهایت نگاری از زیر شکمبه به جلو کشیده شده و قدامی ترین بخش معده را تشکیل می دهد.
    کلیدواژگان: آناتومی، جنین، گوسفند، معده
  • عبدالرضا رستگارنیا، وحید شفیع پور صفحات 79-88
    ترکیب رقیق کننده منی مورد استفاده قبل از انجماد نقش اساسی را در انجماد موفقیت آمیز اسپرماتوزوئیدها ایفا می کند. هدف از انجام این تحقیق شناسایی محلول بافری مناسب برای انجماد منی گاومیش در ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد کشورمی باشد. برای این منظور تعداد 16 انزال دو راس از گاومیش های نر مورد آزمایش جمع آوری گردید. نمونه های منی با کیفیت عالی و با داشتن بیش از 70 درصد اسپرماتوزوئید با تحرک رو به جلو در دمای 37 درجه سانتی گراد با سه رقیق کننده مورد نظر تریس، شیر پس چرخ و لاکتوز رقیق گردید.نمونه منی رقیق شده پس از طی مرحله خنک کردن (Cooling) در دمای 4 درجه سانتی گراد به مدت 2 ساعت و نیزاعمال زمان تعادل 6-4 ساعت در دمای 4درجه سانتی گراد متعاقب افزودن گلیسرول، در پایوت های 5/0 میلی لیتری فرانسویبا اعمال زمان انجماد مشخص قبل از ورود در ازت مایع منجمد گردیدند و در داخل کانتینرهای مخصوص نگه داری شدند. پساز گذشت 48 ساعت از زمان انجماد، یخ گشایی (Thawing) نمونه پایوت های منجمد مورد نظر در دمای 37 درجه سانتی گراد به مدت 30 ثانیه صورت گرفت. میزان تحرک و درصد اسپرماتوزوئیدهای با غشای پلاسمالمای سالم و یکپارچه و نیز آکروزوم های دست نخورده نمونه های مورد آزمایش پس از ذوب به ترتیب با استفاده از میکروسکوپ صفحه گرم با دمای 37 درجه سانتی گراد، آزمایش HOST و رنگ آمیزی گیمسا مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج ارزیابی میزان تحرک اسپرماتوزوئیدهای نمونه های منی منجمد تهیه شده بر اساس آزمون آنالیز واریانس نشان داد که درصد تحرک اسپرماتوزوئیدها (میانگین± انحراف معیار) در محیط رقیق کننده تریس (6/3±50) بیشتر از شیر پس چرخ (5/2±5/44) بوده و در رقیق کننده لاکتوز پائین (5/10±4/24) بود (01/0P<). در همین راستا درصد اسپرماتوزوئیدهای با غشای پلاسمالمای سالم و یکپارچهو نیز با آکروزوم دست نخورده برای رقیق کننده های تریس، شیر پس چرخ و نیز لاکتوز مورد نظر به ترتیب 2/1±4/41، 8/3±6/32و 4/9±24 ونیز 1/3±0/54، 1/4±4/50 و 2/12±3/27 درصد ثبت گردید (01/0P<). به طور کلی نتایج این بررسینشان داد که استفاده از رقیق کننده با بافر تریس نسبت به رقیق کننده های شیر پس چرخ و یا لاکتوز برای انجماد اسپرماتوزوئیدهای گاومیش مناسب و قابل توصیه می باشد.
