فهرست مطالب
فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی
سال دوازدهم شماره 44 (پاییز 1395)
- تاریخ انتشار: 1395/09/21
- تعداد عناوین: 10
-
-
صفحات 11-25خرفستران موجودات زیان باری مانند اژدها، مار، مور، کژدم، موش، شیر و... هستند که اهریمن آنها را بر ضد جهان نیک آفریده است. در اوستا و متون پهلوی دستورهایی درباره مبارزه با این موجودات اهریمنی و از میان بردن آنها داده شده است. تاثیر فردوسی و شاهنامه بر فرهنگ و زبان ایرانی روشن است، اما آنچه ضروری می نماید، آشکار کردن این نکته است که اندیشه های او و نگرشش درباره جانوران تا چه اندازه از این متون تاثیر پذیرفته است. نگارندگان در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به بررسی و مقایسه آن دسته از موجوداتی می پردازند که در متون دینی زرتشتیان خرفستر به شمار آمده اند و در شاهنامه هم از آنها نام برده شده است. این پژوهش نشان میدهد که در شاهنامه نه واژه خرفستر به کار رفته و نه به اهریمنی بودن جانوری اشاره شده است، اما گاهی نگرش فردوسی در مورد زیانمند بودن برخی موجودات با آنچه در اوستا و متون پهلوی در این زمینه آمده، مشابه است و گاهی هم با آنها مغایرت هایی دارد. در پایان هر مبحث، به مفاهیم نمادین این جانوران در اسطوره های ملل دیگر نیز اشاره شده و اختلاف دیدگاه یا تشابهات آنها با اوستا، متون پهلوی، و شاهنامه نموده شده است.کلیدواژگان: اسطوره، خرفستر، اوستا، متون پهلوی، شاهنامه
-
صفحات 53-83اسطوره ها برخاسته از کردارها و باورهایی هستند که روزگاری برای انسان ها مقدس بوده و با حیات دنیوی و روحانی شان ارتباط جدایی ناپذیر داشته اند. این اعمال و اعتقادات طی سده ها و هزاره ها در فرهنگ های مختلف به اشکال گوناگون حفظ شده اند و گاه به صورت اصلی و گاه با از دست دادن معنای نخستین خود و یافتن معنایی جدید، در آثار ادبی بازتاب یافته اند. کتاب اسرارالتوحید یکی از متون عرفانی است که برخی از اعتقادات اسطورهای در آن منعکس شده و منبع خوبی برای یافتن این گونه باورها است. در این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی و با توجه به آرای اسطوره پژوهانی چون میرچا الیاده، کارل گوستاو یونگ، و جیمز فریزر برخی از این تفکرات و رفتارها از جمله موضوعاتی چون تشرف، افسون های شباهت و مجاورت، پیر، عدد هفت، ستردن مو، و نماد حلقه در این اثر بررسی شده اند.کلیدواژگان: اسطوره، اسرارالتوحید، تشرف، پیر، افسون
-
صفحات 85-126منتقدان و پژوهشگران ادبی در تحلیل عرفانی آثار ادبی معاصر بیشتر به بررسی اشعار فارسی پرداخته اند؛ در حالیکه نثر داستانی به ویژه داستان کوتاه، در دهه های اخیر در بازتاب دادن باورها، رفتارها، و آموزه های عرفانی نقش بسزایی داشته است؛ داستان کوتاه دلاویزتر از سبز نوشته علی موذنی ازجمله این داستان ها است. هدف ما در این مقاله این است که این داستان را با روش توصیفی تحلیل کنیم و با بررسی آن در سه سطح درون مایه، کاربرد تصاویر ادبی، و نحوه روایت نشان دهیم که چگونه مفاهیم عرفان کلاسیک در آن بازسازی شده اند. در این داستان، مضامین عرفانی مانند سیروسلوک، معرفت نفس، امتحان الهی، صلح و دوستی، ولایت، وحدت شهود، و جمعیت خاطر با مفاهیم دینی پیوند خورده اند و مفاهیم و درون مایه های عرفان کلاسیک در فرمی جدید در آن بازتاب یافته اند؛ همچنین هماهنگی نحوه به کارگیری تصاویر ادبی و شیوه روایت با درون مایه عرفانی آن سبب انسجام ساختاری داستان شده است.کلیدواژگان: عرفان، ادبیات معاصر، داستان کوتاه، دلاویزتر از سبز، روایت
-
