فهرست مطالب

مجله پژوهش های نوین در ریاضی
پیاپی 6 (تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/26
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی تقوی صفحات 5-9
    متیو و رادی [14] ثابت کرده اند که اگر ایزومتری طیفی یکانی از C*- جبر یکدار A به روی C*- جبر یکدارB از نوع I با فضای ایده آل هاسدورف و کلا ناهمبند باشد، آنگاه جردن ایزومورفیزم است. در این یادداشت نشان می دهیم که اگر یک نگاشت جمعی پوشا و حافظ طیف باشد، آنگاه جردن ایزومورفیزم است بدون فرض اینکه کلا ناهمبند باشد.
    کلیدواژگان: نگاشت جمعی، جبر باناخ، C*، جبر، همریختی جردن، طیف
  • حسین عبدالله زاده آهنگر، مهلا خیبری، نادر جعفری راد صفحات 11-19
    تابع {2،1،0} = (G) f: v یک تابع احاطه گر رومی (RDF) برای گراف G نامیده می شود هرگاه برای هر راس 􀝑 با شرط f (u) = 0 راسی مجاور با آن مانند v وجود داشته باشد به طوری که 2=f (u). وزن یک RDF f برابر است با 􀝓 (􀝂) = Σ 􀯩 ∈ 􀯏 􀝂 (􀝒). عدد احاطه گر رومی گراف G را که با نماد 􀟛 􀯋 نمایش می دهیم کمترین وزن یک RDF در گراف است. در این مقاله کلیه درخت های از مرتبه با عدد احاطه گر رومی ، را دسته بندی می کنیم.
    کلیدواژگان: تابع احاطه گر رومی، عدد احاطه گر رومی
  • راشد خانجانی شیراز صفحات 21-31
    برنامه ریزی هندسی روش کارایی برای حل رده ای از مسائل بهینه سازی غیر خطی است. برنامه ریزی هندسی به منظور بهینه سازی مسایل طراحی مهندسی تعمیم و توسعه یافته است ولی اکنون به عنوان ابزار قوی در بهینه سازی سایر مواردی که به شکلی متغیرهای تصمیم گیری در مدل مساله بهینه سازی به صورت نمایی هستند، بکار گرفته می شود. برنامه ریزی هندسی معمولا با پارامترهای معلوم و مشخص به کار برده شده است. اما واقعیت امر این است که عمدتا در مسایل واقعی، دسترسی به داده های قطعی برای تصمیم گیرنده امکانپذیر نیست و داده ها به صورت دقیق مشخص نیستند. این داده ها ممکن است به صورتهای مختلف از قبیل کراندار، بازهای، فازی و تصادفی باشند. در این مقاله برنامه ریزی هندسی با پارامترهای تصادفی در نظر گرفته می شود. سپس برای حل آن ابتدا برنامه ریزی تصادفی به یک مساله بهینه سازی هندسی با پارامترهای قطعی تبدیل می شود. با بدست آوردن مدل دوگان مساله برنامه ریزی هندسی قطعی شده، جواب بهینه مساله بهینه سازی تصادفی هندسی بدست می آید. برای توصیف کارایی روش ارایه شده دو مثال ارایه میشود.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی هندسی، برنامه ریزی تصادفی، محدودیتهای تصادفی، دوگان
  • کیخسرو یاکیده، محمدحسن قلی زاده، مینا کاظمی میانگسکری صفحات 33-47
    مدل مارکوویتز اولین مدل مدرن بهینه سازی سبد سهام است. دو نقص این مدل، یکی اتکا به بازده تاریخی سهم ها به عنوان اطلاعات پایه و دیگری استفاده از واریانس به عنوان اندازه ریسک است. از زمانی که مدل مارکوویتز ارائه شده است، تلاش های زیادی برای رفع این دو نقص صورت گرفته است. از یک سو چندین شاخص ریسک بهتر معرفی شده و مدل های مناسب به منظور تشخیص سبد بهینه سهام، برمبنای آن ها توسعه یافته است و از سوی دیگر ایده استفاده از داده های تولید شده به روش تحلیل پوششی داده ها به جای بازده تاریخی سهم ها ارائه شده است. در این پژوهش، با بکارگیری مدل خطی حداقل سازی ارزش در معرض خطر شرطی بر روی کارایی های متقاطع، بکار رفته تا هر دو پیشرفت در کنار هم جمع شود. کارایی های متقاطع با مدل مناسبی به نام مدل دامنه تعدیل شده از میان مدل های تحلیل پوششی داده ها، ساخته شده است. عملکرد روش پیشنهادی، سبد بازار به عنوان محک و روش به کارگیری مدل مارکوویتز بر روی کارایی های متقاطع بر مبنای شاخص شارپ و با استفاده از بازده واقعی سال بعد هر سبد، در طول سال های مطالعه، مقایسه شده است. نتایج از عملکرد مناسب روش پیشنهادی حمایت می کند.
