فهرست مطالب

مدیریت بهره وری - پیاپی 10 (پاییز 1388)

نشریه مدیریت بهره وری
پیاپی 10 (پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/09/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سهند دانشور، سمیه لایزالی صفحات 7-23
    با پیشرفت علم و تکنولو‍‍ژی، اهمیت تعیین کارایی و افزایش آن از جمله دغدغه های مهم مدیران و سرمایه گذاران است. ادغام شرکت ها در دنیای واقعی کاملا رایج است. تصمیم به ادغام شرکت ها جهت افزایش کارایی و بهبود روند تولید و همچنین ادغام چندین شرکت تک منظوره برای ایجاد یک شرکت چند منظوره یکی از مسائل مهم در مدیریت اقتصادی است. در تعیین کارایی ادغام واحدها با روش های پارامتری همانند روش کمترین مربعات و روش رگرسیون تعیین می شد. ولی به دلیل مشکلات زیاد روش های پارامتری، روش های تحلیل پوششی داده ها (DEA) معرفی شدند. تعیین کارایی توسط مدل های مطرح شده در تحلیل پوششی داده ها از روش های بسیار پر کاربرد می باشد. این مقاله با مدل DEA مقرون به صرفه بودن ادغام DMU ها را برای تشکیل یکDMU چند منظوره با داده های فازی و غیر دقیق تعیین می کند. بدین ترتیب در زمینه اقتصادی کمک شایانی به مدیران می کند.
    کلیدواژگان: تحلیل پوششی داده ها، ادغام شرکت ها، شرکت های چند منظوره، داده های فازی، برش، حالت Best، Worst
  • دکتر صادق ملکی آوارسین، ناصر اسدزاده صفحات 25-42
    هدف اساسی این پژوهش بررسی رابطه بین خلاقیت و اثربخشی آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی شهرستانهای مغان است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری متشکل از کلیه اعضای هیات علمی و دانشجویان در سال 1387 به ترتیب به تعداد 100 نفر،3460 نفر که با استفاده از جدول مورگان، نمونه آماری به ترتیب 80 و800 نفر از طریق روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی می باشد. برای جمع آوری اطلاعات ازدو نوع پرسشنامه که پایایی و روایی آنها به ترتیب 72/0 و 77/0 محاسبه شده بود استفاده گردید. برای آزمون فرضیه ها از همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک راهه استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان می دهد که بین خلاقیت اعضای هیات علمی و اثربخشی آموزشی و پژوهشی آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین خلاقیت اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی شهرستانهای مغان تفاوت وجود دارد و همچنین اثربخشی آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی شهرستانهای مغان متفاوت است. (05/0p<)
    کلیدواژگان: خلاقیت، اثربخشی، آموزشی، پژوهشی و هیات علمی دانشگاه
  • دکتر سلیمان ایران زاده، نازل اسدی صفحات 43-57
    عدالت سازمانی و رفتار مدنی یکی از اهداف اساسی و بسیار مهم در خشنودی شغلی و عملکرد شاغلین هر سازمانی می باشد. بنابراین هدف این مطالعه دستیابی بر سهم متغیرهای عدالت سازمانی و رفتار مدنی در پیش‏بینی خشنودی شغلی کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان اداری و اعضای هیات علمی در سال تحصیلی 88-87 می باشد (380=N). نمونه این تحقیق شامل 190 نفر از کارکنان زن و مرد دانشگاه می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی از میان جامعه تحقیق انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته، پرسشنامه عدالت سازمانی، پرسشنامه رفتار مدنی و پرسشنامه خشنودی شغلی بوده است. نتایج این مطالعه نشان داد که بین متغیرهای عدالت سازمانی و رفتار مدنی با خشنودی شغلی کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و هر دو متغیر قابلیت پیش بینی خشنودی شغلی را دارند اما این میزان قابلیت در مولفه رویه ای عدالت سازمانی بیشتر بود. از دیگر یافته های این پژوهش این بود که بین دو گروه کارمندان مذکر و مونث از نظر میانگین رفتار مدنی تفاوت معناداری وجود نداشت. اما بین دو گروه کارمندان مذکر و مونث از نظر میانگین عدالت سازمانی و خشنودی شغلی تفاوت معناداری وجود داشت (01/0P<).
    کلیدواژگان: عدالت سازمانی، رفتار مدنی، خشنودی شغلی، کارکنان
  • دکتر عادل صلواتی، فرشته حق نظر صفحات 77-104
    در سال های اخیر مدیریت دانش به موضوعی مهم و حیاتی برای موفقیت سازمان ها تبدیل شده است. به گونه ای که اثربخشی آنها در گرو ایجاد، ذخیره سازی ، انتقال و بکار گیری به هنگام دانش می باشد. با این وجود بسیاری از سازمان ها از آمادگی لازم برای بهره گیری موفقیت آمیز مدیریت دانش را ندارند.
