فهرست مطالب

مدیریت سازمان های دولتی - سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، پاییز 1395)

فصلنامه مدیریت سازمان های دولتی
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/10/16
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمود لگزیان *، افسانه یوسف پور، سیده فریماه تقوی صفحات 9-30
    امروزه سازمان ها نسبت به گذشته تغییر کرده اند، درگذشته سازمان ها بر حفظ و محرمانه نگه داشتن اطلاعات و داده ها تاکید داشتند، اما در حال حاضر اشتراک اطلاعاتی در سرتاسر مرزهای سازمانی اولویت اصلی آن هاست. بااین وجود فرایند به اشتراک گذاری اطلاعات با چالش ها و عوامل اثرگذار بسیاری روبرو است. بر این اساس پژوهش حاضر سعی در بررسی تاثیر عوامل موثر بر میزان و نحوه اشتراک اطلاعات میان سازمان های دولتی دارد. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از حیث روش پیمایشی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارشناسان و مدیران فناوری اطلاعات ادارات کل دولتی استان خراسان رضوی در شهر مشهد می باشد. که بر اساس آمار و اطلاعات موجود تعداد آنها حدود 130 نفراست، با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه معلوم نمونه ای مشتمل بر 108 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه استفاده گردید. تجزیه وتحلیل داده ها نیز با استفاده از الگوی مدل یابی معادلات ساختاری صورت گرفت. یافته های پژوهش بیانگر تاثیر رهبری سطح بالا، ارتباط و تعامل دوجانبه، سازگاری، حمایت مدیریت عالی، هزینه های مالی، فرایند امنیت، مزایا و ریسک های مورد انتظار بر میزان اشتراک اطلاعات میان سازمان های دولتی است اما قوانین و سیاست ها، اعتماد بین سازمانی و قابلیت های فناوری اطلاعات تاثیر معنی داری بر میزان اشتراک اطلاعات میان سازمان های دولتی نداشته است.
    کلیدواژگان: اشتراک گذاری اطلاعات، دولت به دولت (G2G)، اشتراک گذاری اطلاعات میان سازمان های دولتی، دولت الکترونیک
  • میثم لطیفی٬ محمد عبدالحسین زاده، امیر آذرفر صفحات 31-48
    ترک خدمت نیروها در پست های کلیدی و حساس درروند حرکت یک سازمان به سوی اهدافش مشکل جدی ایجاد می نماید. به طور خاص در بخش دولتی که در جذب نیروی کار باتجربه و متخصص با بخش خصوصی در رقابت است، نیاز به برنامه جانشین پروری و تربیت مدیران مجرب اهمیت زیادتری پیدا می کند. این پژوهش درصدد است که با کاربست روش تحلیل مضمون و مدل سازی ساختاری- تفسیری، الگوی جانشین پروری در سازمان های دولتی را ارائه دهد. در این پژوهش یکی از سازمان های دولتی کشور انتخاب شد و از مدیران و خبرگان آن در مورد برنامه جانشین پروری مصاحبه به عمل آمد. در ادامه با بهره گیری از روش کیفی تحلیل مضمون، مصاحبه های مذکور تحلیل شد و شبکه مضامین جانشین پروری با 32 مضمون پایه، 10 مضمون سازمان دهنده و 3 مضمون فراگیر استخراج شد و با بهره گیری از مدل سازی ساختاری- تفسیری، روابط بین متغیرها کشف شد. نتایج پژوهش نشان داد متغیرهایی چون تعهد مدیران ارشد به جانشین پروری، فرهنگ جانشین پروری و قوانین و اسناد بالادستی نقش مهم و کلیدی در تحقق جانشین پروری در بخش دولتی دارند و متغیرهایی چون نظام ارزیابی عملکرد مناسب، نظام آموزشی کارآمد و عدالت سازمانی خروجی های سیستم جانشین پروری هستند.