    کلیدواژگان: رقیق کننده، اسپرماتوزوئید، گاومیش
  • صمد مسافری، وحید غفاری لاله، جعفر مجیدی، ایرج لطفی صفحات 89-96
    فاکتور اولیه آبستنی (EPF; Early Pregnancy Factor) یک پروتئین تعدیل کننده ایمنی می باشد که در سرم خون اکثر گونه های دام های اهلی در اوایل آبستنی قابل تشخیص می باشد. در این مطالعه، تشخیص آبستنی 41 راس گاو شیری متعاقب تلقیح مصنوعی بوسیله تشخیص فاکتور اولیه آبستنی در سرم خون با استفاده از تست ممانعت از تشکیل روزت (RIT; Rosette Inhibition Test) بررسی شده است. بر این اساس میزان فعالیت EPF در گاوهایی که 1 الی 3 و 4 الی 7 روز از تلقیح آن ها سپری شده بود، به وسیله تست RIT مورد اندازه گیری قرار گرفت. آبستنی 45 الی 60 روز پس از تلقیح مصنوعی به طریق لمس راست روده ای مورد تایید قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده میزان حساسیت، ویژگی، ارزش پیش گویی مثبت و منفی و صحت تست در تشخیص موارد مثبت آبستنی درگاوهایی که 1 الی 3 روز از تلقیح آن ها می گذشت به ترتیب برابر 88/88، 66/66، 72/72، 71/85 و 77/77 درصد و تیترهای به دست آمده در این دوره در گاوهای آبستن بالاتر از 8 واحد و در گاوهای غیرآبستن کمتر از 4 واحد بود و در مورد گاوهایی که 4 الی 7 روز از تلقیح آن ها سپری شده بود، به ترتیب برابر 91، 83/83، 33/83، 91 و 87 درصد و تیترهای به دست آمده در این دوره در گاوهای آبستن بالاتر از 8 واحد و در گاوهای غیرآبستن کمتر از 5 واحد گزارش گردید. به طور کلی نتایج به دست آمده در این تحقیق نشان داد که اختلاف معنی داری بین تیتر RIT گاوهای آبستن و غیر آبستن متعاقب 1 الی 3 روز و نیز 4 الی 7 روز پس از تلقیح مصنوعی وجود دارد (05/0 P<).
    کلیدواژگان: تشخیص آبستنی، گاو، EPF
  • داریوش مهاجری، مهران مسگری، علی رضایی، امین بلیلا صفحات 97-108
    به منظور مطالعه آسیبشناسی بافتی پوکی استخوان در دوران یائسگی،80 سر موش صحرائی ماده از نژاد Sprague-Dawley با سن تقریبی 10 هفته انتخاب و در 10 گروه 8 تایی توزیع شدند. یک گروه (C0) به عنوان شاهد روز صفر، سه گروه (S1، S2و S3) به عنوان گروه های کنترل جراحی(Sham)، سه گروه (T1، T2 و T3)به عنوان گروه های تیمار و سه گروه (C1، C2و C3) نیز به عنوان گروه های کنترل تیمار انتخاب شدند. شرایط تغذیه و نگه داری برای تمام گروه ها یکسان در نظر گرفته شد. در گروه های تیمار (T1، T2 و T3) تخمدان ها به طور کامل از رهیافت تهیگاه چپ و راست برداشته شد و درگروه های کنترل جراحی (S1، S2و S3) فقط عمل برش دیواره محوطه بطنی انجام شد. گروه های تیمار (T1، T2 وT3) به ترتیب پس از 5، 12 و21 هفته بعد از عمل برداشت تخمدان ها هم زمان با گروه های کنترل مربوطه (C1، C2و C3) یوتانایز گردیدند. پس از انجام کالبد گشایی، استخوان های درشت نی و ران به طور کامل برداشته شدند که پس از پایدار شدن در فرمالین بافری 10 درصد و کلسیم زدایی، مقاطع آسیب شناسی با رنگ آمیزی هماتوکسیلین- ائوزین تهیه گردید. در مشاهدات ریزبینی، وقوع استئوپروز در گروه های T2و T3 کاملا واضح و شدت بروز آن در گروه T3 خیلی بیشتر بود. همچنین از لحاظ آماری اختلاف بین گروه های اواریکتومی شده (T1، T2 وT3) از لحاظ شدت بروز پوکی استخوان با 99 درصد اطمینان معنی دار بود (01/0P<). اختلاف معنی داری بین گروه T1 و هیچ یک از گروه های کنترل مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: اواریکتومی، پوکی استخوان، آسیب شناسی بافتی، موش صحرایی