    عوامل زمینه ای، نقشی کلیدی در استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمان ها دارد. این پژوهش با هدف بررسی عوامل زمینه ای مدیریت دانش شامل ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی و فناوری اطلاعات در واحدهای ستادی شرکت ملی نفت ایران به رشته تحریر در آمده است که در این راستا 56 شاخص با مراجعه به آرای خبرگان به عنوان مولفه های عوامل زمینه ای مدیریت دانش، تدوین گردید. نمونه ی آماری این پژوهش شامل 240 از کارکنان واحدهای ستاذی می باشند که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی نسبت به فناوری اطلاعات در واحدهای ستادی شرکت ملی نفت ایران از آمادگی کمتری برای بکارگیری مدیریت دانش برخوردار می باشند.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، عوامل زمینه ای مدیریت دانش، واحدهای ستادی شرکت ملی نفت ایران
  • حسن ستاری ساربانقلی، دکتر حسین ذبیحی صفحات 105-146
    حضرت رسول اکرم (ص) به عنوان اسوه حسنه و الگوی جاودانی جوامع انسانی به طور اعم و جوامع اسلامی به طور اخص معرفی گشته است. مفاهیم مدیریت شهری حضرت رسول اکرم (ص) در شهر مدینه می تواند از لحاظ برنامه ریزی و طراحی شهری در شهرهای اسلامی معاصر نیز مورد استفاده قرار گیرد. بهره گیری از متون و منابع اسلامی و درک صحیح مفاهیم کاربردی مدیریت شهری حضرت رسول اکرم (ص) در شهر مدینه می تواند راه گشای درک و فهم و رسیدن به الگوها و مفاهیم مدیریت شهری در جوامع امروزی ما باشد. تلاش ما در این نوشتار بررسی مهمترین آموزه ها و مفاهیم مدیریت شهری حضرت رسول اکرم (ص) در شهر مدینه می باشد که می تواند به عنوان یک الگو و تجلی زیبای مدیریت شهری در شهر اسلامی مورد استفاده و استناد قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مدیریت شهری، حضرت رسول اکرم (ص)، شهر مدینه، شهر اسلامی، زیبایی
  • دکتر میرحسن سیدعامری، دکتر مهرداد محرم زاده، مهدی بشیری، حمدالله هادی صفحات 147-164
    سرمایه گذاری حامیان در صنعت ورزش به عنوان عنصر آمیخته ی بازاریابی ورزشی، از منابع اصلی و رایج در این صنعت به شمار می رود. با این حال، موانعی در راستای جذب حامیان مالی در صنعت ورزش وجود دارد. در این راستا، مطالعه ی حاضر به بررسی و شناخت موانع جذب حامیان مالی در صنعت ورزش استان آذربایجان شرقی پرداخته است. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه ی محقق ساخته ای (813/0=α) است که روایی آن نیز به تایید گروهی از متخصصان رسیده است. جامعه ی آماری تحقیق حاضر را کلیه ی مدیران کارخانجات و شرکت های خصوصی، روسای هیات ها و مدیران باشگاه های ورزشی استان آذربایجان شرقی تشکیل می دهند. داده ها با استفاده از روش آماری توصیفی و استنباطی (آمار ناپارامتریک یو من ویتنی) در سطح معنی داری 05/0P< تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در عامل های عدم بهره گیری از مزایای معافیت های مالیاتی ناشی از تبلیغات ورزشی؛ نبود اماکن و امکانات مناسب تبلیغاتی در محل رویدادهای ورزشی؛ عدم وجود استانداردهای مالی و کاری؛ انتقال ضعیف پیام تجاری شرکت؛ وقت گیر بودن؛ عدم اطمینان حامیان در سرمایه گذاری در صنعت ورزش به دلیل مشخص نبودن آینده ی سرمایه گذاری و عدم بهره گیری از مدیران متخصص ورزشی، بین دیدگاه های مدیران شرکت های خصوصی و مدیران ورزشی در رابطه با موانع حمایت مالی ورزشی تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0P<). اما در رابطه با دیگر عوامل تفاوت معنی داری بین گروه ها مشاهده نشد (05/0P>). در نهایت مدیران و مسئولین ورزشی بایستی با بهره گیری از متخصصان بازاریابی ورزشی، ایجاد شرایط مناسب جهت ارتباط بهتر دولت با شرکت ها، پوشش رسانه ای، تبلیغات و اماکن و امکانات مناسب تبلیغاتی و نیز با جذب بازیکنان و مربیان مشهور، در راستای رفع موانع جذب حامیان مالی ورزشی شرایط مناسب و بهینه ای را ایجاد نمایند تا حامیان با اطمینان بیشتری در این صنعت سرمایه گذاری نمایند.