    کلیدواژگان: مدیریت استعداد، جانشین پروری، سازمان های دولتی، مدل سازی ساختاری، تفسیری (ISM)
  • علاءالدین رفیع زاده*، ناصر میرسپاسی، عادل آذر صفحات 49-64
    فعالیت های مربوط به تولیدات فرهنگی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران توسط افراد و نهادهای مختلف تحت تاثیر قرار می گیرد و این مداخله در زمان های قبل، حین و حتی بعد از تولید می تواند آن را به چالش بکشد و هزینه های مالی و از آن مهم تر هزینه های اجتماعی فراوانی را به همراه داشته باشد. هدف این تحقیق، طراحی یک مدل ترکیبی خط مشی در تولیدات فرهنگی صداوسیما با کمک مدل های مختلف خط مشی گذاری است.برای جمع آوری داده ها با پرسش از خبرگان کاربردی و با ابزار پرسشنامه و برای تجزیه تحلیل داده های کمی، از شیوه های آمار توصیفی و استنباطی به روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بهره برده شد. جامعه موردمطالعه در این تحقیق، شامل دو مجموعه استیکی استادان دانشگاه و جامعه دوم، جامعه کاربردی است که شامل دو گروه از مدیران، کارشناسان ارشد سازمان و نهاد ها و سازمان های تاثیرگذار بر خط مشی های رسانه ملی است که از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی استفاده شد.در این تحقیق با بررسی مدل های مختلف خط مشی گذاری و بهره گیری از ادبیات تحقیق و مطالعات موجود و استفاده ازنظر خبرگان علمی و کاربردی، سعی شد مدل مناسبی در معاونت امور استان ها و مجلس صداوسیما برای تدوین خط مشی فرهنگی مراکز استانی ارائه شود.
    کلیدواژگان: مدل های خط مشی گذاری، خط مشی فرهنگی، خط مشی گذاری رسانه ای، روش ای، اچ، پی
  • علی سامانی*، حسن درویش، سعید عابسی، حسین صفرزاده صفحات 65-78
    بودجه به منزله قلب فراگرد خط مشی گذاری و بودجه بندی به منزله مهم ترین فراگرد تصمیم گیری در نهادهای عمومی، از چنان اهمیتی برخوردارند که اصلاح آنها، اصلاح امر حکومت و کشور تلقی می شوند؛ اصلاحی که باید معطوف به یادگیری در جهت بودجه بندی بهتر باشد؛ زیرا که بودجه، آینه تمام نمای فعالیت ها و خط مشی های حکومت است. این در حالی است که پژوهش های صورت گرفته و معرفی سیستم های متعدد بودجه بندی طی سالیان گذشته، از ناکارآمدی سیستم های بودجه بندی متداول در اکثر کشورها حکایت دارند؛ تسری چنین وضعی به کشور ما، پژوهشگران را بر آن داشت تا ضمن مدنظر قرار دادن ملاحظات مربوط به بافت اجتماعی و تاریخی، دراین باره مطالعه نمایند. بنابراین این پژوهش، باهدف شناسایی ویژگی های سیستم مناسب بودجه بندی عمومی، از نگاه کارشناسان و صاحب نظران عرصه بودجه بندی و بررسی دیدگاه های گوناگون دراین باره صورت گرفت. روش پژوهش، تحلیل تم و ابزار اصلی جمع آوری داده ها، مصاحبه بوده است. مطابق با تحلیل داده های جمع آوری شده، پنج طبقه تم اصلی با مجموعه ای از تم های فرعی تحت پوشش ذیل عناوین «واقع گرایی و فن گرایی»، «اصلاح گرایی و یادگیرندگی»، «علم گرایی و دانش محوری»، «هدف مداری» و «ارزش مداری» پدیدار شدند. به نظر می رسد که با مدنظر قرار دادن این مقوله ها در سیستم بودجه بندی حکومت، می توان با حرکت در مسیر اصلاح امر بودجه بندی و بودجه، امیدوار بود که این سند مهم، در مسیری یادگیرنده به سوی توسعه و پیشرفت، جامعه را در مسیر تعالی رهنمون گرداند.