صفحات 127-165پیش انگاشت ازجمله مباحث زبانشناختی است که تفسیر یک متن مورد توجه قرار می گیرد. پیش انگاشت ها در حکم پنداشت ها و گمان هایی در خصوص دانش زبانی و جهان بینی نویسنده هستند که آنها را با خوانندگان احتمالی اش به اشتراک می گذارد تا اهداف ارتباطی او به خوبی شکل گیرد. ارتباط ما با متونی که در گذشته تولید شده اند، براساس بازسازی موقعیت های تاریخی و اندیشگانی روزگار تولید متن است. مبحث سماع نیز که از موضوعات پرمناقشه در تاریخ تصوف به شمار می آید، در معرض ارزیابی های متعدد و گاه ضدونقیض است و از اینرو، درک پیام گویندگان و استنباط معنی ضمنی حاصل از آن منوط به درک پیش انگاشت های گزاره های آنها خواهد بود.هدف ما در این مقاله این است که با استفاده از روش زبانشناختی معنیشناختی مفهوم سماع را در آثار سلمی و غزالی مقایسه کنیم و کارکرد پیش انگاشت را برای درک کامل تر و دقیقتر سیر تحول تاریخی این پدیدار عرفانی نشان دهیم. نتایج حاصل از این پژوهش به اجمال چنین است که پیش انگاشت دو دوره تکوین و اثبات را در مسیر شکل گیری و تحول عرفان و تصوف ترسیم می کند. بر این اساس، سلمی با توجه به دیدگاه های پدیدارشناختی و کل نگرانه خود به دوره نخست و احمد غزالی با توجه به زبان و تفکر استعاری و نگرش پدیداری روانشناختی خود به دوره دوم تعلق دارد.کلیدواژگان: پیش انگاشت، عرفان، سماع، سلمی، غزالی
-
صفحات 167-190ایران آریایی مهد دین کهن مهرپرستی است؛ دینی اسرارآمیز که مرزهای فرهنگی- دینی را درهم نوردید و در سراسر جهان گسترش یافت؛ به گونه ای که عقاید رازوارانه مهریان و بسیاری از آداب و رسوم برخاسته از آن باورها به بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران و جهان بدل گردید. بازتاب اندیشه های این آیین دیرینه در آیین زردشتی، مسیحی و حتی عرفان اسلامی به خوبی نمایان است. ردپای ایزد باستانی مهر یا میترا، ایزد بزرگ ایرانی و پروردگار گرما و فروغ و روشنایی، در متون ادبی- تاریخی فارسی نیز بهوضوح مشاهده میشود. تاریخ بلعمی ازجمله آثاری است که در آن، باورهای میترایی با تاریخ بشری گره خورده است. بسیاری از مطالب این تاریخ پژواکی از فرهنگ و تمدن ایرانی و باورهای برخاسته از دین مهر است. هدف نگارندگان این پژوهش این است که با روش تحلیلی، ریشه بسیاری از اعتقادات و داستان های منعکسشده در این اثر را از این منظر شناسایی و بررسی کنند.کلیدواژگان: مهرپرستی، میترا، باورهای میترایی، آسمان، تاریخ بلعمی
-
صفحات 191-214دریا یکی از پدیده هایی است که در اسطوره های ملل مختلف جایگاه ویژه ای دارد. دریاهای اساطیری گاه بهلحاظ نام، با دریاهای امروزی قابل مقایسه هستند، اما بهلحاظ جغرافیایی، موقعیتی کاملا متفاوت دارند. بندهش ایرانی یکی از بزرگ ترین آثار به زبان فارسی میانه است که دربردارنده شمار فراوانی از نام های جغرافیایی اسطوره ای است. هدف ما در این پژوهش بررسی دریاهای اساطیری در این اثر است. بدین منظور، با روش توصیفی – تحلیلی کوشیده ایم نام های دریاها را در این اثر با توجه به اصول علمی، هم از دیدگاه ریشه شناختی و هم اسطوره شناختی واکاوی کنیم و آنها را با دریاهای طبیعی تطبیق دهیم. نتیجه آنکه دریاهای اساطیری اغلب در جنوب و در کنار دریای فراخکرد قرار دارند که گاه با توجه به نکات اسطوره ای موجود و ویژگی های کنونی دریاها، قابل انطباق با جغرافیای طبیعی هستند.کلیدواژگان: جغرافیای اساطیری، بندهش، دریا، فراخکرد، کیانسه
-
صفحات 215-238نظامی برجسته ترین شاعر ادبیات کلاسیک فارسی در حوزه منظومه های غنایی است که پنج گنج او از شهرت و اهمیت خاصی برخوردار است. در میان منظومه های پنج گانه او، هفت پیکر تمایز و تشخص ویژه ای دارد؛ زیرا در قالب افسانه های آن، مجموعه ای از اسطوره ها، رمزها، و نمادها به مخاطب ارائه شده است. در هرکدام از شخصیت ها، اقلیم ها، سیارات، گنبدها، و رنگ های توصیفشده در این افسانه ها رمز یا نشانه ای اسطوره ای نهفته است. در میان این نمادها و اسطوره ها، عناصر نباتی به ویژه درختان بسیار قابل توجه هستند. برخی از این عناصر نمادهایی هستند که به این اثر اختصاص ندارند و جلوه های آنها را می توان در اسطوره های سایر ملل نیز مشاهده کرد. نگارندگان در این مقاله که به روش اسنادی و کتابخانه ای نوشته شده است، کوشیده اند با نگاهی دیگرگونه به افسانه های هفت پیکر، درختان نمادین توصیفشده در آنها را بررسی کنند.کلیدواژگان: نظامی گنجوی، هفت پیکر، نماد، اسطوره، درخت
-