  • علی حسن پور، وحید فرشچی اندیسی، مجید ابراهیمی حامد، فرهاد فرهنگ پژوه صفحات 109-116
    این مطالعه به منظور ارزیابی اثرات تزریق فنیل بوتازون بر سطح سرمی هورمون های تیروئیدی در اسب عرب انجام گرفت. 12 راس اسب عرب در دو گروه 6 راسی شاهد و تیمار قرار گرفتند. در گروه تیمار 3mg/kg فنیل بوتازون و در گروه شاهد سرم فیزیولوژی هم حجم با فنیل بوتازون روزانه یک نوبت به مدت 6 روز به صورت داخل وریدی تزریق شد. نمونه خون در روزهای صفر (قبل از تزریق)، 1، 2، 3، 4، 5 و 6 از ورید وداج در تمام اسب ها اخذ و پس از سانتریفوژ، سرم آن ها جدا و مقادیر سرمی T3 و T4 با روش الایزا اندازه گیری گردید. اختلاف میانگین مقادیر سرمی T3 در روزهای مختلف خونگیری در بین دو گروه شاهد و تیمار بر اساس آزمون Tمستقل در روزهای (3، 4 و 6) معنی دار بود (05/0P< ). میانگین مقادیر سرمی T3 از روز سوم و T4 از روز چهارم تزریق فنیل بوتازون در گروه تیمار سیر نزولی نشان داد، ولی در گروه شاهد چنین نبود. میانگین سطح سرمی T3 در گروه تیمار در بین روزهای (0و5)، (0و6)، (2و6) و (3و6) معنی دار بود (P<0/05). ولی در مورد T4 اختلاف معن یداری در بین روزهای مختلف تزریق وجود نداشت. نتیجه نهایی اینکه تزریق فنیل بوتازون بیش از 3 نوبت متوالی باعث افت سطح سرمی هورمون های تیروئیدی در اسب عرب می گردد و در تزریق طولانی مدت باید با احتیاط برخورد نمود.
    کلیدواژگان: فنیل بوتازون، هورمون های تیروئیدی، اسب
  • علی کارگری رضاپور، پرویز نام آور، بابک باغبانزاده نوبری صفحات 117-124
    تعداد 5 راس بره نر نژاد قزل در یک طرح چرخشی، سطوح مختلفی از موننسین (mg/Kg DMI صفر، 10، 30 و 60) را در جیره غذایی خود دریافت نمودند. در جیره غذایی دوران آزمایش، میزان کنسانتره 70% و علوفه 30% بود. یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از خوراک دهی خون گیری از ورید وداج به عمل آمد و بلافاصله سرم خون جداسازی گردید تا میزان سرمی هر یک از پارامترهای زیر اندازه گیری شود: گلوکز، تری آسیل گلیسرول، پروتئین تام، آلبومین، نسبت آلبومین به گلوبولین، ازت اوره خون و نیز فعالیت سرمی AST و GGT. همچنین به روش رومینوسنتز نمونه مایع شکمبه بعد از خوراک دهی اخذ و میزان pH مایع شکمبه اندازه گیری شد. در طول دوره، ضمن معاینه بالینی گوسفندان، نتایج حاصله ثبت می شد. اختلاف معنی داری از لحاظ مقدار متوسط سرمی هر یک از پارامترهای تری آسیل گلیسرول، نسبت آلبومین به گلوبولین، ازت اوره خون و نیز فعالیت سرمی AST و GGT در قبل و بعد خوراک دهی مشاهده نشد. ولی از همین لحاظ تفاوت معنی دار بین سطوح مختلف موننسین دیده شد (01/0P<). متوسط مقدار pH شکمبه گوسفندان کنترل (سطح صفر) به صورت معنی دار (01/0P<) کمتر از سطوح 30 و 60 میلی گرم موننسین بود ولی اختلاف معنی داری بین متوسط مقدار pH شکمبه گوسفندان کنترل (سطح صفر) با سطح 10 میلی گرم موننسین مشاهده نشد. بروز نشانه های بالینی اسیدوز در گوسفندان تیمار صفر به وضوح با مقدارpH هم خوانی داشت. متوسط مقدار سرمی گلوکز بطور معنی دار در تیمار صفر، کمتر از سایر تیمارها (05/0P<)و در همین مقایسه، متوسط مقدار پروتئین تام بیشتر بود (01/0P<). نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که موننسین حداقل به میزان 30 میلی گرم در هر کیلوگرم غذای مصرفی، می تواند مانع از بروز اسیدوز حاد و تحت حاد و کاهش اشتهای ناشی از آن گردد.