    کلیدواژگان: صنعت ورزش، موانع جذب، حمایت مالی ورزشی
  • دکتر ناصر فقهی فرهمند صفحات 165-188
    اشتغال برای ادامه زندگی و بقای جامعه ضرورتی اجتناب ناپذیر است و زندگی هر فرد از طریق کارکردن تامین می شود و خودکفایی هر کشور به میزان و نوع عملکرد شاغلین آن بستگی دارد. تحقیقات متعدد موید این واقعیت است که اولا با افزایش بیکاری، فساد شدت می یابد و ثانیا اشتغال مناسب و رضایت شغلی موجب نشاط و شادابی انسان می گردد. کار از یک سو می تواند شماری از نیازهای اساسی انسان هم چون پرورش روح و جسم، برقراری ارتباط اجتماعی، ایجاد حس ارزشمندی، اعتماد به نفس و شایستگی را ارضاء نماید اما از سوی دیگر ممکن است منبع اصلی بروز استرس نیز باشد.
    استرس در مدیریت رفتار سازمانی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است و از آن جایی که شرایط کار دائما درحال تغییر است، این بحث همواره با درجات مشخصی در رابطه با مسائل مرتبط با کار در سازمان ها وجود دارد و در چند دهه اخیر آهنگ حرکت زندگی شتاب بیشتری گرفته و تحولات در دنیای کار به صورت جدی تری خود نمایی نموده است. اگر چه عده ای از صاحبنظران، استرس را الزاما مخرب نمی دانند اما اکثر پژوهشگران معتقدند که آن برهم زننده بهداشت روانی است و در شرایط فعلی سازمان ها، یکی از مشکلات مدیران می باشد که تا حدود زیادی بازدهی و بهروری را کاهش داده وسبب مشکلات رفتاری و تعارض شده که در این پژوهش به منظور بررسی زمینه های سازمانی پدید آورنده استرس و ارائه راهکارهای کاهش آن، پس از جمع آوری داده های مورد نیاز نتیجه گیری شد که از نظر مدیران و کارکنان شاغل در سازمان ها، قوانین و دستورالعمل ها، ساختارسازمانی و شرایط شغلی نامناسب بر بروز فشارعصبی تاثیر مثبت دارند.
    کلیدواژگان: استرس، مدیریت استرس، تنیدگی روحی، استرس شغلی
  • یعقوب علوی متین، علیرضا دادجویان، دکتر فرهاد نژاد ایرانی صفحات 189-218
    برمبنای اصل هفتم قانون اساسی،شوراهای اسلامی شهر می بایست بر عملکرد شهرداری ها از قبیل طرحها و پروژه های عمرانی نظارت مستمر داشته باشند؛ از این رو در این مقاله که تحت عنوان ارزیابی عملکرد شورای اسلامی تبریز می باشد ، سعی گردیده بر اساس مصوبه شهرداری ها که پروژه های عمرانی را به سه گروه راه و باند ، ابینه و تاسیسات شهری تقسیم نموده است از سه بعد نظارت قبل از اجرا ، نظارت حین اجرا و نظارت بعد از اجرا مورد ارزیابی قراردهد. جامعه آماری تحقیق ، شامل مناطق هشتگانه شهرداری تبریز بوده که سرشماری گردیده است و تعداد نمونه 31 فقره می باشد و برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و بررسی نظرات و خواسته های نمونه های مورد بررسی از پرسشنامه استفاده شده است. روش تحقیق از نوع همبستگی یا همخوانی می باشد و بر مبنای مطالعات میدانی استوار است پس از تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه میزان عملکرد نظارتی شورا در پروژه ها مشخص و جهت ارتقا وضعیت نظارت پیشنهادات مربوطه ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، شوراهای اسلامی شهر، مدیریت عملکرد
  • دکتر حسین میرزایی، حبیب آقاجانی صفحات 219-241
    بازار کار در بین بازارهای چهارگانه اقتصاد، در تنظیم روابط عرضه و تقاضای نیروی کار و تعادل در متغیرهای کلان اقتصادی، همچون اشتغال، نقش محوری دارد. پیآمدها و آثار اقتصادی- اجتماعی تعادل در بازار کار به نحوی است که مورد توجه اقتصاددانان و سیاست گذاران است. یکی از پیامدهای مستقیم چنین تعادلی جلوگیری از هزینه و مخارج ایجاد شده در نتیجه بیکاری است. اشتغال به عنوان عاملی موثر در رشد اقتصادی، توزیع درآمد، و حفظ کرامت انسانی است. در مقابل بیکاری به عنوان ریشه بسیاری از ناهنجاری ها و پیآمدها و تبعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می باشد. بیکاری یک پدیده اقتصادی بسیار مهم و حائز اهمیت برای دولت ها به شمار می آید که دولت ها همواره در تلاش هستند معضل اقتصادی- اجتماعی بیکاری را حل نمایند. شواهد تجربی بیانگر این واقعیت است که همه کشورها چه توسعه یافته و چه در حال توسعه گریبان گیر مشکل بیکار هستند. ساختار جمعیتی کشورهای آسیایی و عرضه فراوان نیروی کار از یک طرف و فقدان امکانات متناسب با آن و در نتیجه عدم تقاضای کافی از طرف دیگر، بیکاری را به عنوان مهمترین معضل اقتصادی-اجتماعی این کشورها نموده است. در این راستا پدیده جهانی شدن احتمالا بر ساختار بازار کار، اشتغال و بیکاری، آثار جدی را بر جای خواهد گذاشت. از آنجا که دولت ها در کشورهای در حال توسعه نقش زیادی را در بازارکار دارند. خود به عنوان یک متغیر و عامل تاثیر گذار بر بازار کار نیز مطرح هستند.
    کلیدواژگان: جهانی شدن، بازارکار، کشورهای آسیایی، اشتغال، رشد اقتصادی، بیکاری
|
  • Pages 7-23