    کلیدواژگان: بودجه بندی عمومی، حکومت، سیستم مناسب بودجه بندی، اصلاح گرایی، یادگیرندگی
  • علاءالدین رفیع زاده *، ناصر میرسپاسی، عادل آذز صفحات 79-98
    یک نظام ارزیابی و پایش در قالب مدیریت عملکرد که برنامه های کلان دولت را با یک نگرش سیستمی در تمام سطوح، مورد پایش قرار داده و بازخوردهای لازم را جهت هموار کردن راه رسیدن به اهداف و برنامه های تعیین شده ارائه نماید، یکی از ضرورت هاست. لذا هدف اصلی این مقاله طراحی مدل جامع مدیریت عملکرد در سطح دولت و دستگاه های اجرایی می باشد. برای انجام این مطالعه، از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است، بدین صورت که؛ در مرحله اول رویکردها و مدل های مربوط به مدیریت عملکرد موردبررسی قرارگرفته و با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمونی، مضامین استخراج شده از ادبیات علمی در قالب سه سطح؛ «استراتژیک»، «سازمان» و «کارکنان» کدبندی شد. در مرحله دوم متغیرهای 27 گانه احصا شده، در قالب پرسشنامه ای تنظیم و در بین نمونه ای 132 نفری که با استفاده از جدول مورگان از بین جامعه 210 نفری نظام برنامه ریزی کشور انتخاب شده بود، توزیع گردیده و اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق حاکی از این است که تمامی متغیرهای 27 گانه احصا شده در قالب سطوح مذکور، به عنوان متغیرهایی که بایستی در طراحی مدل مدیریت عملکرد موردتوجه قرار گیرند، مورد تایید قرار گرفت. همچنین با توجه به این که قدر مطلق مقدار آماره t برای تمامی روابط بین متغیرها بزرگتر از مقدار بحرانی 96/1 و نیز تمامی بارهای عاملی در حالت استاندارد بزرگتر از 5/0 بدست آمد، لذا هیچ کدام از روابط رد نشده و تمامی متغیرها و روابط تائید شد و درنهایت مدل اولیه تحقیق نیز تائید شد.
    کلیدواژگان: عملکرد، سنجش عملکرد، نظارت بر عملکرد، ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد
  • علی سامانی*، حسن درویش، سعید عابسی، حسین صفرزاده صفحات 99-112
    طفره روی سازمانی به عنوان یکی از مسائل مهم در مسیر عملکرد مطلوب سازمان، پدیده ای است که به تمایل کارکنان برای بکارگیری انرژی کمتر در حین مشارکت در کارهای جمعی، نسبت به هنگامی که به تنهایی هدفی را دنبال می کنند، اشاره دارد. ازآنجاکه اغلب اهداف سازمان به صورت جمعی دنبال می شوند، این مقوله یکی از مشکلات جدی پیش روی سازمان ها است. بر این اساس تحقیق حاضر، درپی یافتن مولفه های موثر بر طفره روی سازمانی بوده، بدین منظور ابتدا، از طریق فن دلفی، نظر 15تن از خبرگان حوزه ی منابع انسانی، در خصوص شاخص های تاثیرگذار بر طفره روی سازمانی، اخذ گردیده و پس از جمع بندی و طراحی مدل پیشنهادی، برازش آن مورد پیمایش قرارگرفته است. این تحقیق با رویکرد آمیخته ی کمی و کیفی به طراحی مدل نهایی پرداخته است. جامعه تحقیق حاضر تعداد350 نفر از کارشناسان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است، لذا با کمک فرمول کوکران تعداد180 نفر از آنان با روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب و مورد پیمایش قرارگرفته اند. تجزیه وتحلیل آماری داده های تحقیق نیز با کمک معادلات ساختاری صورت پذیرفته است. بدین منظور پرسشنامه ای که روایی آنها از طریق روایی محتوا، روایی معیار و روایی سازه و پایایی آنها با بدست آمدن آلفای کرونباخی برابر با 834% تایید گردیده است، مورد بهره برداری قرارگرفته است. پس از تایید نرمال بودن توزیع داده ها، با کمک نرم افزار Smart PLS و آزمون تحلیل عاملی تاییدی، مدل ترسیم شده با 5 مولفه و 25 شاخص، مورد تایید قرار گرفت. نتایج نشان داد که موثرترین عامل تاثیرگذار بر طفره روی سازمانی بعد محیطی سازمان است ؛ لذا در پایان به مدیران پیشنهاد گردید با تکیه بر مهمترین شاخص های موثر بر طفره روی سازمانی مانند رضایت شغلی، تعهد، فرهنگ سازمانی ، به مدیریت بهینه طفره روی سازمانی نائل آیند.