    کلیدواژگان: موننسین، پارامترهای سرمی، گوسفند
  • بهرام عمواوغلی تبریزی، شهاب الدین صافی، سیامک عصری رضایی، مهدی عبدی نوجه مهر صفحات 125-132
    هدف از این تحقیق بررسی مقایسه ای میزان بتا هیدروکسی بوتیرات (BHB)، گلوکز، پروتئین و آلبومین در سرم خون گاوهای هلشتاین سالم و مبتلا به بیماری کتوز تحت بالینی می باشد. در این مطالعه 7 گاوداری درحومه شهر تهران (شهریار) انتخاب شدند و بعد از انتخاب گاوهای مورد آزمایش از دفتر ثبت گاوداری ها، در دو مرحله نمونه خون از گاوهای مورد نظر اخذ گردید. درمرحله اول، 100 راس گاو که در دوران هفته آخر آبستنی و در دوره خشکی بودند و در مرحله بعدی از همان گاوها 2 ماه بعد زایمان، نمونه خون از ورید زیر دم به میزان 7-5 میلی لیتر اخذ گردید. سپس سرم خون جدا و میزان بتا هیدروکسی بوتیرات، گلوکز، پروتئین و آلبومین سرم به روش آنزیمی با استفاده از کیت های تجارتی اندازه گیری شدند. در این مطالعه با نقطه برش 2/1 میلی مول در لیتر BHB، تعداد 18 راس گاو (18 درصد) و با نقطه برش 4/1 میلی مول در لیترBHB ، تعداد 14 راس گاو (14 درصد) و با نقطه برش 7/1 میلی مول در لیتر BHB، تعداد 4 راس گاو (4 درصد) مبتلا به کتوز تحت بالینی بودند. در این مطالعه، میانگین بتا هیدروکسی بوتیرات در گروه گاوهای مبتلا به کتوز تحت بالینی نسبت به گاوهای سالم یک هفته مانده به زایمان و گاوهای سالم 2 ماه بعد زایمان بیشتر بوده و مقایسه میانگین بین آن ها اختلاف آماری معنی داری نشان داد درحالی که میانگین گلوکز، پروتئین و آلبومین در گروه گاوهای مبتلا به کتوز تحت بالینی نسبت به گروه گاوهای یک هفته مانده به زایمان و همچنین سالم 2 ماه بعد از زایمان کاهش داشته و مقایسه میانگین بین آن هااختلاف آماری معنی داری نشان داد(05/0>P). بررسی ضریب همبستگی (Correlation) بین میزان بتا هیدروکسی بوتیرات و گلوکز و پروتئین و آلبومین در گروه گاوهای قبل از زایمان، فقط ارتباط معنی داری بین BHB و گلوکز (27/0r=) را نشان داد. در گروه گاوهای سالم 2 ماه بعد زایمان، ضریب همبستگی BHB و گلوکز (64/0r=) و پروتئین (64/0r=) و آلبومین (48/0–r=) معنی دار بود. بررسی همبستگی BHB با گلوکز و پروتئین و آلبومین در گروه بیمار، همبستگی معنی داری بین BHB و گلوکز (38/0r=) و پروتئین (44/0r=) و آلبومین (56/0r=) نشان داد. بیماری کتوز تحت بالینی یک بیماری متابولیکی است که تشخیص به موقع آن توسط آزمایش های بیوشیمیایی و به خصوص اندازه گیری بتا هیدروکسی بوتیرات، گلوکز، پروتئین و آلبومین می تواند از بسیاری از ضررهای اقتصادی جلوگیری کرده، مانع پیشرفت بیماری و ایجاد کتوز بالینی شود.