صفحات 239-265نوستالژی از اصطلاحات علم روان شناسی و به معنای دلتنگی، حسرت زدگی، و غم غربت است که از دیرباز، در ادبیات فارسی نمود گسترده ای داشته و جایگاهی ویژه را در شعر غنایی به خود اختصاص داده است. هدف ما در پژوهش حاضر بررسی وجوه نوستالژی در اشعار حافظ در سه بخش فردی، سیاسی- اجتماعی، و عرفانی با روش توصیفی – تحلیلی است. عصر حافظ دوره ای بحرانی در تاریخ ایران بوده است؛ از این رو، تاثرات حاصل از اوضاع نابهنجار سیاسی- اجتماعی در سروده های این شاعر بسیار برجسته است؛ به گونه ای که بسیاری از مصادیق نوستالژی در شعر حافظ ریشه در زمینه های سیاسی- اجتماعی عصر او دارد. اندیشه های عرفانی خواجه در نگاه به گذشته ازلی و هبوط انسان به کره خاکی با حسرت و اندوه جدا شدن از عالم معنا پیوند می خورد و نگاه متفاوت حافظ به این مساله هم شایسته بررسی است. با توجه به شخصیت فعال و موثر حافظ، در شعر او موارد نقض نوستالژی را نیز می توان مشاهده کرد؛ اندیشه هایی چون غم ستیزی و شادخواری، امیدواری به آینده، توکل به لطف خدا و رضا دادن به داده او حافظ را یاری کرده است تا در آن روزگار سیاه، اسیر سلطه غم و حسرت نشود.کلیدواژگان: نوستالژی، شعر حافظ، غم غربت، آرمان شهر، تحلیل متن
-
صفحات 267-292داستان دژ هوش ربا یا قلعه ذات الصور آخرین حکایت بلند و ناتمام مثنوی معنوی است. موضوع این داستان تلاش سه شاهزاده جوان برای وصال با شاهزاده خانم چینی است. در این مقاله برآنیم تا با روش توصیفی- تحلیلی و کتابخانهای، برخی نمادهای کهن الگویی در این داستان را براساس اندیشه های کارل گوستاو یونگ درباره کهنالگو تفسیر کنیم. این پژوهش نشان میدهد که امر مقدس وصال در این داستان تعبیری عرفانی از خویشتن یابی برای نائل آمدن به جایگاه رفیع انسان کامل است. معشوق یا زن در این داستان تصویری از آنیما یا کهنالگوی مادینهروان است که به گونهای رویایی ظاهر می شود تا در مراحل دشوار سفر، قهرمان وجوه تاریک خویشتن را بشناسد و جسم و جان را از هرگونه تعلقات مادی و خودخواهی تطهیر نماید؛ به عبارت دیگر، شاهزادهخانم چینی جنبه ناهشیار شخصیت شاعر و سه شاهزاده جوان است که در قالب زنی باوقار و نجیب ظاهر میشود تا آنها را برای یکیشدن با حقیقت ازلی و ابدی راهبری کند.کلیدواژگان: یونگ، کهنالگو، آنیما، قهرمان، داستان دژ هوش ربا
-
صفحات 293-335مفاهیم جدایی از عالم علوی، غربت روح در قفس تن، و بازگشت به اصل در ادبیات عرفانی ایرانی- اسلامی، غالبا در آثار تمثیلی و با زبانی نمادین بیان شده است. یکی از مهم ترین این آثار رساله کوتاه قصه الغربه الغربیه شیخ شهاب الدین سهروردی است. هدف ما در این مقاله این است که با روش توصیفی تحلیلی، مفهوم «غربت غربی» سهروردی در این رساله را که در قالب جغرافیای مثالی مطرح میشود، در مثنوی مولوی جست وجو کنیم و با توجه به تمثیل های شیخ اشراق، دریافت های تاویلی - عرفانی مولوی را طرح و تبیین نماییم و نشان دهیم که مشرق و مغرب مثالی سهرودی، ناکجاآباد و هورقلیای او و نیز اسیرشدن روح در چاه ظلمانی مغرب و طیران او که همان سیروسلوک به سوی مشرق عالم علوی است، در مثنوی چگونه نمود یافته است. از این طریق، به سرچشمه های مشترک این مفهوم، یعنی تاویل های قرآنی هر دو حکیم، دست مییابیم. شیخ اشراق و مولوی بلخی با تاویل قصص قرآنی و رموز این کتاب وحیانی توانسته اند نشان دهند که از طریق شهود، انسان می تواند هویت نوری نفس را به دست آورد و در یابد که جایگاه اصلی وی این دنیا نیست و برای بازگشت به اصل باید به شهود و تجرید روی آورد.کلیدواژگان: قصه غربه الغربیه، جغرافیای مثالی، مشرق و مغرب، شیخ اشراق، مثنوی
-