    کلیدواژگان: طفره روی سازمانی، محیط، رضایت، تعهد
  • سید نجم الدین موسوی، علی شریعت نژاد، محسن عارف نژاد صفحه 113
    سازمان ها یا محیط های کاری به عنوان پدیده هایی اجتماعی می توانند دچار بی هنجاری ، بی نظمی و نهایتا فروپاشی ساختارها و بی سازمانی نهادینه شده شوند که از لحاظ نظری به این پدیده آنومی سازمانی گفته می شود. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل بوجودآورنده آنومی سازمانی در سازمان های دولتی انجام پذیرفت. این تحقیق از نظر روش ترکیبی و از نظر نوع پژوهش این تحقیق قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش مدیران میانی سازمان های دولتی شهر خرم آباد هستند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 25 نفر از آنان به عنوان اعضای نمونه انتخاب گردیده است. در تحقیق حاضر با استفاده از ترکیب روش کمی و کیفی، ابتدا با استفاده از داده های کیفی بدست آمده از مطالعات اکتشافی شامل بررسی متون اکتشافی و انجام مصاحبه های اکتشافی عوامل ایجاد کننده آنومی سازمانی مشخص شده است، سپس با استخراج عوامل آنها را از طریق تحقیق زمینه یابی مورد ارزیابی قرار داده شد. نتایج پژوهش مشتمل بر دو بخش است، که در بخش اول مجموعه ای از عوامل ایجاد کننده آنومی سازمانی شناسایی و در بخش دوم میزان اهمیت و اولویت این عوامل مشخص می شود. نتایج پژوهش نشان می دهند که عدم توانایی سازمان در نشان دادن ارزش های واقعی خود، فقدان هنجارهای مشترک در کار، نگرش منفی کارکنان نسبت به شغل خود، اجرای ضعیف فرآیند اجتماعی سازی کارکنان، عدم شایسته سالاری در سازمان، وجود تبعیض در سازمان، و عدم تعهد مدیران به ارزش های سازمان از مهمترین عوامل بوجودآورنده آنومی سازمانی هستند.
    کلیدواژگان: آنومی سازمانی، هنجارها و قواعد سازمانی، نظم، تکنیک دلفی فازی
|
  • Mohammad Lagzian*, Afsaneh Yoosefpour, Seyede Farimah Taghavi Pages 9-30
    Nowadays, Organizations have changed , in the past they had emphasized on keeping information and data secretly, but now sharing information over all out strikes of organization is their main priority. However, sharing information is facing with many challenges and is under the influence of many key factors. Based on this, the present study is trying to examine the influence of effective factors on the way and level of sharing information among public organizations .This is an applied research in terms of purpose and an analyticalsurvey one in viewpoint of methodology. Statistical universe of this survey is all managers and professionals of information technology of public offices in Mashhad, who are about 130 people based on available statistics and data. Using Cochran formula, a sample of 108 people is selected for this statistical society. To gather the necessary data, we use a questionnaire and analysis of data is done by structural equation modeling method. Findings of this survey show the effects of high- level leadership, communication and mutual exchange, adaptation, support of top manager, financial cost, security process, benefits and expected risks on amount of sharing information among public organizations, but none of laws and policies, inter-organization confidence and capabilities of information technology has a meaningful effect on amount of sharing information among public organization.
    Keywords: Information sharing, Government to Government, G2G information sharing, E, government
  • Miryaghoub Seyyedrezaei *, Ali Asghar Pourezzat Pages 31-48
    Budget as the heart of policy-making process and budgeting as the most important process of decisionmaking in public institutions has the importance that their reform are considered as the reform of the government and the state affairs; reform that should focus on learning toward better budgeting because budget reflects the government's activities and policies. This is while the accomplished researches and the introduction of multiple budgeting systems over the past years, has a story of the inefficiency of common budgeting systems in most countries; spreading this situation to our country persuaded the researchers to study in this case besides considering related observations to social and historical tissue. Therefore, this study aimed to identify the characteristics of an ofsystem in viewpointappropriate public budgeting budgeting andoffieldand connoisseurs inexperts studying various perspectives in this area. Research method has been thematic analysis and main tool for data collection was interview. According to analysis of gathered data, five main themes with a set of sub-theme were identified as the headings of "realism and technology-driven", "reform-oriented and learning", "scientism and Knowledge-driven", "goal-oriented" and "value-oriented". It seems that taking into account these themes in government budgeting system and move toward the budget and budgeting reform, can be hoped that this important document guide society to excellence in learning path towards development and progress..