    کلیدواژگان: کتوز تحت بالینی، بتا هیدروکسی بوتیرات، گلوکز، پروتئین، آلبومین
|
  • Y. Doustar, F. Sarkarati, A. Javadi, V. Haji Abalo Pages 65-70
    Collection and transport of chickens from the production farm to the slaughterhouse causes stress. In this study, the relationship between stress causing factors and broiler meat quality was evaluated. Thirty apparently healthy 60-day-old broilers of the same sex and breed were allocated equally to three groups (A and B as treatment and C as the control group). The nutritional and rearing conditions were similar for all groups. Broilers in the first treatment group (A) were subjected to various muscular injuries similar to those occurring during gathering and transfer to abattoir while those in the second treatment group (B) were forced to flap their wings severely. Twelve hours after exertion, blood samples were collected for measurement of creatine phosphokinase (CPK) and total volatile nitrogen (TVN) levels and tissue samples were taken from deep pectoral muscle to prepare microscopic sections in all groups. Macroscopically, swelling, bruising and severe hemorrhage was evident in deep pectoral muscle of the treatment groups, while edema, degeneration, necrosis and infiltration of heterophiles, lymphocytes and macrophages were observed microscopically. Specific tissue changes were not seen in the control group. The levels of CPK and TVN had increased in treatment groups compared to the control group and their mean differences were also statistically significant (P
    Keywords: Muscular stresses, meat quality, Broilers
  • M.A. Ebrahimi, S. Hejazi Pages 71-78
    This study was carried out to determine the process of formation, development and topographic characteristics of different parts of stomach and extent of their rotation in sheep fetuses. For this purpose, 14 ovine fetuses at the age of 38,40,45,47,52,58,66, 75, 80,88,103,110,130 and 150 days of gestation were examined. The uteri of 50 pregnant ewes were collected from the abattoir and after determination of the age of the fetuses, they were fixed in 10% buffered formalin solution and following necropsy, the topography of stomach was studied. At 30-day of gestation, the omasum was seen opposite the reticulum and results indicated that its development takes place along the vertical axis. At 38 days rumen was the largest part of the stomach situated cranial to reticulum, while at 47 days of gestation, the size of rumen and reticulum was approximately equal. The enlarged rumen moves caudally and the reticulum moves forward from underneath the rumen at about 52 days of gestation. At 66 days, rumen was the largest chamber in comparison to other parts of the stomach and the reticulum was located completely in front of the other parts. The abomasum was massive at 103 days and it was the largest part of stomach at 110 days of gestation. The results indicated that at the beginning of the developmental process, the rumen is situated cranially and abomasum caudally. Gradually as the rumen enlarges it migrates dorsal and caudal to the abomasum. Finally, the reticulum moves forward underneath the rumen and forms the most cranial part of the stomach.
    Keywords: Anatomy, fetus, Sheep, stomach
  • Ali Rastegarnia, V. Shafepour Pages 79-88
    The composition of the extender in which semen is diluted before freezing plays a major role in successful cryopreservation of spermatozoa. This study was carried out to identify the suitable buffer for cryopreservation of buffalo semen. Sixteen split pooled ejaculates from two buffalo bulls possessing more than 70% visual sperm motility, were diluted at 370c either in lactose, skim milk or Tris extenders. The diluted semen was cooled to 40c within 2 hours, equilibrated at 40c for 4-6 hours following the addition of glycerol, filled in 0.5 ml French straws and frozen in a programmable cell freezer before plunging into liquid nitrogen. Semen was thawed at 370c for 30 seconds after 48 hours of storage inside liquid nitrogen. Post thaw visual sperm motility, plasma membrane integrity and acrosome morphology of each semen sample were assessed by warm plate microscopy at 370c, hypo-osmotic swelling test (HOST) and giemsa staining, respectively. Analysis of variance revelated that percentage of post thaw visual sperm motility (Mean± standard deviation) tended to be higher in Tris (50±3.6) than skim milk (44.5±2.5) and lower in lactose (24.4±10.5) extenders (P
    Keywords: Extender, spermatozoa, Buffalo
  • S. Mosaferi, V. Ghaffari Laleh, G. Majidi, I. Lotfi Pages 89-96
    Early pregnancy factor (EPF) a protein with immunosuppressive properties can be detected in the serum of most domestic animals at early pregnancy. In this study, pregnancy detection in 41 dairy cows following artificial insemination was evaluated by detecting EPF in blood serum using the rosette inhibition test (RIT). The amount of EPF activity 1-3 and 4-7 days after artificial insemination of cows was measured by RIT. Pregnancies were confirmed 45-60 days after insemination by rectal palpation. The results indicated that sensitivity, specificity, positive predictive value, negative predictive value and accuracy of this technique in detecting pregnancy 1-3 days following insemination was 88.88, 66.66, 72.72, 85.71 and 77.77 percent respectively and RIT titers of above 8 and below 4 were seen in pregnant and non-pregnant animals at this period. The value of the above parameters were 91, 83.83, 83.33, 91 and 87 percent respectively 4-7 days after insemination and also RIT titers of above 8 and below 4 were achieved in pregnant and non pregnant cows during this period. The results of this study indicated that there are significant differences in RIT titers between pregnant and non-pregnant cows 1-3 and 4-7 days following artificial insemination (P
    Keywords: žPregnancy detection, cow, EPF
  • D. Mohajeri, M. Mesgari, Ali Rezaie, Amin Balila Pages 97-108
    In order to study the histopathology of osteoporosis during menopause, 80 female Sprague-Dawley rats with approximate age of 10 weeks were allocated to 10 groups of 8 rats each (C1, C2 and C3 as control, S1, S2 and S3 as sham, T1, T2 and T3 as treatment groups and C0 as one pure control group). The nutritional and maintenance conditions were similar in all groups. Treatment groups (T1, T2 and T3) were bilaterally ovariectomized using right and left flank approach. Sham groups (S1, S2 and S3) underwent operation in which ovaries were exposed from the same approach but left intact. Treatment (T1, T2 and T3) and their related control groups (C1, C2 and C3) were euthanized at 5, 12 and 21 weeks respectively after ovariectomy. After necropsy, both tibia and femur bones were totally removed and fixed in 10% buffered formalin, decalcified and tissue specimens stained with H&E for histopathological study. Microscopically, osteoporosis was prominent in treatment groups T2 and T3 although it was more severe in treatment group T3. Statistically, differences between ovariectomized groups (T1, T2 and T3) regarding the severity of osteoporosis with 99% confidence were significant (P0.05).