Pages 11-25lion that have been created by Angra Mainyu to destroy the good world. In Avestā and Pahlavi texts, some manners are proposed to eliminate these devil creatures. The influence of Ferdosi and his book, Shāhnāmeh, on Iranian language and culture are clear. Yet an explanation is needed to show that how much his idea about khrafstars are influenced by Avestā and Pahlavi texts. By using descriptive and analytic method, the authors of present article try to study and compare the creatures that in Zoroastian religious texts are called khrafstar which are mentioned in Shāhnāmeh. The research shows that in Shāhnāmeh not only the term "khrafstar" is not mentioned but also it is not referred to an animal as devil creature. But, there are similarities between Ferdosi's ideas and Avestā and Pahlavi texts about noxious creatures. Finally, it has been referred to the role of these creatures in the myths of other nations and has been compared with Avestā and Pahlavi texts and Shāhnāmeh.Keywords: Myth, Khrafstar, Avesta, Pahlavi Texts, Shahnameh
-
Pages 53-83Myths are rooted in deeds and beliefs that once were sacred to man and had an indispensible relationship with his material and spiritual life. These deeds and beliefs can be found in various cultures in the passage of time; sometimes they were preserved their original form and sometimes later they have been transformed and reflected in literary books. We can find some of mythical beliefs and deeds in Asrar al-Tawhid (The Mysteries of Unification), a work of 12th century Persian literature about the Sufi mystic Abū-Sa'īd Abul-Khayr. Indeed, it is a good source to follow them. By using descriptive and analytic method and regarding to the ideas entertained by myth scholars, like Carl Gustav Jung, James George Frazer and Mircea Eliade, the present article tries to study the subjects of number seven, old man, and incantation, symbol of circle, initiation and cleaning hair in Asrar al-Tawhid.Keywords: Myth, Asrar al-Tawhid, Old Man, Incantation, Initiation
-
Pages 85-126In analyzing Iranian mystical literature, the critics and literary scholars have mainly focused on Persian poems, but in recent decades, prose writings, especially short stories, have played an important role in reflecting mystical beliefs, deeds and doctrines. More charming than green, written by Ali Moazzeni, is one of these short stories. The aim of present article is to analyze the story by using descriptive method. The story is considered in three levels: theme, literary images and narrative method, in order to show that how mystical concepts have been reconstructed in the story. In this story, the concepts like spiritual journey (suluk), self-knowledge, God's testing, peace and friendship, saintship, unity of vision and ease of mind have joined with religious issues and mystical themes and have been presented in new forms. Using literary images and different methods of narration associated with mystical themes have led to coherence of the story.Keywords: Mysticism, contemporary literature, Short story, More Charming Than Green, Narrative
-
Pages 127-165Verbal presupposition is a linguistics subject that is paid attention in interpreting texts. Verbal presuppositions, as hypotheses and ideas about linguistic knowledge and outlook of writer of a text, are shared with potential readers. We are connected to the old texts by reconstruction of historical situations and the thoughts that were in common use at the time which the text was produced. Sama (ritual that often includes singing, dancing, recitation of poetry and prayers) is one of disputed subjects in the history of Sufism and there are many contradictory evaluations about it, so for understanding the meaning of these