    کلیدواژگان: کارایی متقاطع (DEA) تحلیل پوششی داده ها (CVaR) بهینه سازی سبد سهام، ارزش در معرض خطر شرطی
  • جواد گرامی، علیرضا قناعتیان صفحات 49-67

    با توجه به اهمیت صنعت برق در فرایند توسعه اقتصادی کشور ، بررسی کارایی نیروگاه های برق از اهمیت بسیاری برخوردار است. با اندازه گیری کارایی میتوان به نقاط ضعف و قوت بخشهای مختلف پیبرده و با ارائه راهکارهای مناسب درصدد بهبود عملکرد آنها بر آمد. در این مقاله نیروگاه های تولید برق، به عنوان یک واحد تصمیم گیرنده در نظر گرفته شده اند که برای تولید برق به عنوان خروجی های مطلوب و گازهای آلاینده به عنوان خروجی های نامطلوب، سوختهای گاز و گازوئیل را مصرف میکند. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها به سنجش کارایی فنی نیروگاه های برق شرکت مدیریت تولید برق جنوب فارس در حضور خروجی های نامطلوب و داده های بازهای از سال 1 3 8 9 تا 1 3 9 3 پرداخته ایم و در انتها با اجرای همه مدلهای پیشنهادی تحلیل پوششی داده ها در تکنولوژی های مختلف نمرات کارایی را مشخص کردیم و در ادامه با استفاده از روش های تاپسیس و آنتروپی شانون رتبه بندی واحدها را انجام دادیم و به تعیین بیشترین مقیاس اقتصادی نیروگاه ها و ارائه پیشنهادات علمی برای بهبود بهره وری از واحدهای تصمیم گیری ناکارآمد، پرداخته ایم.

    کلیدواژگان: تحلیل پوششی داده ها، کارایی فنی، تاپسیس، آنتروپی، شرکت مدیریت تولید برق جنوب فارس
  • علی نظری، محمد حسن بهزادی صفحات 69-79
    با بکارگیری برنامه (DMU) روشی ناپارامتری برای تعیین کارایی واحد های تصمیم گیرنده (DEA) تحلیل پوششی داده ها ریزی ریاضی است. در اغلب تحقیقات گذشته در تحلیل پوششی داده ها با داده های تصادفی و غیرقطعی، فرض بر این یوده که توزیع احتمالی متغیرهای ورودی و خروجی نرمال است اما در مسایل کاربردی ممکن است این فرض برقرار نباشد. بنابراین، بکارگیری توزیع نرمال منجر به نتیجه گیری غلط و تصمیم گیری اشتباده خواهد شد. توزیع چوله- نرمال یکی از توزیعهای مهم در آمار و احتمال است. این توزیع تعمیم یافته توزیع نرمال است که نامتقارن بوده و خواصی مشابه توزیع نرمال دارد. در تصادفی برای اندازه گیری کارایی تصادفی واحدهای تصمیم گیرنده با فرض چوله- نرمال بودن داده های BCC این مقاله، مدل ورودی و خروجی ارایه شده است. به علاوه نشان داده شده که مدل پیشنهادی در برگیرنده ی مدلی با توزیع نرمال نیزاست. در پایان، این مدل برای اندازه گیری کارایی 2 5 شعبه از یک بانک به کار گرفته شده است.