    Keywords: ovariectomy, Osteoporosis, Histopathology, Rat
  • Ali Hassanpour, Vahid Farshchi Andisi, M. Ebrahimi Hamed, F. Farhangpajoh Pages 109-116
    This study was conducted to evaluate the effect of phenylbutazone injection on serumic levels of thyroid hormones in the Arabian horse. Twelve Arabian horses were allocated to two groups of control and treatment each consisting of six animals. In the treatment group, 3 mg/kg phenylbutazone was injected intravenously for 6 days while in the control group equal values of 0.9% NaCl solution was used for the injection. Blood samples of all animals were collected from the jugular vein at days 0(before injection), 1, 2, 3, 4, 5 and 6, their sera separated by centrifuging and the levels of T3 and T4 were measured using the ELISA technique. There was a significant difference (P
    Keywords: Phenylbutazone, thyroid hormones, horse
  • Ali Kargary Rezapour, P. Namavar, B. Baghbanzadeh Nobari Pages 117-124
    Five male Gezel lambs received different levels of monensin (0, 10, 30 and 60 mg/kg DMI) with their diet in a cross over design. The experimental diet consisted of 70% concentrate and 30% roughage. Blood samples were taken from the jugular vein 1 hour before and 2 hours after feeding and their sera immediately separated to measure the serumic concentrations of glucose, triacylglycerol, total protein, albumin/globulin ratio, blood urea nitrogen, and also aspartate aminotransfrase (AST) and gamma glutamyltransfrase (GGT) activity. Rumen fluid was also collected by rumenocentesis following feeding and its pH determined. During the experimental period, clinical examination was performed and the results were recorded. Significant differences in mean serumic levels of triacylglycerol, albumin/globulin ratio, blood urea nitrogen and the activity of AST and GGT were not seen before and after feeding although there were significant differences in this respect between different levels of monensin (P
    Keywords: Monensin, serum parameters, Sheep
  • B. Amouoghli Tabrizi, S. Safi, S. Asri Rezaee, M. Abdie Nojamehr Pages 125-132
    The objective of this study was to comparatively evaluate the levels of beta hydroxy butyrate (BHB), glucose, protein and albumin in serum of healthy Holstein cows and those with subclinical ketosis. In this survey, blood samples were collected at two stages from cows selected at 7 dairy farms in Shahriar province of Tehran. Five to 7 ml of blood were taken from the coccygeal vein of 100 cows during the last week of pregnancy when the animals were dry and once again 2 months after parturition from the same cows, their sera separated and the amounts of BHB, glucose, protein and albumin determined by enzymatic techniques and commercially available kits. With the cut point of BHB at 1.2, 1.4 and 1.7 mmol/lit, the percentage of cows affected with subclinical ketosis were 18, 14 and 4 percent, respectively. Mean levels of BHB in ketotic cows was significantly higher than healthy cows before and after parturition while mean levels of glucose, protein and albumin was significantly lower during the same periods... .
    Keywords: subclinical ketosis, beta hydroxy butyrate, Glucose, protein, albumin