evaluations, we need to know their verbal presuppositions. The aim of present article is to compare the concept of sama in the works of Abū Abd ar-Rahmān as-Sulamī and Ahmad Ghazālī by using lingusitic and semantic method. Also, we try to show the function of presuppositions in a comprehensive recognition of the rituals historical development. According to the presuppositions, there are two periods in the formation of sama: generation and stability. Abū Abd ar-Rahmān as-Sulamī, based on his phenomenological and wholistic approach belongs to the period of generation, and Ahmad Ghazālī, with regards to his metaphorical language and phenomenological psycological approach belongs to the period of stability.Keywords: Presupposition, Mysticism, Sama, Sulami, Ghazali
-
Pages 167-190Aryan Iran is cradle of Mithraism; a mysterious religion that traversed the cultural and religious borders and spread in all of the world. So the mystical beliefs of Mithraists and many of their mores and cults become as a part of Iranian and world's people historical heritage and culture. The influence of this ancient religion on Zoroastrianism, Christianty and Islamic mysticism is well known. The traces of Mitra, the great Iranian ancient deity and the goddess of light, can be clearly seen in Persian historical and literary texts. Some of Mithraic thoughts are presented in Tarikh-e Balami (history of Balami), by Abu Ali Muhammad Balami. Many of issues about Iranian culture and civilization are widely reported in the book. By using analytic method, the present article tries to examine Mithraic themes in Tarikh-e Balami.Keywords: Mithraism, Mitra, Mithraic Beliefs, Sky, Tarikh-e Balami
-
Pages 191-214Sea has a special place in the myths of nations. Mythical seas can be nominally compared with real seas, but geographically they have different situation. Bundahishn,as one the great books of middle Persian language, contains many names of the mythical seas. The aim of the present article is to study them in Bundahishn. By using descriptive and analytic method, the goal is to examine the names of the mythical seas from etymological and mythical points of view, and to compare them with real seas. As a result, the mythical seas are located in the south and behind Vourukasha (Frāxkard Sea). The correspondence of the mythological names with the natural geography is done. Sometimes they can be adapted with the location of real seas.Keywords: Mythical Geography, Bundahishn, Sea, Vourukasha (Frāxkard Sea), Kiyanse
-
Pages 215-238In Persian classic literature, Nizami Ganjavi is the most prominent poet of lyrical poetry, and his Panj Ganj (Five Jewels) are well-known and have great importance. Among these five books, Haft Paykar is an outstanding one, because its legends and fables present myths, symbols and codes to the reader. Every described character, region, planet, dome and color, have a symbol or code. Among these myths and symbols, vegetables, especially trees, are most salient. Some of the symbols can be found in the myths of other nations, but some of them are special and unique to this book. Using descriptive-analytical and library methods, the authors of present article attempt to examine symbolic trees in the legends of Haft Paykar.Keywords: Nizami Ganjavi, Haft Paykar, Symbol, Myth, Tree
-