    کلیدواژگان: تحلیل پوششی داده ها، برنامه ریزی درجه دوم، توزیع چوله، نرمال، توزیع چوله نرمال بسته
  • بهنام وحدانی، مقداد سلیمی، توفیق الهویرنلو صفحات 81-100
    در این مقاله به بررسی روشی برای حل مسائل چند هدفه مقیاس بزرگ غیر خطی با ساختار بلوکی زاویهدار با وجود عدم قطعیت در توابع هدف و محدودیتها میپردازیم که در آن ضرایب توابع هدف و محدودیت ها به صورت فازی مطرح میگردند. در این روش ابتدا با به کارگیری منطق تجزیه دانتزیگ- وولف، مساله اصلی را به چندین زیر مساله با متغیرهای و TOPSIS مستقل از سایر زیر مساله ها، تجزیه میکنیم. در روش ارائه شده از یک روش سازشی بر اساس روش های به طور همزمان برای هر یک از مسائل تجزیه شده استفاده گردیده است. به عبارت دیگر در مدل ارائه شده از یک VIKOR در تعریف توابعی که فاصله از مقادیر ایدهآل مثبت را حداقل و فاصله از ایده آل منفی را TOPSIS طرف از مزیت روش حداکثر مینماید بهره گرفته شده است. و از طرف دیگر با ارائه توابعی میانگین تاسف و حداکثر مقدار تاسف لحاظ گردیده و سپس در تابع هدف نهایی این مقادیر تاسف به حداقل مقدار خود رسیده است. با استفاده از این تکنیک مسائلی که غیر محدب باشند نیز قابل بررسی و حل میباشد. در پایان به منظور هر چه بیشتر روشنتر شدن مدل ارائه شده یک مثال آورده شده است.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی چند هدفه غیرخطی، مسائل مقیاس بزرگ، ساختار بلوکی زاویه دار VIKOR، Topsis
  • هاجر بنی خادمی، حسن صالحی فتح آبادی صفحات 101-111
    معکوس ماکزیمم جریان پویا یکی از مهمترین مسائل شبکه های جریان میباشد که در تحقیقات پیشین، تحت معیار فاصله اقلیدسی مورد بررسی قرار گرفته است. اما اخیرا مطالعات گستردهای در زمینه مسائل معکوس در شبکه های ایستا تحت معیار همینگ، که ناشی از کاربردهای عملی آن است، انجام گرفته است. لذا در این مقاله معکوس ماکزیمم جریان را در شبکه پویا تحت معیار همینگ مورد بررسی قرار میدهیم. برای جریان داده شده در شبکه پویا، میخواهیم با کمترین تغییرات ممکن در بردار ظرفیت کمانها، جریان داده شده، ماکزیمم جریان در شبکه باشد. بکارگیری فاصله همینگ بدلیل کاربردهای عملی آن در مواقعی که در آن تنها تعداد کمانهایی که ظرفیتشان تغییر میکند بدون در نظر گرفتن بزرگی تغییرات، برایمان اهمیت دارد. لذا در این مقاله بعد از اثبات نتایج اولیه، یک مسئله کمترین برش پویا برای حل معکوس ماکزیمم جریان ارائه شده است. همچنین الگوریتم بر مبنای بهینه سازی ترکیبیاتی برای حل مسئله معکوس در زمان چندجملهای ارائه شده است و در نهایت الگوریتم پیشنهادی روی یک شبکه نمونه پیاده سازی شده است.
    کلیدواژگان: بهینه سازی معکوس، شبکه جریان پویا، فاصله همینگ، نرم اقلیدسی
|
  • Pages 11-19
    A Roman dominating function (RDF) on a graph G = 􀵫V¡E􀵯 is a function f: V(G) → {0¡1¡2} satisfying the condition that every vertex u for which f(u) = 0 is adjacent to at least one vertex v for which f(v) = 2. The weight of an RDF f is w(f) = Σ􀭴∈􀭚 f(v). The Roman domination number of G is the minimum weight of an RDF in G. In this paper, we characterize all trees T of order n whose Roman domination number is n − 3.
    Keywords: Roman dominating function, Roman domination number
  • R. Khanjani Shiraz Pages 21-31
    Geometric programming is efficient tool for solving a variety of nonlinear optimization problems. Geometric programming is generalized for solving engineering design. However, Now Geometric programming is powerful tool for optimization problems where decision variables have exponential form. The geometric programming method has been applied with known parameters. However, the observed values of the parameters in real-life GP problems are often imprecise or vague. This data may be different faces such as bounded, interval, fuzzy and random. In this paper, geometric programming with random parameters to be considered. Then stochastic programming has converted to geometric programming with deterministic parameters. By using dual of geometric programming, optimal solutions of stochastic geometric programming can be obtained. Two illustrative examples are presented to demonstrate the efficacy of our method.
    Keywords: geometric programming, stochastic programming, chance-constrained, dual
  • K. Yakideh, M.H.Gholizadeh, M. Kazmi Pages 33-47
    Markowitz model is the first modern formulation of portfolio optimization problem. Relying on historical return of stocks as basic information and using variance as a risk measure are tow drawbacks of this model. Since Markowitz model has been presented, many efforts have been done to remove theses drawbacks. On one hand several better risk measures have been introduced and proper models have been developed to detect optimized portfolio based on them. On the other hand the idea of using generated data by data envelopment analysis instead of historical return of stocks has been presented. In this paper, both improvements are collected by applying a conditional value at risk minimization linear model on cross efficiencies, generated by a proper model of data envelopment analysis model, called range adjusted model. Performance of proposed method, market portfolio as a benchmark and method of applying Markowitz model on cross efficiencies calculated according to sharp ratio using next year real return of each portfolio during years of study. Results support proper performance of proposed method.