    Among the four economy markets, the labor market plays a pivotal role in establishing relations between supply and demand as well as in balancing the mass economic variables like employment. The socio-economic consequences of the balance in labor market are of great importance for economists and policy makers. A direct consequence of such balance is the prevention of costs waste resulting from unemployment. Employment is a significant parameter in economic development, income distribution, and human self-esteem. On the contrary, unemployment causes a number of abnormalities with a wide range of economic, social and political aftermaths. Governments also consider unemployment as an important economic phenomenon and try to find solutions for this problem. It is observed that all countries, whether developed or developing, come across unemployment. The population structure of Asian countries and a great number of labor forces and lack of proper facilities have made unemployment the most important socio-economic problem. Globalization tends to influence the labor market structure, and (un)employment. As the developing countries play roles in labor market, they should be considered as an effective variable in the labor market.
    Keywords: globalization, Labor market, Asian Countries, Employment, Economic Growth, Unemployment
  • Pages 25-42
    This research aims to investigate the relationship between the academic staff’s creativity and their educational and research effectiveness in the Islamic Azad universities of Moghan townships. The research is applied-descriptive of correlational type. The statistical population consists of all the academic staff and the students in the year 2008, the numbers being 100 and 3460 respectively, from which the samples, 80 and 800, were taken by relative-stratified sampling method according to Morgan Table. In order to collect data, two questionnaires were used, the validity and reliability of which were 0.72 and 0.77, respectively. In order to test the hypotheses, Pearson correlation and one-way ANOVA were used.
    The results indicate that there is a positive and meaningful relationship between the academic staff members’ creativity and their educational and research effectiveness. There is a difference in the creativity of the academic staff members of Islamic Azad Universities around Moghan townships. Furthermore, their educational and research effectiveness is also different (P
    Keywords: Creativity, Effectiveness, Educational, Research, Academic Staff
  • Pages 43-57
    Organizational justice and civil behavior are considered as one of the basic and most important factors in the job satisfaction and performance of the staff of every organization. Therefore, the goal of this study is to determine the contribution of the variables of organizational justice and civil behavior in predicting the job satisfaction of MohagheghArdabiliUniversity staff.
    The Statistical population consists of all the administrative personnel and the academic staff in the academic year 87-88 (N =380). The study sample included 190 male and female staff of the University based on relative random-stratified sampling.In order to collect data, researcher-made questionnaires-organizational justice questionnaire, civil behavior questionnaire, and job satisfaction questionnaire-were used. The results showed that there is a meaningful relationship between the variables of organizational justice and civil behavior with the job satisfaction of the staff, and both variables have the capabilitiy of predicting job satisfaction, but this capability was higher in the case of the organizational justice.
    Another finding of the research was that there was not a meaningful difference between the male and female staff with regard to civil behavior. However, there was a meaningful difference between the male and female staff from the viewpoint of organizational justice and jab satisfaction (P
    Keywords: Organizational justice, Civil Behavior, job satisfaction, staff
  • Pages 77-104
    In recent years, knowledge management has been an important and critical matter in the success of organizations to the extent that their effectiveness depends on their ability to establish, store, transfer, and use this knowledge. However, most of the organizations are not yet prepared enough for the successful application of Knowledge management.