    Keywords: Public t, ReformSystem, BudgetingAppropriate, Oriented, Learning
  • Alaeddin Rafizade *, Naser Mirsepasi, Adel Azar Pages 49-64
    It is important to have a monitoring and assessment system of performance management which can assess the government's enormous programs with a systematic approach in all levels and present necessary feedbacks to pave the way to achieve goals and determined programs. Thus, the aim of this paper is to design a comprehensive model of performance management at the state level and executive agencies. In this study, a mixed of research methods have been used, so that, at the first stage, related approaches and models of performance management are studied and extracted contents of scientific literature were coded in the form of three levels, "strategic", "Corporate" and "employees" using qualitative content analysis. At the second stage, the 27 reckoned variables were organized in the form of questionnaires that were distributed among a sample of 132 people who were selected among 210 persons of the country planning system using Morgan table. Collected data was analyzed by LISREL software. The results indicated that all 27 reckoned variables in the form of the above-mentioned levels, are confirmed as variables that must be considered in designing performance management model. Also, according to the absolute value of the t-statistic for all relationships between variables that are greater than the critical value of 1.96 and that all factor loadings in standard mode are greater than 0.5, none of the relationships have been rejected and all variables and relationships were confirmed and the research pilot model was approved
    Keywords: Performance, Performance Measurement, Performance Control, Performance Assessment, Performance Management
  • Ali Samani *, Hasan Darvish, Said Abesi, Hossein Safarzadeh Pages 65-78
    Organizational loafing as one of the key issues in the Organizational optimal performance ,is the phenomenon of a person exerting less effort to achieve a goal when they work in an organizational group than when they work alone. Since the organization's goals are often done in groups ,This phenomenon is a serious problem in today's organizations.The research seeks to explain factors affecting the phenomenon of organizational loafing. First, First, through the Delphi technique, 15 experts in the field of human resources, have commented on the factors and indicators affecting organizational loafing. After designing the model, fitted with the survey questionnaire has been developed. the approach of This research is both quantitative and qualitative. The population of this study included 350 experts of the Ministry of Communications and Information Technology so the sample consisted of 180 employees of these people. Statistical analysis of research data, with the help of software Smart PLS and confirmatory factor analysis was performed. Eventually Proposed model with 5 criteria and 25 indicators, was approved.The results showed that the most influential factors affecting organization loafing is organization environment. Furthermore The most important Indexes affecting Organizational loafing, are satisfaction, commitment and organizational culture. So at the end of this, study was suggested to managers that, based on these indicators, achieve optimal organizational loafing management.
    Keywords: Organizational loafing, environment, satisfaction, commitment
  • Alaeddin Rafizade *, Naser Mirsepasi, Adel Azar Pages 79-98
    It is important to have a monitoring and assessment system of performance management which can assess the government's enormous programs with a systematic approach in all levels and present necessary feedbacks to pave the way to achieve goals and determined programs. Thus, the aim of this paper is to design a comprehensive model of performance management at the state level and executive agencies. In this study, a mixed of research methods have been used, so that, at the first stage, related approaches and models of performance management are studied and extracted contents of scientific literature were coded in the form of three levels, "strategic", "Corporate" and "employees" using qualitative content analysis. At the second stage, the 27 reckoned variables were organized in the form of questionnaires that were distributed among a sample of 132 people who were selected among 210 persons of the country planning system using Morgan table. Collected data was analyzed by LISREL software. The results indicated that all 27 reckoned variables in the form of the above-mentioned levels, are confirmed as variables that must be considered in designing performance management model. Also, according to the absolute value of the t-statistic for all relationships between variables that are greater than the critical value of 1.96 and that all factor loadings in standard mode are greater than 0.5, none of the relationships have been rejected and all variables and relationships were confirmed and the research pilot model was approved
    Keywords: Performance, Performance Measurement, Performance Control, Performance Assessment, Performance Management
  • Ali Samani *, Hasan Darvish, Said Abesi, Hossein Safarzadeh Pages 99-112
    Organizational loafing as one of the key issues in the Organizational optimal performance ,is the phenomenon of a person exerting less effort to achieve a goal when they work in an organizational group than when they work alone. Since the organization's goals are often done in groups ,This phenomenon is a serious problem in today's organizations.The research seeks to explain factors affecting the phenomenon of organizational loafing. First, First, through the Delphi technique, 15 experts in the field of human resources, have commented on the factors and indicators affecting organizational loafing. After designing the model, fitted with the survey questionnaire has been developed. the approach of This research is both quantitative and qualitative. The population of this study included 350 experts of the Ministry of Communications and Information Technology so the sample consisted of 180 employees of these people. Statistical analysis of research data, with the help of software Smart PLS and confirmatory factor analysis was performed. Eventually Proposed model with 5 criteria and 25 indicators, was approved.The results showed that the most influential factors affecting organization loafing is organization environment. Furthermore The most important Indexes affecting Organizational loafing, are satisfaction, commitment and organizational culture. So at the end of this, study was suggested to managers that, based on these indicators, achieve optimal organizational loafing management.
    Keywords: Organizational loafing, environment, satisfaction, commitment