    Keywords: Portfolio Optimization, Conditional Value at Risk, Data Envelopment Analysis, Cross Efficien
  • J. Gerami, A. R. Ghanaatian Pages 49-67

    Due to the power industry importance in the process of country economic development, studying the efficiency of power plant s is very important. By measuring the efficiency can be perceived the strength and awareness of different sectors and can improve their performance by provide the appropriate solutions. In this paper, power plants was assumed as a decision-making unit that consume gas and gasoline fuel as input to generate electricity production and pollutant gases as desirable and undesirable outputs respectively. In this research, we discussed to measure the technical efficiency of power plants in power generation Management Company of Jonoob-e-Fars since 2010 to 2014, by using the DEA with interval data and undesirable outputs. We got results and finally, we determined the efficient and inefficient units by implementation of all the proposed models of DEA in different technologies. In the following, we determine rank of units by using of topsis and Shannon’s entropy methods and discussed to determine the most economic rates of industry plants and provide the scientific proposal to improve the efficiency of the unit ineffective decision-making units.

    Keywords: Data Envelopment Analysis, technical efficiency, Topsis, Entropy, Power generation Management Company of Jonoob-e-Fars
  • A. Nazari, M. H. Behzadi Pages 69-79
    Data envelopment analysis (DEA) is a nonparametric approach to evaluate the efficiency of decision making units (DMU) using mathematical programming techniques. Almost, all of the previous researches in stochastic DEA have been used the stochastic data when the inputs and outputs are normally distributed. But, this assumption may not be true in practice. Therefore, using a normal distribution will be lead to wrong results. The skew-normal (SN) distribution is one of the important distribution in statistics. The SN distribution is an asymmetric distribution which has similar properties to a normal distribution and it can be extended to the normal distributions. In the present study, a stochastic BCC model was proposed for measuring the stochastic efficiency of DMUs with inputs and outputs having Skew- Normal (SN) distribution. Moreover, it is shown that this model encompasses the BCC model assuming the normality of data as well. The proposed model in measuring the efficiency of a bank's 25 branches is used.
    Keywords: Data Envelopment Analysis, Quadratic programming, Efficiency, Skewnormal distribution, Closed skew, normal distribution
  • B. Vahdani, M. Salimi, T. Allahviranloo Pages 81-100
    This paper proposes a compromise model, based on a new method, to solve the multiobjective large scale linear programming (MOLSLP) problems with block angular structure involving fuzzy parameters. The problem involves fuzzy parameters in the objective functions and constraints. In this compromise programming method, two concepts are considered simultaneously. First of them is that the optimal alternative is closer to fuzzy positive ideal solution (FPIS) and farther from fuzzy negative ideal solution (FNIS). Second of them is that the proposed method provides a maximum ‘‘group utility’’ for the ‘‘majority’’ and a minimum of an individual regret for the ‘‘opponent’’. In proposed method, the decomposition algorithm is utilized to reduce the large-dimensional objective space. A multi objective identical crisp linear programming derived from the fuzzy linear model for solving the problem. Then, a compromise solution method is applied to solve each sub problem based on TOPSIS and VIKOR simultaneously. Finally, to illustrate the proposed method, an illustrative example is provided.
    Keywords: Nonlinear multi, objective programming, large scale problem, block angular structure, TOPSI, VIKOR
  • H. Banikhademi, H. Salehi Fathabadi Pages 101-111
    Inverse maximum flow (IMDF), is among the most important problems in the field of dynamic network flow, which has been considered the Euclidean norms measure in previous researches. However, recent studies have mainly focused on the inverse problems under the Hamming distance measure due to their practical and important applications. In this paper, we studies a general approach for handling the inverse maximum dynamic flow problem under the weighted sum-type Hamming distance. We assume that a dynamic network flow, and a desired feasible dynamic flow on the network is given. We try to adjust the current arc capacity vector to maximize the dynamic flow and minimize the changes. The motivation for this study stems from the Hamming distance that is made practically important in the situation where we only care about the change, disregarding its magnitude. In this paper, first we prove some preliminary results, then we show that this problem (IMDF) can be transformed to a minimum dynamic cut problem. So, we proposed a combinatorial algorithm for solving the IMDF in strongly polynomial time. Ultimately, the proposed algorithm, is illustrated by a numerical example on a dynamic network.
    Keywords: Dynamic network flows, Inverse optimization, Euclidean norms, Hamming distance