    Content factors have a key role in the successful establishment of knowledge management in organizations. The purpose of this research is to study the content factors of knowledge management including organizational structure, organizational culture and information technology in the central units of Iran National Oil Company.
    In this regard, a questionnaire consisting of 56 questions was devised, and its validity was confirmed. The research sample consists of 240 staff members of the central units taken by random sampling. The results indicate that in the central units of Iran National Oil Company, organizational structure and organizational culture, compared to information technology, have less capacity to apply knowledge management.
    Keywords: Knowledge management, Content Factors of Knowledge Management, Central Units of Iran National Oil Company
  • Pages 105-146
    The Holy Prophet (PBUH) has been introduced as a good example and eternal Paradigm of the human societies, especially in Islamic societies.His urban management concepts in Medina can be used in urban designing and programming in contemporary Islamic cities.
    Consulting the Islamic texts and sources and a true understanding of the Holy Prophet’s practical concepts of urban management in Medina can lead us to understand and reach the paradigms and concepts of urban management in today's societies. In this paper, we try to investigate the Holy Prophet’s most important teachings and concepts of urban management in Medina, which can be used and referred to as a paradigm and splendid manifestation of urban management in Islamic cities.
    Keywords: urban management, The Holy Prophet Mohammad (PBUH), The City of Medina, Islamic Cities
  • Pages 147-164
    Sponsorship has become a vital part of funding for a wide range of sporting, artistic, and social events. Sponsorship has been increasing as an element of marketing communications. However, there are obstacles to attracting sponsors in the sport industry. The present study investigates the obstacles to attracting sponsorship in the sport industry of East Azarbaijan Province. The data collection instrument was a highly reliable researcher-made questionnaire (α=0.813). The statistical population of this study was all the managers of factories and private companies, club managers and sport headquarters in East Azarbaijan. The data were analyzed through the descriptive as well as the non-parametric U-Mann-Whitney inferential statistics with P
    Keywords: Sport Industry, Obstacles to Attracting, Sport Sponsorship
  • Pages 165-188
    With regard to the importance effect of stress on organizational behavior and under changing conditions of work, this issue has relation with problems of work in all organizations. In recent decades, the pace of life has become faster, and therefore, the changes in the world of word have become more serious. Although some authorities believe that stress is not necessarily destructive, most researchers believe that it disturbs the mental health. Thich is one of the managers’ problems in the present situation of the organizations which has decreased the efficiency and productivity of the organizations to a relatively great extent and has caused behavioral problems and conflicts . The purpose of this research is to study the organizational factors causing stress and to present guidelines to reduce it. After collection the data, it was concluded that according to the managers and staff’s views, rules and regulations, organizational structure, and unsuitable working conditions have positive effects on stress.
    Keywords: Stress, stress management, Mental Tension, job stress
  • Pages 189-218
    Accordıng to Act 7 of the constitution, the Islamic cıty councils must continuously supervise the performance of munıcipalitıes such as their programs and projects; therefore this dissertation tries to evaluate the constructional projects of TabrizMunicipality divided into three categories: roads, buildings and civil facilities. The evalution involves three dimensions: supervision before implementation, supervision during implementation and supervision after implementation.
    The survey population is the eight areas of the Municipality. The sample number is 31, the measurment instrument is a questionnaire, and the research is a correlational one. After analysing the data, the scale of the council supervision is shown and some suggestions are given to elevate the supervision state.
    Keywords: performance appraisal, The Islamic City Councils, performance management
  • Pages 219-241
    Among the four economy markets, the labor market plays a pivotal role in establishing relations between supply and demand as well as in balancing the mass economic variables like employment. The socio-economic consequences of the balance in labor market are of great importance for economists and policy makers. A direct consequence of such balance is the prevention of costs waste resulting from unemployment. Employment is a significant parameter in economic development, income distribution, and human self-esteem. On the contrary, unemployment causes a number of abnormalities with a wide range of economic, social and political aftermaths. Governments also consider unemployment as an important economic phenomenon and try to find solutions for this problem. It is observed that all countries, whether developed or developing, come across unemployment. The population structure of Asian countries and a great number of labor forces and lack of proper facilities have made unemployment the most important socio-economic problem. Globalization tends to influence the labor market structure, and (un)employment. As the developing countries play roles in labor market, they should be considered as an effective variable in the labor market.
    Keywords: globalization, Labor market, Asian Countries, Employment, Economic Growth, Unemployment