Pages 239-265Nostalgia, as a psychological term, has been put forward in Persian literature from way back and has an especial place in lyrical poetry. By using descriptive-analytical method the present research is to study the different aspects of nostalgia in personal, politico-social and mystical levels in Hāfez poetry. In the history of Iran, the era of Hafez was a critical situation, so the influences of abnormal politico-social events in his poems are distinct. Many of nostalgic cases in the poems of Hāfez are rooted in political and social backgrounds of his period. His mystical thoughts about eternity and the fall of man to the terrestrial globe are connected to the nostalgia of sepreation; a distinct view which is worthy of study. On the other hand, we can find the contrary cases in his poems, cases like joy, fighting with sadness, hope to future, resignation to God and submission to Him. These were the methods which helped him to keep his serenity and peace in spite of the discouraging circumstances of the age.Keywords: Nostalgia, Hafez Poetry, Utopia, Analysis of Text
-
Pages 267-292The story of the castle of Fortress of Forms (Qaleh Zat o-Suvar or Hooshroba) is the unfinished and the last long tale in Masnavi Manavi. The topic of the tale is struggle of three princes to succeed in obtaining a Chinese princess. Using descriptive-analytical and library methods, the present article attempts to analyze some archetypes of the story in the light of Carl Gustav Jung's views. The findings indicate that the holy union is a mystical interpretation of self-knowledge and the mean that helps reaching station of the Perfect Man. Beloved or the woman in the story is an image of archetype of anima that in difficult stages of the journey appears dream like figure to the hero and helps him to know the dark aspects of himself and purify his soul and body from worldly attachments. In other word, the Chinese princess is the unconscious character of the poet and three young princes, she appears in the form of a gentle and solemn woman and guide them to unite with the eternal truth.Keywords: Jung, Archetype, Anima, Hero, The story of the castle of Fortress of Forms
-
Pages 293-335The issues of separation from higher world, spiritual nostalgia and return to origin have been expressed with symbolic language in allegorical texts of Iranian-Islamic mysticism. One of the most important texts is Sohravardi's Ghorbat al-gharbiyah (the Occidental exile). Sohravardi proposes the concept of "the Occidental exile" in a utopian and an idealistic geography. By using descriptive-analytical method, the present article tries to study this concept in Masnavi Manavi of Jalāl al-Din Rūmi and to show his hermeneutic and mystical apprehensions with regards to Sohravardi's allegories. The research shows that how Sohravardian terms like ideal east and west, utopia, corps astral, being imprisoned in tenebrous well and mystical journey (suluk) to the east and higher world, all have been manifested in Masnavi Manavi. Doing so, it reveals that the common source of these two scholars, is, Quranic hermeneutic. They interpret the tales and allegories of Quran and indicate that the man can obtain his/her divine and luminous identity and understand that his/her true place is not the material world, and must resort to intuition and purification.Keywords: Ghorbat al-gharbiyah, Utopian, Idealistic Geography, The East, West, Sohravardi, Masnavi Manavi